Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 21 22 23 24 25 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          flaxss
          Inlägg 07-12-2008, 12:51
          Länk hit: #441

Gäster

CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 10:32) *
          men OM det är så att man tycker en frukt ser mogen ut och man bestämmer sig för att låta den hänga kvar en månad till och den då rammlar av under tiden då är det väl bara att käka upp den... jag menar att då är den väl mogen antagligen... eller ?
          men det borde man ju iof märka när man börjar äta den juh...

var hittar ni alla era citrusträd förresten ? verkar ju finnas så många olika sorter och man vill ju gärna köpa ett som är några år så man inte behöver vänta ihjäl sig innan dom börjar bära frukt... och hur gammal ska en citrus vara för att börja bära frukt på ett ungefär ?

... och finns det några citrus arter som INTE går att äta som typ bara odlas som prydndas-växt om ni förstår hur jag menar ?

när den ändrar färg kan den hänga en månad till och ska göra det så att den blir riktig god. man kan säga för små citrus så kan den efter fått färg hänga 1till2månader extra innan man äter den. större frukter eller citron kan hänga ca 4-5månader till efter att fått färg. låter du den att falla efter den mogen så är den övermogen(går dock äta).

när det gäller att gallring så gör trädet det av att den mår dåligt och gör det själv, blir det däremot för mycket frukt men att ''TRÄDET'' klarar att ha dom så gallrar den inte, men vi som odlar trädet måste gallra för att inte grenarna ska brytas.

det finns många framodlade citrus som enbart är för prydnad, exempel många små-citrus odlar man främst som prydnad här i sverige. men alla går äta med varierande smak resultat. jag själv älskar små och beska frukter och sura som citron.

CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 10:32) *
          .

var hittar ni alla era citrusträd förresten ? verkar ju finnas så många olika sorter och man vill ju gärna köpa ett som är några år så man inte behöver vänta ihjäl sig innan dom börjar bära frukt... och hur gammal ska en citrus vara för att börja bära frukt på ett ungefär ?

finns plantskolor som har väldigt stort utbud. men även på nätet kan man hitta. dom du hittar på plantskolor är ympade och har redan en blombarålder och sätter frukt. sår du från frön så kan det ta 5-20år innan den blommar en del tar mindre än 5år och en del tar mer än 20år sedan får du vänta ytligare nåt år tills den blommar rikligt typ första åren får den 1 till 10blommor . köper du sticklingar så får du vänta 1 eller 3 år innan den blommar ( men då måste sticklingen komma från en planta som självbörjat att blomma)

Citera
          jonatan
          Inlägg 07-12-2008, 13:03
          Länk hit: #442

Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem nr: 19 215

CITAT (flaxss @ 07-12-2008, 12:51) *
          när den ändrar färg kan den hänga en månad till och ska göra det så att den blir riktig god. man kan säga för små citrus så kan den efter fått färg hänga 1till2månader extra innan man äter den. större frukter eller citron kan hänga ca 4-5månader till efter att fått färg. låter du den att falla efter den mogen så är den övermogen(går dock äta).

när det gäller att gallring så gör trädet det av att den mår dåligt och gör det själv, blir det däremot för mycket frukt men att ''TRÄDET'' klarar att ha dom så gallrar den inte, men vi som odlar trädet måste gallra för att inte grenarna ska brytas.

det finns många framodlade citrus som enbart är för prydnad, exempel många små-citrus odlar man främst som prydnad här i sverige. men alla går äta med varierande smak resultat. jag själv älskar små och beska frukter och sura som citron.
          finns plantskolor som har väldigt stort utbud. men även på nätet kan man hitta. dom du hittar på plantskolor är ympade och har redan en blombarålder och sätter frukt. sår du från frön så kan det ta 5-20år innan den blommar en del tar mindre än 5år och en del tar mer än 20år sedan får du vänta ytligare nåt år tills den blommar rikligt typ första åren får den 1 till 10blommor . köper du sticklingar så får du vänta 1 eller 3 år innan den blommar ( men då måste sticklingen komma från en planta som självbörjat att blomma)

oki... tack...

ja det var just dom där små jag tänkte på som man kan hitta ibland som det står prydnads apelsin eller nått liknande på... är det nån speciell sort som är mindre i helhet eller blir dom stora dom med ? dom brukar ju ha en jäkla massa små frukter på sig som är ca 3cm stora eller nått... (är det dom du menar att du tycker om ?)

ja jag vill ju helst ha såna som jag inte behöver vänta på även om det kostar lite mer...

den som jag köpte nyss som jag skickade upp massa bilder på här ser jag inte att den är ympad... eller är dom nästan alltid det bara att det inte alltid syns eller ?

är det nått negativt med att dom är ympade eller varför gör man så ?

ska och kika runt lite på handelsträdgårdar och se vad jag kan hitta för kul... men ska kolla på nätet och och se vad jag kan hitta...
          har du några bra tips på sidor där man kan beställa ?

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-12-2008, 13:41
          Länk hit: #443

Gäster

CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 13:03) *
          oki... tack...

ja det var just dom där små jag tänkte på som man kan hitta ibland som det står prydnads apelsin eller nått liknande på... är det nån speciell sort som är mindre i helhet eller blir dom stora dom med ? dom brukar ju ha en jäkla massa små frukter på sig som är ca 3cm stora eller nått... (är det dom du menar att du tycker om ?)

ja jag vill ju helst ha såna som jag inte behöver vänta på även om det kostar lite mer...

den som jag köpte nyss som jag skickade upp massa bilder på här ser jag inte att den är ympad... eller är dom nästan alltid det bara att det inte alltid syns eller ?

är det nått negativt med att dom är ympade eller varför gör man så ?

ska och kika runt lite på handelsträdgårdar och se vad jag kan hitta för kul... men ska kolla på nätet och och se vad jag kan hitta...
          har du några bra tips på sidor där man kan beställa ?

dom små du hittar (oftast bland krukväxter) är Fortunella sp,Kalamondin-Citrofortunella kostar runt 100-400kr och är ympade på citrontörne eller pomerans även din är en typ av små citrus citrus reticulata . ger frukt direkt. som även går äta ( små och beska,äts hela är supergoda!). är dom ympade så ser du att det ser ut som en liten näve eller att det buktar ut på stammen oftast vid roten eller uppe vid kronan. det är viktig att kolla så att ympen är bra!! och ja det är bra att dom ympar dom dels får man mindre plantor som ger frukt tidigt och mycket frukt plus så blir dom ädelsorterna tåliga och det ger snabbt resultat för odlaren en del är svåra att föröka igenom sådd eller sticklingar men kan lätt ympas på en rot.

Citera
          freddie
          Inlägg 07-12-2008, 15:18
          Länk hit: #444

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Här kommer litta bilder från igår:

Tahiti Lime 5 dec 2008.jpg

Citrus Limon 6 dec 2008.jpg
          smile.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          jonatan
          Inlägg 07-12-2008, 16:10
          Länk hit: #445

Medlem

CITAT (flaxss @ 07-12-2008, 13:41) *
          dom små du hittar (oftast bland krukväxter) är Fortunella sp,Kalamondin-Citrofortunella kostar runt 100-400kr och är ympade på citrontörne eller pomerans även din är en typ av små citrus citrus reticulata . ger frukt direkt. som även går äta ( små och beska,äts hela är supergoda!). är dom ympade så ser du att det ser ut som en liten näve eller att det buktar ut på stammen oftast vid roten eller uppe vid kronan. det är viktig att kolla så att ympen är bra!! och ja det är bra att dom ympar dom dels får man mindre plantor som ger frukt tidigt och mycket frukt plus så blir dom ädelsorterna tåliga och det ger snabbt resultat för odlaren en del är svåra att föröka igenom sådd eller sticklingar men kan lätt ympas på en rot.

ok, visste inte att dom var ätbara allihop... har ju sett många av dom runt om i olika affärer men inte velat köpa eftersom jag inte vetat vad det var.. men nu blir det andra bullar nästa gång jag ser såna... smile.gif

hade du några länkar till sidor som säljer olika citrus'ar ?

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-12-2008, 16:17
          Länk hit: #446

Gäster

CITAT (freddie @ 07-12-2008, 15:18) *
          Här kommer litta bilder från igår:
          smile.gif

vackra bilder!! samma aktivitet här det är ju normalt för citrusar att göra så efter dom varit ute på hösten och kommit i extra ljus och lite varme, det är ju vår!

hos mig har citronen ca 5knoppar på varje gren! underbart!.

CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 16:10) *
          ok, visste inte att dom var ätbara allihop... har ju sett många av dom runt om i olika affärer men inte velat köpa eftersom jag inte vetat vad det var.. men nu blir det andra bullar nästa gång jag ser såna... smile.gif

jag la in en massa länkar i denna tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...0102&st=240 ( tror det var den tråden) , men där var många som även sålde citrus.

Citera
          freddie
          Inlägg 07-12-2008, 17:19
          Länk hit: #447

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (flaxss @ 07-12-2008, 16:17) *
          vackra bilder!! samma aktivitet här det är ju normalt för citrusar att göra så efter dom varit ute på hösten och kommit i extra ljus och lite varme, det är ju vår!

Ja, visst är det härligt med vår, även om den är fejk. Växter är ena lättlurade typer.

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          jonatan
          Inlägg 07-12-2008, 18:23
          Länk hit: #448

Medlem

CITAT (flaxss @ 07-12-2008, 16:17) *

hos mig har citronen ca 5knoppar på varje gren! underbart!.
          jag la in en massa länkar i denna tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...0102&st=240 ( tror det var den tråden) , men där var många som även sålde citrus.

ja just det ja, ska kolla där...

tog några bilder idag, går det att se om den är ympad eller inte ?

Bifogad fil  DSCF9048.jpg ( 145.76k ) Antal nedladdningar: 67

Bifogad fil  DSCF9049.jpg ( 152.26k ) Antal nedladdningar: 77

Bifogad fil  DSCF9050.jpg ( 202.27k ) Antal nedladdningar: 69

CITAT (freddie @ 07-12-2008, 17:19) *
          Ja, visst är det härligt med vår, även om den är fejk. Växter är ena lättlurade typer.

japp, det är härligt med våren och jag längtar faktiskt till våren på riktigt... trot eller ej...

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-12-2008, 18:37
          Länk hit: #449

Gäster

CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 18:23) *
          ja just det ja, ska kolla där...

tog några bilder idag, går det att se om den är ympad eller inte ?

helt klart en ymp !!

Citera
          jonatan
          Inlägg 07-12-2008, 18:43
          Länk hit: #450

Medlem

CITAT (flaxss @ 07-12-2008, 18:37) *
          helt klart en ymp !!

ok, då vet jag... jag tycker att det ser bra ut iaf...

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 08-12-2008, 09:53
          Länk hit: #451

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (jonatan @ 07-12-2008, 16:10) *

De är inte bara ätbara. De är kalas att göra marmelad på! Både kalamondin och kumquaten!

Citera
          jonatan
          Inlägg 08-12-2008, 10:09
          Länk hit: #452

Medlem

CITAT (MariaS @ 08-12-2008, 09:53) *
          De är inte bara ätbara. De är kalas att göra marmelad på! Både kalamondin och kumquaten!

låter ju kul att kunna göra sin egen marmelad... fast själva "göra" biten överlåter jag nog till min sambo för säkerhets skull... men äta kan jag ju göra...

tar dom där "småcitrusarna" oxå så lång tid på sig för att mogna som dom "större" ?

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 08-12-2008, 12:25
          Länk hit: #453

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (jonatan @ 08-12-2008, 10:09) *
          låter ju kul att kunna göra sin egen marmelad... fast själva "göra" biten överlåter jag nog till min sambo för säkerhets skull... men äta kan jag ju göra...

tar dom där "småcitrusarna" oxå så lång tid på sig för att mogna som dom "större" ?

Nä. Småttingarna brukar vara mogna inom ett år från blomning till skörd

Citera
          jonatan
          Inlägg 08-12-2008, 13:47
          Länk hit: #454

Medlem

CITAT (MariaS @ 08-12-2008, 12:25) *
          Nä. Småttingarna brukar vara mogna inom ett år från blomning till skörd

ok... då vet jag det... tack...

--------------------

Citera
          Stefan P
          Inlägg 09-12-2008, 21:34
          Länk hit: #455

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 13 022

Hej, jag har en fråga om mitt citronträd som jag köpte för 2,5 år sedan. Jag har två år övervintrat den inomhus i ca 15 grader utan att det verkar ha tagit skada. Fram tills helt nyligen hade det inte tappat ett enda blad! Blommor har gett frukt och jag har kunnat plocka 3 mogna citroner.

Nu när jag för tredje gången tagit in det för vintern börjar det plötsligt att tappa mängder med blad! Skötsel och gödsling är samma som tidigare. Det utsattes inte för frost utomhus och det har inte åkt på någon direkt temperaturchock.

Jag vet att citrusbladen har en livslängd på 2-3 år innan de fälls. Kan det vara så att den här lövfällningen helt enkelt är ett naturligt utbyte av blad? Samtidigt som bladen faller kommer en hel del blomknoppar, så trädet är knappast döende.

Någon gissning vad det kan bero på eller tips på vad jag kan göra?

/Stefan

Redigerat av Stefan P: 09-12-2008, 21:35

Citera
          flaxss
          Inlägg 09-12-2008, 22:20
          Länk hit: #456

Gäster

CITAT (Stefan P @ 09-12-2008, 21:34) *
          Hej, jag har en fråga om mitt citronträd som jag köpte för 2,5 år sedan. Jag har två år övervintrat den inomhus i ca 15 grader utan att det verkar ha tagit skada. Fram tills helt nyligen hade det inte tappat ett enda blad! Blommor har gett frukt och jag har kunnat plocka 3 mogna citroner.

Nu när jag för tredje gången tagit in det för vintern börjar det plötsligt att tappa mängder med blad! Skötsel och gödsling är samma som tidigare. Det utsattes inte för frost utomhus och det har inte åkt på någon direkt temperaturchock.

Jag vet att citrusbladen har en livslängd på 2-3 år innan de fälls. Kan det vara så att den här lövfällningen helt enkelt är ett naturligt utbyte av blad? Samtidigt som bladen faller kommer en hel del blomknoppar, så trädet är knappast döende.

Någon gissning vad det kan bero på eller tips på vad jag kan göra?

/Stefan

mina citrusar har aldrig fällt blad efter 2-3år. en del säger att dom naturligt byter blad vart 2-3år medan andra
          (som jag) har citrusar som aldrig byter blad. hur det kommer sig vet jag inte.

hur har du ''exakt'' sköt den detta år? typ hur har du vattnat och gett den näring och hur har du ev beskärt den och hur har den varit placerad innan i år och nu, hur är jorden och ser du någon ohyra m.m ??

Citera
          renate
          Inlägg 09-12-2008, 22:34
          Länk hit: #457

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Mitt stora frösådda citrussträd (inga blommor ingen frukt)har ibland fällt nästan alla blad det kommer nya till våren.Jag hade mitt för varmt och ganskar torrt.Nu står det i hallen ca 16° grön ännu.Jag vattnar ytterst sparsamt under vintern.Den får ljus av ett takfönster och lite extra belysning när det är mörkt.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          lissa
          Inlägg 09-12-2008, 23:20
          Länk hit: #458

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Hej igen, det här verkar vara tråden som har mest inlägg just nu..

Det har hänt "nästan" samma sak med Stefan Ps träd som med min Kalamondin. Den har ju fungerat jättebra dom sista 3-4 åren, men som en del av er vet, så började den helt plötsligt att fälla alla blad. Annars har den ju fällt och fått nya som alltid , men inte nu, den har varit helt kal alldeles för länge nu tycker jag ....men den står kvar i sin hörna på balkongen, hoppet är det sista man förlorar heter det ju, så den får stå kvar tills i vår..
          Egentligen ville jag bara titta in för att gratta till bra inköp, härliga bilder, och även till alla blommor, kart och frukter ni har fått sen jag var inne här sist.. smile.gif

--------------------

Citera
          Stefan P
          Inlägg 10-12-2008, 08:53
          Länk hit: #459

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 13 022

Vad gäller skötsel och gödsling: under tiden utomhus vattnade jag en gång i veckan och gödslade med citrusnäring enligt instruktionen på flaskan. Dessutom är 3 Provado-pinnar nedstuckna i jorden i förebyggande syfte eftersom en annan planta (en feijoa) dragit på sig sköldlöss.

Jag har en jämnstor kalamondin som jag skött på samma sätt under lika lång tid. Den verkar inte alla ha något problem efter flytten inomhus. Bladen sitter kvar och blommor är på väg. Vi får se hur det slutar. Det är ju positivt att några av er har varit med om att snudd på kala träd får nya blad framåt våren.

Tack för svaren!

/Stefan

Citera
          flaxss
          Inlägg 10-12-2008, 10:59
          Länk hit: #460

Gäster

CITAT (Stefan P @ 10-12-2008, 08:53) *
          Vad gäller skötsel och gödsling: under tiden utomhus vattnade jag en gång i veckan och gödslade med citrusnäring enligt instruktionen på flaskan. Dessutom är 3 Provado-pinnar nedstuckna i jorden i förebyggande syfte eftersom en annan planta (en feijoa) dragit på sig sköldlöss.

Jag har en jämnstor kalamondin som jag skött på samma sätt under lika lång tid. Den verkar inte alla ha något problem efter flytten inomhus. Bladen sitter kvar och blommor är på väg. Vi får se hur det slutar. Det är ju positivt att några av er har varit med om att snudd på kala träd får nya blad framåt våren.

Tack för svaren!

/Stefan

sålänge grenarna är gröna. så kommer nya blad till våren.

Citera

63 sidor V  « < 21 22 23 24 25 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 09:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon