Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 26 27 28 29 30 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          MariaS
          Inlägg 01-02-2009, 16:37
          Länk hit: #541

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Ett parasoll måste ju ästan vara optimalt. Bättre skydd får man leta efter.

Varför tänkte jag inte på det för... duh.gif

Citera
          freddie
          Inlägg 01-02-2009, 16:53
          Länk hit: #542

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Parasoll blåser bort på min balkong, så det går bort för min del. Jag tänker binda upp någon form av skydd i balkongräcket och frågan är vad jag skall ta för material. Jag har grön vinterväv (bröderna nelsons) liggandes här hemma, tjock fiberväv 50 g/m2. Vad tror ni om det?

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          flaxss
          Inlägg 01-02-2009, 18:18
          Länk hit: #543

Gäster

CITAT (freddie @ 01-02-2009, 16:36) *
          Flaxss, jag ifrågasätter inte dit kunnande, men passa dig. Jag brände mina i våras i österläge. Rejält.

jag började att ta ut växter på våren 04, så jag vet vad som gäller med solen. och det är inte första gången jag tar ut citrusväxter.

jag vet att växter bränns, exempel så kan det räcka med att dom står i norrläge som får in lite väst och öst sols å bränns en del växter.

men citrus har jag alltid tat ut först i öst sedan i maj fullsol. visst bladen bränns lite men mina växer så snabbt så för mig gör det inget. plus det är oftast 1 eller 2året som ger värst skador därefter så är dom härdade och med ökad ålder mer krav på ljus och tål ljus bättre.

sedan är det exempel på citrus och citrus, Citron tål solen bättre än Apelsin i början.

det handlar ju främst om hur härdad växten är. exempel alla mina frösådda citrusar kan jag sätta i mars-april i direkt södersol utan att dom bränns på bladen, men köper jag en ny citrus samtidigt och sätter den i direkt södersol så blir den svårt brännskadad.

CITAT (freddie @ 01-02-2009, 16:53) *
          Parasoll blåser bort på min balkong, så det går bort för min del. Jag tänker binda upp någon form av skydd i balkongräcket och frågan är vad jag skall ta för material. Jag har grön vinterväv (bröderna nelsons) liggandes här hemma, tjock fiberväv 50 g/m2. Vad tror ni om det?

nej du ska inte använda den gröna väven. utan du ska ha nåt tunt och vitt tyg.

även plast och glas funkar som sol skydd(billiga plastväxthus på netto,lidil,rusta funkar bra som skydd).

Redigerat av flaxss: 01-02-2009, 18:16

Citera
          blomkronan
          Inlägg 01-02-2009, 19:16
          Länk hit: #544

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (flaxss @ 01-02-2009, 18:18) *
          även plast och glas funkar som sol skydd(billiga plastväxthus på netto,lidil,rusta funkar bra som skydd).

Menar du att "bara" plastväxthuset räker? inte täcka växthuset med något? Jag har mina funderingar på hur jag ska göra i vår...

Jag har en altan i Norr (ingen sol alls) och en i Söder. Kan jag få hjälp... Tänkte köpa dessa billiga växthus (behöver flera stycken) vilken sida mår växterna bäst på?? i vår.

Citera
          freddie
          Inlägg 01-02-2009, 19:35
          Länk hit: #545

Medlem

CITAT (flaxss @ 01-02-2009, 18:18) *

Vad tror du om bubbelplast under första uteveckan?

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 01-02-2009, 20:27
          Länk hit: #546

Gäster

CITAT (blomkronan @ 01-02-2009, 19:16) *
          Menar du att "bara" plastväxthuset räker? inte täcka växthuset med något? Jag har mina funderingar på hur jag ska göra i vår...

Jag har en altan i Norr (ingen sol alls) och en i Söder. Kan jag få hjälp... Tänkte köpa dessa billiga växthus (behöver flera stycken) vilken sida mår växterna bäst på?? i vår.

jo fast det bli ju varmt även om det skyddar mot solen så söder är ju inte så bra. skulle kanske skrivit det också innan. så du måste dels ha öppet och sätta det i halvskugga.

jag hade ett vanligt litet akvarium upp-och-ner över min musella banan i sommar den fick inga sol skador men när solen kom fram och det var som varmast så var där närmare +55c innanför redan tidigt på sommaren.

dock bananen på nåt konstigt vis mådde bra och exploderade i tillväxt.

CITAT (freddie @ 01-02-2009, 19:35) *

tror det blir lite för varmt. uppspänt som ett skynke över hade nog varit bättre.

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-02-2009, 21:00
          Länk hit: #547

Medlem

CITAT (freddie @ 01-02-2009, 19:35) *

Jag tror mest på ett gammalt lakan. Det är billigast också samtidigt som det klarar blåst bra.

Citera
          flaxss
          Inlägg 01-02-2009, 21:09
          Länk hit: #548

Gäster

CITAT (MariaS @ 01-02-2009, 21:00) *
          Jag tror mest på ett gammalt lakan. Det är billigast också samtidigt som det klarar blåst bra.

jag tror också mest på ett lakan eller nåt annat gammalt vitt tyg. och ger inte någon hög värme effekt.

Citera
          MariaS
          Inlägg 01-02-2009, 21:14
          Länk hit: #549

Medlem

Ska kanske nämna att jag lär inte ha ngt större problem med avhärdning på mina citrusar. De står ju i växthuset där dörren vätter just mot söder. Så när det är dags öppnar jag bara övre dörrhalvan och låter sakerna sköta sig själva ninja.gif

Sen kan jag nämna att jag har några såna där billiga plastväxthus från Rusta. De är faktiskt inte alls tokiga att använda, när man ska avhärda växter. Ställ dem bara inte i söder, för det blir kokhett i dem! Annars funkar de i alla lägen.
          När sen avhärdningen är över, är det bara att lyfta av plastdelen och växterna står redan på hyllplan och kan stå där resten av sommaren rolleyes.gif

Citera
          freddie
          Inlägg 02-02-2009, 21:51
          Länk hit: #550

Medlem

ny bild:

Diverse Citrus 2 feb 2009 (nybehandlade med spidermite control)

naughty.gif )

--------------------

Citera
          blomkronan
          Inlägg 02-02-2009, 22:02
          Länk hit: #551

Medlem

CITAT (freddie @ 02-02-2009, 21:51) *
          ny bild:
          Diverse Citrus 2 feb 2009 (nybehandlade med spidermite control)
          naughty.gif )

Va fina... hur länge sedan var det dom titta fram? jag menar hur gamla är dom?
          Jag tycker dina var stora... mina kom... blev 10-15 cm ganska snabbt, nu tycker jag dom har stått still... i en månad har den inte växt något!!!

Citera
          freddie
          Inlägg 02-02-2009, 22:29
          Länk hit: #552

Medlem

CITAT (blomkronan @ 02-02-2009, 22:02) *
          Va fina... hur länge sedan var det dom titta fram? jag menar hur gamla är dom?
          Jag tycker dina var stora... mina kom... blev 10-15 cm ganska snabbt, nu tycker jag dom har stått still... i en månad har den inte växt något!!!

Mina frösådder som jag satte 2007 stod också still länge efter första tillväxten, men de som överlevde tog fart efter ett drygt år d.v.s. sensommaren 2008. Den största som står längst upp till höger är frösådd blodgrape och är snart 2 år gammal. Resten är olika sorter tagna som sticklingar. Uppe till vänster CxLatifolia, uppe i mitten en Cxlimon. Den som står nere i badkaret i största bruna krukan är en frösådd citron kom jag på (snart 2 år gammal) , resten är sticklingar av CxLimon. naughty.gif smile.gif

--------------------

Citera
          djur7
          Inlägg 03-02-2009, 11:29
          Länk hit: #553

Medlem
          Antal inlägg: 197
          Medlem nr: 12 095

Hejsan. Nu lånar jag tråden lite och skriver en fråga nämligen hur skall man få rötter på en stickling av kalamondin??? Jag tog ett skott av min för ca en månad sedan och jag har den i vatten men fortf inga rötter eller kan jag plantera direkt utan rötter.
          Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

--------------------
          MVH SANDRA
          ODLAR I ZON 2

Citera
          lissa
          Inlägg 04-02-2009, 02:38
          Länk hit: #554

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Hej Igen på er alla...
          Men Freddie, det var inte dåligt, jag trodde inte att dom till slut hade överlevt, men det ser ju jättefint ut. Grattis
          Jag tror att min stora Kalamondin är definitivt ur leken, den står i en hörna där den alltid har stått, och jag hoppas på att den ska ta sig, men jag lurar nog mig själv.
          Där emot så verkar 3 av dom jag hade pulat ner frön i samma kruka ha klarat vintern bra, ( ta i trä, för jag blir galen på vädret i år) Ska ta kort så kanske ni t om kan hjälpa mig med att se vad det är jag har....

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-02-2009, 10:24
          Länk hit: #555

Medlem

Idag kommer jag att börja plantera om alla mina citrusar i självvattnande urnor. Det borde de gilla!

Varför finns det inte citrusjord på storsäck föresten...

Citera
          Bassam
          Inlägg 04-02-2009, 21:51
          Länk hit: #556

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

.Tack för frågan –
          självvattnande urnor passar inte citrus. Det riskera rutna rötter.
          Lycka till H: Bassam

Citera
          lissa
          Inlägg 04-02-2009, 22:34
          Länk hit: #557

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Jag tror att dom kommer att trivas bra, min Kalamondin stod i självbevattningskruka dom år jag hade den, och den trivdes bra eftersom vattningen blir jämnare..men visst måste man kolla så att dom inte får det för blött... tummenupp.gif

--------------------

Citera
          MariaS
          Inlägg 05-02-2009, 15:13
          Länk hit: #558

Medlem

CITAT (Bassam @ 04-02-2009, 21:51) *
          .Tack för frågan –
          självvattnande urnor passar inte citrus. Det riskera rutna rötter.
          Lycka till H: Bassam

Självvattnande urnor har alltid påfyllningen i underkant, så jorden kan inte bli för blöt! Däremot skulle jag nog inte välja självvattnande kruka med påfyllning i överkant, just för att citrusar inte gillar att stå i blöta!

Föresten har jag ju redan två citrusar i såna urnor kom jag på. De mår definitivt inte dåligt! Det är nog de två som ger mest blom varje år!

Citera
          blomkronan
          Inlägg 07-02-2009, 01:27
          Länk hit: #559

Medlem

CITAT (MariaS @ 05-02-2009, 15:13) *
          Självvattnande urnor har alltid påfyllningen i underkant, så jorden kan inte bli för blöt! Däremot skulle jag nog inte välja självvattnande kruka med påfyllning i överkant, just för att citrusar inte gillar att stå i blöta!

Föresten har jag ju redan två citrusar i såna urnor kom jag på. De mår definitivt inte dåligt! Det är nog de två som ger mest blom varje år!

Har du dina citrusar i växthuset? Jag funderar oxå på att ha självattnade krukor till växterna i växthuset.

Var det du Maria som hade fått upp albino-citrus ?
          Nu har jag oxå fått det, hur var det med dom... det var något... kommer inte ihåg nu VAD?

Bifogad fil  DSC01292.JPG ( 103.19k ) Antal nedladdningar: 44

Det här är groddar från mitt mandarin träd smile.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 07-02-2009, 16:21
          Länk hit: #560

Medlem

Nej inga albinos här, men jag har för mig att Ladyn har skrivit om dem tidigare här i tråden.

Ja, alla citrusar och andra växter som behöver sval övervintring, trängs i växthuset. Fast det blev mycke bättre plats nu när jag satt dem i de självvattnande urnorna. Det finns ju inga fat ivägen längre. Sen passade jag på att räkna också whistling.gif Det blev totalt 19 citrusar, en guava, en kardemumma, 4 änglatrumpeter, 4 passifloror, 1 oliv, 6 physalis, 3 stoora agave, en liten väderkvarnspalm, en liten camelia, 1 Ardisia, 12 pellisar och några köttätare som samsas på 10 kvadrat!?

Det blev väääldigt trång under omplanteringen, och måååånga nya krukor som gått åt!

Citera

63 sidor V  « < 26 27 28 29 30 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 12:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon