CITAT (freddie @ 01-02-2009, 16:36)

Flaxss, jag ifrågasätter inte dit kunnande, men passa dig. Jag brände mina i våras i österläge. Rejält.
jag började att ta ut växter på våren 04, så jag vet vad som gäller med solen. och det är inte första gången jag tar ut citrusväxter.
jag vet att växter bränns, exempel så kan det räcka med att dom står i norrläge som får in lite väst och öst sols å bränns en del växter.
men citrus har jag alltid tat ut först i öst sedan i maj fullsol. visst bladen bränns lite men mina växer så snabbt så för mig gör det inget. plus det är oftast 1 eller 2året som ger värst skador därefter så är dom härdade och med ökad ålder mer krav på ljus och tål ljus bättre.
sedan är det exempel på citrus och citrus, Citron tål solen bättre än Apelsin i början.
det handlar ju främst om hur härdad växten är. exempel alla mina frösådda citrusar kan jag sätta i mars-april i direkt södersol utan att dom bränns på bladen, men köper jag en ny citrus samtidigt och sätter den i direkt södersol så blir den svårt brännskadad.
CITAT (freddie @ 01-02-2009, 16:53)

Parasoll blåser bort på min balkong, så det går bort för min del. Jag tänker binda upp någon form av skydd i balkongräcket och frågan är vad jag skall ta för material. Jag har grön vinterväv (bröderna nelsons) liggandes här hemma, tjock fiberväv 50 g/m2. Vad tror ni om det?
nej du ska inte använda den gröna väven. utan du ska ha nåt tunt och vitt tyg.
även plast och glas funkar som sol skydd(billiga plastväxthus på netto,lidil,rusta funkar bra som skydd).
Redigerat av flaxss: 01-02-2009, 18:16