| |
|
  |
Citrustråden |
|
|
|
|
13-12-2009, 18:26
|

Medlem
Antal inlägg: 752
Medlem nr: 10 947

|
Så här mitt i mörkaste årstiden kan jag rapportera att blomningen inte kommit igång. Jag har mycket tillväxt, men endast min latifolia vill blomma. Vad kan det bero på tror ni?
--------------------
Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2009, 23:05
|

Medlem

|
Kan meddela att jag ikväll just nu (14/12) har säsongens första frost. Vad säger ni om det? Inte illa va? I lördags tog jag in några frösådder från balkongen, får se om de överlever. Såg lite risiga ut.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2009, 23:39
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej Växter ska blomma eller inte beror på hur mycket ljus de fick under året och hur mycket näring somm har P och K som finns i jorden. H:Bassam
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
15-12-2009, 00:00
|
Gäster

|
CITAT (freddie @ 14-12-2009, 23:05)  Kan meddela att jag ikväll just nu (14/12) har säsongens första frost. Vad säger ni om det? jag säger såhär - vad jag förstår så hade du en balkong någon våning upp? såfall berättar det ju inget om klimatet där du bor. klimatet där du bor skiljer sig nog inte så mycket ifrån andra zon 0-1 områden och bor du utmed kusten så är det rätt normalt med första frostnatt i nov-dec. däremot har du ett gynnsamt lokal klimat på just balkongen (vilket jag också har på min även om där redan har varit frost då det är första våning så blir det ändå varmare). även här i zon 3-4 har folk kvar sommarplantor på balkonger längre upp som vad jag kan har kunnat se i veckan än blommar och är gröna. på marken har det varit som lägst ca -8c har jag för mig och det förklarar ju en hel del om hur ''varmt'' det kan bli på balkonger längre upp. angående blomningen så kan det ju beror på en del, hur dom haft det innan (om dom fått signalen till att vilja blomma) eller om dom väntar med blomning av någon anledning eller att dom inte vill blomma. mina egna har dom flesta redan avklarat ''vårblommningen'' en del som limequat, citron, mandarin blommar än, här är det nu kart/frukt som mina ''håller på med''. mina har gett tillväxt hela tiden sen dom kom in och gör än. mina har nu i sitt ''övervintrings'' fönster ca +9c +12c undernatten och +13c +18c underdagen och så har jag ökat timmarna till 17timmar med ljus. så ''mitt'' råd sålänge ingen mår dåligt och du skriver att dom ger fin tillväxt så hade jag väntat tills dom själva vill blomma.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 16:52
|
Medlem
Antal inlägg: 7 985
Medlem nr: 12 723

|
Hej
Det är hälsotecken så du ska ta den in nu.
H:Bassam
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 19:01
|
Medlem
Antal inlägg: 114
Medlem nr: 25 503

|
CITAT (freddie @ 14-12-2009, 23:05)  Kan meddela att jag ikväll just nu (14/12) har säsongens första frost. Vad säger ni om det? Inte illa va? I lördags tog jag in några frösådder från balkongen, får se om de överlever. Såg lite risiga ut. Åh, frosten tog mina petunior redan i slutet av september Vart i zon 1 bor du?
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2009, 19:20
|

Medlem

|
CITAT (Smarterchild @ 15-12-2009, 19:01)  Åh, frosten tog mina petunior redan i slutet av september Vart i zon 1 bor du? Karlskrona Centrum (Trossö) 5 meter från havet. Jag bör kanske som flaxss så riktigt påpekar vara ärlig med att säga att jag mäter temperaturen på min balkong på 2 våningen. Dock, balkongen är av "utskjutande" typ dvs är helt väderutsatt från 3 väderstreck. Dessutom har jag fram till i går inte haft någon synlig frost på marken utanför mitt hus, varken på asfalten, bilarna eller på gräsmattan. Ej heller på hustaken. Så jag utmanar flaxss med att påstå att första frosten kom till mig igår.
Redigerat av freddie: 15-12-2009, 19:24
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
15-12-2009, 19:42
|
Gäster

|
CITAT (freddie @ 15-12-2009, 19:20)  Karlskrona Centrum (Trossö) 5 meter från havet. Jag bör kanske som flaxss så riktigt påpekar vara ärlig med att säga att jag mäter temperaturen på min balkong på 2 våningen. Dock, balkongen är av "utskjutande" typ dvs är helt väderutsatt från 3 väderstreck. Dessutom har jag fram till i går inte haft någon synlig frost på marken utanför mitt hus, varken på asfalten, bilarna eller på gräsmattan. Ej heller på hustaken. Så jag utmanar flaxss med att påstå att första frosten kom till mig igår.  CITAT (flaxss @ 15-12-2009, 00:00)  klimatet där du bor skiljer sig nog inte så mycket ifrån andra zon 0-1 områden och bor du utmed kusten så är det rätt normalt med första frostnatt i nov-dec.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 11:52
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Usch & fy! Jag har fått spinn på mitt apelsinträd dessutom har vissa grenar blivit bruna och dött! Det är första vintern i år som jag har trädet inne i boningshuset. Annars brukar det stå ljust & kallt (+5-8) i gäststugan. Men där är så fullt av pelargoner och änglatrumpeter så det fanns ingen plats. Nu står det alldeles för varmt och framförallt mörkt......undrar hur detta ska sluta!? Blir det mer spinn slänger jag ut trädet i snön - det ser göräckligt ut! Som nånting ur en skräckfilm.... Hur går det för era citrusträd - allt väl?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 12:07
|

Medlem

|
Jag är inte expert på spinn, men jag hade förra sommaren kraftiga angrepp på några frösådda grape och citronplantor. De såg riktigt risiga ut men jag lyckades bli av med spinnen. Så det behöver inte vara kört om du vill rädda den.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 12:43
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Tack för tröstens ord!
Jo, det går säkert att rädda mitt träd från spinneländet, men det blir mycket sprutande isåfall resten av vintern...... Jag sprutade nåt ohyremedel på den för en stund sen. Tiden får visa hur länge jag står ut att ha eländet framför ögonen!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
20-12-2009, 12:55
|
Gäster

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 20-12-2009, 12:43)  Tack för tröstens ord! Jo, det går säkert att rädda mitt träd från spinneländet, men det blir mycket sprutande isåfall resten av vintern...... Jag sprutade nåt ohyremedel på den för en stund sen. Tiden får visa hur länge jag står ut att ha eländet framför ögonen! köp provado spray PLUS som även har inverkan på spinn och växten tar även upp detta medel igenom bladen och även ej synliga spinn dör. annars så tar du in växten i duschen och duschar av den med kallt vatten, upprepa när spinnet kommer igen. eller köper du biologiskbekämpning http://www.nyttodjur.se/produkt/spinnrovkvalster.aspxmen annars det du också kan göra är att skaffa extraljus till ditt träd det är väldigt viktigt nu att den får mycket ljus.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 13:42
|
Medlem
Antal inlägg: 619
Medlem nr: 25 317

|
Jag har ett litet annat problem som uppstod här. Lite märkligt problem & jag är väldigt orolig. Eg är det två saker jag ska fråga om.
Är i full gång med att göra i ordning efter flytten. Det renoveras här & värmen har vart avstängd periodvis. Vi sover emellanåt, speciellt nu när det vart svinkallt, hos mina föräldrar. När vi kommer tillbaka så sätter vi igång aggregat & element överallt. Så det pendlar mellan 11-20 grader kan man säga. Har lyckats i all röra få upp & på plats alla växter i fönstrerna. Mestadels citrus är det men en massa sticklingar också från olika typ citrus, oliv, guava plus en hel del till från Barca jag inte riktigt vet vad det är. Kommer vara såhär i 2v till minst, i värsta fall februari ut beroende på hur kallt det är ute också i Götet. Där var problem/fråga 1
Fråga 2 är lite märkligare som sagt. Sambon min, som ofta är en riktig klumpeduns, lyckades hänga en massa saker på gardinstången tills den brakade samman. Ner på mina växter. Flera av dem fick stötar & låg vikta i ngn minut. 3-4 av dem fick skador o form av bladavfall men några blad spetsades av ngt & är hål, stora & mindre, i dem. Sitter alltså kvar på växterna men med hål i bladen. Ska jag plocka bort dessa el låta hänga? Vissa blad blev halva osv... Det var endast från växter & ej sticklingar. I övrigt ser de normala ut men vet ju inte hur reaktionen blir senare. Kan de skadats för livet av detta överfall?
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
20-12-2009, 13:49
|
Gäster

|
CITAT (BigDaddy @ 20-12-2009, 13:42)  Jag har ett litet annat problem som uppstod här. Lite märkligt problem & jag är väldigt orolig. Eg är det två saker jag ska fråga om. problem 1 - att det pendlar från ca +11c till ca +20c tål dom alltså ''vuxna plantor''. dock sticklingar som ska rotas vill ha jämnvärme och gärna lite högre värme. större fröplantor tål att det pendlar så mindre fröplantor/nygrodda vill ha lite jämnarklimat. problem 2 - låt alla blad vara kvar även om dom är skadade så fungerar än det som inte är skadat och som är friskt och grönt. några avbrutna blad eller bladskador är inget som är livshotande.
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 13:52
|

Medlem

|
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 20-12-2009, 12:43)  Tack för tröstens ord!
Jo, det går säkert att rädda mitt träd från spinneländet, men det blir mycket sprutande isåfall resten av vintern...... Jag sprutade nåt ohyremedel på den för en stund sen. Tiden får visa hur länge jag står ut att ha eländet framför ögonen! Det behöver inte alls bli mycket sprutande. Med provado PLUS räcker det troligtvis med en sprutning sen är du av med dem för minst ett halvår framåt (min erfarenhet). Vill du ha ett helt och hållet miljövänligt alternativ kan du använda tex "Spider Mite Control". Enligt min erfarenhet är detta lika effektivt som provado dvs mycket effektivt, du blir av med allt efter en sprutning. Det är dock väldigt dyrt och säkert kan man själv tillverka en blandning om man känner till vilka ingredienser.
Redigerat av freddie: 20-12-2009, 13:55
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-12-2009, 19:08
|
Medlem

|
Tack. Det var tryggt att höra ang. angreppet på dem.
Sticklingarna & temperaturen är inte mycket att göra åt. Tyvärr. Bara vänta & hoppas.
Tusen tack.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 16:51
|
Medlem

|
En fråga. Jag läser ibland vissa som inte vet vad för sort det är de sått. De kanske inte kommer ihåg osv. Sedan finns de som svarar att det är omöjligt att få reda på innan ngn frukt kommer. El att iaf vissa som citron & apelsin är svåra att ha koll på endast på bladen. Vissa svarar att det går genom att gnida fingrarna mot bladen & lukta sig till det tex. Sedan skriver vissa att det är stört omöjligt just för att de är hybrider. Att, som jag förstått det, de kan bli annorlunda avkommor. Att de inte alls blir lika varandra de kärnor/växter man sätter. Jag har satt citron & apelsin sedan ngt år tillbaka. Har just lagt ut bilder på dem i mitt album. Har väl en 5-6st av varje plus grape. Alla frösådda. Jag har inte använt ttikett & kanske är det ren tillfällighet, jag vet inte för jag är helt ny i detta, men jag har full koll på vilka som är vilka. Alla citroner ser likadana ut & alla apelsiner ser likadana ut. Precis lika i bladformen & man ser även skillnad lite på var på stammen de första bladen kommer. Jag behöver än så länge inga etiketter alls utan kan enkelt urskilja dem. Ngn som vet mer än jag & kan förklara ytterligare hur det ligger till?
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
29-01-2010, 17:02
|
Gäster

|
CITAT (BigDaddy @ 29-01-2010, 16:51)  En fråga. Jag läser ibland vissa som inte vet vad för sort det är de sått. De kanske inte kommer ihåg osv. Sedan finns de som svarar att det är omöjligt att få reda på innan ngn frukt kommer. El att iaf vissa som citron & apelsin är svåra att ha koll på endast på bladen. Vissa svarar att det går genom att gnida fingrarna mot bladen & lukta sig till det tex. Sedan skriver vissa att det är stört omöjligt just för att de är hybrider. Att, som jag förstått det, de kan bli annorlunda avkommor. Att de inte alls blir lika varandra de kärnor/växter man sätter. Jag har satt citron & apelsin sedan ngt år tillbaka. Har just lagt ut bilder på dem i mitt album. Har väl en 5-6st av varje plus grape. Alla frösådda. Jag har inte använt ttikett & kanske är det ren tillfällighet, jag vet inte för jag är helt ny i detta, men jag har full koll på vilka som är vilka. Alla citroner ser likadana ut & alla apelsiner ser likadana ut. Precis lika i bladformen & man ser även skillnad lite på var på stammen de första bladen kommer. Jag behöver än så länge inga etiketter alls utan kan enkelt urskilja dem. Ngn som vet mer än jag & kan förklara ytterligare hur det ligger till?  jag använder alltid etiketter nu för jag ser inte skillnad på enbart bladen (unga blad) som äldre är det nog lättare att se, lättast är att se skillnad på på blommor och frukt. dock finns det ju en del som man enkelt igenom bladen kan se skillnad på pomerans, kumquat och lime är enkla att se på bladen vad det är (tycker jag) däremot citron och mandarin och apelsin ser jag ingen skillnad på frösåddernas blad. men tittar man riktigt noga och har nåt att jämföra med så går det säkert att se skillnad på frösådder av citron och apelsin, och det är bra att du kan se skillnad på dom. om inte blir det ju roligare att veta vad man har. både apelsin och citron är hybrider så sår du av dom så får du 3 alt 1 någon av föräldrarna 2 en ny sort/art 3 samma som du sådde. dvs sådde du citron så blir det en citron med samma frukt och allt. jag kollade på dina bilder och alla dina citrusar så jätte fina ut och ser välmående ut.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-01-2010, 17:23
|
Medlem

|
Jag har skrivit ut etiketter som snart ska hamna på krukorna, så ifall de växer & blir mer lika varandra så vet jag med all säkerhet då med. både apelsin och citron är hybrider så sår du av dom så får du 3 alt
1 någon av föräldrarna 2 en ny sort/art 3 samma som du sådde. dvs sådde du citron så blir det en citron med samma frukt och allt. Antar att alt 3 är roligast. Är då chansen störst till frukt? En ny art.....hur menas med det? Den blir väl rätt lik citron om det var ett citronfrö väl? Menar det blir inget äpple el apelsin iaf?  Det är spännande. Jag har en citron som var en dubbelåplanta el vad det kallas. 2 groddar från ett frö. Den andre delen dog. Likaså skedde med en grape tror jag, 2 grodder från en & samma kärna. Vet inte riktigt än för den är inte omplanterad men det ser så ut. jag kollade på dina bilder och alla dina citrusar så jätte fina ut och ser välmående ut.Ja tack!  Det låter bra. Det är ju 3-4st som fick den där gardinstången över sig & vissa tappade ett par blad & ett par blad är trasiga på dem men sitter kvar. Sedan skadades har jag sett kommande nya skott/blad från dem & nu när de kom fram var de bruna & trillade av direkt. Men ff ser de välmående ut växterna & jag har ju garderat mig med många av samma just för att gardinstänger & annat kan falla över dem när man bor med min sambo.  Vissa har lite gulaktiga blad men inte mycket. Nu ser man att de har börjat växa lite igen när solen är framme lite längre. Det är trevligt.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
29-01-2010, 17:45
|
Gäster

|
CITAT (BigDaddy @ 29-01-2010, 17:23)  Antar att alt 3 är roligast. Är då chansen störst till frukt? En ny art.....hur menas med det? Den blir väl rätt lik citron om det var ett citronfrö väl? Menar det blir inget äpple el apelsin iaf? Det är spännande. Jag har en citron som var en dubbelåplanta el vad det kallas. 2 groddar från ett frö. Den andre delen dog. Likaså skedde med en grape tror jag, 2 grodder från en & samma kärna. Vet inte riktigt än för den är inte omplanterad men det ser så ut. Ja tack! Det låter bra. Det är ju 3-4st som fick den där gardinstången över sig & vissa tappade ett par blad & ett par blad är trasiga på dem men sitter kvar. Sedan skadades har jag sett kommande nya skott/blad från dem & nu när de kom fram var de bruna & trillade av direkt. Men ff ser de välmående ut växterna & jag har ju garderat mig med många av samma just för att gardinstänger & annat kan falla över dem när man bor med min sambo. Vissa har lite gulaktiga blad men inte mycket. Nu ser man att de har börjat växa lite igen när solen är framme lite längre. Det är trevligt.  alla alt ger frukt, men citrus kärnor från exempel citron är inte ''fröäkta''. men man kan få turen och få embryonfröplantor som är lika moderplantan. i de kärnor där det gror två st sägs det att de är som moderplantan dvs får du en citronkärna som gror med två skott så blir det en citron. då dom är hybrider så kan det ju komma fram nåt nytt ur kärnan. många citrusar har ju just tillkommit ur kärnor där man korsat två st. citron härstammar från suckatcitron + en annan citrus som man korsat. apelsin härstammar från pompelmus och småcitrus och storcitrus och är invecklade hybrider med dessa.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|