Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 44 45 46 47 48 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          Bassam
          Inlägg 29-01-2010, 20:28
          Länk hit: #901

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

1 Frö som kommer från sammasort sina bebisar blir likadana .
          2 men frö som kommer från korsa två olika sorter sina bebisar blir diverse från föräldrar.

Obs Så växter som kommer från 2 , man kan öka dom från sticklingar ,

H:Bassam

Citera
          Micke32
          Inlägg 29-01-2010, 23:39
          Länk hit: #902

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 7 561

Mina sticklingar av Pomelo verkar klara sig smile.gif Ser friska och krya ut och nya blad kommer smile.gif

Även mina andra 3 citrusträd ser ut att ha klarat av vintern än så länge utan problem.

--------------------
          Samlare av Pelargoner , Chili , tomat och liljor, akleja och nävor.

Citera
          Sainty
          Inlägg 30-01-2010, 10:04
          Länk hit: #903

Medlem
          Antal inlägg: 112
          Medlem nr: 11 069

Ang. spinn och bekämpningsmedel.
          - Är ni inte rädda för att kemikalier ska ackumuleras i frukten? Citronerna hänger ju i 12 månader så det är svårt att passa på när de inte bär frukt. Jag har fått spinn i år men valde att duscha med vanligt vatten. Detta fungerar väldigt bra för mig och mina citronväxter. Högt tryck fixar biggrin.gif

--------------------
          HAVE NO FEAR OF PERFECTION
          - You will never reach it.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 30-01-2010, 10:12
          Länk hit: #904

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

CITAT (Sainty @ 30-01-2010, 10:04) *
          - Är ni inte rädda för att kemikalier ska ackumuleras i frukten? Citronerna hänger ju i 12 månader så det är svårt att passa på när de inte bär frukt. Jag har fått spinn i år men valde att duscha med vanligt vatten. Detta fungerar väldigt bra för mig och mina citronväxter. Högt tryck fixar biggrin.gif

Provado plus och liknande är ju bara godkänt för prydnadsväxter och inte ätligt. Medlet bryts dock ner (gifter som accumuleras typ PCB och liknande är förbjudna) så jag tror inte att det är speciellt stor risk för att frukterna är giftiga ifall man sprutar när frukterna är små och sedan skördar många månader senare, det är en övervägning man får ta själv. Imadokloprid är dock även är ett ganska vanligt medel i citrusodlingar söderut, dessa frukter hamnar ju sedan i våra matbutiker.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 30-01-2010, 10:13

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          flaxss
          Inlägg 30-01-2010, 11:20
          Länk hit: #905

Gäster

CITAT (Sainty @ 30-01-2010, 10:04) *

att duscha med vatten ger ju bara en tillfällig lösning (dödar/duschar av spinnet) mår planta fortfarande dåligt eller är i fel miljö så att spinnet kommer, så kommer dom komma tillbaka. får man spinn ska man först få veck dom en gång sedan ska man gå igenom sin skötsel och miljön där växten växer i och åtgärda det så att spinnet inte kommer tillbaka. andra liknade medel/metoder har bara tillfällig lösning. jag själv brukar dränka växten/krukor/fat/redskap allt när jag har spinn, man dränker växten i varmt vatten (40-42c) i 20-30min gör man det så drunknar spinnen. sedan finns det ju då biologisk bekämpning i form av andra predators detta ger ju långvarig effekt likaså provado plus ger en långvarig effekt och andra likande medel men som jag skrev man bör också förbättra för växten.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 05-02-2010, 19:43
          Länk hit: #906

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Idag så skulle min sambo sätta upp nya gardiner & hon plockade ner min extra belysning till Kalamondinen. Jag har inte satt upp den igen utan tänkte att nu när hon var trött på den, plockade ner det, & det är en bit in i februari så kanske det inte behövs mer.
          Tycker ni den ska upp igen el kan det räcka nu med extraljuset den fått?

Den har tappat lite blad men det mesta sitter kvar. Har endast haft en 9W lågenergi över sig.
          Den ser ut att må rätt fint som det är just nu.

Solen går upp ca 8 nu & ner ca 17 i Götet.
          Västerfönster.

edit. Förresten hade Netto otroligt fina citrusar häromdagen för 179kr. Var bland de finaste träden jag sett även om jag inte kollat så mycket. Stora & fina. Det måste vart väldigt billigt. Var sugen men fick inte. Har för mycket redan tyckte hon. Dock fick jag syrran till att köpa en citron.
          Fanns lite olika sorter.

Redigerat av BigDaddy: 05-02-2010, 19:45

Citera
          Smarterchild
          Inlägg 07-02-2010, 17:23
          Länk hit: #907

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 25 503

Fick upp tre limette kärnor häromveckan, de växer bra och så men den ena är helt vit (bladen och allt)
          Är det nån mutation tro?

Citera
          Bassam
          Inlägg 08-02-2010, 02:20
          Länk hit: #908

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Jag tycker att det beror på sorter .

H:Bassam

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-02-2010, 10:00
          Länk hit: #909

Gäster

CITAT (Smarterchild @ 07-02-2010, 17:23) *
          Fick upp tre limette kärnor häromveckan, de växer bra och så men den ena är helt vit (bladen och allt)
          Är det nån mutation tro?

alla sorter/arter av citrus kan få vita frösplantor (det är ganska vanligt), dessa dör snart efter att de grott av att de inte kan fotosyntera. de saknar gröna delar.

Redigerat av flaxss: 08-02-2010, 10:01

Citera
          flaxss
          Inlägg 08-02-2010, 11:09
          Länk hit: #910

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 05-02-2010, 19:43) *
          Idag så skulle min sambo sätta upp nya gardiner & hon plockade ner min extra belysning till Kalamondinen. Jag har inte satt upp den igen utan tänkte att nu när hon var trött på den, plockade ner det, & det är en bit in i februari så kanske det inte behövs mer.
          Tycker ni den ska upp igen el kan det räcka nu med extraljuset den fått?

Den har tappat lite blad men det mesta sitter kvar. Har endast haft en 9W lågenergi över sig.
          Den ser ut att må rätt fint som det är just nu.

Solen går upp ca 8 nu & ner ca 17 i Götet.
          Västerfönster.

edit. Förresten hade Netto otroligt fina citrusar häromdagen för 179kr. Var bland de finaste träden jag sett även om jag inte kollat så mycket. Stora & fina. Det måste vart väldigt billigt. Var sugen men fick inte. Har för mycket redan tyckte hon. Dock fick jag syrran till att köpa en citron.
          Fanns lite olika sorter.

du kan nog skippa extra belysningen nu. skulle den däremot börja må dåligt igen så kanske du ska försöka sätta tillbaka belysningen igen. du får se hur plantan tar sig och mår. mina citrusar har dock lyset feb-mars ut.

jag såg också dom på netto för ett tag sen, väldigt billiga och fina. netto brukar ha fina citrusar varje år i feb-mars (ibland har dom även citrusar inne längre fram i april-maj).

jag köpte en kumquat, men då jag gick hem och det var ca -8c och inte hade nåt att skydda den med så frös nästan hela kronan bort. får se om den skjuter nya skott från de tjocka grenarna som verkar ha klarat sig. jag vet att det var lite korkat av mig att köpa en citrus när det är så kallt men kunde inte hålla mig ifrån när det var så billigt och jag trodde jag skulle hinna hem innan skadorna började visa sig.

Citera
          Citrona
          Inlägg 09-02-2010, 08:22
          Länk hit: #911

Medlem
          Antal inlägg: 161
          Medlem nr: 12 729

Christina i Taxinge (HEJ förresten :-) och ni andra med ohyra på era växter: Jag bekämpar spinn och bladlöss med såpsprit, det är mycket effektivt och vad jag förstår också miljövänligt och ofarligt för människor om man skall äta frukterna sen. 5 dl vatten, 1/2 dl såpa och 1/2-1 msk T-röd blandas i en sprayflaska och sprutas rikligt på de otäcka krypen.

Själv har jag slarvat med tillsynen av min citron och min apelsin som står i förråd (10 grader) med extra ljus, när jag kom in där förra veckan hängde bladen på citronen, den var helt uttorkad. Och apelsinen fullkomligt kryllade av bladlöss! Jag vattnade och besprutade och skall in dit idag igen och spruta en gång till om det behövs (troligen). Apelsinträdet var i alla fall helt FULLT med knoppar! Det kommer knoppar på citronen också, men de har inte kommit lika långt.

Citera
          lovwal
          Inlägg 09-02-2010, 10:12
          Länk hit: #912

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 20 471

för drygt en vecka sedan kom blomknoppar på kalamondinen! yahoo.gif

CITAT (BigDaddy @ 05-02-2010, 19:43) *
          Fanns lite olika sorter.

och nu rear dom för 139 kr/st. crazy.gif

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          freddie
          Inlägg 26-02-2010, 18:52
          Länk hit: #913

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

CITAT (Citrona @ 09-02-2010, 08:22) *
          5 dl vatten, 1/2 dl såpa och 1/2-1 msk T-röd blandas i en sprayflaska och sprutas rikligt på de otäcka krypen.

Hej, kul tips. Jag skall prova detta nästa gång och jämföra med min tidigare metod. / F smile.gif

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          freddie
          Inlägg 26-02-2010, 19:05
          Länk hit: #914

Medlem

Lite nya pics:

Latifolia feb -10.jpg
          Latifolian är risig. Tappat många blad över vintern.

Limon feb-10.jpg
          Verkar lite trött den med. Ingen tillväxt på flera månader trots inomhus med extraljus.

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 26-02-2010, 20:32
          Länk hit: #915

Gäster

CITAT (freddie @ 26-02-2010, 19:05) *
          Lite nya pics:

Latifolia feb -10.jpg
          Latifolian är risig. Tappat många blad över vintern.

Limon feb-10.jpg
          Verkar lite trött den med. Ingen tillväxt på flera månader trots inomhus med extraljus.

jätte vackra citrusar du har bravo.gif , hos mig är det full tillväxt på de flesta. jag klippte ner min lime den fick en massa sköldlöss men den skjuter skott nu.

tillväxt exempel på min röda grape som fått gigantiska blad på 18-20cm långa! och dessutom har den bara fått sådana stora blad på en gren, andra grenar får skott med normala blad.

Bifogad fil  DSC_0002.JPG ( 151.67k ) Antal nedladdningar: 56

Bifogad fil  DSC_0003.JPG ( 141.73k ) Antal nedladdningar: 59

lite off-topic men ändå samma familj.
          köpte också idag en citrus släkting en murraya (tror jag det stavas, har haft en sådan innan men den dog). vackra blad och får vita doftande citrus likande blommor och röda lime likande bär har jag för mig.

Bifogad fil  DSC_0004.JPG ( 165.11k ) Antal nedladdningar: 62

CITAT (lovwal @ 09-02-2010, 10:12) *
          för drygt en vecka sedan kom blomknoppar på kalamondinen! yahoo.gif

vad roligt, grattis tummenupp.gif

Citera
          mbn
          Inlägg 27-02-2010, 11:12
          Länk hit: #916

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 9 935

Hade för många år sen en citrus som jag dragit upp från frö. Jag hade haft den i många år men en sommar fick hunden ett anfall av extrem leklust, rusade förbi min citrus på altanen, grabbar tag i den och hugger till! Den gick mitt av! Då var hunden inte populär, kan jag lova!
          Har inte haft intresse sen men nu läser jag tråden och blir sugen igen! Har satt både clementin- och citronkärnor nu så kanske det inleds en ny citrusperiod här hemma igen! kompiskram.gif

Citera
          freddie
          Inlägg 02-03-2010, 20:03
          Länk hit: #917

Medlem

CITAT (flaxss @ 26-02-2010, 20:32) *
          köpte också idag en citrus släkting en murraya (tror jag det stavas, har haft en sådan innan men den dog). vackra blad och får vita doftande citrus likande blommor och röda lime likande bär har jag för mig.

Bifogad fil  DSC_0004.JPG ( 165.11k ) Antal nedladdningar: 62

Häftigt. Hoppas det går bra denna gången.

--------------------

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 03-03-2010, 15:30
          Länk hit: #918

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Här kommer en massa frågor: smile.gif

Om jag ni i dagarna börjar toppa ett par av mina frösådda citrusar, stannar de helt i växten då?
          Hur går det till?
          Får man fortsätta toppa hela tiden?
          Sedan för att det ska bli en stam rycker man av alla blad längs stammen då?
          För det sitter ju blad hela vägen ner. Vill experimentera lite med dem. Göra lite olika. Vissa ska jag låta vara, vissa ska jag försöka få till träd medan vissa tanken är ska bli mer buskiga.

Mina citrusar jag tänkt mixtra med har längd mellan 15-43 cm.
          Ingen har förgrenat sig själv av alla jag har utan är långa stickor bara med blad.

Sedan har jag fått som råd, om jag minns rätt, att kapa dem just över bladpar/nod. Är 1mm el 1cm lagom avstånd över nod el vad säger ni? Är osäker på exakt hur långt över jag ska kapa dem.
          Ska jag klippa med nagelsax, går det bra tro?

Om jag även denna vår tänkt plantera om en del, vilken ordning ska jag ta det i & hur ska jag lägga upp det?

Har inskaffat näring nu med till dem. När ska det börjas ges? Citrusnäring.
          Han i butik sa att jag även kan använda citrusnäring till alla växter. Det skulle inte skilja så mycket mellan de olika näringarna tydligen.
          Kan jag ge det till alla mina nygrodda fröer & sticklingar av olika arter också?

edit. Jag har bilder på de flesta i mitt album hur de ser ut. Dock är de ca 2 månader gamla bilder.

Sedan tänkte jag plantera om min Kalamondin. Är denna vecka lämplig för det el är det för tidigt ff?
          Köpt citrusjord till det. Den bör väl bli bra som den är va?
          Och sedan lite näring pö om pö...(?)

Redigerat av BigDaddy: 03-03-2010, 15:32

Citera
          flaxss
          Inlägg 03-03-2010, 16:02
          Länk hit: #919

Gäster

CITAT (freddie @ 02-03-2010, 20:03) *
          Hoppas det går bra denna gången.

g.gif ?

Citera
          flaxss
          Inlägg 03-03-2010, 16:20
          Länk hit: #920

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 03-03-2010, 15:30) *
          Här kommer en massa frågor: smile.gif

Om jag ni i dagarna börjar toppa ett par av mina frösådda citrusar, stannar de helt i växten då?
          Hur går det till?
          Får man fortsätta toppa hela tiden?
          Sedan för att det ska bli en stam rycker man av alla blad längs stammen då?
          För det sitter ju blad hela vägen ner. Vill experimentera lite med dem. Göra lite olika. Vissa ska jag låta vara, vissa ska jag försöka få till träd medan vissa tanken är ska bli mer buskiga.

toppar du dom så kommer det nya skott på sidorna från noderna. det är dessa skott som man sedan bygger upp kronan med. stam har du ju redan och den kommer bildas mer och mer med tiden, du kan dock ta veck bladen om du vill ha en mer synlig stam.

vill du ha träd så är det lagom att toppa dom när dom nåt en höjd av 50-100cm.

Mina citrusar jag tänkt mixtra med har längd mellan 15-43 cm.
          Ingen har förgrenat sig själv av alla jag har utan är långa stickor bara med blad.

med tiden även utan beskärning så kommer grenar, att man klipper dom är ju att ''påskynda'' deras form. för med tiden kommer dom utvecklas till träd.

Sedan har jag fått som råd, om jag minns rätt, att kapa dem just över bladpar/nod. Är 1mm el 1cm lagom avstånd över nod el vad säger ni? Är osäker på exakt hur långt över jag ska kapa dem.
          Ska jag klippa med nagelsax, går det bra tro?

ca 5mm ovanför en nod är lagom, vid noderna kommer skott. klipper du i mellan noderna kommer stammen dö till den nästa friska nod. och döda ''bitar'' vill man inte ha. du kan klippa med vad du vill.

Om jag även denna vår tänkt plantera om en del, vilken ordning ska jag ta det i & hur ska jag lägga upp det?

det kvittar vilken ordning du tar.

Har inskaffat näring nu med till dem. När ska det börjas ges? Citrusnäring.
          Han i butik sa att jag även kan använda citrusnäring till alla växter. Det skulle inte skilja så mycket mellan de olika näringarna tydligen.
          Kan jag ge det till alla mina nygrodda fröer & sticklingar av olika arter också?

du ger dom näring när dom har börjat att växa. du ger inte näring till nygrodda planter eller sticklingar. utan man ger näring till växter som har ett utvecklad rotsystem och som behöver det. när dina frösådder har fått bättre rotsystem och börjat växa med fler blad så skolar du om dom i ny jord (vanlig jord) sedan 4-8v efter det är det dags att ev ge näring. ja du kan ge citrusnäring till alla växter som vill ha lågt ph. dock är citrusnäring ganska dyrt plus måste man inte köpa citrusnäring. de flesta märken innehåller inte kalk och då kan man vanlig krukväxtnäring till citrusarna. dock läs innehållsförteckningen för att vara säker. blomstra, blåkorn, kogödsel, hönsgödsel, guldvatten, nässelvatten funkar till citrusar.

Sedan tänkte jag plantera om min Kalamondin. Är denna vecka lämplig för det el är det för tidigt ff?
          Köpt citrusjord till det. Den bör väl bli bra som den är va?
          Och sedan lite näring pö om pö...(?)

när den börjar att växa kan du plantera om den. citrusjord får du kolla vad den innehåller en del innehåller kalk och andra märken innehåller inte kalk. citrusar vill ju ha lågt ph så du köper det märke som inte har kalk i sig. jag själv köper inte citrusjord alls utan använder rhododendronjord och blandar ev upp den med olika saker för att få den bra ev leca, kompost, grus m.f.

närings ges ca 4-8v efter omplantering. det gäller nästan alla växter.

Citera

63 sidor V  « < 44 45 46 47 48 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 12:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon