CITAT (BigDaddy @ 03-03-2010, 15:30)

Här kommer en massa frågor:
Om jag ni i dagarna börjar toppa ett par av mina frösådda citrusar, stannar de helt i växten då?
Hur går det till?
Får man fortsätta toppa hela tiden?
Sedan för att det ska bli en stam rycker man av alla blad längs stammen då?
För det sitter ju blad hela vägen ner. Vill experimentera lite med dem. Göra lite olika. Vissa ska jag låta vara, vissa ska jag försöka få till träd medan vissa tanken är ska bli mer buskiga.
toppar du dom så kommer det nya skott på sidorna från noderna. det är dessa skott som man sedan bygger upp kronan med. stam har du ju redan och den kommer bildas mer och mer med tiden, du kan dock ta veck bladen om du vill ha en mer synlig stam.
vill du ha träd så är det lagom att toppa dom när dom nåt en höjd av 50-100cm.

Mina citrusar jag tänkt mixtra med har längd mellan 15-43 cm.
Ingen har förgrenat sig själv av alla jag har utan är långa stickor bara med blad.
med tiden även utan beskärning så kommer grenar, att man klipper dom är ju att ''påskynda'' deras form. för med tiden kommer dom utvecklas till träd.

Sedan har jag fått som råd, om jag minns rätt, att kapa dem just över bladpar/nod. Är 1mm el 1cm lagom avstånd över nod el vad säger ni? Är osäker på exakt hur långt över jag ska kapa dem.
Ska jag klippa med nagelsax, går det bra tro?
ca 5mm ovanför en nod är lagom, vid noderna kommer skott. klipper du i mellan noderna kommer stammen dö till den nästa friska nod. och döda ''bitar'' vill man inte ha. du kan klippa med vad du vill.

Om jag även denna vår tänkt plantera om en del, vilken ordning ska jag ta det i & hur ska jag lägga upp det?
det kvittar vilken ordning du tar.

Har inskaffat näring nu med till dem. När ska det börjas ges? Citrusnäring.
Han i butik sa att jag även kan använda citrusnäring till alla växter. Det skulle inte skilja så mycket mellan de olika näringarna tydligen.
Kan jag ge det till alla mina nygrodda fröer & sticklingar av olika arter också?
du ger dom näring när dom har börjat att växa. du ger inte näring till nygrodda planter eller sticklingar. utan man ger näring till växter som har ett utvecklad rotsystem och som behöver det. när dina frösådder har fått bättre rotsystem och börjat växa med fler blad så skolar du om dom i ny jord (vanlig jord) sedan 4-8v efter det är det dags att ev ge näring. ja du kan ge citrusnäring till alla växter som vill ha lågt ph. dock är citrusnäring ganska dyrt plus måste man inte köpa citrusnäring. de flesta märken innehåller inte kalk och då kan man vanlig krukväxtnäring till citrusarna. dock läs innehållsförteckningen för att vara säker. blomstra, blåkorn, kogödsel, hönsgödsel, guldvatten, nässelvatten funkar till citrusar.

Sedan tänkte jag plantera om min Kalamondin. Är denna vecka lämplig för det el är det för tidigt ff?
Köpt citrusjord till det. Den bör väl bli bra som den är va?
Och sedan lite näring pö om pö...(?)
när den börjar att växa kan du plantera om den. citrusjord får du kolla vad den innehåller en del innehåller kalk och andra märken innehåller inte kalk. citrusar vill ju ha lågt ph så du köper det märke som inte har kalk i sig. jag själv köper inte citrusjord alls utan använder rhododendronjord och blandar ev upp den med olika saker för att få den bra ev leca, kompost, grus m.f.
närings ges ca 4-8v efter omplantering. det gäller nästan alla växter.