CITAT (Smarterchild @ 30-04-2010, 21:45)

Jag köpte ett lime träd förra våren det blomma överdådigt i somras och i år typ feb-mars. Men vad jag än gör tappar den karten.
Jag hade planterat i blomjord blandat med lera och leca plus långtidsverkande gödsel i. för 2-3 veckor sen planterade jag om i en blandning av kögödsel och torv. Men jag märkte att rötterna inte ens hade fyllt krukan, beror det på dålig jord? trädet ser iallafall fortfarande ut som det fått ett kok stryk. Och all kart som bildades i februari har redan ramlat av. Hjälper det om jag sätter ut eländet på altanen nu eller är det för tidigt?
Är det förresten nån som har köpt citrus träd från odla nån gång? Såg att de hade både citrus och kalamondin, ha begäret är stort, men vilken är lättsköttast egentligen?

Lime är för tidigt att sätta ut än tycker jag, efter att frostrisken är helt förbi och det på dagen är över +15c kan du sätta ut den. även där måste du avhärda mot solen.
att den tappar kart kan beror på flera orsaker (men den orkar ju inte behålla karten). men ohyra, fel skötsel, fel jord, fel klimat, fel miljö, torka, övervattning m.m. kan göra att dom tappar karten.
citrusar vill inte ha så mycket lera, dom vill ha en lucker jord med lågt ph (blomjord brukar man ibland tillsätta kalk så den då får ett högre ph). kogödsel och torv kan nog bli för fuktig för rötterna om du inte blandade upp den extra med grus eller leca. alla mina citrusar planterar jag i rhododendronjord som jags edan blandar upp extra med grus, leca.
har rötterna inte växt så mycket så behöver du inte plantera om den bara för det ska så va. hur ser rötterna ut är dom friska ?
utan det är bättre att plantera ut den när krukan är rotfylld (men innan det blivit rotsnurr).
jag har inte köpt från odla, men det ska nog inte vara några problem. dock dom arterna som odla har är en av de vanligaste så dom finns ofta på plantskolor och i blomsterbutiker.
kalamondin är lättskött.