Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

63 sidor V  « < 46 47 48 49 50 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Citrustråden
          flaxss
          Inlägg 28-03-2010, 19:12
          Länk hit: #941

Gäster

vad är det för svamp då ?

men visst jag kan ha fel. outvecklade blad och blad som är buckliga/skrynkliga på citrus brukar inte tyda på svamp utan på växtförhållanden eller ohyra.

atamon brukar rekommenderas på forumet.

när jag funderar vidare så funderar jag på om det kan vara Citrus canker kanske ett tidigt stadium, du fått ? det är en bakterieinfektion som jag tror inte går att behandla och kan hända alla citrusar. även detta ger buckliga blad och prickar. googla på det och jämför.

kan iförsig ladda upp en bild som jag hittade på nätet, undersidan av ett blad.

Citera
          freddie
          Inlägg 11-04-2010, 17:36
          Länk hit: #942

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 10 947

Oavsett vad det är så verkar det nu vara rätt kört för min latifolia. Inte många blad kvar nu. Visserligen har de nya skott som kommit utvecklats ordentligt, men den ser inte ut att hämta sig tillräckligt. Tur att jag har en till synes välmående stickling av denna växt. Den har dock också konstigheter på vissa blad. Men den tappar inte ett enda blad på flera veckor. Sätter frukt också. Frågan är om den går samma öde tillmötes eller om jag kan förebygga på något sätt, förutom då att att klippa bort konstiga blad. Annars funkar det bra med de andra växterna. Trivs i vårljuset. Mestadelen står nu skuggigt på balkong precis som förra året vid det här tiden. / f

--------------------
          Fånga dagen? - Visst! Men ta inte livet av dig när du jagar!

Citera
          flaxss
          Inlägg 11-04-2010, 17:43
          Länk hit: #943

Gäster

jag är ganska säker på att du har fått ett tidigtstadie av Citrus canker, nu när jag kollat på dina bilder mer och mer. 100% säker är jag inte. du får googla och kolla.

vad roligt att det för övrigt går bra, och roligt att det äntligen blivit varmt och vårigt. även hos mig har citrusarna fått komma ut och så har jag köpt en ny citrus till samlingen, fast den står inne än.

Citera
          freddie
          Inlägg 30-04-2010, 17:08
          Länk hit: #944

Medlem

Flaxss, jag googlade, rättare sagt "growynade" citrus canker. Jag kan inte hitta några bilder som påminner om mina. Betänk att mina bilder är väldigt förstorade. På bilderna jag hittat på internet är angreppen på bladen större och mer "distinkta" (med det menar jag att de är mer tydliga och avgränsade, se t.e.x. http://www.doacs.state.fl.us/pi/canker/photos.html). Angreppen (eller vad de nu skall kallas) på mina växter är inte så stora och har inte den gula "halo" som beskrivs. Jag tror/hoppas att du har fel, flaxss. smile.gif / f

Redigerat av freddie: 30-04-2010, 17:13

--------------------

Citera
          freddie
          Inlägg 30-04-2010, 17:17
          Länk hit: #945

Medlem

Precis exakt i detta nu dunkade f.ö. den sista limefrukten i golvet... Jag är ledsen. sad.gif / f

--------------------

Citera
          flaxss
          Inlägg 30-04-2010, 17:43
          Länk hit: #946

Gäster

jag ser ju inte dina i verklighet så jag vet ju inte säkert va det är. jag kan ju bara gissa och skriva vad jag tror det är (och vad andra tror det är). sedan får du ju jämföra med dina växter och googla och se vad du tycker det kan vara.

jag har aldrig själv fått nåt liknade symptom.

du kan kolla här, här finns många sjukdomar med både virus och svamp/bakterier och andra.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_citrus_diseases

http://edis.ifas.ufl.edu/topic_citrus_pests_diseases

har du provat att behandla mot svamp om det kan vara det ?

eller har du etsat nåt annat ?

annars får du klippa veck allt som är dåligt och klippa ner dom till några noder och hoppas på att dom skjuter nya friska skott. det är ju väldigt tråkigt det som händer.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 30-04-2010, 20:13
          Länk hit: #947

Medlem
          Antal inlägg: 619
          Medlem nr: 25 317

Jag måste fråga igen. Har frågat för ett par månader sedan men ff samma nu.
          Jag köpte en Kalamondin, el jag fick en, i slutet av förra sommaren.
          Jag lät den stå kvar i samma jord & kruka fram tills i början på Mars.
          Fram tills dess hade den inte växt ngt alls. Den såg likadan ut ff i övrigt & frukterna har växt hela tiden.

IOM att inget hände så planterade jag om den i citrusjord. Förvisso ska man nog inte plantera om dem när de inte mår helt 100 men jag tänkte det kanske var alldeles för lite näring i jorden den stod & testade.

Nu efter snart 2 månader har ff ingenting skett. Den är inte hängig, vissen el ful. Förvisso relativt torra blad men det har den haft hela tiden. De är gröna men lite smått kupade & småtorra. Så har den alltid sett ut.
          Jag undrar varför den aldrig växer?
          Inte ett skott skjuter ut.

Det sitter väl c:a 10-15 frukter på men var från början minst det dubbla. Några har mognat & ett par föll av under omplanteringen. De var också rätt mogna så de föll enkelt av.

Jag har aldrig haft ngn citrus förr mer än mina frösådda som växer som bara den. Varför växer inte Kalamondinen? Klarar den inte växa med en massa frukter på el är den död?
          Mår dåligt?

Har för övrigt börja avvänja den utomhus med mina andra växter. Är lite tidigt än för natten va?
          Hur många dagar bör mina växter stå ute innan de kan vara ute dygnet om? (ifall det inte blir frostgrader alltså)
          De verkar inte må dåligt alls av det. Inte hängiga.

Frösådder. Jan jag avvänja dem för utomhus ockå el är de känsligare?
          Har inte sett att de ogillar det.

Citera
          flaxss
          Inlägg 30-04-2010, 20:31
          Länk hit: #948

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 30-04-2010, 21:13) *
          Jag måste fråga igen. Har frågat för ett par månader sedan men ff samma nu.
          Jag köpte en Kalamondin, el jag fick en, i slutet av förra sommaren.
          Jag lät den stå kvar i samma jord & kruka fram tills i början på Mars.
          Fram tills dess hade den inte växt ngt alls. Den såg likadan ut ff i övrigt & frukterna har växt hela tiden.

IOM att inget hände så planterade jag om den i citrusjord. Förvisso ska man nog inte plantera om dem när de inte mår helt 100 men jag tänkte det kanske var alldeles för lite näring i jorden den stod & testade.

Nu efter snart 2 månader har ff ingenting skett. Den är inte hängig, vissen el ful. Förvisso relativt torra blad men det har den haft hela tiden. De är gröna men lite smått kupade & småtorra. Så har den alltid sett ut.
          Jag undrar varför den aldrig växer?
          Inte ett skott skjuter ut.

Det sitter väl c:a 10-15 frukter på men var från början minst det dubbla. Några har mognat & ett par föll av under omplanteringen. De var också rätt mogna så de föll enkelt av.

Jag har aldrig haft ngn citrus förr mer än mina frösådda som växer som bara den. Varför växer inte Kalamondinen? Klarar den inte växa med en massa frukter på el är den död?
          Mår dåligt?

Har för övrigt börja avvänja den utomhus med mina andra växter. Är lite tidigt än för natten va?
          Hur många dagar bör mina växter stå ute innan de kan vara ute dygnet om? (ifall det inte blir frostgrader alltså)
          De verkar inte må dåligt alls av det. Inte hängiga.

Frösådder. Jan jag avvänja dem för utomhus ockå el är de känsligare?
          Har inte sett att de ogillar det.

du kan ställa ut alla dina citrusar nu, även dygnet runt. det har jag gjort med alla mina förutom dom som är tropiska de står inne än. men citron, kalamondin, apelsin, mandarin, kumquat kan man ställa ut nu.

det du ska göra är att avhärda dom mot solen (ställ dom i skuggan och täck med lakan, juteväv, fiberduk) och ta in vid ev sena frostnätter.

att din kalamondin inte växer beror på att den har en massa frukter, skördar du den och tar veck frukterna så kommer den att börja växa. min som står ute nu har börjat att växa lite, men den har ju bara kart nu då jag redan har skördat alla frukter.

Citera
          Smarterchild
          Inlägg 30-04-2010, 20:45
          Länk hit: #949

Medlem
          Antal inlägg: 114
          Medlem nr: 25 503

Jag köpte ett lime träd förra våren det blomma överdådigt i somras och i år typ feb-mars. Men vad jag än gör tappar den karten. crying.gif

Jag hade planterat i blomjord blandat med lera och leca plus långtidsverkande gödsel i. för 2-3 veckor sen planterade jag om i en blandning av kögödsel och torv. Men jag märkte att rötterna inte ens hade fyllt krukan, beror det på dålig jord? trädet ser iallafall fortfarande ut som det fått ett kok stryk. Och all kart som bildades i februari har redan ramlat av. Hjälper det om jag sätter ut eländet på altanen nu eller är det för tidigt?

Är det förresten nån som har köpt citrus träd från odla nån gång? Såg att de hade både citrus och kalamondin, ha begäret är stort, men vilken är lättsköttast egentligen? wacko.gif

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 30-04-2010, 20:46
          Länk hit: #950

Medlem

Ok, då ska jag skörda frukten bums! smile.gif
          Tackar.
          Kart det har den inte alls. Är väl att den stått inne från förra sommaren kanske. All kart från dess har blivit frukt men det har ej kommit ny kart.

Klementin har jag med. Den går väl också att ställa ut då va?

Jag ställer alla i skugga ute imorn eftermiddag, sedan får de stå kvar. Vad kul!
          Tack

Citera
          flaxss
          Inlägg 30-04-2010, 21:05
          Länk hit: #951

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 30-04-2010, 21:46) *
          Ok, då ska jag skörda frukten bums! smile.gif
          Tackar.
          Kart det har den inte alls. Är väl att den stått inne från förra sommaren kanske. All kart från dess har blivit frukt men det har ej kommit ny kart.

Klementin har jag med. Den går väl också att ställa ut då va?

Jag ställer alla i skugga ute imorn eftermiddag, sedan får de stå kvar. Vad kul!
          Tack

den måste ju blomma först får att det ska bli kart. och blommar gör den när den kommer ut och pollineras blommorna så kommer kart och sen mogen frukt.

ja solen är viktig att skydda emot i början så att inte bladen bränns, speciellt om dom varit inne. men du måste ta in dom vid frost. annars så tål dom att vara ute nu i maj snart. och där du bor är det ju ganska milt.

Citera
          flaxss
          Inlägg 30-04-2010, 21:14
          Länk hit: #952

Gäster

CITAT (Smarterchild @ 30-04-2010, 21:45) *
          Jag köpte ett lime träd förra våren det blomma överdådigt i somras och i år typ feb-mars. Men vad jag än gör tappar den karten. crying.gif

Jag hade planterat i blomjord blandat med lera och leca plus långtidsverkande gödsel i. för 2-3 veckor sen planterade jag om i en blandning av kögödsel och torv. Men jag märkte att rötterna inte ens hade fyllt krukan, beror det på dålig jord? trädet ser iallafall fortfarande ut som det fått ett kok stryk. Och all kart som bildades i februari har redan ramlat av. Hjälper det om jag sätter ut eländet på altanen nu eller är det för tidigt?

Är det förresten nån som har köpt citrus träd från odla nån gång? Såg att de hade både citrus och kalamondin, ha begäret är stort, men vilken är lättsköttast egentligen? wacko.gif

Lime är för tidigt att sätta ut än tycker jag, efter att frostrisken är helt förbi och det på dagen är över +15c kan du sätta ut den. även där måste du avhärda mot solen.

att den tappar kart kan beror på flera orsaker (men den orkar ju inte behålla karten). men ohyra, fel skötsel, fel jord, fel klimat, fel miljö, torka, övervattning m.m. kan göra att dom tappar karten.

citrusar vill inte ha så mycket lera, dom vill ha en lucker jord med lågt ph (blomjord brukar man ibland tillsätta kalk så den då får ett högre ph). kogödsel och torv kan nog bli för fuktig för rötterna om du inte blandade upp den extra med grus eller leca. alla mina citrusar planterar jag i rhododendronjord som jags edan blandar upp extra med grus, leca.

har rötterna inte växt så mycket så behöver du inte plantera om den bara för det ska så va. hur ser rötterna ut är dom friska ?

utan det är bättre att plantera ut den när krukan är rotfylld (men innan det blivit rotsnurr).

jag har inte köpt från odla, men det ska nog inte vara några problem. dock dom arterna som odla har är en av de vanligaste så dom finns ofta på plantskolor och i blomsterbutiker.

kalamondin är lättskött.

Citera
          Smarterchild
          Inlägg 01-05-2010, 20:00
          Länk hit: #953

Medlem

Jag tyckte rötterna såg okej ut, jag vet inte hur de ska se ut men jag kommer inte ihåg nåt konstigt på rötterna vid omplanteringen.

Då ska jag plantera om igen och blanda ner extra mkt grus när jag sätter ut det senare i Maj. När jag köpte trädet var krukan fylld med rötter och jag har inte vågat peta med rötterna så mycket, de sitter liksom fortfarande i en och samma klump. Bör man luckra upp dem eller är de för känsliga?

Citera
          flaxss
          Inlägg 01-05-2010, 21:40
          Länk hit: #954

Gäster

prova annars först och se hur den mår i den blandningen som du har för det är inte bra att störa rötterna för mycket (eller om du planterar om den försiktig).

det beror ju på hur jorden är i mitten om du ska luckar upp den lite eller ej, är det lerjord kan det vara bra att luckra upp den lite.

Citera
          flaxss
          Inlägg 02-05-2010, 11:48
          Länk hit: #955

Gäster

det har ju varit varmt ett tag nu (även om det var -2c inatt, och alla var ute men ibland har man turen på sin sida) och alla citrusarna där ute skjuter mängder med skott och en del blommar och andra ska snart börja.

har beskärt många av mina större citrusar i år, men alla skjuter nya skott.

några bilder på 3 av mina citrusar

mina två brokbladiga (kalamondin och citron)
          Bifogad fil  brokbladiga.jpg ( 315.28k ) Antal nedladdningar: 66

Meyer Citron
          Bifogad fil  citrus1.jpg ( 311.71k ) Antal nedladdningar: 75

Tahitiapelsin
          Bifogad fil  DSC_0785.jpg ( 332.57k ) Antal nedladdningar: 61

frukterna på den

Bifogad fil  frukter.jpg ( 209.81k ) Antal nedladdningar: 55

Redigerat av flaxss: 02-05-2010, 11:49

Citera
          Smarterchild
          Inlägg 02-05-2010, 15:49
          Länk hit: #956

Medlem

Snygga brokbladiga sorter! Säg till om du skulle råka ha sticklingar till salu nångång. smile.gif

Citera
          flaxss
          Inlägg 02-05-2010, 17:15
          Länk hit: #957

Gäster

CITAT (Smarterchild @ 02-05-2010, 16:49) *
          Snygga brokbladiga sorter! Säg till om du skulle råka ha sticklingar till salu nångång. smile.gif

tack thanks.gif , japp jag ska komma ihåg det om jag har några sticklingar på dom.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 06-05-2010, 21:23
          Länk hit: #958

Medlem

Min Kalamondin börjar se riktigt vissen ut. Bladen kupar sig mer & mer. Gulnar också & blir flammiga.
          Jag planterade ju om den för c:a 2 månader sedan då den inte hade växt på skitlänge.
          Den har en massa frukt ff. Ska jag plocka av de stora mogna så den kanske kommer igång?

Den varken har växt alls & nu ser det ut som den börjar må kasst också. Behöver den citrusnäring?

Ja varför jag planterade om & dylikt står ju några rader upp.

En annan kortis jag funderade på. Såg att ngn skrev att de samlar regnvatten & vattnar med. I vilket syfte kan det månne vara? Är det vattnet bättre att vattna med?
          Snackar växterna i allmänhet nu alltså.

Citera
          flaxss
          Inlägg 07-05-2010, 06:17
          Länk hit: #959

Gäster

CITAT (BigDaddy @ 06-05-2010, 22:23) *
          Min Kalamondin börjar se riktigt vissen ut. Bladen kupar sig mer & mer. Gulnar också & blir flammiga.
          Jag planterade ju om den för c:a 2 månader sedan då den inte hade växt på skitlänge.
          Den har en massa frukt ff. Ska jag plocka av de stora mogna så den kanske kommer igång?

Den varken har växt alls & nu ser det ut som den börjar må kasst också. Behöver den citrusnäring?

Ja varför jag planterade om & dylikt står ju några rader upp.

En annan kortis jag funderade på. Såg att ngn skrev att de samlar regnvatten & vattnar med. I vilket syfte kan det månne vara? Är det vattnet bättre att vattna med?
          Snackar växterna i allmänhet nu alltså.

svårt att säga utan bild, vad som kan vara fel. den har inte fått för lite eller för mycket vatten ? har du kollat efter ohyra ? hur är rötterna ? vad för jord har den ?

mår den dåligt så ge ingen näring.

är frukterna mogna kan du ta veck dom.

regnvatten har lågt ph och är bra för växter som inte gillar kalk. som citrus.

Citera
          BigDaddy
          Inlägg 07-05-2010, 16:26
          Länk hit: #960

Medlem

Den ser snustorr ut varje dag så jag vattnar den säkert iaf 2 dagar av 3. Det låter mycket nu när jag skriver det så kanske skulle dra ned ngt på det?
          Dock vattnar jag relativt mycket & den blir torr, precis som alla mina växter känns det som, rätt snabbt.
          Ja iaf varannan dag vattnar jag nog. Körde med näring ngt tillfälle för ngn månad sedan men ska tänka på det till Kalamondinen tills den mår bra.

Kolla om du ser ohyra men jag tvivlar på det. Ser inget iaf. Jag har bland alla växterna sådana där småflugor som surrar runt men just Kalamondinen är det nog ingen direkt på. Mestdels tomaterna, paprika & alla som är satta i år i jord.

Ska lägga in några bilder. Tog fler så be om mer om du behöver det.
          Ska lägga upp lite nya bilder på mina olivsådder också jag tog bilder på. Plus lite mer i albumet men gör det i helgen.

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_4174.JPG ( 247.41k ) Antal nedladdningar: 63
          Bifogad fil  IMG_4176.JPG ( 279.92k ) Antal nedladdningar: 53
          Bifogad fil  IMG_4178.JPG ( 262.32k ) Antal nedladdningar: 66
          Bifogad fil  IMG_4179.JPG ( 91.22k ) Antal nedladdningar: 67

Citera

63 sidor V  « < 46 47 48 49 50 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-06-2026, 09:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon