Mitt cintronträd börjar må lite kasst.
Bladen bucklar sig inåt på flera ställen. Vissa ställen hänger de lite.
Förutsättningarna för den är inget vidare, jag vet, men ngt jag kan göra?
Just nu står citronträdet, ihop med olivträdet & kalamondinen, i en balkongdörr som står på glänt nästan hela tiden. Helt stängt ett par timmar ngn dag då sambon min fryser.
Fönster hela vägen ner. Har lagt en termometer där swom visar mellan 7-15 grader beroende på tid på dygnet plus hur mkt sol det är.
Jag har 3st lågenergilampor över var & en av dem. Det enda jag kan erbjuda.
Dock blir det troligtvis värre. Jag har köpt hus igår men inflytt först 1 dec. Då kan jag nog ordna med bättre förutsättningar.
Dock inte än.
Jag flyttar från min lgh sista Okt, alltså 1 månad däremellan jag måste bo i mina föräldrars lgh, med än mindre plats. Troligtvis blir det ytterligare mindre ljus än det redan är. Just nu står dem i västerläge men IOM att solen ligger lågt kommer den sällan in i min lgh så här års ändå.
Kommer bli mkt flyttar & lite ljus. Jag tror just nu temperaturen är ok, för att vara lgh. Dock blir det nog normal varmt i Nov månad för dem, alltså 20 grader.
Svårt att få alla mina växter att få plats i fönster då min mor även hon har en del, ganska mkt.
Jag vet inte riktigt om jag kan göra ngt ytterligare för att få dem att må bättre?
Några tips?
Sedan en fråga till. Jag är väldigt orolig att de ska dö. Tror ni de kan klara sig?
De stod ute fram tills det började bli lite kallare. Ett par nätter med ngn minusgrad, sedan åkte de in.
Har stått ute hela säsongen annars.
Kalamondinen ser ut att må bra ff, liksom Oliven. Citronen är den som börjar böja lite blad. Tappat 2st hittills.
Inte jättemycket men tycker de börjar bli lite frasiga även om de flesta blad ff är gröna & ok.
Kommer de palla denna vinter?
I huset finns väl lite mer jag kan erbjuda. Lite mer ljus från fönstrerna iaf plus ett svalare rum.
Huset har nämligen 7-8 rum & vi är bra 2st, så det finns rum att låta dem stå & ha lite svalare.
Inglasade altanen i söderläge håller ju inte under vintern då det ej är uppvärmt. El?
Nä det kan jag inte tänka mig. Blir nog för kallt där nattetid.
Kan man flytta dem dit under dagen el är det bara att stjälpa än mer?
Jaja, det är ju först i Dec jag kommer till huset så det kan jag ta då.
I övrigt SJUUUUUUKT skoj med hus!!!!!!!
Jag längtar sååååå. Speciellt till våren, el i början av nästa år då jag ska börja sätta fröer. Kommer ha ofantligt mkt mer plats nu.
1100 m2 tomt.
Växthus
Stort hus
Kommker från lgh mitt i Gbg centrum på 50m2 så det blir en jätteskillnad.
Ni ska få hjälpa mig med hur allt ska organiseras & byggas upp. Hela tomten.

Det ser jag fram emot.

Men först detta ja.