Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 6 7 8  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tvättnötter, Har någon använt
          Tosan
          Inlägg 09-06-2008, 21:36
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Bettis @ 09-06-2008, 13:01) *
          Hade missat denna tråden, men nu har jag läst igenom den sweatingbullets.gif . Kan inte annat än skratta åt er Odlaiter, ni började med att prata om hur bra dom tvättade, sedan gick ni över till att prata om hur man odlar nötterna rotfl.gif , ska väl vara ni till att odla dom de flesta slänger dom nog när dom är använda. Nu ska iaf jag ta och beställa, sedan får jag väl höra med er igen hur man odlar dom a0a.gif .

giggle.gif ja, tvättnötter, vallmofrö från kryddburk, frö från torkade frukter... Listan kan göras hur lång som helst crazy.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          hjärtegull
          Inlägg 11-06-2008, 07:52
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 11 377

Nu blev jag också nyfiken på dessa tvättnötter, men jag har ju bara tillgång till tvättstuga; dvs att alla i mitt bostadsområde använder samma maskiner som jag. Om man använder eteriska oljor istället för sköljmedel, finns det inte risk att doften från oljorna sätter sig i plasten i sköljmedelsfacket? De brukar ju kunna dofta ganska starkt, och är rätt så koncentrerade.

Känns iofs som att jag är villig att använda vadsomhelst nu som inte är vanligt tvättmedel, tycker all min tvätt luktar unket och jäkligt efter en sväng i torktumlaren/torkskåpet.

Men nötterna lämnar inga rester eller så i tvättmaskinen? (Jag vet att man lägger dom i en tvättpåse, men jag måste kolla för säkerhets skull, tvättstugebråk är ju rätt vanliga i hyresrättsområden).

Plus att om dom nu är så effektiva som utlovat så kanske jag kan få bort lite hemska fläckar och lukter från min karls kock-kläder...

Redigerat av hjärtegull: 11-06-2008, 07:53

--------------------
          Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.

Citera
          karjo
          Inlägg 11-06-2008, 11:29
          Länk hit: #143

Medlem
          Antal inlägg: 1 140
          Medlem nr: 5 846

Själva nötterna lämnar inga rester, man plockar ju ur dem ur maskinen och tar med dem hem igen. Om du är rädd att lukt från olja ska fastna i maskinen, testa utan först och se vad du tycker. Du kanske inte kommera sakna lukten så mycket?

Svårare fläckar behandlar iaf jag fortfarande med ta-bort, och vittvätten kör jag med Coops miljömärkta bleksalt.
          Lycka till!
          :-)

--------------------
          Hälsningar Karin, Zon 3 (4)

Citera
          Grå
          Inlägg 11-06-2008, 11:46
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (hjärtegull @ 11-06-2008, 08:52) *
          Plus att om dom nu är så effektiva som utlovat så kanske jag kan få bort lite hemska fläckar och lukter från min karls kock-kläder...

Nej.. någon mirakelmedelstatus a la "Lita på rosa" har väl inte nötterna. Tvätten blir bara ren, helt enkelt - precis som med vilket tvättmedel som helst. Svårare fläckar får du lösa på annat sätt.
          Lämnar några rester gör de inte heller, skalet är lite som skinn när det blir blött.

Nu har förresten alla sex kärnor grott och igår satte jag fem nya biggrin.gif Imorse kände jag dessutom att jag hade tre kärnor i jackfickan som jag hade glömt... kanske ska sätta dem också..

Citera
          hjärtegull
          Inlägg 12-06-2008, 08:28
          Länk hit: #145

Medlem
          Antal inlägg: 192
          Medlem nr: 11 377

Iofs, köksos är väl den värsta doften att få bort ur kläderna, det går ju typ inte. Jag tvättar alltid hans kockrockar separat, annars sätter sig den doften i alla andra kläder.

Jag jobbade en sväng på McDonalds förut (utan någon vidare tvätterfarenhet) och trots att jag hade tvättat mina arbetskläder, så började allt annat lukta McDonalds när jag hade lagt all ren tvätt i samma tvättkorg.

karjo - nej, så länge det inte luktar unket som det gör nu så blir jag glad iaf : )

--------------------
          Den sista kyssen - min ego-blogg i cyberrymden.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 18-06-2008, 10:40
          Länk hit: #146

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Tidigare har jag inte ens öppnat denna tråden - tvätta med nötter - vilket flummigt hokus pokus... rolleyes.gif

Men så blev jag förevisad tvättnötterna av Dito Verde och hon är ju en klok och sansad människa så om hon är nöjd så kan jag ju iallafall prova. Nu kör jag min första tvätt med en liten påse med nötskal i. I påsen hittade även sonen tre hela nötter som nu ligger i blöt. I rena undersökningslustan hällde vi en halvliter kokande vatten på en näve nötskal för att göra tvålvatten. Kanske använder det till badning av hund. Eller handtvätt för sonens eksemhänder?

Tänkte inte säga nåt till sambon utan se om han märker nåt i stället. Gör han inte det så kan han ju inte klaga sen... giggle.gif

Tilläggas ska att vi hittills använt oparfyrmerat tvättmedel och inget sköljmedel så vad beträffar doften borde det inte bli någon större skillnad.

Redigerat av *Ulrica*: 18-06-2008, 10:41

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 18-06-2008, 13:11
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

CITAT (*Ulrica* @ 18-06-2008, 11:40) *
          Nu kör jag min första tvätt med en liten påse med nötskal i.

Nå... Ett utlåtande?

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 18-06-2008, 15:55
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Inte så snabb när jag tvättar... flirting.gif

Men nu har jag hämtat upp tvätten och hade jag inte vetat att det var nötskal i stället för tvättmedel så hade jag inte märkt någon skillnad. Möjligtvis är tvätten en aning mjukare som om jag hade haft sköljmedel i. Doftar som vanligt, dvs. rent.

Mycket nöjd. Ska nu övertyga resten av släkt och vänner! tongue.gif

Tack, Dito Verde!

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 05-02-2009, 00:02
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

Hur många kör fortfarande med tvättnötterna? Någon som tröttnat eller märkt några avigsidor?

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          Noak
          Inlägg 05-02-2009, 17:19
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 2 882
          Medlem nr: 13 081

Jag använder dem till kläder som inte är alltför hårt smutsade(arbetskläder) och jag är helt nöjd. Har skänkt nötter till vänner och bekanta , och de är också nöjda!

--------------------
          -------------------------
          Södra Norrlands kust- och inland.
          Zon 4

Citera
          Eva i Höga
          Inlägg 05-02-2009, 17:53
          Länk hit: #151

Medlem
          Antal inlägg: 3 454
          Medlem nr: 7 932

Jag använder fortfarande tvättnötter men inte till alla tvättar. Tvätten blir så mjuk och fin och t o m händerna känns mjuka när man hängt tvätten. Dessutom har jag satt många frön, blir fina krukväxter, får se hur de klarar sig i sommar.

--------------------
          Eva

En som inte gör dumheter som ung,
          gör det som gammal!

Citera

8 sidor V  « < 6 7 8
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-10-2025, 07:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon