Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tvättnötter, Har någon använt
          netaave
          Inlägg 27-10-2007, 23:39
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (CillaM @ 27-10-2007, 22:09) *
          Menar ni att ni hade tvättmedel OCH nötter i tvättmaskinen, eller BARA nötter?

Bara nötter

CITAT (Anma @ 28-10-2007, 00:09) *
          Nyfiken på nötterna, ska nog beställa och prova själv. Kom bara och tänka på en sak, om nu nötterna ligger i tvättpåse i maskinen, då blir ju själva "tvättmedlet" i nöten inte ursköljd ur kläderna. Så då går man omkring med nöt-tvättmedel på sig...

VA??? Varför tror du det? Man använder ju samma typ av tvättpåse du stoppar vissa småplagg i så den blir både tvättad och sköljd

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 28-10-2007, 00:38
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (netaave @ 28-10-2007, 00:39) *
          Bara nötter
          VA??? Varför tror du det? Man använder ju samma typ av tvättpåse du stoppar vissa småplagg i så den blir både tvättad och sköljd

Menade inte påsen...
          Vad jag menar är att nötterna ligger ju i maskinen under sköljningen också, de går ju att återanvända, så då borde de ju släppa ifrån sig medel då också, eller det kanske är intelligenta nötter så dom sluter sig under sköljning?? confused.gif giggle.gifflirting.gif

Men det verkar ju inte vara farligt att medlet blir kvar. Det verkar ju som att folk med exem blir bättre av nötterna.

Har i varje fall skickat i väg en beställning, slog till på 500g på en gång. happy.gif

Citera
          Pjater
          Inlägg 28-10-2007, 03:48
          Länk hit: #43

Gäster

Men hur länge räcker nötterna, så att säga om man lägger 7 nötter i en påse, hur många maskiner räcker det?
          Verkar intressant annars......

Redigerat av Pjater: 28-10-2007, 03:50

Citera
          CillaM
          Inlägg 28-10-2007, 08:32
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

CITAT (Anma @ 28-10-2007, 00:38) *
          Menade inte påsen...
          Vad jag menar är att nötterna ligger ju i maskinen under sköljningen också, de går ju att återanvända, så då borde de ju släppa ifrån sig medel då också, eller det kanske är intelligenta nötter så dom sluter sig under sköljning?? confused.gif giggle.gifflirting.gif

Men det verkar ju inte vara farligt att medlet blir kvar. Det verkar ju som att folk med exem blir bättre av nötterna.

Har i varje fall skickat i väg en beställning, slog till på 500g på en gång. happy.gif

Jag tycker det låter helt otroligt intressant så jag ska kravla mig dit och beställa också

Citera
          herkules
          Inlägg 28-10-2007, 10:45
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Anma @ 28-10-2007, 01:38) *
          Menade inte påsen...

de kanske inte släpper ifrån sig "tvättmedel" i kallt vatten?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-10-2007, 11:03
          Länk hit: #46

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (Tosan @ 23-10-2007, 21:04) *
          Olivtvålen håller tom mer än den lovar smile.gif men den ska innehålla minst 80% olivolja... Mina städ- och biltvättskem består numer av kallvatten, olivtvål, citronsyra, apelsinolja och marmormjöl. Det är alltså enjo´s produkter jag använder. Trodde inte heller på det förrän jag fick upp en smörklick från ett bord med bara kallvatten. Allt fett var borta från bordet. Handfatet som jag tidigare stått och skrubbat med saniren och vit nylon blev även det blankt med kallvatten.

Så därför känns det här värt att iaf testa smile.gif

Ja, jag är också lite sugen...fast eftersom jag har gemensamma tvättmaskiner här i kåken så vågar jag nog inte. Kanske kan jag prova till det jag handtvättar.

Angående tvål, det är verkligen jättedrygt att använda överfettad hård tvål, och det mesta blir lika rent som om man tvättade händerna i diskmedel - men man slipper den torra känslan. Är inte Barnängens gamla klassiska barntvål just överfettad? Är inte den dryg och rentvättande? Det behövs inte en massa extratillsatta kemikalier enligt min mening. Skulle vara mot särskilt krångliga fläckar möjligen. Men i praktiken klarar vanlig gammeldags tvål samma saker som såpa. Jag använder tvål istället som rakskum exv, både bättre och billigare.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Anma
          Inlägg 28-10-2007, 11:21
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Pjater @ 28-10-2007, 03:48) *
          Men hur länge räcker nötterna, så att säga om man lägger 7 nötter i en påse, hur många maskiner räcker det?
          Verkar intressant annars......

Har läst runt om dessa nötter, någon påstog att 500g, eller var det 1kg(?) räcker till ca 300 tvättar hos dem med mjukt vatten. Verkar ju lite mycket! Om 500g räcker till 150 tvättar är det otroligt drygt ändå, kostar med frakt dryga hundralappen. Ska räkna på det där när jag fått mina nötter, de skickas idag. smile.gif

Citera
          netaave
          Inlägg 28-10-2007, 11:30
          Länk hit: #48

Medlem

Ska meddela senare hur många tvättar mina nötter användes till.
          En person jag pratat med på ett annat forum och som använt nötterna länge säger att eftersom dom inte innehåller blekmedel tvättar hon vita plagg i vanligt tvättmedel emellanåt. Det för att behålla vitheten alltså.
          Svårare fläckar, typ sylt, nyponsoppm m.m. behandlar hon med tvättsåpa innan hon tvättar med nötterna men ibland går dom inte bort.
          Hon är annars jättenöjd, och tycker det känns bättre att tvätta med dom både ur miljö och ekonomisk aspekt.

--------------------

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 28-10-2007, 15:50
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Jag sa ju att dom var bra yahoo.gif !

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Tosan
          Inlägg 28-10-2007, 19:39
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Ja, jag hann köra en vittvätt i fredags. Sockarna är renare, och vita spetstrosor som blivit blå av jeansen har blivit betydligt vitare.

Har hunnit använda 4 nötter + 1 skal och de har räckt 3 maskiner utan att ta slut.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          netaave
          Inlägg 29-10-2007, 09:59
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (herkules @ 28-10-2007, 10:45) *
          de kanske inte släpper ifrån sig "tvättmedel" i kallt vatten?

Det stämmer nog, jag tog en ny nöt och höll under varmvattenkranen så varmt jag mäktade med och den blev snart "såpig" tog en annan ny och höll under kallt vatten och den blev inte så.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 29-10-2007, 14:31
          Länk hit: #52

Medlem

Mina nötter kom idag, snabb leverans, beställde i lördags!

Slängde in 7 st (har hårt vatten) tillsammans med en riktigt dammig matta, den luktade ingenting=rent när den var tvättad! Nu är den i torkskåpet, får se om jag är nöjd när den torkat. Nu rullar hundarnas tasshandduk i maskinen tillsammans med annat. Tassduken är bra att jämföra med, det finns tvättmedel som inte gör den ren och tvättmedel som lyckas. Intressant att se resultatet efter nöttvättningen!

Räknade ut att 500g räcker till ca 50 maskiner om jag anväder 7 åt gången och tvättar 2 gånger med samma nötter. Då kostar det 2,48kr/tvätt. Men om nötterna räcker till fler än 2 tvättar blir det genast billigare. Med tre gånger med samma nötter blir priset 1,65kr/tvätt och med 4 gånger 1,24kr. Jag har räknat med frakten i priset.

Vad kostar det per tvätt med vanligt tvättmedel? Någon som vet?

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 29-10-2007, 14:40
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (Anma @ 29-10-2007, 14:31) *
          Vad kostar det per tvätt med vanligt tvättmedel? Någon som vet?

Jag räkande på ett ungefär ut att med vårt tvättmedel. ocean bastvätt kostar det 1,495 kronor per tvätt. Vi köper så sällan så jag har inegn mer exakt koll utan ahr helt enkelt tagit priset 299 delat på 200 tvättar.

Redigerat av anna_rispan: 29-10-2007, 14:41

Citera
          Tosan
          Inlägg 29-10-2007, 14:57
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Mitt vanliga tvättmedel kostar 42:- och ska enligt förpackningen räcka till 20 tvättar i mjukt vatten. Alltså 2,10:- /tvätt... Nu använder jag nog lite mindre än vad som står iofs...

Men om jag då använder 4-5 nötter 4 ggr.... det blir billigt i jämförelse.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          netaave
          Inlägg 29-10-2007, 16:08
          Länk hit: #55

Medlem

Ja hur länge dom räcker återstår att se, vi har ju också hårt vatten här.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 29-10-2007, 18:52
          Länk hit: #56

Medlem

Okej, dagens tvättresultat.
          Mattorna blev jättefin, ren och fluffig (är av ryatyp).
          Tvätten efter med samma nötter kändes väl så där halvren. Kände en svag doft av svett i gubbens jättesvettiga t-shirt. Hundarnas tasshandduk var inte ren. Den rullade tillsammans med t-shirten. Denna maskin tvättar jag om.

Tvätt nr 3 rullar i maskin. Tog de använda nötterna och krossade dem. La in två nya som jag också krossade först. Denna maskin har mest skum i alla fall, få se hur resultatet blir.

För övrigt.
          Nötterna luktar inte gott... Yäck!
          Tvätten luktar absolut ingenting när den är tvättad. Känns konstigt! Saknar doften av nytvättat...
          Kläderna är mjuka och sköna efter tvätt.

Ska testa några gånger till innan jag bestämmer mig för om nötterna är bra eller inte.

Citera
          Allis
          Inlägg 31-10-2007, 20:06
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 563
          Medlem nr: 5 607

Nu har jag oxo köpt tvättnötter. Ikväll har jag kört två maskiner med 8 nötter i påsen för säkerhets skull, och det verkar funka bra.

Citera
          netaave
          Inlägg 01-11-2007, 11:06
          Länk hit: #58

Medlem

Jag kör 6 nötter/maskin och har använt nötterna två ggr, sen har jag tagit 3 nya och 3 gamla och det blev oxå bra resultat.
          Ca 4 ggr tror jag att jag kommer att använda mina men då blandar jag använt och nytt dom två sista.
          Det tror jag blir bra.
          Är förvånad över hur bra det funkar, gjorde även flytande tvättmedel genom att koka upp 50 gr nötter med 1 l vatten.
          Det ska kunna användas till disk, rengöring och hårtvätt. Det senare drar jag mig dock lite för. smile.gif

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 01-11-2007, 13:10
          Länk hit: #59

Medlem

Jag har bestämt mig för att inte beställa fler nötter. Saknar doften av nytvättat i linneskåpet...
          Sen tycker jag nu när jag har dom nytvättade jeansen på mig att dom inte känns riktigt rena fast dom ser rena ut.

Citera
          Allis
          Inlägg 03-11-2007, 11:22
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 563
          Medlem nr: 5 607

Nu har jag kört fyra maskiner med tvättnötter. Tre i 40 grader och en i 60 grader. Rent blir det också. Så länge nötterna är blanka finns det tvättmedel i dom. Så jag kan nog köra ett par till. Lämpligt att slippa kladda med tvätt och sköljmedel. Bara slänga in påsen och starta maskin. bravo.gif

Citera

8 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-01-2026, 23:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon