hejsan
har röjt upp i min söderslänt . och där behöver jag 1.marktäckare som klarar skugga och full söder sol och sandjord . och där är dränering på hög nivå .sedumen trivs inte där och marktäckarna ska vara vid den låga bärväxten .
2.jord bindande -helst låga perenner , då sanden kasar neråt och det ända som är kvar är all sten . ska tåla sol,torka,hetta kommer givetvis vattna första året . ska placeras vid och runt ekarna .
3.ros förslag som klara ett sådant här läge det är skyddat från vindar och det blir otroligt hett där på sommaren och plus sandjord . funderar på att sätta en nevada ros där ,, men det finns kanske inga rosor som gillar detta läget . plus är där milt på vintern . sällan under -15c så en exotisk ros hade varit kul .
4.finns det några andra sätt man kan göra för att hålla kvar sandjorden . har försökt lägga stenar längst nere men dom kasar ju ner också då sanden är under .
nu växer där en tuja och så en låg barrväxt plus i neder kant två små ekar . men alla dom här växterna utom thujan rasar neråt .
hoppas nån kan hjälpa mig med frågorna .
Redigerat av flaxss: 25-10-2007, 16:31
|