Fotade dessa två bilder på Ulvön i zon 4 i somras, tyckte trädet såg så härligt ut att jag vill gärna veta vad det är - någon som vet? Gissar ju själv på något slags fruktträd...men vilket?
Medlem
Antal inlägg: 1 171
Medlem nr: 409
Med tanke på växtsättet och zonen skulle jag gissa att det är någon sorts surkörsbär (Prunus cerasus), t ex skuggmorell, snarare än sötkörsbär (Prunus avium). Surkörsbär är härdigare och blir små träd med bred krona (som trädet på bilden) och skjuter ofta mycket rotskott. Sötkärsbär, t ex olika sorter bigarråer, är mindre härdiga och blir rätt ståtliga träd med ganska smal krona och skjuter inte rotskott. Kolla länken: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/prunu/prunavi.html
Medlem
Antal inlägg: 49
Medlem nr: 6 127
Hade varit kul att få åka dit och ta ett kort men då det är en ö och semestern är slut så är tiden för färjeresor minimal numera, särskilt när man bygger hus samtidigt :-)
Men jag tackar för resonemanget, det verkar alltså som det är ett surkörsbär. Ulvön (z4) är dock känd för sina milda vintrar där temperaturen pga. det omgivande havet är mild, dvs. det är sällan som träd fryser bort.
Träden var dock ganska ståtliga, tror bilden ljuger lite - det var inte några mindre fruktträd direkt.