Vilket roligt recept med ansjovis, det har jag aldrig hört förut.men ska absolut testa dom..
Som alla har sagt så går det ju verkligen bra att frysa in så gott som allt,även olika sorters lax, sillen på burk är ju jättefin, och med så många bra halv eller helfabrikat så unerlättar ju det väldigt mycket... och eftersom din mamma tar med sig skinkan så borde det i princip nästan bara vara potatisen som måste kokas samma dag, och eftersom ( maken) kan skala den ett par dagar i förväg så sköter den sig ju i princip själv när den kokar.
Jag brukar numera pynta senast vid Lucia, främst för att jag vill hinna känna julstämning hemma, jag tycker om att se alla mina tomtar, ljusstakar och juldukar, och vill hinna njuta av att se det. Det betyder ju att jag dessutom inte behöver stress-städa den 23dje eller 24de ,bara för att man sen ska ta bort allt igen efter bara nån vecka, nej, det räcker med att dra över med dammsugare och dammtrasa dan före dan, och även det kan ju maken göra så att det är färdigt när du kommer hem.
När alla har gått så behöver man ju nästan börja storstäda igen, och det tycker jag är alldeles för mycket städande för bara 1 dag.
Om jag väger för och emot, så tycker jag också att det är skönare att få vara helt avslappad och lugn utan stess 3 eller 4 jular, och sen jobba mer på "min" jul