Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Julaftonsdilemma
          Tosan
          Inlägg 07-11-2007, 13:12
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Lilla Birka @ 03-11-2007, 23:59) *
          Rullar inte! Kladdar bara ihop det som du uttrycker det! Det gåt fint om man inte tar hela kulan full. Prova får du se!

Jag ser att du har både ägg och potatismjöl i smeten... Risken är väl att mina inte håller ihop, men jag ska testa smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 07-11-2007, 15:41
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Nu har jag läst alla kloka svar och de flesta är inne på knytkalas. Det har vi också haft, mer eller mindre, i många år. Alla bidrar med något även om huvudansvaret ligger på värdfolket som ska fixa allt med dukning, kalla drycker osv.
          Du skriver att ni alltid turas om och inte har haft knytkalas förr, men om du drar upp ämnet så visar det sig antagligen att t ex den som ska ha julen nästa år inser hur skönt det skulle vara att då slippa "allt" själv. Det underlättar ju för alla framöver om ni har det så i fortsättningen.

Tipset med tekulan ska jag absolut prova, men det känns som det borde ta lång tid.
          Julafton vill man ju ha små fina köttbullar. Till vardags skulle man kanske prova med större teklämma... sleep.gif Det fnns ju en större modell.

Citera
          Pirum
          Inlägg 07-11-2007, 21:17
          Länk hit: #43

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Tips för köttbullar : rulla dem, lägg i sked, doppa i kokande vatten - då 'stelnar' de till det yttre och behåller formen och sedan kan man lägga över i stekpanna. Sägs det. Jag har inte provat det själv vad jag kan minnas, steker oftast pannbiff istället smile.gif

Redigerat av Pirum: 07-11-2007, 21:18

--------------------
          zon2.5

Citera
          Netha
          Inlägg 07-11-2007, 21:23
          Länk hit: #44

Gäster

Jag har massor av ggr gjort så... rullat köttbullarna... lagt dem i kokande vatten i ca 1 minut...
          tagit upp dem att kallna.... de behåller då den runda formen. (tips från SVT för många år sedan)
          Styckfryst på bricka och därefter packat i fryspåsar.
          Sedan när de ska serveras... steker man upp dem i stekpanna.

Till julköttbullarna har jag alltid i några tsk senap.

Citera
          lissa
          Inlägg 08-11-2007, 04:18
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Vilket roligt recept med ansjovis, det har jag aldrig hört förut.men ska absolut testa dom..
          Som alla har sagt så går det ju verkligen bra att frysa in så gott som allt,även olika sorters lax, sillen på burk är ju jättefin, och med så många bra halv eller helfabrikat så unerlättar ju det väldigt mycket... och eftersom din mamma tar med sig skinkan så borde det i princip nästan bara vara potatisen som måste kokas samma dag, och eftersom ( maken) kan skala den ett par dagar i förväg så sköter den sig ju i princip själv när den kokar.
          Jag brukar numera pynta senast vid Lucia, främst för att jag vill hinna känna julstämning hemma, jag tycker om att se alla mina tomtar, ljusstakar och juldukar, och vill hinna njuta av att se det. Det betyder ju att jag dessutom inte behöver stress-städa den 23dje eller 24de ,bara för att man sen ska ta bort allt igen efter bara nån vecka, nej, det räcker med att dra över med dammsugare och dammtrasa dan före dan, och även det kan ju maken göra så att det är färdigt när du kommer hem.
          När alla har gått så behöver man ju nästan börja storstäda igen, och det tycker jag är alldeles för mycket städande för bara 1 dag.
          Om jag väger för och emot, så tycker jag också att det är skönare att få vara helt avslappad och lugn utan stess 3 eller 4 jular, och sen jobba mer på "min" jul smile.gif

--------------------

Citera
          niklaswik
          Inlägg 08-11-2007, 17:12
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

CITAT (Leia @ 03-11-2007, 11:52) *
          Sitter här och inser att jag ska ha hela släkten här på julafton.
          Mitt problem är att jag tors-söndag jobbar 10 timmar pass (är borta 11 timmar hemifrån) och julafton är på måndagen. g.gif Hummm... Hur ska jag hinna ordna allt? Har ni förslag på maträtter man kan göra en tid innan och frysa in? Gärna recept också, då matlagning inte är min starka sida. rolleyes.gif

Äsch, det blir ju 13 timmar hemma, varav 6 räcker att sova (fast det är ju väldigt individuellt), så då har du hela 7 timmar varje dag för att hinna det du ska. Perfekt! wink.gif

--------------------
          //Niklas

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 04:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon