I våras fick jag en ny lägenhet med inglasad balkong och ganska sent började jag göra den lite grönare.
Nu har jag en drös passionsplantor på ca 22-25 cm, en avokado på 40 cm, en björnbärsstjälk, ett par krusbärsbuskar, en vinbärsbuske, en chaenomeles superba, vilda hallon och en hel del litchi på ca 15-20 cm.
Av vissa anledningar har det blivit så att björnbären, krusbären, vinbären och chaenomelesen fortfarande står kvar i sina ganska små krukor som jag köpte dom i.
Jag har även isolerat balkongen ganska rejält och jag har som mål att hålla den frostfri hela vintern.
Ett problem kan dock vara att det kan bli ganska varmt när solen ligger på, även nu när det är kallt ute. Häromdagen var det 25 grader på balkongen när det var runt 10 grader utomhus. Men visar det sig att det fortfarande kommer att vara ett problem när det blir lite kallare och mörkare så borde det säkert hjälpa att täcka ljusinsläppet lite.
Hur ska jag göra för att ge växterna en ok vintermiljö? Det är väl egentligen passionsfrukten, avokadon och litchin som jag är tveksam till. Akvokadon kan jag ta in under vintern, men passionsfrukten ska nästa vår planteras permanent i en växtlåda som jag har byggt tänkte jag, så klarar den inte att övervintra är det lika bra att jag skippar det helt. Litchin vet jag inte riktigt vad jag ska göra med... Klarar det ner till 0 grader tror ni?
Mvh
|