Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

14 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Krisgrupper, - varför i kyrkan?
          Magdis
          Inlägg 08-11-2007, 14:42
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Bettson @ 08-11-2007, 14:34) *
          OCH inte tror jag de håller Gudstjänst och predikar i en kris.

Det gör de inte. De ger "kristen" hjälp enbart till dem som efterfrågar det. Annars handlar det enbart om medmänsklighet.

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 08-11-2007, 15:02
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 351
          Medlem nr: 8 660

Pratade med vår sjukhuspräst här i Arvika när jag gjorde ett specialarbete för skolan som handlade just om krishantering.. vi har ju i Arvika haft en del trauman de senaste tio åren, mordet på Kevin och Sabina och översvämningen 2000 bl a, därför var jag nyfiken.

På många platser i landet finns det sk Posomgrupper - Psykiskt och socialt omhändertagande.. I en posomgrupp ingår psykologer, kuratorer, sjuksköterskor, socialassistenter, personal ur vård och omsorg, skolan, individ- och familjeomsorgen samt präster ur Svenska kyrkan just för att kunna tillmötesgå så många behov som möjligt..

Frågade hur han såg på sin roll när han mötte människor i kris och hur viktigt det var att han var just präst..? Hans svar var att hans uppgift var enbart medmänsklig, i chocktillståndet spelar det ingen roll vilken uniform människor möter, de behöver bara någon som lyssnar..
          någon enstaka gång fanns det någon som efterfrågade just en präst och då var det ju bra att han fanns där.. Var själva mötesplatsen är tror jag e olika från kommun till kommun.. finns olika beredskapsplaner.. är det "bara" en familj som drabbas släpar man ju inte dem automatiskt till en kyrka, utan krisgruppen samlas i familjens hem..

--------------------
          Före detta Morinablomman..

Citera
          netaave
          Inlägg 08-11-2007, 15:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

För mig är det fullkomligt självklart att kyrkans personal och lokal skulle användas i en krissituation.
          Ingen diakon eller präst jag träffat har någonsin försökt "pracka på" mig Guds ord, däremot har jag fått mycket medmänsklighet, stöd och värme i kriser, bl.a. då vår dotter fick sin hjärntumör.
          Kyrkans personal är utbildade i krishantering och kan verkligen sin sak.
          Jag var senast igår kväll i kyrkan, där vi avslutade föräldramötet för konfirmationen med en stunds tystnad, inget annat. Massor av ljus, lugn o fin stämning och total tystnad, så himla skönt man riktigt kände hur stressen rann av.
          Vi hade föräldramötet i församlingshemmet men valde alltså att avsluta i kyrkan för den speciella stämning och den ro som den ger många av oss.
          Ge kyrkan och dess personal en chans innan ni skriker rakt ut att ni inte är troende, "tro" är så mycket mer än att bara tro på Gud.

Och en sak till skulle ni träffa på vår präst på Ica eller någon annanstans utan sin krage på skulle ni förmodligen tycka att han va en kul och trevlig prick.
          Präster är också människor!

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-11-2007, 15:29
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

En krisgrupp betår väl inte bara av en präst vad jag vet. Dessutom är ett församlingshem tex en utmärkt plats att samlas i. Man behöver faktiskt inte vara troende för att träffa medmänniskor i kyrkans lokaler.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Tesa
          Inlägg 08-11-2007, 15:31
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag förstår verkligen inte resonemanget...vad spelar det för roll vilken religion man tillhör...en kristen präst kan väl vara ett stöd för en muslim också..
          Likaväl skulle en rabbin kunna vara ett stöd för en hindu..
          Att krishantering hamnar i kyrkan här kan väl beror på att vi har en historia av kristendom...att kyrkan varit en plats för trygghet och eftertanke..(i allafall på de platser som inte haft domedagspräster..)
          I en krissituation måste man väl ändå kunna se över religionsgränserna och bara vara människor...för vi tillhör iallafall samma art allihopa...vilka skillnader vi än försöker skapa mellan oss...

...och för att klargöra så är jag totalt oreligiös, närmast ateist...men det är MIN uppfattning...tillhör visserligen svenska kyrkan men det är mest av kulturhistoriska skäl och att jag inte bryr mig så mycket så att jag bråkar med att gå ur..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-11-2007, 15:37
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

En fråga angående en uppgift ovan: På vilket sätt är kyrkans personal utbildad i krishantering?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 08-11-2007, 15:58
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Gossen Ruda @ 08-11-2007, 15:37) *
          En fråga angående en uppgift ovan: På vilket sätt är kyrkans personal utbildad i krishantering?

Frågar du om formell utbildning eller räknas deras lifserfarenhet vid svåra situationer i livet, t.ex. döden.???

Berith:
          NEJ jag menade inte speciellt dig utan att jag känner själv männsikor som inte gärna sätter sin fot i t.ex skolan: "Det till och med luktar som när jag gick där" (Hade själv svårt för skolan innan jag började jobba där)

b som inte har mycket över för kyrkan men även har fått hjälp av präster TROTS att jag är ateist och ej medlem i någon kyrka.

Citera
          elleave
          Inlägg 08-11-2007, 16:11
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 662
          Medlem nr: 4 441

Kris och krisberedskap

Svenska kyrkan har ett omfattande kris- och krisberedskapsarbete. I fredstid är Svenska kyrkan med vid större olyckor, svåra påfrestningar och vid internationella insatser. Det kan handla om bussolyckor eller naturkatastrofer där många människor berörs.

Svenska kyrkans insatser vid en kris/olycka
          De konkreta insatserna sker i den församling där en olycka skett, eller där de drabbade bor. Arbetet delas in en akut och en uppföljande fas.

Akut krisarbete
          - Svenska kyrkan deltar i kommunens krisledning och ger råd till samverkande organisationer
          - Svenska kyrkan deltar i akutgrupp för omhändertagande av skadade, övriga inblandade och anhöriga på uppsamlingsplats, sjukhus och kriscentra
          - Telefonjour sätts upp och kontakt tas med till exempel de drabbades skola eller arbetsplats
          - En präst eller diakon meddelar dödsbud tillsammans med polisen, medverkar vid visning av en omkommen, anordnar andakter och minnesstunder och stöder de anhöriga i deras sorgearbete
          - Kontakter tas med andra berörda församlingar och trossamfund
          - Medverkar vid presskonferenser etc.

Uppföljande krisarbete
          - Stöd och själavård för allmänheten. Kriscentra etableras
          - Minnes- och begravningsgudstjänster arrangeras med anledning av det inträffade
          - Enkel utspisning och möjlighet till förläggning förbereds
          - Vid dödsfall förbereds begravningar

Samordning i stift och på nationell nivå

Om det är en allvarligare kris där flera församlingar behöver samverka, samordnas arbetet på stiftsnivå. Stiften bedriver utbildning, deltar i övningar och leder och samordnar insatser efter behov och i samråd med församlingarna.
          Vid en kris som påverkar hela landet och som kräver samverkan med regeringen kopplas Svenska kyrkans nationella krisledning (på kyrkokansliet i Uppsala) in. Det är Svenska kyrkans styrelse, Kyrkostyrelsen, som leder och samordnar den totala beredskapsverksamheten för Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan har också ett nära samarbete med Försvarsmakten med närvaro av militärpräster i förband, staber, skolor och internationella insatsstyrkor.

--------------------

Min hemsida... - Skriv gärna i gästboken!

Citera
          netaave
          Inlägg 08-11-2007, 16:18
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Tror deras utbildning i psykologi och krishantering är en ganska stor del i densamma.
          Likvärdig kurators.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-11-2007, 17:16
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Hej!
          Tycker att det är lite märkligt att svenska kyrkan, ett fristående samfund, så naturligt kommer in vid kriser. Ser det som att det offentliga alltför lättvindigt överlåter sitt anvar. Kyrkan med vikande medlemstal och lediga resurser träder gärna in. Ifrågasätter inte att många präster är både goda medmänniskor och har terapeutisk kunskap, men det blir en slags rollkollision.
          Hälsningar
          Anders

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Hannele
          Inlägg 08-11-2007, 17:43
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Berith @ 08-11-2007, 08:55) *
          Varför ska kyrkan blandas in när det händer nåt stort och tragiskt? Om det hände min familj nåt sånt som igår och jag skulle tvingas till kyrkan för att få hjälp och stöd skulle jag känna mej fruktansvärt förolämpad.

Det handlar inte om religion, utan att prästerna och diakonisssor och annan personal inom kyrkan har erfarenhet och gedigen utbildning om olika krissituationer.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-11-2007, 19:36
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Hannele @ 08-11-2007, 17:43) *
          Det handlar inte om religion, utan att prästerna och diakonisssor och annan personal inom kyrkan har erfarenhet och gedigen utbildning om olika krissituationer.

Det handlar faktiskt om att detta är samhällets ansvar och inte ett fristående religiöst samfunds, som inte reprenterar alla medborgarna och som har en speciell ideologisk/trosmässig agenda som inte delas av alla medborgare.

--------------------

zon 1

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 08-11-2007, 20:21
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Förstår inte problemet?
          Kyrkan organiserar snabbt i en krissituation och de som vill ta del av den hjälp de erbjuder, tar emot hjälpen. De som inte vill avstår självfallet och väntar på annan hjälp.

ingrid

Citera
          Netha
          Inlägg 08-11-2007, 20:26
          Länk hit: #34

Gäster

CITAT (ingrid fuxwall @ 08-11-2007, 20:21) *
          Förstår inte problemet?
          Kyrkan organiserar snabbt i en krissituation och de som vill ta del av den hjälp de erbjuder, tar emot hjälpen. De som inte vill avstår självfallet och väntar på annan hjälp.

ingrid

Tycker likadant.

Citera
          Anma
          Inlägg 08-11-2007, 20:31
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Netha @ 08-11-2007, 20:26) *
          Tycker likadant.

Samma här. Dessutom fanns detta förfarande redan på den tiden då kyrkan tillhörde staten. Det är ju bra att krishanteringen inom kyrkan fortsatt även efter "skilsmässan" med tanke på hur dåligt den kommunala och statliga krishanteringen ofta är...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-11-2007, 20:39
          Länk hit: #36

Medlem

"Grammatici certant"

--------------------

zon 1

Citera
          Netha
          Inlägg 08-11-2007, 20:48
          Länk hit: #37

Gäster

CITAT (aq42 @ 08-11-2007, 20:39) *
          "Grammatici certant"

Jamen det är ju "nyss" kyrkan skildes från staten... eller missförstår jag dig

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-11-2007, 20:51
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (aq42 @ 08-11-2007, 20:39) *
          "Grammatici certant"

Även de olärde tycks diskutera saken. Jag undrade lite mer specifikt vad för utbildning personalen har och vilka. Prästerna går väl i skola ett par år och där får väl sånt utrymme. Fast det dräller väl inte av präster? En eller ett par per församling?

Själv fick jag ganska dåliga vibbar när min mamma begravdes 1986 och går sen dess inte frivilligt in i en kyrka. Offrade någon timme när min siste farbror begravdes men det var ett undantag.

Tycker att samhället borde ställa upp mer och erbjuda opartisk hjälp vid kriser, fast det gör man väl även om det inte märks.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 08-11-2007, 20:54
          Länk hit: #39

Medlem

"Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

--------------------

zon 1

Citera
          Netha
          Inlägg 08-11-2007, 20:56
          Länk hit: #40

Gäster

CITAT (aq42 @ 08-11-2007, 20:54) *
          "Tempora mutantur, nos et mutamur in illis"

Visst är det så. smile.gif

Redigerat av Netha: 08-11-2007, 20:57

Citera

14 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2025, 20:18

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon