Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Möss, möss, möss..., Hur gör man???
          Gloriana
          Inlägg 13-01-2008, 21:58
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

Vi har elektroniska musskrämmor( från Granngården) på två ställen och det funkar bra tycker jag. Katterna har ju lite svårt att ta sig in i väggarna och ta dem. Jag läste också någon gång att man ska lägga ut vitlöksklyftor och det har jag provat för länge sen och det funkade hyfsat.

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera
          MariaS
          Inlägg 14-01-2008, 12:28
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Gloriana @ 13-01-2008, 21:58) *
          Vi har elektroniska musskrämmor( från Granngården) på två ställen och det funkar bra tycker jag. Katterna har ju lite svårt att ta sig in i väggarna och ta dem. Jag läste också någon gång att man ska lägga ut vitlöksklyftor och det har jag provat för länge sen och det funkade hyfsat.

Köpte också såna där musskrämmor på granngården! Den ena var det nog något fel på, för VI hörde ljudet och blev irriterade, på mössen fungerade det som rena lockropet. Det var rena invasionen, så länge den skrämman var inkopplad!

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-01-2008, 18:44
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Fick en gång ett tips om att lägga ut små buketter av skvattram i utrymmen där möss håller till. Gjorde så och inte vet jag om det berodde på skvattramen men några spår av möss såg jag inte till efter det.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Lisbeth zon2
          Inlägg 14-01-2008, 18:44
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 9 032

CITAT (Siv i Bollnäs @ 15-11-2007, 12:32) *
          Vi bor i ett gammalt hus som det förmodligen är ganska lätt för mössen att ta sig in i utifrån. De finns både i under- och övervåningen; springer i väggarna och knaprar så vi hör dom om nätterna...

I många hemförsäkringar ingår Anticimex, ring dem.

Citera
          Gloriana
          Inlägg 14-01-2008, 20:26
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 374
          Medlem nr: 3 741

Det är flera som skrivit att de elektroniska musskrämmorna funkar som lockbete. Tur att våra möss är kloka och låter sig skrämmas w00t.gif

--------------------
          Bättre sått än aldrig!

Gräva bör man annars dör man!

Citera
          soulfire
          Inlägg 24-03-2008, 23:12
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 97
          Medlem nr: 7 106

hej
          vi har haft ett hemskt halvår med massvis med möss.
          De kom i efter alla regn i somras och vi provade med fällor - olika sorter och vår katt sprang omkring som en galning men de blev bara fräckare och fräckare ju kallare det blev. Gränsen var nådd när jag hittade en mus nerbäddad i en korg som jag har handukar i där den låg med en samling pumpafrön som den hade snattat ur skåpet. GRRR nono.gif

Vi köpte ultraljudsskrämmor på Krauta - satte en på vart våningsplan (vi har bara 45 m2 per plan), och öppen planlösning. Och det fungerade faktiskt hitintills. Inget mer spring - ingen spillning eller hål i förpackningar (jag hittade tillochmed gnagmärke i TVÅLEN blääää).

Jag har hört så mycket skit om de elektroniska fällorna men de fungerar tydligen i vissa hus- och på vissa djur... Det kan nog bli rätt dyrt om man har ett stort hus med många mellanväggar men med tanke på vad det kostar att slänga trasiga saker eller DOFTEN (vi har golvvärme)av upplösta muslik - fy 17! det är värt rätt mycket för mig måste jag säga...

En sak är kanske inte så bra, vår granne säger att hon har fått mer möss på senaste tiden wink.gif

--------------------
          toktomt på österlen zon 1 och 2

Citera
          embees
          Inlägg 08-04-2008, 07:37
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 942
          Medlem nr: 5 956

CITAT (Harvey @ 15-11-2007, 20:57) *
          Vi har också musinvasion. När jag upptäckte första muslorten under diskbänken skulle jag fånga musen, fångade 9 första dagen, med en fälla, hann inte gå därifrån innan det smällde, sedan fem andra dagen, och nu minst en om dagen, oftast två. Jag köpte en plastmusfälla, efter att dom bara blev nackbrutna i den gamla fällan (fick binda fast den så att dom inte skulle springa bort med den) den nya funkar super, det är som ett litet plastlock som man lägger betet under, sedan när musen försöker lyfta locket så smäller det. Det enda är att dom gnager på den redan döda musen och plasten för att komma åt betet, men fällan kostade tolv kronor eller så så det får väl gå.
          Vi har två katter, dom fångar möss, men eftersom dom inte kan trolla sig genom skåpsdörrar och genon väggar/golv/tak så hjälper det föga på dom mössen som är i väggen.
          Jag tycker ändå att du skall ringa anticimex, det ingår i husförsäkringen för det mesta att dom kommer med råttgift. Det är inte farligt för en katt att äta en giftförgiftad mus om det inte blir i mängder, och råttgiftet kommer nog inget annat djur åt när anticimex lägger ut det på eran vind/källare i sina små lådor. Meningen är att mössen skall bli törstiga av giftet och leta sig utomhus efter vatten och dö där.

För den delen har jag kommit på det ultimata betet. En liten bit ÖLKORV! Blir inte dålig, luktar mycket för en musnos, bra konsistens att klämma fast, och tydligen gillar mössen vitlök och starka kryddor.

Skulle vara intressant att veta hur många katter som verkligen äter upp mössen som de fångat och lekt med tills den dött? Mina katter är veritabla musfångare men de flesta som de släpar in (har kattlucka och kan inte alltid förhindra att de tar in bytena) har de inte ens smakat på. Någon enstaka har de bitit av huvudet på, men ingen har varit halvt uppäten eller något ditåt. Är mina katter ovanliga, eller?

--------------------
          ******Majsan-zon 1******
          På kanten till Österlen
          >>>>>>>>><<<<<<<<<

Citera
          skogstroll
          Inlägg 08-04-2008, 07:43
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

min kisse ägnar varje natt åt att jaga möss, i natt var det dags igen vid tre-tiden *gäsp*, värsta rallyt uppe i sovrummet eftersom hon stolt vill visa vad hon fixat. Lite tröttsamt är det när man ska upp tidigt dock. Hon bet huvet av en, en gång men annars är de nog bara ihjälskrämda eller ihjälbitna, hon äter inte upp dem alls. Tidigare katter jag haft gör ungefär samma sak, lägger dem stolt på tallriken eller så.

Redigerat av skogstroll: 08-04-2008, 07:43

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          troja
          Inlägg 20-04-2008, 08:53
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 10 233

Har ett gammalt beprövat tips som har fungerat här lägg enris runt huset det gillar de inte.
          hade samma problem som du och tog hundratals inne i huset på vinden och i källaren.
          LYCKA TILL

Citera
          KarlJ
          Inlägg 17-08-2011, 10:55
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 71 925

Jag har använt mig av ultraljuds musskrämma och de har fungerat för mig. Alla verkar dock inte ha lika positivt resultat men jag vet inte om det beror på mössen eller skrämman man använder??

Musskrämma

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-10-2025, 13:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon