Ska enligt en kvällstidning, bli snö i hela Sverige nästa vecka, så jag delar med mig av lite värmande recept!
Myntaté med polkagrisar 4 pers
20 polkagris karameller 4 tepåsar myntaté 8 dl vatten flytande honung
Krossa tolv av polkagrisarna, doppa 4 muggar (kanten) i honungen och sedan i krosset. Brygg starkt mynta té och häll i muggarna + 2 polkagrisar i varje mugg Servera med färsk citron.
Eggnog 2 pers
3 ägg 1/2 dl socker 1 dl rom
blanda allt i en mixer i ca 5 min, tills det är ljus och luftigt. Servera
Choklad med rosépeppar 4 pers
2 msk socker 4 msk kakao 3 msk vatten 8 dl mjölk 1,5-2,5 dl grädde 1/5 msk rosépeppar 1 msk socker
Rör i hop socker, kakao och vatten i en kastrull på svag värme. Häll i mjölk och värm försiktigt, till precis under kokpunkten. vispa grädde och mal rosépepparen med matskeden med socker i en mortel . Häll upp chokladen, klicka på grädde och stö över pepparblandningen.
Salvia, äppel och kaneltoddy 1 pers 2 torkade äppelringar 1 salviablad 1 kanelstång ( 3 cl whisky) 1 tsk honung Kokande vatten
Lägg allt i ett glas och fyll på med vattnet, bra mot förkylning!
Mandel och vaniljmjölk 2 pers
1 vaniljstång 5 dl mjölk 1 msk lönnsirap 100g skållade mandlar 1 tsk vaniljsocker
Värm mjölk med vaniljstången, låt dra ca 5 min. Ta bort vaniljstången och koka upp mjölken på nytt. Häll i allt i mixer och kör tills allt är blandat och slätt.
Amarettokaffe 2 pers
6 cl amaretto 3 cl starkt kaffe 1 dl vispgrädde 1 msk lönnsirap hackade valnötter
Häll i amaretton i två glas, häll över kaffet, klicka på grädde och dekorera med valnötterna
|