Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Trånga bihålegångar, ont, ont!
          Gåsis
          Inlägg 21-11-2007, 22:18
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Den passar jag på. Enligt FASS är Eeze, diklofenak, voltaren och en del andra preparat samma. Diklofenac T ratiopharm är vanlig diklofenaktablett men med tillagd skydd mot magsår och katarr. Något som annars är vanligt vid diklofenakbehandling.

/Åsa

Citera
          Netha
          Inlägg 21-11-2007, 22:21
          Länk hit: #22

Gäster

CITAT (Marina i Hällekis @ 21-11-2007, 22:10) *
          Eeze är inte samma som diklofenak, som inte hjälper mot migrän, det är diklofenakkalium.
          Finns en billigare variant av Eeze, Diklofenac T ratiopharm 25 mg (diklofenakkalium) finns bara på nätapoteket enligt mitt apotek.

Men snälla... Voltaren är också Diklofenakkalium.
          Jag har en nära som är Farmaceut.

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 21-11-2007, 22:24
          Länk hit: #23

Gäster

Jag kanske har fel, men har fått vanlig diklofenak på recept av läkare för min skada och blivit rekomenderad av samma läkare att ta Eezen mot migränen, får dock inte ta bägge samma dag eftersom de båda innehåller diklofenak, men anledningen till att Eezen hjälper mot migrän är just kombinationen med kalium.

Citera
          Gåsis
          Inlägg 21-11-2007, 22:24
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Netha @ 21-11-2007, 22:21) *
          Men snälla... Voltaren är också Diklofenakkalium.
          Jag har en nära som är Farmaceut.

Japp, och diklofenak natrium om man ska peta. Men samma är det och mot migrän hjälper det. Dessutom är maxdos diklofenak vanligen 150 mg per dygn. Vad tabletten sen heter spelar mindre roll.

/Åsa

Redigerat av Gåsis: 21-11-2007, 22:29

Citera
          Netha
          Inlägg 21-11-2007, 22:28
          Länk hit: #25

Gäster

CITAT (Marina i Hällekis @ 21-11-2007, 22:24) *
          Jag kanske har fel, men har fått vanlig diklofenak på recept av läkare för min skada och blivit rekomenderad av samma läkare att ta Eezen mot migränen, får dock inte ta bägge samma dag eftersom de båda innehåller diklofenak, men anledningen till att Eezen hjälper mot migrän är just kombinationen med kalium.

Då tycker jag att du ska ta ett snack med din doktor... han/hon kan inte vara seriös... som ger dig denna info. thumbdown.gif

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 21-11-2007, 22:29
          Länk hit: #26

Gäster

Då är det väl bara att prova sig fram och hoppas att något hjälper!
          Ursäkta om jag hade fel!!!
          Upprepar bara råden jag har fått efter 11 års skada och migrän!

God natt och hoppas ni slipper migrän i natt

Citera
          Netha
          Inlägg 21-11-2007, 22:29
          Länk hit: #27

Gäster

CITAT (Gåsis @ 21-11-2007, 22:24) *
          Japp, och diklofenak natrium om man ska peta. Men samma är det och mot migrän hjälper det.

/Åsa

Japp.. så är det.

Citera
          Betty
          Inlägg 21-11-2007, 22:39
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2007, 21:53) *
          Googlade lite och hittade en bra sida hos Apoteket. Kan ju bara nämna att jag har haft migrän i över 40 år men har bara upplevt ett enda aura-anfall under den tiden.

CITAT (Netha @ 21-11-2007, 22:07) *
          Första svåra anfallet kom när jag var 10 år, det senaste riktigt jobbiga när jag var 53 år.
          Aura-anfall... såna har jag haft otaliga ggr... men jag kallade dem för "prisma".
          Det var ju som prismor i olika färger... som for... ibland i båge på sidan om ansiktet...
          ibland som ett rep ovanför synfältet.
          Väldigt obehagligt, men också ett tecken på att man ska ta tabl och förhoppningsvis slippa det hemska som sedan annars följer.

Migrän med aura har jag jätteofta, har haft det sen jag var barn. Det brukar stanna vid blixtarna om jag lägger mig och vilar en stund, efter ett tag försvinner blixtarna utan att jag fått någon värk öht. Men om jag inte bryr mig om att slå ner på takten när blixtarna börjar komma lite lätt ute i kanterna så händer det att de till slut tar nästan hela synfältet för mig, blir nästan blind för en stund.
          Den där varianten med stickningar som slutligen blir domningar i halva ansiktet och munnen skrämde nästan livet ur mig första gången jag upplevde det för några år sen, jag trodde att jag hade fått en tia-attack/liten hjärnblödning allra minst! Nu får jag såna stickningar och "förlamningar" lite då och då, de sitter inte i mer än en halv minut, upp till ett par tre minuter för det mesta.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Netha
          Inlägg 21-11-2007, 22:45
          Länk hit: #29

Gäster

CITAT (Betty @ 21-11-2007, 22:39) *
          Migrän med aura har jag jätteofta, har haft det sen jag var barn. Det brukar stanna vid blixtarna om jag lägger mig och vilar en stund, efter ett tag försvinner blixtarna utan att jag fått någon värk öht. Men om jag inte bryr mig om att slå ner på takten när blixtarna börjar komma lite lätt ute i kanterna så händer det att de till slut tar nästan hela synfältet för mig, blir nästan blind för en stund.
          Den där varianten med stickningar som slutligen blir domningar i halva ansiktet och munnen skrämde nästan livet ur mig första gången jag upplevde det för några år sen, jag trodde att jag hade fått en tia-attack/liten hjärnblödning allra minst! Nu får jag såna stickningar och "förlamningar" lite då och då, de sitter inte i mer än en halv minut, upp till ett par tre minuter för det mesta.

Känns bra att höra att fler haft domningar... de är tydligen lite ovanligare än tom aura.
          Själv råkade jag ut för ansiktsförlamnong... vä sida... trodde då att det var migrän... men just den gången var det annat.
          Men, jag har bara små rester kvar av den.

Citera
          Monica i Nässjö
          Inlägg 21-11-2007, 23:55
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 494
          Medlem nr: 8 480

Tack snälla ni, allihop, för bra information! Jag får nog boka ett besök hos farbror doktorn låter det som. Men sluta med rödvin, oj det låter hårt. Det får väl bli ett glas vitt till oxfilen istället nästa gång. (Tur man inte äter oxfile så ofta)

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 22-11-2007, 08:46
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (Gåsis @ 21-11-2007, 22:24) *
          Japp, och diklofenak natrium om man ska peta. Men samma är det och mot migrän hjälper det. Dessutom är maxdos diklofenak vanligen 150 mg per dygn. Vad tabletten sen heter spelar mindre roll.

/Åsa

Fick i dag förklarat, av Apoteket, det är natrium i den ena och kalium i den andra.
          Natrium höjer blodtrycket och kalium sänker, därför fungerar den med kalium mot migrän.
          Det är endast den med kalium, som det står på bipacksedeln, att den hjälper mot migrän.
          Väljer att lita på min neurolog och apoteket, men tack för att ni fick mig att kolla upp det, kan inte vara nog försiktig, när det gäller vad man stoppar i sig!

Citera
          Netha
          Inlägg 22-11-2007, 10:00
          Länk hit: #32

Gäster

CITAT (Marina i Hällekis @ 22-11-2007, 08:46) *
          Fick i dag förklarat, av Apoteket, det är natrium i den ena och kalium i den andra.
          Natrium höjer blodtrycket och kalium sänker, därför fungerar den med kalium mot migrän.
          Det är endast den med kalium, som det står på bipacksedeln, att den hjälper mot migrän.
          Väljer att lita på min neurolog och apoteket, men tack för att ni fick mig att kolla upp det, kan inte vara nog försiktig, när det gäller vad man stoppar i sig!

Diklofenak
          Verksamt ämne: diklofenakkalium 25 mg respektive 50 mg.

Fass Diklofenak

Eeze
          Innehållsdeklaration
          - Den aktiva substansen är diklofenakkalium. En tablett innehåller 25 mg diklofenakkalium.

Fass Eeze

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 22-11-2007, 10:12
          Länk hit: #33

Gäster

CITAT (Marina i Hällekis @ 21-11-2007, 22:10) *
          Eeze är inte samma som diklofenak, som inte hjälper mot migrän, det är diklofenakkalium.
          Finns en billigare variant av Eeze, Diklofenac T ratiopharm 25 mg (diklofenakkalium) finns bara på nätapoteket enligt mitt apotek.

Alltså den diklofenak du hänvisar till.
          Om du tittar lite till så ser du att det finns många olika

Redigerat av Marina i Hällekis: 22-11-2007, 10:16

Citera
          Gåsis
          Inlägg 22-11-2007, 10:20
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (Marina i Hällekis @ 22-11-2007, 08:46) *

Tja, jag kanske ska lägga till som mitt nya signum - fort, fel och överbevisad blush.gif whist.gif

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 22-11-2007, 10:21
          Länk hit: #35

Gäster

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artike...mp;UserTypeID=2

Citera
          Netha
          Inlägg 22-11-2007, 10:36
          Länk hit: #36

Gäster

Ja det finns både diklofenaknatrium och diklofenakkalium.

Men... om du inte vill betala överpris... be doktorn skriva ut så får du bot till lågpris. smile.gif

lif.se

läkemedelsvärlden.se

Citera
          Myosotis
          Inlägg 22-11-2007, 11:52
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Har Eeze/Diklofenak några biverkningar?
          Har aldrig testat det, kan nog vara värt att pröva för jag tycker ingenting funkar. Jag kör med Aspirin migrän som jag sen spyr upp. sick.gif Har haft migrän sen jag var barn, brukar må väldigt illa. Aura har jag haft en gång, ett snyggt blått lysande zigzagmönster som nästan skrämde livet ur mig. Varade i typ en halvtimme.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 22-11-2007, 12:05
          Länk hit: #38

Gäster

Jag spydde upp alla tabletter jag provade innan, klarade inte ens lite vatten, fick då Zomig nässpray, men den hjälpte inte heller, låg utslagen och spydde i 3 dygn vid varje tillfälle som är flera ggr i månaden.
          Provade Eezen och mår nu väldigt sällan illa.
          Tydligen försvinner kalium i kroppen vid vomering och det är viktigt att den är balanserad.
          Tabletten passar säkert inte alla, men jag kan rekomenderar att prova!

Citera
          Myosotis
          Inlägg 23-11-2007, 20:14
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Nu har jag varit på apoteket och köpt Voltaren. Innehåller 25 mg diklofenakkalium. Mot migrän ska man ta två tabletter. Väntar med spänning på nästa anfall!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 24-11-2007, 00:45
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (Monica i Nässjö @ 21-11-2007, 23:55) *
          Tack snälla ni, allihop, för bra information! Jag får nog boka ett besök hos farbror doktorn låter det som. Men sluta med rödvin, oj det låter hårt. Det får väl bli ett glas vitt till oxfilen istället nästa gång. (Tur man inte äter oxfile så ofta)

Jag fick också huvudvärk av rödvin förr. Sedan fick jag veta att det är värre med speciellt de billiga sorterna. Så röda viner i prisklassen 65:- och över går oftast bra, men det är något med färgen också, de här som liksom stöter i blått aktar jag mig för....

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-01-2026, 17:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon