Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

17 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Amerikaniserad megajul, måste det vara så storslaget (och dyrt)?
          DragonLady
          Inlägg 01-12-2008, 01:56
          Länk hit: #261

Medlem
          Antal inlägg: 1 762
          Medlem nr: 6 663

Det svulstiga amerikanska överdådet är ingenting för mig iaf.
          Det ska vara mysigt inte mest.. tänk på miljön med all den energiförbrukningen.
          Kan inte låta bli att skaka på huvudet åt dem som t.ex har en adventljusstake i Varenda fönster.. vad är det de vill bevisa.. att de har råd?
          En ljusstake eller En ljusslinga är mysigast i mörker.. inte dränkt i ljus från hundratals andra..
          Tycker jag iaf. yes.gif

--------------------
          I mitt nästa liv skall jag vara en katt hos en snäll gammal dam!!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-12-2008, 08:08
          Länk hit: #262

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Eftersom jag inte inväntar Guds ankomst, som advent betyder, har jag inte någon stjärna eller ljusstake i något fönster. Strax innan jul kommer det dock upp en stake i fönstret, exempelvis vid vintersolståndet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Netha
          Inlägg 01-12-2008, 08:36
          Länk hit: #263

Gäster

Stjärna/ljusstake i varje fönster, stjärnhimmel på balkongen, ljuskedja längs altanstaket
          utegran med hundratals lampor. smile.gif

Nu är det bara 23 dagar tills tomten kommer. yahoo.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-12-2008, 09:37
          Länk hit: #264

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Netha @ 01-12-2008, 08:36) *
          Stjärna/ljusstake i varje fönster, stjärnhimmel på balkongen, ljuskedja längs altanstaket
          utegran med hundratals lampor. smile.gif

Kan kanske behövas i Norrlandsmörkret.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 01-12-2008, 10:53
          Länk hit: #265

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2008, 08:08) *
          Eftersom jag inte inväntar Guds ankomst, som advent betyder, har jag inte någon stjärna eller ljusstake i något fönster. Strax innan jul kommer det dock upp en stake i fönstret, exempelvis vid vintersolståndet.

Firar inte advent heller av den anledningen, men har stjärna och stake ändå. Och julen firas såklart inte förrän den verkligen är!! - det vill säga allra allra allra allra allra allra allra allra tidigast den 23, eventuellt den 22 beroende på vad det är för veckodag.

Tycker så synd om dom som firar jul redan i början på december och sen beklagar sej över att dom tröttnat och slänger ut granen och plockar bort allt pynt redan annandag jul. nono.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Myosotis
          Inlägg 01-12-2008, 11:49
          Länk hit: #266

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Nostalgia @ 30-11-2008, 23:12) *
          (aq42 ohmy.gif )

Japp! Det var tider det. Då var livet meningsfullt (42 = meningen med livet), jag blir alldeles nostalgisk när jag tänker på det...
          Häromdagen när jag körde in i Klippan i skymningen tändes julbelysningen på gatan, allt på en gång, precis när jag körde över guppet. Det var säkert till min ära ("Nu kommer Myosotis! Tryck på knappen! Nu!!" biggrin.gif), och det var faktiskt ganska fint. Men det är verkligen gräsligt när det blir för mycket, och det värsta är när det blinkar. sick.gif Om jag hittar min ljusslinga ska jag sätta upp den i tallen, mer än så blir det nog inte här.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Netha
          Inlägg 01-12-2008, 12:15
          Länk hit: #267

Gäster

CITAT (Gossen Ruda @ 01-12-2008, 09:37) *
          Kan kanske behövas i Norrlandsmörkret.

Visst behövs det, fast vi har ganska ljust ändå tack vare snön ...
          åtminstone en stund på dan.

Å så har jag tomten som sitter bredvid
          Bifogad bild

Citera
          Betty
          Inlägg 01-12-2008, 13:09
          Länk hit: #268

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Berith @ 01-12-2008, 10:53) *
          ...../
          Tycker så synd om dom som firar jul redan i början på december och sen beklagar sej över att dom tröttnat och slänger ut granen och plockar bort allt pynt redan annandag jul. nono.gif

Varför gör du det? unsure.gif Jag tycker inte ett dugg synd om dom, de får väl tröttna och städa ut julen precis när de vill för mig! biggrin.gif Jag för min del plockar fram i princip "alltihopa" redan till 1:a advent och städar bort det mesta av julen, förutom utegranen och grangirlanden med belysning på farstukvisten, till trettondags-helgen. Och då är det inte ett dugg synd om mig, tvärtom, då har jag för det mesta redan ätit minst en semla och precis hunnit köpa årets första krispiga tulpanbukett. biggrin.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Berith
          Inlägg 01-12-2008, 13:16
          Länk hit: #269

Medlem

CITAT (Betty @ 01-12-2008, 13:09) *
          Varför gör du det? unsure.gif Jag tycker inte ett dugg synd om dom, de får väl tröttna och städa ut julen precis när de vill för mig! biggrin.gif Jag för min del plockar fram i princip "alltihopa" redan till 1:a advent och städar bort det mesta av julen, förutom utegranen och grangirlanden med belysning på farstukvisten, till trettondags-helgen. Och då är det inte ett dugg synd om mig, tvärtom, då har jag för det mesta redan ätit minst en semla och precis hunnit köpa årets första krispiga tulpanbukett. biggrin.gif

Hmmm... g.gif Inte du då kanske, men dom andra. *håller för öronen* Vill inte höra talas om att det redan nu finns julgranar framme och pynt och pyssel och julgodiset är redan slut och skinkan är griljerad.

Vänta bara till julhelgen så kommer det ena inlägget efter det andra med 'Åhhh vad jag är trött på julen, jag slängde ut granen idag och satte upp vårgardinerna!' fear.gif

Hur gör dom med alla andra helger och annat man kan fira? Firar dom påsk en månad i förväg också? Stannar hemma från jobbet fyra veckor före semestern? Sätter sej i väntrummet hos tandläkaren dan innan dom egentligen har tid där? Va..??

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 01-12-2008, 13:25
          Länk hit: #270

Gäster

CITAT (Netha @ 01-12-2008, 12:15) *
          Visst behövs det, fast vi har ganska ljust ändå tack vare snön ...
          åtminstone en stund på dan.

Jag skulle gissa att det är mörkare här på Västkusten en sådan här dag.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-12-2008, 13:27
          Länk hit: #271

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Berith @ 01-12-2008, 13:16) *
          Hur gör dom med alla andra helger och annat man kan fira? Firar dom påsk en månad i förväg också? Stannar hemma från jobbet fyra veckor före semestern? Sätter sej i väntrummet hos tandläkaren dan innan dom egentligen har tid där? Va..??

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
          jag tror at du har hittat en "öm punkt" här .....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 01-12-2008, 13:29
          Länk hit: #272

Gäster

CITAT (Myosotis @ 01-12-2008, 11:49) *
          Då var livet meningsfullt (42 = meningen med livet)

ohmy.gif confused.gif
          Jag har nyss fyllt 43 och lever fortfarande alldeles utmärkt! biggrin.gif

Olle

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-12-2008, 13:32
          Länk hit: #273

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-12-2008, 13:29) *
          ohmy.gif confused.gif
          Jag har nyss fyllt 43 och lever fortfarande alldeles utmärkt! biggrin.gif

Olle

Då har du ju minst 42 meningsfulla år bakom dig... crazy.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 01-12-2008, 13:34
          Länk hit: #274

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Jag håller med Betty Alla grejjer fram till advent om man hinner Annars har man hela tiden fram till dagen för julafton på sig att "fylla på" Detta är ett sätt att få ut MER av julen än bara de de jul-dagarna. Ser inte att det är fel att förlänga själva NJUTNINGEN Alla ljus, slingor m.m. det är så härligt i denna mörka tid.Sedan när Annandagen kommer är ju det dax för att börja förbereda Nyårsfirandet som är 2 dagar Efter det så ser jag inget fel i att städa bort Julen. Men de som vill ha "mindre kul" och endast fira i 3 dagar har ju "fritt fram" att på en och samma dag (23 dec) Ställa fram alla julsaker, fixa all mat, köpa alla julklappar m.m. om de tycker att det är bättre? Själv föredrar jag att ta allt lite "pö om pö" och hinna njuta läääänge av allt det vackra o fina som hör julen till och slippa stressa.
          Inte skriver vi å klagar på alla som inte ha satt upp julbelysningar, inte köpt blinkande lampor i år, inte köpt och ställt julblommor i fönstrena. Eller har pyntat i fönstren eller på gårdarna...........det är ju valfritt hur man SJÄLV vill göra

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Betty
          Inlägg 01-12-2008, 13:43
          Länk hit: #275

Medlem

CITAT (Berith @ 01-12-2008, 13:16) *
          Hmmm... g.gif Inte du då kanske, men dom andra. *håller för öronen* Vill inte höra talas om att det redan nu finns julgranar framme och pynt och pyssel och julgodiset är redan slut och skinkan är griljerad.

Vänta bara till julhelgen så kommer det ena inlägget efter det andra med 'Åhhh vad jag är trött på julen, jag slängde ut granen idag och satte upp vårgardinerna!' fear.gif

Haha, du e kul du! rotfl.gif Fast jag förstår ändå inte varför du tycker synd om dom! Jag tycker att de får skylla sig själva om de tröttnar i förtid! naughty.gif
          Jag skrev att jag plockar fram i princip "alltihopa" redan till 1:a advent. Vill precisera lite: julgranen är undantagen - den plockas fram ur sin kartong och kläs kvällen före julafton - inte en dag tidigare! Det samma gäller för skinkgriljeringen - kvällen före julafton, varken förr eller senare. Så har det alltid varit och så ska det vara. rtfm.gif

Det där du skrev om andra storhelger, semester och tandläkarbesök... giggle.gif fattar du väl att de inte kan heller ju! slap.gif
          Det är ju bara julen som har nedräkning via advent ju! flirting.gif

--------------------

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 01-12-2008, 13:57
          Länk hit: #276

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Sedan så undrar jag en sak bara för att jag inte växte upp i ett hem med föräldrar som slogs eller "söp" under julhelgen skall jag då måsta skämmas? Får inte jag föra över mina egna traditioner till mina barn? Advent då allt börjar...........man tänder första ljuset sätter upp ljusslingor och börjar pynta. Går ut i skogen för att kolla om man ser en fin julgran ioch när man hittar den så knyter man ett snöra som markering. Önskelistorna som skrivs och sedan spikas upp i ett träd för att tomten skall hitta den. Man bakar lussekatter och Pepparkakor. Julpysslar på kvällarna. Spelar julmusik. Åker in till stan och köper julklappar som man sedan slår in i vackert julpapper med mycket snören o rosetter. Placerar dem under granen för att på julafton ställas ut i farstun till tomten. Alla skogspromenader för att försöka hitta spår efter tomten (för han bor ju i skogen) Julmarknaderna med glögg m.m.
          Sedan kvällen före Julafton ställer vi ut gröt till tomten (därför att de flesta andra ställer ut på Julafyon o då kanske tomten redan är mätt när han hittar vårat grötfat giggle.gif ) Sedan på julaftons morgonen när man hittar "fatet" tomt. Skattjakten på morgonen när man skall hitta en julklapp som är gömd (lämpligtvis innehöll den ofta någon form av pyssel) Jullunchen-Kalle Anka-julmiddagen- å så -ÄNTLIGEN Jultomten-kvällen avslutas med glögg o pepparkakor. Så ser jag på julen santa.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Berith
          Inlägg 01-12-2008, 14:02
          Länk hit: #277

Medlem

CITAT (Betty @ 01-12-2008, 13:43) *
          Haha, du e kul du! rotfl.gif Fast jag förstår ändå inte varför du tycker synd om dom! Jag tycker att de får skylla sig själva om de tröttnar i förtid! naughty.gif
          Jag skrev att jag plockar fram i princip "alltihopa" redan till 1:a advent. Vill precisera lite: julgranen är undantagen - den plockas fram ur sin kartong och kläs kvällen före julafton - inte en dag tidigare! Det samma gäller för skinkgriljeringen - kvällen före julafton, varken förr eller senare. Så har det alltid varit och så ska det vara. rtfm.gif

Det där du skrev om andra storhelger, semester och tandläkarbesök... giggle.gif fattar du väl att de inte kan heller ju! slap.gif
          Det är ju bara julen som har nedräkning via advent ju! flirting.gif

Puh! sweatingbullets.gif Jag visste väl att jag kunde lita på dej, att det egentligen inte var så att du började fira jul redan första advent. Att jag tycker synd om dom är för att dom missar ju höjdpunkterna som finns på julen. Det där som du skriver om, julgranen dagen innan och skinkan.

Att börja fira redan nu för 'att hinna njuta längre' är inget för mej. Och julen är inte alls bara tre dar! Den är ju flera veckor ju. slap.gif Jag njuter av julen när det är jul, och nyår när det är nyår och dom andra dagarna när dom är. Plockar ner allt igen till tjugondaknut och då har vi kunnat njuta i många dar, utan att behöva börja redan nu. Och inte räknar jag in julklappsinköpen i själva firandet heller.

Att fira i förväg är ju som att få orgasm flera veckor innan sexet ju.... Vem vill ha det?? 'Nej, tyvärr älskling, jag vill inte ha sex nu, jag fick orgasm för tre veckor sen så nu får det vara bra för i år.' kiss.gif

--------------------

Citera
          Irene_L
          Inlägg 01-12-2008, 14:07
          Länk hit: #278

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

CITAT (Lady Hamilton @ 01-12-2008, 13:57) *
          Sedan så undrar jag en sak bara för att jag inte växte upp i ett hem med föräldrar som slogs eller "söp" under julhelgen skall jag då måsta skämmas? Får inte jag föra över mina egna traditioner till mina barn? Advent då allt börjar...........man tänder första ljuset sätter upp ljusslingor och börjar pynta. Går ut i skogen för att kolla om man ser en fin julgran ioch när man hittar den så knyter man ett snöra som markering. Önskelistorna som skrivs och sedan spikas upp i ett träd för att tomten skall hitta den. Man bakar lussekatter och Pepparkakor. Julpysslar på kvällarna. Spelar julmusik. Åker in till stan och köper julklappar som man sedan slår in i vackert julpapper med mycket snören o rosetter. Placerar dem under granen för att på julafton ställas ut i farstun till tomten. Alla skogspromenader för att försöka hitta spår efter tomten (för han bor ju i skogen) Julmarknaderna med glögg m.m.
          Sedan kvällen före Julafton ställer vi ut gröt till tomten (därför att de flesta andra ställer ut på Julafyon o då kanske tomten redan är mätt när han hittar vårat grötfat giggle.gif ) Sedan på julaftons morgonen när man hittar "fatet" tomt. Skattjakten på morgonen när man skall hitta en julklapp som är gömd (lämpligtvis innehöll den ofta någon form av pyssel) Jullunchen-Kalle Anka-julmiddagen- å så -ÄNTLIGEN Jultomten-kvällen avslutas med glögg o pepparkakor. Så ser jag på julen santa.gif

Det låter härligt Lady´n! tummenupp.gif
          kompiskram.gif

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Betty
          Inlägg 01-12-2008, 14:22
          Länk hit: #279

Medlem

Sedan så undrar jag en sak bara för att jag inte växte upp i ett hem med föräldrar som slogs eller "söp" under julhelgen skall jag då måsta skämmas? Får inte jag föra över mina egna traditioner till mina barn? /.....

Varför skulle du behöva skämmas? confused.gif ...förstår inte var du fått det ifrån? Klart du får föra över dina traditioner på dina barn, ingen har väl sagt eller ens antytt något annat! ohmy.gif

För övrigt tycker jag att din berättelse lät jättemysig! tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 01-12-2008, 14:24
          Länk hit: #280

Medlem

Ahaaaa.... Då förstår jag hur du menar med att börja fira jul redan nu. Det låter jättemysigt allt det där, men det hör väl till julförberedelserna, inte till själv julfirandet...? dunno.gif

--------------------

Citera

17 sidor V  « < 12 13 14 15 16 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-10-2025, 05:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon