| |
det som inte fick hända har hänt, tror jag har troll hemma |
|
|
|
|
22-11-2007, 21:20
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Nu har det som inte får hända hänt. ni som känner mej sedan gammalt vet hur jag har det med mina djur. dom betyder allt för mej en katt avlivad för två månader sedan och en katt i måndags, så en katt är kvar. ni vet att jag fick lämna mitt allt, för knappt två år sedan och hans dotter för en månad sedan. tyckte kanske att det var tillräckligt, men icke då. i dag hände det som inte får hända. en av hundarna bet mitt barnbarn i ansiktet!!!! hon har inte visat några tendenser till agressivitet innan, så nått har hänt sedan tara försvann. är så förbannad på mej själv, för att jag inte lyssnade på dom signaler hunden visade. nu högg hon rakt över ansiktet, och det kan jag inte acceptera, så imorgon kl åtta avlivas hon. barnbarnet mår bra, men har märken efter tänderna i tinningarna. är så ledsen men anser fortfarande att en hund som hugger, har förbrukat sin rätt att leva vågar inte chansa att "det går över" och kanske blir värre nästa gång.... livet är pest just nu
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
 |
Svar
(20 - 39)
|
Pinglan
|
23-11-2007, 10:22
|
Gäster

|
Jag tycker du gör helt rätt, för två år sedan så gjorde grannens hund utfall mot min son, gör djur på detta sätt så mår dom inte bra tror jag, hade jag haft en hund som gjort utfall mot människor så hade jag gjort precis samma sak, klarty att det är ett svårt beslut för dom som har hund, jag som inte har hund kanske tänker på ett annat sätt.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
Jag tror inte jag vet nån som har mer otur än vad du har Pejjan, men du hade i allafall en väldig tur att det inte blev värre skador på lillgrabben. Jag tycker det är rätt beslut du tagit för skulle det hända igen så kan det gå mycket värre nästa gång.
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 11:43
|
Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 11 660

|
Rätt beslut Pejori. Det finns andra som inte tar det beslut du gör nu. Ibland läser vi om dem i tidningarna och jag vet fler som det inte stått i tidningarna. Man blir så arg när hundar får möjlighet att bita en gång till. En del har skrivit om omplacering. Hur ska man kunna veta att han aldrig får möjlighet att bita någon hos någon annan? Det är de som inte tar det beslut som du gör nu som gör att människor är rädda för hundar, och de ser ju till att det finns anledning att vara rädd också. Men att förlora ett älskat djur. Jag vet hur det känns. Stackars stackars dig. Det är fruktansvärt jobbigt och inget som går över på en vecka precis. Det tar lång tid. Du får istället försöka tänka på att vilken tur att barnet inte blev skadat. Även om det inte var så hårt så vad hade hänt om en tand hade kommit i ögat i stället? Var glad för att ditt barnbarn mår bra.  Det kommer en vår.
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Vilken mardröm!!!!!!!!! Stackars dig, Pejori! Jag är inte säker på att jag skulle klara av att fatta samma beslut som du... Skönt att lilleman är oskadd
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 13:57
|

Medlem
Antal inlägg: 4 213
Medlem nr: 9 061

|
Jag förstår faktiskt inte hur ni tänker, om hunden hade velat bita så hade han gjort det och då hade det varit blodvite!! Det kan ju vara så att den lille har fått tag i pälsen och dragit, hunden svänger runt med huvudet och då kommer han åt den lille. Det är enligt lagen "Strikt hundansvar" som gäller. Jag förstår inte att man lämnar hunden med ett litet barn???? Skulle jag aldrig göra om jag så litade 200% på mina hundar, det är ju JAG som ska se till vad barn/hund gör, sedan lägger man skulden på hunden?? när det är jag som har ansvaret. Som tur var hände det ju inget med den lille, så då kanske man kan ta lärdom av detta istället för att "bara direkt" avliva hunden. Om som några skrivit hunden hade gjort utfall eller visat ett aggresivt sätt, då pratar vi om något annat. Man får ju skilja på olyckshändelser och mentalitet.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 13:58
|
Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 23-11-2007, 00:44)  Trist!! Kan inte hund och barnbarn hållas isär när barnbarn är på besök? T.ex. att hunden får hålla sig i sovrummet unden den tiden???? Låter så tråkigt, du har pratat så gott om dina hundar tidigare! Anki hade det varit så lätt så hade det inte varit något problem, men barnbarnet bor hos mej, så det är inget alternativ. hade hon visat några tendenser till att inte trivas med honom, eller varnat innan, men hon högg direkt utan anledning. (jag satt brevid) att placera om henne var inget alternativ och vet. ansåg att det var rätt beslut.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 14:01
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 23-11-2007, 13:58)  hade det varit så lätt så hade det inte varit något problem, men barnbarnet bor hos mej, så det är inget alternativ. hade hon visat några tendenser till att inte trivas med honom, eller varnat innan, men hon högg direkt utan anledning. (jag satt brevid) att placera om henne var inget alternativ och vet. ansåg att det var rätt beslut. Ja, då är ju situationen helt annan, du gjorde förmodligen rätt i din situation, tråkigt för dig men det är ju viktigare att man är trygg med den lille.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 14:08
|
Medlem

|
CITAT (storm @ 22-11-2007, 23:17)  jaa snälla tänk på det innan du avlivar,jag förstår dig i ditt tycke.men barnet mår ju bra,oo herre gud jag som har vuxit upp med hundar,som de har uppfostrat mig,men så är jag åxå en hund mäniska i dag,lika så mina barn och mitt barnbarn,vi förstår deras språk,de förstår oss,vi lär oss av varandra,okey det är ju klart om man ser en riktig aggression som är jämn,då är det väl inte så mycket att diskutera. förstår din ståndpunkt. om barnet varit äldre och utgjort något hot, hade jag köpt det. men hunden är uppfödd hos mej och har inte visat dom tendenserna innan, även om hon är lite vek. jag har haft hundar i 35 år och haft både egna och omplaceringshundar med problem. ingen och jag menar ingen har kommit på tanken att bita en bäbis oprovocerat. hade det varit en hund som inte lärt sig reglerna riktigt eller nöjt sig med handen eller sånt, men hon högg rakt över ansiktet utan varning. nått alternativ fanns inte och det var tunga steg i morse, men mitt barnbarn går först. är förtvivlad över det som hänt, men det kommer säkert nya hundar, även om jag som så många andra säger "aldrig mera" CITAT (LadyG @ 23-11-2007, 01:05)  En bebis på 7 månader. Vilket hot kan en sån liten parvel utgöra för att hunden skulle kunna ha anledning att känna sig hotad? När Lilleman blir större lär han ju bli ett större hot i så fall, och då ökar ju risken att hunden biter igen. Markerade hunden rang? I så fall kommer den att hugga igen med stor sannolikhet, hot och aggressivt beteende fungerade ju (ur hundens synvinkel) en gång, då kan det fungera igen. Högg den utan anledning ska den bara bort, då är den mentalsjuk. /.../ . precis så resonerar jag med, och hon var ingen ranghund utan la sig vid hot visade ingen stridsvilja alls innan. nu ska hon på obdusion för att kolla hennes hjärna och se vad eller om det hänt nått i skallen.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 14:10
|
Medlem
Antal inlägg: 349
Medlem nr: 11 660

|
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 14:15
|
Medlem

|
CITAT (Snigelhatare @ 23-11-2007, 11:43)  Rätt beslut Pejori. Det finns andra som inte tar det beslut du gör nu. Ibland läser vi om dem i tidningarna och jag vet fler som det inte stått i tidningarna. Man blir så arg när hundar får möjlighet att bita en gång till. En del har skrivit om omplacering. Hur ska man kunna veta att han aldrig får möjlighet att bita någon hos någon annan? Det är de som inte tar det beslut som du gör nu som gör att människor är rädda för hundar, och de ser ju till att det finns anledning att vara rädd också. Men att förlora ett älskat djur. Jag vet hur det känns. Stackars stackars dig. Det är fruktansvärt jobbigt och inget som går över på en vecka precis. Det tar lång tid. Du får istället försöka tänka på att vilken tur att barnet inte blev skadat. Även om det inte var så hårt så vad hade hänt om en tand hade kommit i ögat i stället? Var glad för att ditt barnbarn mår bra.  Det kommer en vår. jag har alltid varit av den ståndpunkten att man lämnar inte barn ensamma med främmande hundar. biter en hund är det fel, antingen på hund eller på sättet att låta barn hantera hunden. jag anser att en opålitlig hund som biter utan att varna har förbrukat sin livsrätt. jag vill inte att mina hundar ska bli en rubrik i tidningen eller att mitt barnbarn skall skadas för livet på grund av min flathet. jag vet hur det är att växa upp med fula ärr i ansiktet, så skulle det hända elias nått som jag är "skuld till" för att jag inte ville ta ett jobbigt beslut förlåter jag mej aldrig. det är inte lätt att avliva sina vänner. det är pest att se dom ligga där och vända om och gå hem tomhänt med tomt koppel. många tårar har runnit idag, men jag vet att det var rätt...både för hunden och för mej önskar inte min värsta fiende att råka ut för detta, så det är inte någon "struntsak" hon togs bort för.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 14:27
|

Medlem
Antal inlägg: 3 077
Medlem nr: 5 640

|
--------------------
Balkong- och frilandsodling i zon 3
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 14:27
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 23-11-2007, 14:15)  jag har alltid varit av den ståndpunkten att man lämnar inte barn ensamma med främmande hundar. biter en hund är det fel, antingen på hund eller på sättet att låta barn hantera hunden. jag anser att en opålitlig hund som biter utan att varna har förbrukat sin livsrätt. jag vill inte att mina hundar ska bli en rubrik i tidningen eller att mitt barnbarn skall skadas för livet på grund av min flathet. Håller helt med dig i ditt resonomang, förstår att beslutet var fruktansvärt, men lilleman går ju naturligtvis i första hand.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 14:52
|

Medlem
Antal inlägg: 2 404
Medlem nr: 11 016

|
kanske hunden är ledsen för at katterna försvunnit. En deppig hund
--------------------
"Förolämpningar är argument som används av folk som har fel." Rousseau
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 15:20
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Helt rätt beslut. Bra att du snackade med veterinär också, hade liknande hänt hos oss hade vi nog inte varit lika sansade, det hade varit fram med geväret och spaden. Kanske var hunden "oskyldig", men det är i sådana här fall säkrast att inte ta onödiga risker.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
|
|
|
23-11-2007, 15:30
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Kram på dig vännen, det var starkt att ta beslutet och som sagt tycker jag du gjorde helt rätt. Ge Elias en stor kram från mig och Elias!  Och en till dig också förstås!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|