Hej på er!
Jag bor i ett radhusområde i södra sthlm, där allas hus ser likadana ut, framsidan är ganska liten med träd utmed gatan som föreningen satt upp, en liten gräsplätt/plantering samt gång upp till huset. Vårt hus har en ganska stor framsida så jag har en bred gång (ca 2 m) och planteringar på båda sidor. Jag skulle dock vilja lumma till ingången så att det växer på höjden och inte bara på bredden så att säga. Träd är lite vanskligt då det är ganska nära till grannen men jag har funderingar på både ett hybridgullregn och honungsrosen helenae på ena sidan planteringen. På andra sidan står det ett träd som är kanske 4 m högt precis vid ingången. Jag har funderat på en portal av något slag där man kan plantera något snabbväxande (bokharabinda eller humle) samt komplettera med ettåriga snabbklättrare (blomsterböna t ex). Men i vilket material skall man bygga?? Det är ju inget tungt som skall hänga där och jag vill INTE gjuta eller gräva meterdjupa hål för det som skall ner. Kan man tänka sig något smäckrare bygge, av tunna slanor? Hur är det med de rosenportaler man kan köpa färdiga på typ bauhaus, är de jättesmå? Förslag??
|