Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp...jag har fångat en liten mus..., ...varning...bilder på möss...
          Ciczi
          Inlägg 26-11-2007, 20:54
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 836
          Medlem nr: 4 113

Förr har jag då problem än råttproblem som de börjar få inne i centrala Malmö. Fast ingetdera är säkert särskillt kul.
          När jag jobbade i Malmö i somras såg jag faktiskt flera råttor. Å de kräken är inte små, vill jag lova. De jag såg var ca 25 cm långa exklusive svans, och inte ett dugg skygga. De har levt av folks tappade snabbmat och förökat sig otroligt inne vid södervärn/möllevångstorget i Malmö. Kommunen sätter upp staket runt deras boplatser och lägger ut gift (staket för att barn å hundar inte ska få tag i det)
          Fick höra av en kollega från sommarjobbet att en tant som bodde i ett av husen precis brevid hade matat kräken och hade till o med namn på dem... -fear-.gif

Ciczi

--------------------
          Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com

"Mest klorofyll vinner!!!"

Citera
          Myosotis
          Inlägg 26-11-2007, 21:33
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Felicia @ 26-11-2007, 19:34) *
          Min katt fick råttgift i sig (var vad veterinären trodde i alla fall) och blev så sjuk, så sjuk. Förlamad i bakdelen och jättedålig. Veterinären trodde inte hon skulle klara sig men hon fick i alla fall en massa sprutor och blev faktiskt frisk igen.

Men hallå!!! Nu blir jag faktiskt sur. Alla inser att det inte är så smart att mata en katt med en förgiftad mus, men varför skulle det vara mer okej att förgifta ormvråkar?!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Netha
          Inlägg 26-11-2007, 22:13
          Länk hit: #23

Gäster

Herreje.. säger då jag! Finns ju fällor att lägga ut.
          En mus mer eller mindre... inte skulle då jag bry mig.

Hade en gång för 9 år sedan, en mus (råtta) i diskbänksskåpet.
          Det ledde till stora pådraget... hyresvärden skickade hit PEAB som tätade i varje skrymsle och vi fick hela köket decinficerat

Möss finns ju i miljontal ute i naturen... det är där de hör hemma.
          Men att ha dem inne i bostaden... NÄÄ!

Minner om älg som hamnat i isvak... stora pådraget med räddningstjänsten som till varje pris ska ha upp den och på fast mark...
          för att den sedan ska skjutas och bli till mat åt oss.

Att veganer värnar om och räddar möss, det kan jag förstå... men vi övriga som äter både kalops och falukorv. no.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 26-11-2007, 22:26
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Myosotis @ 26-11-2007, 21:33) *
          Men hallå!!! Nu blir jag faktiskt sur. Alla inser att det inte är så smart att mata en katt med en förgiftad mus, men varför skulle det vara mer okej att förgifta ormvråkar?!!

vem har sagt att det är ok???? confused.gif
          visst..släpper man den så finns alltid risken att fåglar tar den...eller en katt...men att medvetet mata en katt...är väl inte ok? confused.gif
          tror inte att någon medvetet matar en ormvråk heller...det kan ju vara en kråka som tar den whistling.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 26-11-2007, 22:27
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag har full förståelse för dem som inte kan ha ihjäl möss, fast de finns miljontals av dem. Är man blödig så är man...

I stugan lägger vi ut råttgift, två tallrikar på golvet. Hälften brukar vara uppätet och stugan för övrigt orörd. Det finns de där ute på ön som sätter ut massor med fällor på hösten, hur trevligt är det när de ska tömmas på våren?? Mumifierade möss... yäääk! Vi har aldrig träffat på de döda mössen har ingen aning om vart de tagit vägen.

Det jobbiga är att man får verkligen städa noga innan man släpper in hundarna på våren, mössen har ibland samlat gift på de mest märkliga ställen, mellan dynorna i soffan till exempel.

Citera
          pejori
          Inlägg 26-11-2007, 22:29
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Netha @ 26-11-2007, 22:13) *
          Herreje.. säger då jag! Finns ju fällor att lägga ut.
          En mus mer eller mindre... inte skulle då jag bry mig.

Hade en gång för 9 år sedan, en mus (råtta) i diskbänksskåpet.
          Det ledde till stora pådraget... hyresvärden skickade hit PEAB som tätade i varje skrymsle och vi fick hela köket decinficerat

Möss finns ju i miljontal ute i naturen... det är där de hör hemma.
          Men att ha dem inne i bostaden... NÄÄ!

Minner om älg som hamnat i isvak... stora pådraget med räddningstjänsten som till varje pris ska ha upp den och på fast mark...
          för att den sedan ska skjutas och bli till mat åt oss.

Att veganer värnar om och räddar möss, det kan jag förstå... men vi övriga som äter både kalops och falukorv. no.gif

håller med...möss /råttor ska inte vara innomhus, men kan man rädda en så känner man sig rätt ok, även om det finns gott om dom tummenupp.gif
          men jag skulle nog inte ringa brandkåren för den, även om jag fick göra det när jag "räddade" en skatunge som fallit ur sitt bo. angel_not.gif
          men det var mej dom fick ta ner, för upp kom jag, men inte ner. skatan klarade sig innocent.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Netha
          Inlägg 26-11-2007, 22:35
          Länk hit: #27

Gäster

Läste i morrontidningen för ganska länge sedan att en patrull, 2 poliser åkte ut till en förort i Luleå där någon ringt och anmält att en skatunge ramlat ur boet.
          Fy fasen säger då jag... När en människa i nöd ringer och säger att en person står och bankar med yxa på lägenhetsdörren.. då har inte Polisen resurser att skicka ut.
          De ber dig att inte stå vid dörren!

Faktiskt så går det till på detta vis i dagens Sverige. sad.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 26-11-2007, 22:37
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (pejori @ 26-11-2007, 22:29) *
          tummenupp.gif
          men jag skulle nog inte ringa brandkåren för den, även om jag fick göra det när jag "räddade" en skatunge som fallit ur sitt bo. angel_not.gif
          men det var mej dom fick ta ner, för upp kom jag, men inte ner. skatan klarade sig innocent.gif

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
          Du lever ett händelserikt liv du, Pejjan! rotfl.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          pejori
          Inlägg 26-11-2007, 22:50
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Biggan_ @ 26-11-2007, 22:37) *
          rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
          Du lever ett händelserikt liv du, Pejjan! rotfl.gif

japp...hela tiden whistling.gif
          tänk dej själv, en lätt bedagad 45-åring som ser ut som ett vilt troll sittandes högt upp i en björk i halv storm innocent.gif
          dom glömmer mej aldrig crying.gif whist.gif slap.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Biggan_
          Inlägg 26-11-2007, 22:55
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (pejori @ 26-11-2007, 22:50) *
          japp...hela tiden whistling.gif
          tänk dej själv, en lätt bedagad 45-åring som ser ut som ett vilt troll sittandes högt upp i en björk i halv storm innocent.gif
          dom glömmer mej aldrig crying.gif whist.gif slap.gif

De skulle jag vilja se! giggle.gif giggle.gif rotfl.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Floppy
          Inlägg 26-11-2007, 23:39
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Tror ni inte att 'jägaren' gnydde igen vid skåpet...*suck*...öppnar skåpet och mycket riktigt så sitter det en liten musrackare där...hann nästan ta honom...men han smet ut till hallen...'jägarn' for efter och vild kalabalik ute i hallen...musen ilade in i en garderob utan dörr...
          ...jahapp...det var bara till att ta hunden på en liten promenad och ha ytterdörren öppen en liten glipa jag öppnade även skåpet en liten bit så han även kunde smita tillbaka indär...
          ...och nu har jag kommit in...och jag vet inte vart musen är...hoppas att han sprang ut eller in i skåpet igen...men jag läre nog inte få sova nått i natt för 'jägarn' är i garderoben och krafsar...

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Anma
          Inlägg 27-11-2007, 00:06
          Länk hit: #32

Medlem

Vad jobbigt Floppy! Du borde faktiskt inte använda gift med tanke på jägaren. Han kan ju få tag på en förgiftad mus och äta upp...

Citera
          Floppy
          Inlägg 27-11-2007, 08:25
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Jag har pratat med bostadsbolaget nu och jag sa till vaktmästaren att de måste komma hit och täta i köket under diskbänkar, spisen och kyl/frysen...så att de inte tar sig in...det är ju fritt fram om det finns en ingång hit...
          Ja jag har tänkt på jägaren när det gäller giftet och igår var det nära att han fick musen...så nu tar jag bort gift fällan...jag har nog haft den i ca 1 vecka nu så då är det dax att ta bort den...

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera
          Ophelia
          Inlägg 27-11-2007, 09:56
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 474
          Medlem nr: 2 552

De är förtjusande söta de där små mössen wub.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-11-2007, 16:37
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Om en hund eller katt ska bli förgiftade av möss som de äter, behöver de äta ca 80 möss på en gång, för att giftet ska ha någon verkan. Giftet är avsett för en liten muslever, (stor som en kvarts lillfingernagel) så det behövs stora mängder innan man når upp till rovdjurslevrarna. Fast visst är det äckligt om ens hund eller katt ska behöva äta giftiga möss, det håller jag med om. Det är inte bättre att de kommer ut i naturen heller, men ibland har nöden ingen lag, särskilt inte i år när det är så stora mängder gnagare...

Citera
          Tezzla
          Inlägg 28-11-2007, 16:38
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (MariaS @ 28-11-2007, 16:37) *
          Om en hund eller katt ska bli förgiftade av möss som de äter, behöver de äta ca 80 möss på en gång, för att giftet ska ha någon verkan. Giftet är avsett för en liten muslever, (stor som en kvarts lillfingernagel) så det behövs stora mängder innan man når upp till rovdjurslevrarna. Fast visst är det äckligt om ens hund eller katt ska behöva äta giftiga möss, det håller jag med om. Det är inte bättre att de kommer ut i naturen heller, men ibland har nöden ingen lag, särskilt inte i år när det är så stora mängder gnagare...

Vad pratar du om för gift?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 28-11-2007, 16:44
          Länk hit: #37

Medlem

Min kompis hund fick i sig lite råttgift, kanske i mängden vad tre-fyra möss får plats i magen, alltså en liten tugga av råttgiftshögen. Hunden blev jättedålig och höll på och ryka med.
          ICA-butikens råttfälla utomhus hade någon smart djä**l brutit upp litegrann så hunden fick in tungan..

Citera
          MariaS
          Inlägg 28-11-2007, 16:53
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Tezzla @ 28-11-2007, 16:38) *
          Vad pratar du om för gift?

Anticimex klass 1. Och för att förtydliga: Detta förhållande gäller när en hund eller katt äter en mus som ätit gift. Äter katterna eller hundarna giftet direkt, räcker det med en halv matsked för att de ska dö.

Citera
          Anma
          Inlägg 28-11-2007, 19:01
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (MariaS @ 28-11-2007, 16:53) *
          Anticimex klass 1. Och för att förtydliga: Detta förhållande gäller när en hund eller katt äter en mus som ätit gift. Äter katterna eller hundarna giftet direkt, räcker det med en halv matsked för att de ska dö.

Menar du att om en mus äter en halv matsked gift och blir fångad av en hund och uppäten en minut senare, då är giftet inte längre dödligt? Vad händer då i såfall med giftet i musens mage på en minut?

Citera
          MariaS
          Inlägg 29-11-2007, 07:14
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Anma @ 28-11-2007, 19:01) *
          Menar du att om en mus äter en halv matsked gift och blir fångad av en hund och uppäten en minut senare, då är giftet inte längre dödligt? Vad händer då i såfall med giftet i musens mage på en minut?

En mus klarar inte av att äta så mycke som en halv matsked gift. Skulle musen trots det lyckas bli fångad av en hund så är ju giftet "utspätt" med volymen av en mus också. Det är plötsligt många matskedar mus med gift istället. Hunden blir dålig av att äta musen, men inte livshotande.
          Det låter lustigt, men mycke av giftet förbränns på vägen. Från det att musen äter giftet till den dör hinner det gå nästan 24 timmar. Då har det mesta av giftet försvunnit ur musen igen.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 15:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon