|
|
  |
Hjälp...jag har fångat en liten mus..., ...varning...bilder på möss... |
|
|
|
26-11-2007, 20:54
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem nr: 4 113

|
Förr har jag då problem än råttproblem som de börjar få inne i centrala Malmö. Fast ingetdera är säkert särskillt kul. När jag jobbade i Malmö i somras såg jag faktiskt flera råttor. Å de kräken är inte små, vill jag lova. De jag såg var ca 25 cm långa exklusive svans, och inte ett dugg skygga. De har levt av folks tappade snabbmat och förökat sig otroligt inne vid södervärn/möllevångstorget i Malmö. Kommunen sätter upp staket runt deras boplatser och lägger ut gift (staket för att barn å hundar inte ska få tag i det) Fick höra av en kollega från sommarjobbet att en tant som bodde i ett av husen precis brevid hade matat kräken och hade till o med namn på dem... Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
Netha
|
26-11-2007, 22:13
|
Gäster

|
Herreje.. säger då jag! Finns ju fällor att lägga ut. En mus mer eller mindre... inte skulle då jag bry mig. Hade en gång för 9 år sedan, en mus (råtta) i diskbänksskåpet. Det ledde till stora pådraget... hyresvärden skickade hit PEAB som tätade i varje skrymsle och vi fick hela köket decinficerat Möss finns ju i miljontal ute i naturen... det är där de hör hemma. Men att ha dem inne i bostaden... NÄÄ! Minner om älg som hamnat i isvak... stora pådraget med räddningstjänsten som till varje pris ska ha upp den och på fast mark... för att den sedan ska skjutas och bli till mat åt oss. Att veganer värnar om och räddar möss, det kan jag förstå... men vi övriga som äter både kalops och falukorv.
|
|
|
|
|
26-11-2007, 22:26
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (Myosotis @ 26-11-2007, 21:33)  Men hallå!!! Nu blir jag faktiskt sur. Alla inser att det inte är så smart att mata en katt med en förgiftad mus, men varför skulle det vara mer okej att förgifta ormvråkar?!! vem har sagt att det är ok???? visst..släpper man den så finns alltid risken att fåglar tar den...eller en katt...men att medvetet mata en katt...är väl inte ok? tror inte att någon medvetet matar en ormvråk heller...det kan ju vara en kråka som tar den
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
26-11-2007, 22:27
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag har full förståelse för dem som inte kan ha ihjäl möss, fast de finns miljontals av dem. Är man blödig så är man...
I stugan lägger vi ut råttgift, två tallrikar på golvet. Hälften brukar vara uppätet och stugan för övrigt orörd. Det finns de där ute på ön som sätter ut massor med fällor på hösten, hur trevligt är det när de ska tömmas på våren?? Mumifierade möss... yäääk! Vi har aldrig träffat på de döda mössen har ingen aning om vart de tagit vägen.
Det jobbiga är att man får verkligen städa noga innan man släpper in hundarna på våren, mössen har ibland samlat gift på de mest märkliga ställen, mellan dynorna i soffan till exempel.
|
|
|
|
|
26-11-2007, 22:29
|
Medlem

|
CITAT (Netha @ 26-11-2007, 22:13)  Herreje.. säger då jag! Finns ju fällor att lägga ut. En mus mer eller mindre... inte skulle då jag bry mig. Hade en gång för 9 år sedan, en mus (råtta) i diskbänksskåpet. Det ledde till stora pådraget... hyresvärden skickade hit PEAB som tätade i varje skrymsle och vi fick hela köket decinficerat Möss finns ju i miljontal ute i naturen... det är där de hör hemma. Men att ha dem inne i bostaden... NÄÄ! Minner om älg som hamnat i isvak... stora pådraget med räddningstjänsten som till varje pris ska ha upp den och på fast mark... för att den sedan ska skjutas och bli till mat åt oss. Att veganer värnar om och räddar möss, det kan jag förstå... men vi övriga som äter både kalops och falukorv.  håller med...möss /råttor ska inte vara innomhus, men kan man rädda en så känner man sig rätt ok, även om det finns gott om dom men jag skulle nog inte ringa brandkåren för den, även om jag fick göra det när jag "räddade" en skatunge som fallit ur sitt bo. men det var mej dom fick ta ner, för upp kom jag, men inte ner. skatan klarade sig
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
Netha
|
26-11-2007, 22:35
|
Gäster

|
Läste i morrontidningen för ganska länge sedan att en patrull, 2 poliser åkte ut till en förort i Luleå där någon ringt och anmält att en skatunge ramlat ur boet. Fy fasen säger då jag... När en människa i nöd ringer och säger att en person står och bankar med yxa på lägenhetsdörren.. då har inte Polisen resurser att skicka ut. De ber dig att inte stå vid dörren! Faktiskt så går det till på detta vis i dagens Sverige.
|
|
|
|
|
26-11-2007, 22:37
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
26-11-2007, 22:50
|
Medlem

|
CITAT (Biggan_ @ 26-11-2007, 22:37)  japp...hela tiden tänk dej själv, en lätt bedagad 45-åring som ser ut som ett vilt troll sittandes högt upp i en björk i halv storm dom glömmer mej aldrig
--------------------
|
|
|
|
|
26-11-2007, 22:55
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
27-11-2007, 00:06
|
Medlem

|
Vad jobbigt Floppy! Du borde faktiskt inte använda gift med tanke på jägaren. Han kan ju få tag på en förgiftad mus och äta upp...
|
|
|
|
|
28-11-2007, 16:37
|
Medlem
Antal inlägg: 12 573
Medlem nr: 2 930

|
Om en hund eller katt ska bli förgiftade av möss som de äter, behöver de äta ca 80 möss på en gång, för att giftet ska ha någon verkan. Giftet är avsett för en liten muslever, (stor som en kvarts lillfingernagel) så det behövs stora mängder innan man når upp till rovdjurslevrarna. Fast visst är det äckligt om ens hund eller katt ska behöva äta giftiga möss, det håller jag med om. Det är inte bättre att de kommer ut i naturen heller, men ibland har nöden ingen lag, särskilt inte i år när det är så stora mängder gnagare...
|
|
|
|
|
28-11-2007, 16:38
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (MariaS @ 28-11-2007, 16:37)  Om en hund eller katt ska bli förgiftade av möss som de äter, behöver de äta ca 80 möss på en gång, för att giftet ska ha någon verkan. Giftet är avsett för en liten muslever, (stor som en kvarts lillfingernagel) så det behövs stora mängder innan man når upp till rovdjurslevrarna. Fast visst är det äckligt om ens hund eller katt ska behöva äta giftiga möss, det håller jag med om. Det är inte bättre att de kommer ut i naturen heller, men ibland har nöden ingen lag, särskilt inte i år när det är så stora mängder gnagare... Vad pratar du om för gift?
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
28-11-2007, 16:44
|
Medlem

|
Min kompis hund fick i sig lite råttgift, kanske i mängden vad tre-fyra möss får plats i magen, alltså en liten tugga av råttgiftshögen. Hunden blev jättedålig och höll på och ryka med. ICA-butikens råttfälla utomhus hade någon smart djä**l brutit upp litegrann så hunden fick in tungan..
|
|
|
|
|
28-11-2007, 16:53
|
Medlem

|
CITAT (Tezzla @ 28-11-2007, 16:38)  Vad pratar du om för gift? Anticimex klass 1. Och för att förtydliga: Detta förhållande gäller när en hund eller katt äter en mus som ätit gift. Äter katterna eller hundarna giftet direkt, räcker det med en halv matsked för att de ska dö.
|
|
|
|
|
28-11-2007, 19:01
|
Medlem

|
CITAT (MariaS @ 28-11-2007, 16:53)  Anticimex klass 1. Och för att förtydliga: Detta förhållande gäller när en hund eller katt äter en mus som ätit gift. Äter katterna eller hundarna giftet direkt, räcker det med en halv matsked för att de ska dö. Menar du att om en mus äter en halv matsked gift och blir fångad av en hund och uppäten en minut senare, då är giftet inte längre dödligt? Vad händer då i såfall med giftet i musens mage på en minut?
|
|
|
|
|
29-11-2007, 07:14
|
Medlem

|
CITAT (Anma @ 28-11-2007, 19:01)  Menar du att om en mus äter en halv matsked gift och blir fångad av en hund och uppäten en minut senare, då är giftet inte längre dödligt? Vad händer då i såfall med giftet i musens mage på en minut? En mus klarar inte av att äta så mycke som en halv matsked gift. Skulle musen trots det lyckas bli fångad av en hund så är ju giftet "utspätt" med volymen av en mus också. Det är plötsligt många matskedar mus med gift istället. Hunden blir dålig av att äta musen, men inte livshotande. Det låter lustigt, men mycke av giftet förbränns på vägen. Från det att musen äter giftet till den dör hinner det gå nästan 24 timmar. Då har det mesta av giftet försvunnit ur musen igen.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|