Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > irriterad på grannarna, sågat ner träden
          flaxss
          Inlägg 15-12-2007, 13:51
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (kompostjord @ 09-12-2007, 21:42) *
          Och man behöver ju inte måla fan på väggen, det är inte säkert att vinden kommer att tippa omkull dem, eller hur?

målar inte fan på väggen , blåser det bara ordentligt så kan dom tippa . det är vad träden i skogen brukar göra nästan varje år då jag bor där det blåser . både grannens tak och vårat tak har fått skador i ett par höstar av alla stormar . och jag vet hur vinden beter sig . är det ordentlig storm ( plus blåser det kraftigare på högre höjd) så kommer det både virvlade vindar plus kraftiga vindar från fel håll . vilket gör att är det bara nivåskillnader i marken plus andra faktorer och vind från fel håll eller en kraftig vind gör då att dom trillar . men sen är man ju inte säker bara för marken är plant att dom trillar heller , men dom skyddar ju varandra bättre på planmark än oregelbunden mark ( utom granar,som får en effekt där alla trillar ) . och sen tänker jag ju inte bara på mig , för dom kan ju även trilla ner mot hennes trädgård/väg , så för båda hållen tycker jag det hade varit bättre att ta ner fler träd eller att spara alla träden .

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 28-02-2008, 11:38
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

CITAT (Ewa L @ 11-12-2007, 17:11) *
          Kan öht inte förstå varför det är min försäkring som skall gälla om det är deras egendom som skadar min?? thumbdown.gif

Därför att din hemförsäkring täcker skada på din egendom, och det är din egendom som blir skadad om hennes träd faller på den.

Om det inte vore så skulle du kunna råka riktigt illa ut. Om hennes träd då skulle falla på din egendom, skulle du vara illa ute om hon inte har någon hemförsäkring.

Citera
          Fågelvägen
          Inlägg 28-02-2008, 19:08
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Kanske du skulle kunna sova lugnare när det blåser om du hade frågat ditt eget (eller mormors) försäkringsbolag vem det är som betalar om det händer något. De kan juridiken.

Jag har för mig att man kan kräva ersättning för skador också om grannen inte har någon hemförsäkring. Och så finns det kanske något finstilt om "oaktsamhet" från grannens sida, dvs. att grannen borde ha kunnat förutse att något träd skulle falla åt ert håll.
          Det kanske du och mormor får lov att hjälpa grannen med: att förutse risken.

g.gif Att du kallar grannen för tantan är kanske inte världens bästa utgångsläge för ett konstruktivt samtal...

Redigerat av Fågelvägen: 28-02-2008, 19:09

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-12-2025, 13:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon