|
|
  |
Godaste vinteräpple, - som går att odla i Stockholmstrakten ? |
|
|
|
27-11-2007, 08:15
|

Medlem
Antal inlägg: 1 348
Medlem nr: 122

|
Nu hade jag tänkt ympa något vinteräpple i mitt "ympträd" som ligger i zon II i södra Stockholm och då verkar det inte så lätt att välja. Då det finns många kända sommar- och höstsorter, verkar det vara klart svårare med vinteräpplen.
Skulle gärna vilja höra om Foruminsternas erfarenheter av och synpunkter kring dessa sorter:
Ribston (kräftkänslig) Ingrid Marie (personligen tycker jag att den saknar smak) Kim Oberländer Mutzu Melon Galloway Filippa (kanske inget riktigt vinteräpple?)
finns det något mer ?
Och var kan man provsmaka dessa ??
|
|
|
|
|
27-11-2007, 19:34
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Hej och UJ, det finns många fler sorter om du söker sena och lagringsbara äpplen! Gravensteiner, Grågylling, järnäpple, amorosa, cellini, Cox Orange osv. Kolla Ebe Plants hemsida liksom Svenska Pomologiska sällskapets och njut av den senares stånd på Älvsjömässan i mars om du bor i Stockholmstrakten om du itne gjort det redan! Provsmaka kan man i Stockholm göra på många ställen, Skansen hade över 200 sorters äpplen utställda i höstas, Rosendals Trädgårdar brukar ha och många fler ställen.
Mina erfarenheter är att Ribston är ett av de vackraste äpplena med smak som ett gott vin, har gult fruktkött och alla fäger på skalet, lagom stora, fyller ut alla smaklökar, är en fröjd för ögat. härligt träd att klättra i. Och japp, kräftkänsligt tyvärr.
Ingrid Marie behöver sol och kanske också näringrik jord för att ge den där säregenheten i smaken, och för att inte blir bara vackert rött och lite torrt. Vackert och mycket sent äpple, kräftkänsligt träd också tyvärr. Ofta ganska småvuxet träd. Jag skulle hellre sätta det i spaljé som jag inte brydda mig så mycket om så att jag kunde ta bort det utan större förlust om det fick kräfta.
Filippa kan man lagra men kanske inte efter jul. Jag tyckte förr att det var ett lite fantasilöst äpple på ett alltför spretigt träd, men nu uppskattar jag det mycker mer. Extremt vacker blom, frukt på långa fruktspjut, låga träd som ser ut lite som en yvig kalufs (inget för dem som gillar knotigt eller för den som gillar att styra varje enskild gren, kronan måste få bli yvig om man vill ha frukt), behöver lite mer vindstilla läge för att hålla frukten på de långa tunna fruktgrenarna. Den mest kräftresistenta och i övrigt mycket friskt äpple och träd. Äpplet ser lite blekt ut men har inte bara sötma utan också en svag men egen arom. Tunnt skal.
Melon kan man lagra till och med februari iallafall, jag har haft sådana i tätt förslutna plastpåsar, kyligt och mörkt och ätit med nöje i februari. Bra ersättare till Åkerö om man gillar den sorten, både till utseende och smak. Fast trädet liknar inte Åkerö alls, Melon bildar lägre krona, inte så pampig som Åkerö kan vara. Däremot är det ett mindre kräftkänsligt träd än Åkerö, och det bildar inte stamskott som Åkerö gör och kan därför vara mer av en litet berlocksmycke i trädgården (Åkerö vill ju vara älgen, äppelträdens konung). SMaken på äpplet är i mitt tycke mer säregen än Filippa, kompakt och saftigt fruktkött, mer sötma men också lite syrligt. Mycket vacker form om man som jag bryr sig om sånt.
Det fulaste äpplet med god smak tycker jag är Grågylling. Litet, grönt äpple med brungrått damm på skalet som om det hade mögelangrepp. När man biter i det ändras inställningen - mycket kompakt, skvättigt, frasigt med massor av härliga eftersmaker. Äpplenas Rioja Reserva kanske man kan säga, som om det vore lagrat på ekfat. Kan lagras länge.
--------------------
|
|
|
|
|
28-11-2007, 17:10
|

Medlem

|
Hej Cilla
Jättetack för svaret !!!
Jag bryr mig mycket om hur äpplen ser ut, älskar min Amorosa med sina stora, vackra, mörkröda äpplen.
Har också satt tre ympar av Peasgood Nonsuch för att få stora äpplen. Tanken är att låta bara ett äpple utvecklas på varje ymp så att de blir jättestora !!!!
Verkar i alla fall att det i slutändan får bli flera olika vintersorter, dock kräftresistans är ett krav. Har redan Oranie och TB i trädet och skall inte ta in flera kräftkänsliga.
Jobbar 300 meter från Älvsjömässan så det får bli ett besök på Trädgårdsmässan för att köpa ympar !!!
Kul att planera just nu, det är ett halvår till äppelblomningen !!!
|
|
|
|
|
29-11-2007, 03:17
|

Medlem

|
Kul! Och ja - stora äpplen är roliga. Queen och HUsmodern bildar stora ballongäpplen, och om du kartgallrar på en ymp kan du säkert få fram bautaäpplen på dem. Queen vill egentligen ha zon 2 tror jag, men den kan växa i zon 3 också på en ymp som inte behöver bli så stor. Mister man den har man ialalfall inte mist en stor del av trädet.
Fasdt det krävs ju att man vattnar träden förstås, om man vill ha stora frukter. Också större träd med energikrävande frukter behöver stödvattning under de torra sensomrarna vi haft på senare år.
Jag tror att bristen på bevattning också kan vara en faktor som gör Ingrid Maries frukter lite torra på vissa träd. Men som jag skrev förut - vill du inte riskera kräfta ska du kanske inte ta in den ändå.
--------------------
|
|
|
|
|
29-11-2007, 07:28
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Cox Orange? Min absoluta favorit smakmässigt!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
29-11-2007, 07:32
|

Medlem
Antal inlägg: 10 192
Medlem nr: 10 539

|
CITAT (aq42 @ 29-11-2007, 07:28)  Cox Orange? Min absoluta favorit smakmässigt! Min också
--------------------
|
|
|
|
|
29-11-2007, 08:17
|

Medlem

|
Cox Orange är ett fantastiskt äpple smakmässigt, som dessvärre drar på sig alla tänkbara sjukdomar inkl. kräfta. Kan tack och lov köpas i butikerna.
Jag undrar om det finns någon "Djävulens lag" som gör att de godaste äppelsortera är de mest kräftkänsliga: - Åkerö - TB - Oranie - Cox Orange - Gravensteiner - Ribston - Discovery mfl.
??
|
|
|
|
|
29-11-2007, 08:39
|

Medlem

|
Funderar lite på dem med äppelvattning, jag brukar tillämpa princip att träd äldre än två år (gäller både fruktträd och magnolior) får klara sig själva. Läste att då växer deras rötter neråt. Om man vattnar träden så går inte deras rötter nerår och då kan man behöva vattna "livet ut".
Har förstått att på svegväxande grundstammar måste träden kanske ändå vattnas vid torka, men på A2 ??
|
|
|
|
|
29-11-2007, 20:14
|

Medlem

|
CITAT (Jan af Lisö @ 29-11-2007, 08:39)  Funderar lite på dem med äppelvattning, jag brukar tillämpa princip att träd äldre än två år (gäller både fruktträd och magnolior) får klara sig själva. Läste att då växer deras rötter neråt. Om man vattnar träden så går inte deras rötter nerår och då kan man behöva vattna "livet ut".
Har förstått att på svegväxande grundstammar måste träden kanske ändå vattnas vid torka, men på A2 ?? Etableringstiden på träd, dvs tiden ett träd behöver extra omvårdnad för att kunna anpassa sig till platsen (eller tas bort för att inte för evigt behöva omvårdnad) brukar anges som 3 år. Efter den tiden brukar de flesta välplacerade träd klara både torka och väta. Att vi ändå har nytta av att vissa somrar vattna våra vuxna träd är för att vi inte klarar att placera alla träd så väl som görs i naturen, och att vi inte vill ha det bortfall som sker när träd växer naturligt. Men det du läste om trädens rötter blev nog lite fel. Generellt gäller att alla träds rötter söker sig dit det finns syre och vatten, som bär näringsämnena. Rötterna växer från spetsen och ut, samt förtjockas med ett lager ytterst på roten. Rotspetsarna är mycket känsliga för var det finns som trädet behöver, och nästa säsong har det som var rotspets blivit ett lager tjockare och grövre och nästa lilla spets söker sig upp, ned, vänster, höger beroende på var den "hittar" det trädet behöver. I början av ett träds liv brukar flera rötter söka sig nedåt, än när trädet vuxit upp. Däremot är det helt riktigt att om man småvattnar lite, dvs med spridare en timme för ett träd, då lockar man rötterna att söka vätskan på ytliga nivåer. Därför är det bättre att för träd låta spridaren stå på en halv dag eller hel natt. I stadsmiljöer kan man se träd som klarat en markhöjning under en längre tid (många dör av detta men inte alla). Deras rotsystem växer som ett U, dvs söker sig uppåt. Det blir inte optimalt och inte stabilt, men det kan klara överlevnaden en tid.
--------------------
|
|
|
|
|
30-11-2007, 20:04
|

Medlem
Antal inlägg: 1 124
Medlem nr: 4 943

|
Jag kan komplettera med några erfarenheter jag har av följande sorter:
Kim är ett mycket underskattat äpple. Jag är inte särskilt förtjust i IM, men som förälder gör den sig mycket bra. Smaken är en underbar kombination av sötma och ganska kraftig syra med ett härligt krispigt skal. Som träd är den lite mer svagväxande än IM vilket är tacksamt och inte är den heller lika kräft- eller skorvbenägen som IM.
Mutzu är ett gott äpple om det odlas under bra förhållanden. Har du en riktigt luftig och lätt sandig jord i ett relativtskyddat läge skulle Mutzu vara optimalt. För tung jord har en tendens att försena mognaden för Mutzun vilket ger den en vinaktig bismak. Behöver också sitta kvar relativt länge på trädet för att mogna ordentligt. Att lagra den har jag upplevt som problematiskt då den ofta drabbades av pricksjuka och gloesporium.
Jag tror du även skulle kunna vara så järv att du kan fundera på Belle de Boskoop? Jag tycker det är ett mycket gott äpple med god, kryddig smak. Alla gillar det inte och det är ett äpple för de allra varmaste lägena. Men varför inte....
--------------------
|
|
|
|
|
04-12-2007, 07:54
|

Medlem

|
Jättetack för alla svar och tips, det verkar finnas en hel del att ympa in de närmaste vårarna.
|
|
|
|
|
11-12-2007, 02:00
|

Medlem

|
Himmelstalund brukar finnas att köpa som ymp, men närapå aldrig som köpeträd (och är därmed trevlig att ymnpa tycker jag!). Fråga Pomologiska sällskapet på mässan i vår, de brukar alltid ha den sorten (tillsammans med ett stort antal andra). Trevlig sort, ger frukt tidigt på en ymp.
--------------------
|
|
|
|
Marina i Hällekis
|
27-12-2007, 20:09
|
Gäster

|
Ny vinter favorit i år är Gloster, vilket otroligt gott äpple och vackert också. Provade sorten då den skulle vara okej för allergiker och sambon tål i vanliga fall inte äpplen, men denna gick bra.
Vi har ett gammalt Belle de Boskoop (går även den bra för allergiker) i trädgården och det är ett friskt, gott vinteräpple och väldigt hållbart, det brukar bli mängder av äpplen som vi samlar ihop till fåglarna och de står sig fasta och fina i kallväxthuset ända till våren.
De får så stora vackra blommor också! [attachment=10979:Äppelblo...4_070519.JPG]
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|