Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Se ut hur man vill?
          LadyG
          Inlägg 28-11-2007, 20:12
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

En arbetsgivare betalar för att en individ ska göra ett jobb och vara en god representant för företaget. Vill man inte vara det kanske man ska söka sig ett annat företag helt enkelt.

Det är faktiskt så enkelt att vissa företag, små i synnerhet, är beroende av att kunderna litar på företaget och känner förtroende för företagets representanter. Första intrycket när man söker upp en ny kund eller kommer som ny representant till en befintlig är väldigt viktig. Utseendet är i det fallet en av de saker som kunden bedömer, och när man vet det skickar man helt enkelt inte en representant som ser ut som en ganster.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Fizzgigg
          Inlägg 28-11-2007, 20:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 477
          Medlem nr: 8 505

CITAT (Tezzla @ 28-11-2007, 19:22) *
          Du och din mor skulle inte ha något emot det, men tro mig, det finns många gamla och sjuka som skulle ta väldigt illa vid sig och även bli rädda om en sån karl klev in i deras hem och sade att han kom från hemtjänsten.

Många äldre brukar dessutom associera tatueringar med sjömän och kåkfarare (vilket stämde ganska bra i deras ungdom). Tiderna har förändrats mer än de äldre så att säga. Man kan ju undra vad en 90-åring tycker att en goth-ungdom ser ut som.

--------------------
          It's not the years, honey, it's the mileage.

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-11-2007, 20:41
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

När det gäller kirurger med piercing och liknande så finns det ju i de yrkena höga hygienkrav precis som man inom livsmedelsarbeten inte får bära ringar på fingrarna för det försvårar en ordentlig handtvätt.

Men en skyltmontör som färgar håret ser jag inget upprörande med. En montör som sätter upp skyltar jobbar väl mest utomhus och bemöter ju inte kunder på det viset som på tex banken eller vårdhemmet. Under denna årstiden så har han väl dessutom mössa på sig??? unsure.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Bookhousegirl
          Inlägg 28-11-2007, 20:46
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 13 199

Självklart har en chef rätt att ha åsikt om dess anställdas klädsel och liknande eftersom det är deras ansikte utåt, att utsidan inte räknas är bara ljug!

det jag tyckte var lite underligt i artikeln att han inte fick gå tillbaka till sitt jobb tills han ändrat tillbaka sitt hår.

Även om han inte kan jobba med att sätta upp reklamskyltar så är det chefens ansvar att göra det han kan för att underlätta situtationen innan uppsägning blir aktuellt, han skulle kunna ge killen andra sysslor under en tid som gör att han inte behöver ha kundkontakt under den tid som han inte är tillåten att jobba.

Sen är ju frågan hur tydligt det har varit att hans utseendet inte har uppskattats, har han blivit hemskickad flertal gånger för att sitt val av stil så är det ju en indikation på att det finns en brist. På min tidigare arbetsplats var vår chef mycket tydligt över att det inte var okej att ha på sig vad som helst och ingen tyckte det var något konstigt med det.

Citera
          Gita
          Inlägg 28-11-2007, 20:57
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Är det inte ganska självklart att om man som företagare lagt en massa pengar på att skaffa en profil och ett varumärke inte anställer någon som sänker hela intrycket. Är man dessutom inte tillräckligt intelligent för att förstå att anpassa sig till en gällande klädkod, så brister troligen intelligensen på andra områden också.
          För mig skulle personer med synliga tatueringar, piercing (lite i öronen är OK) extrem frisyr och klädsel direkt falla bort.Falla bort skulle också alltför utmanande och vulgärt klädda kvinnor göra. Inte heller personer med ett dåligt språk skulle få jobb hos mig.
          Detta gäller förstås om det är ett arbete med kundkontakter och liknande, gällde det t.ex en lagerarbetare som aldrig behöver synas utåt så spelar det mindre roll, fast jag tror förståps att personer som åtminstone försöker passar in nästan alltid gör ett bättre jobb.
          Gita

Citera
          Tezzla
          Inlägg 28-11-2007, 21:10
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Gita: tummenupp.gif

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 28-11-2007, 21:13
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gita @ 28-11-2007, 20:57) *
          fast jag tror förståps att personer som åtminstone försöker passar in nästan alltid gör ett bättre jobb.
          Gita

Som "jasägare" då, eller?

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-11-2007, 21:13
          Länk hit: #28

Medlem

Är det inte ganska självklart att om man som företagare lagt en massa pengar på att skaffa en profil och ett varumärke inte anställer någon som sänker hela intrycket. Är man dessutom inte tillräckligt intelligent för att förstå att anpassa sig till en gällande klädkod, så brister troligen intelligensen på andra områden också.
          För mig skulle personer med synliga tatueringar, piercing (lite i öronen är OK) extrem frisyr och klädsel direkt falla bort.Falla bort skulle också alltför utmanande och vulgärt klädda kvinnor göra. Inte heller personer med ett dåligt språk skulle få jobb hos mig.
          Detta gäller förstås om det är ett arbete med kundkontakter och liknande, gällde det t.ex en lagerarbetare som aldrig behöver synas utåt så spelar det mindre roll, fast jag tror förståps att personer som åtminstone försöker passar in nästan alltid gör ett bättre jobb.
          Gita

Jag har svårt att tro att folks duglighet och personlighet sitter i kläderna sick.gif
          hos mig skulle man få se ut som f** om man ska montera skyltar, huvudsaken är att man inte är höjdrädd och kan stå på en stege och hantera en skruvdragare och borrmaskin.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Castea
          Inlägg 28-11-2007, 21:31
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

CITAT (Fizzgigg @ 28-11-2007, 20:12) *
          Man kan ju undra vad en 90-åring tycker att en goth-ungdom ser ut som.

Min far, ej 90 men över 70, frågade mig när vi mötte ett gäng goth-ungdomar om det var Halloweenfirare? giggle.gif

Angående debatten - det är beroende på typ av jobb, tycker jag. På mitt förra jobb (försäkringsbranschen) var det självfallet en vårdad look som gällde för den försäkringsrepresentant som skulle förhandla fram ett försäkringskontrakt med t ex en guldsmedsaffär. Ingen rövarlook skulle medgett något avtal där, inte.

Citera
          Netha
          Inlägg 28-11-2007, 22:16
          Länk hit: #30

Gäster

Gita

Håller med till 100%

Citera
          Tezzla
          Inlägg 28-11-2007, 22:24
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Markus_H @ 28-11-2007, 21:13) *
          Jag har svårt att tro att folks duglighet och personlighet sitter i kläderna sick.gif

Klart det inte sitter i kläderna, men jag tror att en person som väljer att "smälta in" (betyder inte att vara en ja-sägare!) har företagets bästa mer i tankarna än en sådan person som väljer att liksom köra sitt eget race och struntar i koder (av olika typ) och liknande. Och en anställd som faktiskt engagerar sig i företaget tror jag är mer "duglig" en den som bara ser till sig själv.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Anma
          Inlägg 28-11-2007, 22:44
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

I detta aktuella fall lär killen "stuckit" ut från början, redan vid anställningen. Det är inte särskilt troligt att han ändrat sig från "prydlig ung man" till den stilen han har idag under anställnigen. Sen att han piercat sig och tagit bort det när chefen sagt till visar ju att han ändå brytt sig om koder, chefen tillät ju en viss avsteg från det jätteprydliga "Dressman" klädseln då han anställdes.

Jag förstår fullt ut att man inte anställer "vad som helst" som representant för sitt företag, men då får man faktiskt göra valet redan vid anställningsinterjuvn!

Däremot förstår jag INTE när man inte anställer en människa för sin övervikt till exempel.

Jag tror inte heller att personer som "åtminstone försöker att passa in" gör ett bättre jobb... Jo, eventuellt på det sätt att den som inte passar in kanske skrämmer iväg en och annan kund. Rent produktivitetsmässigt tror jag att det finns fler "maskare" bland de som utåt vill passa så bra som möjligt än hos de som i utseende avviker.

Citera
          Cacki
          Inlägg 28-11-2007, 22:59
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Är man dessutom inte tillräckligt intelligent för att förstå att anpassa sig till en gällande klädkod, så brister troligen intelligensen på andra områden också.

Intelligens = anpassningsförmåga till rätt klädkod?? Njae......De största genierna, brydde dom sej så mycket om vad andra tyckte var passande klädsel?

Redigerat av Cacki: 28-11-2007, 23:00

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Kathy
          Inlägg 28-11-2007, 23:15
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Markus_H @ 28-11-2007, 20:41) *
          När det gäller kirurger med piercing och liknande så finns det ju i de yrkena höga hygienkrav precis som man inom livsmedelsarbeten inte får bära ringar på fingrarna för det försvårar en ordentlig handtvätt....//.....

Det är mer än så.

CITAT
          Vårdpersonal som vill jobba i Stockholms läns landsting får inte vara piercade i näsa eller mun, då detta anses öka risken att bli smittad av MRSA. Den som redan jobbar och blir smittad blir omplacerad eller avstängd. Men reglerna varierar i landet.

Länk.

Det är viktigt att arbetsgivaren berättar om vad för eventuella klädkoder som gäller inom företaget redan vid nyanställning.
          Och, ja, arbetsgivaren har rätt att ställa krav på lämplig klädsel under arbetstid.

Redigerat av Kathy: 28-11-2007, 23:20

Citera
          Piccante
          Inlägg 28-11-2007, 23:28
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Anma @ 28-11-2007, 22:44) *
          I detta aktuella fall lär killen "stuckit" ut från början, redan vid anställningen. Det är inte särskilt troligt att han ändrat sig från "prydlig ung man" till den stilen han har idag under anställnigen. Sen att han piercat sig och tagit bort det när chefen sagt till visar ju att han ändå brytt sig om koder, chefen tillät ju en viss avsteg från det jätteprydliga "Dressman" klädseln då han anställdes.

Jag förstår fullt ut att man inte anställer "vad som helst" som representant för sitt företag, men då får man faktiskt göra valet redan vid anställningsinterjuvn!

Däremot förstår jag INTE när man inte anställer en människa för sin övervikt till exempel.

Jag tror inte heller att personer som "åtminstone försöker att passa in" gör ett bättre jobb... Jo, eventuellt på det sätt att den som inte passar in kanske skrämmer iväg en och annan kund. Rent produktivitetsmässigt tror jag att det finns fler "maskare" bland de som utåt vill passa så bra som möjligt än hos de som i utseende avviker.

Precis tummenupp.gif man får göra valet vid anställningsintervjuen och så får man upplysa om att en dress code gäller när de nyanställda börjar. I det aktuella fallet så hade de ju framförts att piercing inte var okej då kunde ju chefen sagt det att han heller inte tolererar färgat hår m.m. om det var något mer som inte stämde in med företagets policy.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2007, 23:29
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

som arbetstagare idag får man rätta sig efter chefens regler eller söka sig ett nytt jobb, där ens egna idéer godtas tummenupp.gif
          svårare är det inte

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Tezzla
          Inlägg 28-11-2007, 23:31
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Bee @ 28-11-2007, 13:35) *
          Och vadå avdrag för olovlig frånvaro - killen FICK ju inte komma till jobbet.

Jodå, det fick han visst om han tog bort färgen. Men killen vägrade och stannade hemma. Klart som korvspad att det blir olovlig frånvaro!

Jag var lite spänd på vad chefen skulle säga. Men han sa bara "du får åka hem och ta bort det där", berättar Markus för Helsingborgs Dagblad.
          Markus kunde inte uppfylla det kravet. Orsaken är att han vill vänta tills ruvorna är borta. Resultatet blev att Markus nu sitter hemma med en erinran från arbetsgivaren för olovlig frånvaro.
          - Montörerna är vårt ansikte utåt och Markus och jag har haft den här diskussionen många gånger. Tidigare målade han sig under ögonen och ett tag hade han svart nagellack, säger
          Stefan Dinesen på Reklamfabriken i Fleninge till Helsingborgs Dagblad.

http://helsingborg.expressen.se/nyheter/1....-forbjuds-jobba

Redigerat av Tezzla: 28-11-2007, 23:34

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2007, 23:36
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Tezzla @ 28-11-2007, 23:31) *
          Jodå, det fick han visst om han tog bort färgen. Men killen vägrade och stannade hemma. Klart som korvspad att det blir ogiltig frånvaro!

Jag var lite spänd på vad chefen skulle säga. Men han sa bara "du får åka hem och ta bort det där", berättar Markus för Helsingborgs Dagblad.
          Markus kunde inte uppfylla det kravet. Orsaken är att han vill vänta tills ruvorna är borta. Resultatet blev att Markus nu sitter hemma med en erinran från arbetsgivaren för olovlig frånvaro.
          - Montörerna är vårt ansikte utåt och Markus och jag har haft den här diskussionen många gånger. Tidigare målade han sig under ögonen och ett tag hade han svart nagellack, säger
          Stefan Dinesen på Reklamfabriken i Fleninge till Helsingborgs Dagblad.

http://helsingborg.expressen.se/nyheter/1....-forbjuds-jobba

man kan ju tycka att vid anställningsintervjun så kan företaget upplysa om sin dresskode, men mottsatta är ju att inte klä sig annorlunda på anställningsintervjun än du tänker göra på jobbet.
          har du en stil när du söker, så förutsätter arbetsgivaren att du ska fortsätta så och inte tvärvända efter ett tag och bli tvärs emot deras policy
          nu var det ju inte "bara" färgat hår...det var en tomteröd tutt på knoppen.....
          men visst, lite överdrivet kanske, men det var nog droppen som fick bägaren att rinna över.
          han har ju "testat gränserna" tidigare...

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          KURT
          Inlägg 29-11-2007, 04:37
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Naturligtvis skall arbetsgivaren äga sina anställda. Arbetsgivaren skall t ex kunna raka av håret på sina anställda och ha dem boende i läger .

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-11-2007, 08:12
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

När en person på alla sätt försöker sticka ut med hårfärgning, hårklippning/rakning, knepiga kläder mm så är det ofta ett sätt att testa gränserna och då är det bara att acceptera när man hamnat på fel sida om gränsen. Att arbetsgivaren har rätt att kräva ett visst mått av måttfullhet är helt ok enligt min mening. I det aktuella fallet så tyckte jag att hårsvallet även kan vara en säkerhetsfråga i arbetet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 18-06-2026, 21:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon