| |
|
  |
Se ut hur man vill? |
|
|
|
|
29-11-2007, 08:44
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
CITAT (Gita @ 28-11-2007, 20:57)  Är man dessutom inte tillräckligt intelligent för att förstå att anpassa sig till en gällande klädkod, så brister troligen intelligensen på andra områden också. Gita yttre attribut har sällan något med vare sig kompetens eller intellekt att göra.
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 08:55
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Jaa inte är det vackert, oavsett arbetsplats.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
29-11-2007, 09:12
|
Gäster

|
Klipp ur Expressen Stefan Dinesson, är ägare och vd för reklamfabriken där Markus persson jobbar. Han menar att montörerna är företagets ”ansikte” utåt och att det ställer vissa krav. Kraven finns definierade i företagets policy som föreskriver ”ett trevligt sätt och ett vårdat yttre”. En skrivning som ger utrymme för sunt förnuft, enligt Stefan Dinesson. – Det är frihet under ansvar.
"Anskrämlig" Eftersom Markus har skrivit under den policyn så borde det alltså inte finnas några tveksamheter. – Jag uppfattar att han såg anskrämlig ut som han kom i måndags och bad honom gå hem och komma tillbaka när han såg vårdad ut. Men Markus kom inte tillbaka på eftermiddagen och inte på tisdagen heller. – Så han har fått en skriftlig erinran. Det är ju olovlig frånvaro. Under onsdagen fick Markus två varningar, så kallade erinringar, från sin arbetsgivare. - Jag vet inte hur jag ska göra. Jag skulle inte må bra av att färga tillbaka håret. Då skulle jag må ännu sämreLäs hela ... Helsingborg Expressen
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 09:17
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det är väl självklart att man som arbetstagare måste kunna anpassa sig till dom regler som gäller på en arbetsplats. Vill man inte det så får man själv stå för följderna.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 10:35
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (KURT @ 29-11-2007, 04:37)  Naturligtvis skall arbetsgivaren äga sina anställda. Arbetsgivaren skall t ex kunna raka av håret på sina anställda och ha dem boende i läger . Ja, den var ju "kul".
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 10:58
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Gossen Ruda @ 29-11-2007, 08:12)  När en person på alla sätt försöker sticka ut med hårfärgning, hårklippning/rakning, knepiga kläder mm så är det ofta ett sätt att testa gränserna och då är det bara att acceptera när man hamnat på fel sida om gränsen. Att arbetsgivaren har rätt att kräva ett visst mått av måttfullhet är helt ok enligt min mening. I det aktuella fallet så tyckte jag att hårsvallet även kan vara en säkerhetsfråga i arbetet. Jag säger inte emot dig, men jag är intresserad av en utläggning. På vilket vis har hårsvallet med säkerheten att göra? Intressant tanke som jag inte sett förut, har du lust att utveckla?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 11:35
|

Medlem

|
ska det vara så ska det vara, då borde anders borg genast bli avstängd från sitt arbete, vi kan väl inte ha en finansminister med hästsvans och ring i örat?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 11:43
|

Medlem
Antal inlägg: 477
Medlem nr: 8 505

|
En annan festlig detalj tycker jag också att man kan läsa sig till hos Aftonbladet:
Policyn kom till efter att arbetsgivaren reagerat på Markus avancerade piercings. Facket kom fram till att arbetsgivaren hade rätt att kräva av Markus att dölja sina ansiktssmyckningar. Hårfärg är däremot en helt annan sak. – Det här är också en jämställdhetsfråga. Många kvinnor färgar håret på olika sätt, så varför ska inte en kille få göra det? säger Jan Nordström. Markus Persson är inte med i facket och därför kan Jan Nordström inte hjälpa honom.
Det är alltså grabben själv som är upphov till policyn. Dessutom är det facket som springer och viftar med alla åsiktstentakler, men eftersom grabben inte är med i facket kan de inte göra något. Så varför öppnar de käften alls?! Snacka om att utnyttja situationen i PR-sufte med tanke på hur många ungdomar som inte är med i facket. "Hade ni varit med i facket hade det här aldrig hänt. Tag varning, ni icketroende fack-hedningar."
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 12:14
|

Medlem
Antal inlägg: 62
Medlem nr: 13 199

|
CITAT (Fizzgigg @ 29-11-2007, 11:43)  En annan festlig detalj tycker jag också att man kan läsa sig till hos Aftonbladet:
Policyn kom till efter att arbetsgivaren reagerat på Markus avancerade piercings. Facket kom fram till att arbetsgivaren hade rätt att kräva av Markus att dölja sina ansiktssmyckningar. Hårfärg är däremot en helt annan sak. – Det här är också en jämställdhetsfråga. Många kvinnor färgar håret på olika sätt, så varför ska inte en kille få göra det? säger Jan Nordström. Markus Persson är inte med i facket och därför kan Jan Nordström inte hjälpa honom.
Det är alltså grabben själv som är upphov till policyn. Dessutom är det facket som springer och viftar med alla åsiktstentakler, men eftersom grabben inte är med i facket kan de inte göra något. Så varför öppnar de käften alls?! Snacka om att utnyttja situationen i PR-sufte med tanke på hur många ungdomar som inte är med i facket. "Hade ni varit med i facket hade det här aldrig hänt. Tag varning, ni icketroende fack-hedningar." Problemet är väl att facket har en möjlighet att förhandla med arbetsgivaren som inte den enskilde anställde har, dock brukar de inte anstränga sig särskilt mycket för att vara hjälpsamma...
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 12:26
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Fast som anställd har man precis samma rättigheter gentemot arbetsgivare oavsett om man är fackligt ansluten eller inte. Det är bara det att man får representera sig själv och då gäller det att ha de rätta kunskaperna.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 12:27
|

Medlem
Antal inlägg: 477
Medlem nr: 8 505

|
CITAT (Bookhousegirl @ 29-11-2007, 12:14)  Problemet är väl att facket har en möjlighet att förhandla med arbetsgivaren som inte den enskilde anställde har, dock brukar de inte anstränga sig särskilt mycket för att vara hjälpsamma...  Visst har de det, det är ju främsta argumentet att vara med i facket. Men killen är ju inte med i facket så de har ju egentligen inte någon anledning att blanda sig i om det inte vore för att skrämma andra ungdomar att gå med i facket. För övrigt är min enda kontakt med facket under hela mitt arbetsliv när det blandade sig i en löneförhandling helt oombedda och fixade så att jag fick en lägre lönehöjning än om jag inte hade hade varit med i facket. Tack för det. CITAT (Rossi @ 29-11-2007, 12:26)  Fast som anställd har man precis samma rättigheter gentemot arbetsgivare oavsett om man är fackligt ansluten eller inte. Det är bara det att man får representera sig själv och då gäller det att ha de rätta kunskaperna. Du har rätt, man har "mer muskler" om man är med i facket.
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 12:48
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (LadyG @ 29-11-2007, 10:58)  Jag säger inte emot dig, men jag är intresserad av en utläggning. På vilket vis har hårsvallet med säkerheten att göra? Intressant tanke som jag inte sett förut, har du lust att utveckla? Långt hår kan fastna i roterande maskiner, exempelvis borrmaskiner. På vissa arbetsplatser finns det bestämmelser om hårnät i såna fall. Dessutom kan håret skymma sikten. Fö tycker jag killen verkar lite knäpp: "Jag skulle inte må bra av att färga tillbaka håret. Då skulle jag må ännu sämre". Vadå sämre? Än att se ut som en hackspett?
Redigerat av Gossen Ruda: 29-11-2007, 12:48
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 12:49
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
När det gäller säkerheten är det farligt med långt hår. När man jobbar som montör använder man troligtvis en skruvdragare. Dessa skruvdragare för yrkesmässigt bruk är både starka och snurrar kanske relativt fort. Står mannen upp och monterade något i höjd med sitt huvud finns risken att håret fastnar i maskinen. Långhåriga personer brukar bära hårnät eller stoppa in håret i en mössa.
Sen är det ju skillnad på uppseende klädsel och anstötlig klädsel. Jag jobbar i byggbranschen och har sett gott om exempel på uppseende klädsel på kompetenta medarbetare. Jag har aldrig stött på problem då skyddskrav har krockat med klädsel. Ja det enda vi har bett folk är att man ska vara försiktig med ringa på fingrarna. Det är väl nån person vartannat år som fastnar med ring och får fingret avslitet. Vi hade en hårdrockare/viking-kille på bygget som ahde MÅNGA ringar på alla fingrar. Han tog av alla när risken påpekades. Långhåriga person är så allmänbildade att dom brukar ha egna hårnät.
Anstötlig klädsel "prövades" väl för nåt år sen. Det var ju nån kvinna som hade anammat SM-stil och gick klädd i lackkläder, kraftigt sminkad med kraftigt läppstift med mera. Hon sade att det var hennes livsstil. Hon fick dock inget stöd för sin rätt att vara så på jobbet. (edit Ruda hann före)
Redigerat av Ralf: 29-11-2007, 12:50
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 12:54
|

Medlem
Antal inlägg: 62
Medlem nr: 13 199

|
CITAT (Rossi @ 29-11-2007, 12:26)  Fast som anställd har man precis samma rättigheter gentemot arbetsgivare oavsett om man är fackligt ansluten eller inte. Det är bara det att man får representera sig själv och då gäller det att ha de rätta kunskaperna. Du har rätt... My mistake... Men det ska finnas något som gör att arbetsgivaren endast har skyldighet att förhandla med facket och inte den enskilda arbetstagaren, men det gäller kanske bara uppsägning vid arbetsbrist...
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 12:58
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Tack Gossen Ruda och Ralf för att ni förklarade, det hade jag faktiskt inte tänkt på. Men nu när ni säger det så låter det ju väldigt logiskt. Lärorikt
Redigerat av LadyG: 29-11-2007, 12:58
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 14:23
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (herkules @ 29-11-2007, 11:35)  ska det vara så ska det vara, då borde anders borg genast bli avstängd från sitt arbete, vi kan väl inte ha en finansminister med hästsvans och ring i örat? Eller hur!  Dessutom tycker jag att vi borde förbjuda flintskalliga att bli statsminister - så bort med honom med!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 15:53
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
Tänkte på en sak.... Dagens syn på vad som är ett vårdat utseende är inte densamma som "igår" och kommer säkerligen inte att vara densamma "imorgon". Kanske borde alla mossiga företagsledare/chefer försöka flyta med i utvecklingen istället om man vill vara ett modernt och framåtsträvande företag. Fördomsfulla pch stelbenta ledare kan aldrig gynna ett företag. Flexibilitet och framåtanda är ju egenskaper som uppskattas hos medarbetarna. Det vore konstigt om det som gäller för ledningen är det motsatta..
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 16:54
|

Medlem

|
CITAT (Cacki @ 29-11-2007, 15:53)  Tänkte på en sak.... Dagens syn på vad som är ett vårdat utseende är inte densamma som "igår" och kommer säkerligen inte att vara densamma "imorgon". Kanske borde alla mossiga företagsledare/chefer försöka flyta med i utvecklingen istället om man vill vara ett modernt och framåtsträvande företag. Fördomsfulla pch stelbenta ledare kan aldrig gynna ett företag. Flexibilitet och framåtanda är ju egenskaper som uppskattas hos medarbetarna. Det vore konstigt om det som gäller för ledningen är det motsatta..
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-11-2007, 18:05
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Sunt förnuft!
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|