|
|
  |
Se ut hur man vill? |
|
|
|
28-11-2007, 12:29
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
http://www.aftonbladet.se/helsingborg/article1347475.abJag tycker absolut att chefen har rätt att ställa krav på hur de anställda klär sig och ser ut. Som anställd representerar du företaget. Jag kan inte förstå mig på alla som hojtar: "Jag har minsann rätt att se ut hur jag vill, säger någon emot mig så är det diskrimineeeeering" Skitsnack!
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
28-11-2007, 12:37
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Jag tycker också att som representant för sin arbetsgivare så måste man följa vissa angivna koder när det gäller kläder och utseende. Vi i Sverige har det väääääldigt fritt på den fronten.
Sen får det inte gå till överdrift som att kvinnor måste ha högklackat, kort kjol och knytblus och männen måste ha frack. Jag överdriver nu men ni förstår, eller hur?
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
28-11-2007, 13:20
|

Medlem
Antal inlägg: 809
Medlem nr: 4 547

|
Har väldigt svårt att förstå hur en viss hårfärg kan förstöra företagets rykte.
Snarare förstör chefen för sig själv nu när hela sverige får se hur insnöad han är.
Om nån är naturligt rödhårig får man alltså inte jobba hos honom?
Jag inser att det är lite skillnad när man är "fläckvis" rödhårig men fortfarande. Hårfärgen? Kom igen....
Redigerat av niklaswik: 28-11-2007, 13:21
--------------------
//Niklas
|
|
|
|
|
28-11-2007, 13:27
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
En chef eller ett företag kan ha rätt att ställa krav och ha en "dress code" eller liknande men då tycker jag i rättvisans namn att det alltid ska framgå tydligt när man tar jobbet. Det ska inte komma som en överraskning när man färgat håret att man inte fick göra så!  Det gällde väl en montör i detta fallet och skulle jag ta hem en montör så bryr jag mig mer om resultatet, att det monterades riktigt än om hur montören såg ut i huvudet när han monterade.
Redigerat av Markus_H: 28-11-2007, 13:29
--------------------
|
|
|
|
|
28-11-2007, 13:34
|
Medlem

|
CITAT (niklaswik @ 28-11-2007, 13:20)  Har väldigt svårt att förstå hur en viss hårfärg kan förstöra företagets rykte.
Snarare förstör chefen för sig själv nu när hela sverige får se hur insnöad han är. Om nån är naturligt rödhårig får man alltså inte jobba hos honom?
Jag inser att det är lite skillnad när man är "fläckvis" rödhårig men fortfarande. Hårfärgen? Kom igen.... Insnöad? För att han driver ett företag där han vill att de anställda representerar företaget på det sätt han vill? Och det är knappast frågan om naturligt rödhårig i detta fall, eller hur?
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
28-11-2007, 13:35
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
Killen levererade reklamskyltar. Men snälla, det vet väl alla att reklamfolk är lite originella av sig? Den chefen verkar lite omogen. Och vadå avdrag för olovlig frånvaro - killen FICK ju inte komma till jobbet. Man kan nästan misstänka att det ligger mer bakom än en udda hårfärgning. Får en känsla av att fler och fler företagare försöker sig på att behandla sin personal som man gjorde för 100 år sen. Det känns väldigt fel.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
28-11-2007, 13:40
|
Medlem

|
CITAT (Markus_H @ 28-11-2007, 13:27)  Det gällde väl en montör i detta fallet och skulle jag ta hem en montör så bryr jag mig mer om resultatet, att det monterades riktigt än om hur montören såg ut i huvudet när han monterade. Han monterar reklamskyltar hos kunder. Vet inte vad det är för kunder, men jag tror knappast han är en montör som kommer hem till Bengtssons villa. Det må vara hur det vill med just detta fall men jag absolut att arbetsgivaren har rätt att ställa krav. Det må upplevas hur insnöat som helst, men den som driver ett företag gör det med ett mål och en vision. Då gäller det som anställd att anpassa sig till det eller söka sig någon annanstans,
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
28-11-2007, 13:48
|
Medlem
Antal inlägg: 2 496
Medlem nr: 7 002

|
CITAT (Tezzla @ 28-11-2007, 13:40)  Det må vara hur det vill med just detta fall men jag absolut att arbetsgivaren har rätt att ställa krav. Det må upplevas hur insnöat som helst, men den som driver ett företag gör det med ett mål och en vision. Då gäller det som anställd att anpassa sig till det eller söka sig någon annanstans, Svenska chefen har små möjligheter att ställa krav på personalens kläder så länge de använder sina privata. Har företaget däremot någon form av uniform kommer saken i ett annat läge. Nej, det är snarare kolleger som utövar grupptryck på hur man klär sig på jobbet som ser till att alla ser mer eller mindre lika ut. Tiderna ändras. Bankväsendet var de sista som i mitten av 70-talet gav upp kravet på att den kvinnliga personalen skulle bära kjol. Jag tror ingen kvinna saknar långbyxförbudet idag. Och jag tror heller inte att någon chef skulle ens våga föra fram ett sådant krav idag.
--------------------
Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3
|
|
|
|
|
28-11-2007, 17:11
|

Medlem
Antal inlägg: 477
Medlem nr: 8 505

|
Jag håller med chefen. Lite frihet ska det förstås finnas men någon måtta och sunt förnuft måste det ju finnas. Som killen själv säger: "Det är inte första gången jag blivit hemskickad på grund av utseendet.". Lär dig av dina erfarenheter och fråga chefen om det är något som är otydligt i företagets cress code. Begär att få den skriftligt om det skulle vara så. Som killen också säger: "Det är i Sverige vi bor. Det här är min stil och jag tycker inte att utseendet ska spela någon roll." I den bästa av världar skulle det inte göra det, men han får väl inse faktum att det inte är den bästa av världar på arbetsmarknaden.
--------------------
It's not the years, honey, it's the mileage.
|
|
|
|
|
28-11-2007, 17:17
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Håller med Fizzgigg. Vid oklarheter - begär skriftligt.
F ö tycker jag nog att om man väljer att jobba på Företag A och de har en dress code, då anpassar man sig eller - om det är omöjligt - går vidare till Företag B eller Företag C.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-11-2007, 18:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Klart att företag måste få ha dress code, dvs bestämma vilken klädsel som är den rätta, det tycker jag är självklart! En konduktör ska inte ha pumashorts och linne, en snabbköpskassörska inte balklänning, en busschaufför kör inte topless.
Däremot kan jag hålla med om att håret är mer personligt än så. Det känns mer som egen-zon än yrkes-zon och där bör man vara tydlig om man har förväntningar/krav på de anställda. Ingen kan antas förstå att det inte passar sej för en tjänsteman att raka skallen, skaffa dreadlocls eller färga håret snorgrönt.
Får jag se ut som jag vill? Fast mest ser jag ut som jag gör...
--------------------
|
|
|
|
|
28-11-2007, 19:04
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Vårdpersonal med mängder av pirecings, tatueringar och chockrosa hår? Skulle skrämma slag på de äldre, om inte annat.
Eller varför inte en Migrationsverksanställd med rakad skalle?
Nej, nån måtta på dumheterna får det faktiskt vara. Det finns andra sätt att "vara personlig" och göra "statements" på faktiskt.
På jobbet betalar företaget för folks tid. Arbetstid är inte egen tid. Så länge det är arbetstid representerar man företaget, och säger företaget att vi gillar inte Nike-skor så har man inte Nike-skor på sig på arbetstid helt enkelt. När det gäller firsyr etc får man väl välja ett företag som accepterar chockrosa, dreads eller vad det nu är. Måste man prompt vara kvar på ett ställe där "den (sär)egna stilen" inte är önskvärd?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-11-2007, 19:11
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
Det man presterar på arbetet är viktigare än hur man ser ut, enligt mej. Om en stor tatuerad karl med tuppkam tar hand om min mamma om/när hon hamnar på ålderdomshem så skulle varken hon eller jag protestera, så länge han gör det bra.
Edit: lite stavfel och grammatik...
Redigerat av Sailor Pluto: 28-11-2007, 19:13
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
28-11-2007, 19:13
|

Medlem

|
CITAT (Sailor Pluto @ 28-11-2007, 18:59)  Förresten, om jag hade ett eget företag med flera anställda skulle jag faktiskt uppskatta lite mer intressanta klädval mm, det är ju ett sätt att bli ihågkommen på! Jag har ett eget företag, och om jag skickade ut representanter för mitt företag och kunderna ringde tillbaka och frågade "vad i hela #&#%/&#%¤ var det för underlig typ du skickade?" så skulle i varje fall jag göra något åt det. Om jag däremot hade anställt någon för att skyffla kol i källaren där inte ens råttorna så personen skulle inte ens nudist vara något hinder.
--------------------
|
|
|
|
|
28-11-2007, 19:16
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
Får man se ut som man vill på en arbetsplats? svår fråga att svara på, det får nog avgöras från fall till fall... vissa saker passar kanske inte överallt och en viss stil får man nog räkna med att arbetsgivaren kan kräva. i detta fallet tycker jag nog att det är en aning överdrivet dock. men tex en kirurg som är piersad högt och lågt i op. salen är kanske inte att föredra. men tex tatueringar och hårfärg är väl kanske inte det man hänger upp sig på tycker jag
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
28-11-2007, 19:22
|
Medlem

|
CITAT (Sailor Pluto @ 28-11-2007, 19:11)  Det man presterar på arbetet är viktigare än hur man ser ut, enligt mej. Om en stor tatuerad karl med tuppkam tar hand om min mamma om/när hon hamnar på ålderdomshem så skulle varken hon eller jag protestera, så länge han gör det bra.
Edit: lite stavfel och grammatik... Du och din mor skulle inte ha något emot det, men tro mig, det finns många gamla och sjuka som skulle ta väldigt illa vid sig och även bli rädda om en sån karl klev in i deras hem och sade att han kom från hemtjänsten. Ursäkta, men ska det vara så svårt att anpassa sig till den situation man befinner sig i? Du är INTE privat på ditt arbete, du är en arbetare som ska utföra ett arbete! . Kamma tuppkamma hemma om du har lust med det, men se det inte som en rättighet att se ut så på ett betalt jobb!
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
28-11-2007, 19:25
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
Ska det vara så svårt för arbetsgivaren att anpassa sej till att folk ser annorlunda ut, och ändå kan utföra jobbet till belåtenhet för alla? Varför ska det vara så utseendefixerat?
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
28-11-2007, 20:09
|

Medlem

|
CITAT (Sailor Pluto @ 28-11-2007, 19:25)  Ska det vara så svårt för arbetsgivaren att anpassa sej till att folk ser annorlunda ut, och ändå kan utföra jobbet till belåtenhet för alla? Varför ska det vara så utseendefixerat? Jag tycker inte att det enbart har med utseende att göra. Om jag kommer in på banken och en person i mörk kostym, vit skjorta och slips och har oklanderlig kostym kommer fram och säger att "yo, mannen, ska vi gridda fonderna och rocka lite cash så'ru blir lite tätare?", då skulle jag säga nej tack och ta mina fonder till någon annan.
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|