Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vissna blad på garderobsblomma?
          Bookhousegirl
          Inlägg 28-11-2007, 23:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 13 199

I förra veckan planterade jag om mina garderobsblommor eftersom de visat att tydligen fått alldeles för mycket vatten, stängerna blev en efter en alldels gula och vissnade bort. Och när jag försiktigt grävt upp dem så var det mycket riktigt alldels vått nere vid rötterna, så jag sköljde av dem och planterade dem i torr jord, precis som jag läst här.

Dock börjar den ena nu få vissna blad, de är fortfarande grön men vissnar ner, har aldrig sett det förut, beror det på att den behöver vatten eller ska jag låta den vara? Till saken hör att den var extremt svårt angripen av vattenskada, jag var tvungen att skära bort stora delar av rötterna för att det inte skulle sprida sig till de friska delarna.

Eftersom jag tycks vara bra på att övervattna mina växter så har jag nu vattningsförbud på garderobsblommorna men hur vet man när man ska vattna den?

Citera
          pejori
          Inlägg 28-11-2007, 23:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Bookhousegirl @ 28-11-2007, 23:23) *
          I förra veckan planterade jag om mina garderobsblommor eftersom de visat att tydligen fått alldeles för mycket vatten, stängerna blev en efter en alldels gula och vissnade bort. Och när jag försiktigt grävt upp dem så var det mycket riktigt alldels vått nere vid rötterna, så jag sköljde av dem och planterade dem i torr jord, precis som jag läst här.

Dock börjar den ena nu få vissna blad, de är fortfarande grön men vissnar ner, har aldrig sett det förut, beror det på att den behöver vatten eller ska jag låta den vara? Till saken hör att den var extremt svårt angripen av vattenskada, jag var tvungen att skära bort stora delar av rötterna för att det inte skulle sprida sig till de friska delarna.

Eftersom jag tycks vara bra på att övervattna mina växter så har jag nu vattningsförbud på garderobsblommorna men hur vet man när man ska vattna den?

du får nog räkna med att en hel del vissnar om du beskurit rötterna hårt.
          lika mycket som försvinner under jord, försvinner över jord.
          så ha lite is i magen och vattna inte förrän du ser ett yttepyttelitet bladfäste som är nytt tummenupp.gif
          nu på vintern räcker det med en kaffekopp i månaden till en kruka på 20 cm i diameter

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Bookhousegirl
          Inlägg 29-11-2007, 12:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 62
          Medlem nr: 13 199

CITAT (pejori @ 28-11-2007, 23:27) *
          du får nog räkna med att en hel del vissnar om du beskurit rötterna hårt.
          lika mycket som försvinner under jord, försvinner över jord.
          så ha lite is i magen och vattna inte förrän du ser ett yttepyttelitet bladfäste som är nytt tummenupp.gif
          nu på vintern räcker det med en kaffekopp i månaden till en kruka på 20 cm i diameter

Åhh, Tack! Men den har ju nästan helt dött ovanjord så det som är kvar ska väl inte vissna ner, skar ju bara bort det som redan var förstört, vi får väl se om den tar sig.

Men ungefär en halv deciliter en gång i månaden? Funderar på att skaffa mig en blomkalender så jag vet vilka som fått vad, har så svårt att hålla isär dem... wink.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 29-11-2007, 17:23
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Bookhousegirl @ 29-11-2007, 12:28) *
          Åhh, Tack! Men den har ju nästan helt dött ovanjord så det som är kvar ska väl inte vissna ner, skar ju bara bort det som redan var förstört, vi får väl se om den tar sig.

Men ungefär en halv deciliter en gång i månaden? Funderar på att skaffa mig en blomkalender så jag vet vilka som fått vad, har så svårt att hålla isär dem... wink.gif

giggle.gif gör som jag gör, vattna på lönedagen giggle.gif
          lätt att komma ihåg

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          CVic
          Inlägg 16-04-2008, 08:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 14 186

Jag tycker det är mycket märkligt att det på http://www.odla.nu/krukvaxter/zamioculcas_zamiifolia.shtml står att den bör stå på ljus plats och dessutom ska hållas konstant fuktig! Detta är ju helt fel?!

Citera
          Bassam
          Inlägg 17-04-2008, 01:33
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej
          Jag vill säga, om kan du borta alla delar som vissna, på grund att vi kan inte tillbaka tjälen till döda, jag ska fråga dig om du har råd och köpa fuktighet apparaten som kan man lägga i jorden och visa om växter behöver vattna eller inte, den kostar mellan 50 och hundra kronor, det är mycket lätt att använda , och du skulle vet exat när du skulle vattna dina rosor,
          Obs: det finns två metoder för vissna växter:
          A- Växter är vissna men inte döda , vi kan ge den akuten mottagning genom att sätta kruka i vattenhink några minuter de ska komma till liv igen,
          B- Andra de är vissna delar dog och hjälpa inte dem akuten obs den står längre tid utan vatten..
          Lycka till, H : Bassam

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-08-2025, 00:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon