Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Arn, Trailer från Arn filmen
          Tezzla
          Inlägg 18-12-2007, 16:35
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (KURT @ 02-12-2007, 06:25) *
          Storfilmer förlagda i historisk miljö brukar borga för säker kalkon!

confused.gif Menar du svenska filmer då eller filmer överlag?

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          KURT
          Inlägg 18-12-2007, 16:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Tezzla @ 18-12-2007, 17:35) *
          confused.gif Menar du svenska filmer då eller filmer överlag?

Det finns undantag, men historiska filmer kräver större budget och bättre manus än många andra typer av filmer. Därför blir de svårare att göra bra i små länder som Sverige.

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-12-2007, 02:04
          Länk hit: #23

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (KURT @ 18-12-2007, 16:39) *
          Det finns undantag, men historiska filmer kräver större budget och bättre manus än många andra typer av filmer. Därför blir de svårare att göra bra i små länder som Sverige.

Jao, men det beror lite på. Ska man ha med storslagna slag etc så...men lite mindre sofistikerade miljöer går nog att fixa utan större budget. Korpen Flyger kanske är ett exempel på när småländer kan göra en bra historisk film. Om än att filmen i sig inte bygger på enskilda 'kända' historiska händelser.

CITAT (KURT @ 18-12-2007, 14:27) *
          TV-serien blir säkert mycket bättre än filmen, den är ju dubbelt så lång!

Låter rimligt, jag gissar att betyget då blir dubbelt så bra också, 1 fyr av 10 istället för 1 fyr av 5.

Själv har jag riktigt RIKTIGT svårt för böcker/filmer som blandar historiska fakta med ren fiktion, om de gör det på ett sätt där man som läsare har svårt att fatta vad som är fakta, och vad som är rena påhitt. Jag inser att det kan vara ett bra 'grepp' ibland, men jag har som sagt svårt för att stå ut med det. Ett exempel är Hans Alfredssons intressanta "Attentatet i Pålsjö skog" som blandar fakta och fiktion från andra världskriget på ett sätt som "rubbar mina cirklar", eller åtminstone stryker mina synapser motvalls.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-12-2007, 07:50
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Pirum @ 19-12-2007, 02:04) *
          Själv har jag riktigt RIKTIGT svårt för böcker/filmer som blandar historiska fakta med ren fiktion, om de gör det på ett sätt där man som läsare har svårt att fatta vad som är fakta, och vad som är rena påhitt. Jag inser att det kan vara ett bra 'grepp' ibland, men jag har som sagt svårt för att stå ut med det.

Instämmer. Man kan nästan se det som historieförfalskning. Fö skall man tydligen recencera filmen i Kulturnyheterna i STV2 19:00 idag. Överlag dåliga recencioner i tidningarna, från godkänd till mindre bra.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Berith
          Inlägg 19-12-2007, 08:02
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Om/när en film får medelbetyg eller under - hur gör ni då? Ser ni filmen och bildar er en egen uppfattning? Eller tänker ni att den har fått så dåliga betyg så ni hoppar över den? Och är det skillnad på när en svensk film betygssätts eller om den är amerikansk t.ex.?

Ibland kan ju filmer som fått låga betyg ändå bli tittarfavoriter på bio eller TV.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 19-12-2007, 08:35
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Berith @ 19-12-2007, 08:02) *
          Om/när en film får medelbetyg eller under - hur gör ni då? Ser ni filmen och bildar er en egen uppfattning? Eller tänker ni att den har fått så dåliga betyg så ni hoppar över den? Och är det skillnad på när en svensk film betygssätts eller om den är amerikansk t.ex.?

Ibland kan ju filmer som fått låga betyg ändå bli tittarfavoriter på bio eller TV.

Saken är intressant. Alla människor uppfattar saker och ting olika beroende på bl.a. erfarenhet och förväntningar. Recencenter är inget undantag och vad dom tycker är oftast mycket personligt färgat. Ofta har dom mycket större förväntningar än den stora massan så därför kan även nedsablade filmer bli välbesökta.

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 19-12-2007, 08:51
          Länk hit: #27

Medlem

Såg just på TV1 där Gunnar Rehlin och en kvinna pratade om filmen. Dom trodde att den skulle bli en tittarsucce, och det låter ju bra. yes.gif Tydligen blev det två filmer och en TV-serie? Och dom tyckte också att det var en miss av SVT att släppa den från sej som dom gjorde.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Berith
          Inlägg 19-12-2007, 09:00
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 19-12-2007, 08:35) *
          Saken är intressant. Alla människor uppfattar saker och ting olika beroende på bl.a. erfarenhet och förväntningar. Recencenter är inget undantag och vad dom tycker är oftast mycket personligt färgat. Ofta har dom mycket större förväntningar än den stora massan så därför kan även nedsablade filmer bli välbesökta.

Precis. Och så är det ju fler svenskar som läser omdömet om en svensk film, än omdömena om en amerikansk film. Tänker jag mej iaf, och jag antar också att dom utländska filmerna på bio ses oavsett vad den fått för betyg. Tror att man mer utgår från deltagarna i filmen då. Eller? Dom amerikanska skådisarna är ju så mycket större än dom svenska, hur stora dom än är. Och det spelar ju ingen roll om man lägger en hundralapp på en medioker amerikansk film, men man drar sej för att lägga samma hundring på en svensk film som fått medelbetyg.

g.gif

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-12-2007, 10:25
          Länk hit: #29

Validating

Ja, recensioner ska man ju inte alltid gå efter. Speciellt inom actiongenren (och liknande) så brukar ju recensenter alltför ofta sabla ner. Har hänt fler än en gång att en film som fått etta i betyg på någon kultursida har ansetts som väldigt sevärd av mig.

Kommer ju såklart inte på något bra exempel nu.

Vad gäller svenska filmer så föredrar jag dem oftast på TV verkar det som. Kan inte komma ihåg när jag senast såg en svensk film på bio.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 19-12-2007, 10:33
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Vi är ofta väldigt självkritiska i det här landet. Inget svenskt lovordas. Möjligen kan något konstnärligt, tråkigt och högtravande av t.ex. Roy Andersson höjas till skyarna. Är underhållning fult?

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Pirum
          Inlägg 19-12-2007, 10:44
          Länk hit: #31

Validating

Ja, man kan nästan tro det. Det görs ju trots allt underhållande svensk film. Sällskapsresan 3 - SOS, var väl rätt kul exempelvis.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 27-12-2007, 18:47
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Nu har jag varit och sett filmen och jag tycker att att den vara kanon bra tummenupp.gif Nu längtar jag bara tills jag får se fortsättningen bravo.gif

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          Berith
          Inlägg 28-12-2007, 08:11
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Lady Hamilton @ 27-12-2007, 18:47) *
          Nu har jag varit och sett filmen och jag tycker att att den vara kanon bra tummenupp.gif Nu längtar jag bara tills jag får se fortsättningen bravo.gif

Kul! Då kanske det blir som det brukar, publiken vinner över dom negativa kritikerna. tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Kajsa i Arvika
          Inlägg 28-12-2007, 09:52
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 2 351
          Medlem nr: 8 660

Såg filmen utan att ha läst böckerna innan.. måste säga att jag blev besviken... no.gif hade förväntat mej lite mer action för så mycket pengar som de lagt ner på den.. Fast det kanske kommer i uppföljaren? confused.gif

--------------------
          Före detta Morinablomman..

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-12-2007, 09:57
          Länk hit: #35

Medlem

Finns det nån som kan göra en snabbsammanfattning av böckerna på ca 100 ord, så jag som aldrig kommer att varken läsa böckerna eller se filmen får lite mer kött på benen?

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 28-12-2007, 11:45
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2007, 09:57) *
          Finns det nån som kan göra en snabbsammanfattning av böckerna på ca 100 ord, så jag som aldrig kommer att varken läsa böckerna eller se filmen får lite mer kött på benen?

Om du aldrig tänker se filmen eller läsa böckerna, då kvittar väl innehållet för din del? smile.gif
          Jag vill inte ha någon sammanfattning då jag tänker någongång både läsa och se filmerna...

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-12-2007, 11:47
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2007, 09:57) *

Latmask! thumbdown.gif

--------------------

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 28-12-2007, 12:38
          Länk hit: #38

Medlem

Bussiga klubben är aktiv. rolleyes.gif Saken är väl närmast den att dygnet har bara 24 timmar och det räcker inte till alla saker jag vill göra. Läsa Arn-böcker hamnar långt ner i prioriteringen.

--------------------

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 28-12-2007, 12:46
          Länk hit: #39

Gäster

http://www.arnmagnusson.se/
          Den officiella hemsidan kanske hjälper dig lite Gossen Ruda.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 28-12-2007, 18:37
          Länk hit: #40

Medlem

Tyckte filmen var snarast över förväntan, även om den inledande speakerrösten var mer än lovligt töntig och Mikael Nykvist nog hamnat i fel film. Följde böckerna mer än väntat. Mkt kommer förstås inte med. Vackert foto och lite mkt fokus på romantik, kanske. Med filmens jättebudget hoppas man nog att sälja lite utomlands. Annars lär det bli ett ekonomiskt bakslag. I Lund har man kört sju föreställningar per kväll. Dock inte fullsatt.
          Rekommenderar filmen: Kanske en svag 4:a på en skala 1-5.

--------------------

zon 1

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 20:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon