Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Åmselemårdaren benådad, Rätt eller fel
          åmselemårdaren benådad
          är de rätt att benåda åmselemördaren?
          ja [ 8 ] ** [11.43%]
          [ 57 ] ** [81.43%]
          vet inte [ 5 ] ** [7.14%]
          Totalt antal röster: 70
          Gäster kan inte rösta 
          Felicia
          Inlägg 03-12-2007, 18:32
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 776
          Medlem nr: 7 076

CITAT (Tezzla @ 03-12-2007, 18:24) *
          Med tanke på alla flyktförsök och rymlingar så känns det inte riktigt som han någon gång under denna långa fängelseperiod valt att acceptera och sona sitt brott whistling.gif

http://sv.wikipedia.org/wiki/Juha_Valjakkala

Nej, det kan jag hålla med om. Kommer också ihåg ett TV-inslag med honom efter morden där han satt och hån-log och såg allt annat än ångerfull ut... Usch, vilken otäcking ranting.gif

--------------------

Felicia, glad odlare i Zon 7

Citera
          KURT
          Inlägg 03-12-2007, 18:40
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Just utseende tycker jag låter som en mycket bra bedömningagrund, det blir lite som idol på TV4, objektivt och bra. Mattias Flink ser ju t ex trevlig och prydlig ut, så honom kan man ju släppa ut.

Citera
          Felicia
          Inlägg 03-12-2007, 18:49
          Länk hit: #43

Medlem

CITAT (KURT @ 03-12-2007, 18:40) *
          Just utseende tycker jag låter som en mycket bra bedömningagrund, det blir lite som idol på TV4, objektivt och bra. Mattias Flink ser ju t ex trevlig och prydlig ut, så honom kan man ju släppa ut.

Det spelar ingen roll hur man ser ut, det som räknas är om man verkar ångerfull över vad man gjort, tycker jag.. Och det har han inte visat.

--------------------

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 03-12-2007, 18:53
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

De som döms till ett tidsbestämt straff tex 10 år behöver varken visa medlidande eller ånger eller någon annan känsla -de släpps ut i alla fall , gäller fö även de som får livstidsstraffen tidsbestämda .
          Frågan borde vara vad man kan göra under dessa 10 år för att släppa ut en något mindre farlig person, än den man låste in ?

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          netaave
          Inlägg 03-12-2007, 18:55
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Vet inte vad jag ska tycka, han har ju suttit länge men rymt många ggr.
          I vår tidning stod också att Marita skulle få skyddad identitet och varför skulle hon behöva det om han ansågs ofarlig........

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 03-12-2007, 19:00
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ursäkta rikssvenskan men vad fan har antalet rymningar med saken att göra????????????????????????? Det visar bara att han inte vill sitta i fängelse och i så fall en pådrivande faktor att inte hamna där igen. Nu lämnar jag den här diskussionen, blir beklämd över en del intelligensbefriade inlägg.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Cacki
          Inlägg 03-12-2007, 19:08
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Gossen Ruda, Om man vänder på det, tycker du att hans rymningsprotester ska vara det som ska styra om han ska benådas eller inte?
          Förresten svarade du inte på min fråga om det var mej du menade med det där med reptildelen i hjärnan. Vilken del av hjärnan använder du nu när du gör verbala utfall mot dem som är av någon annan åsikt än du??

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Pirum
          Inlägg 03-12-2007, 19:08
          Länk hit: #48

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Det är märkligt nog inte olagligt att rymma från fängelser, vad det verkar, däremot är det olagligt att rymma från militärtjänst, skulder, och en del annat om jag fattat rätt. Hur det fungerar i Finland vet jag inte, men antar att Juha blev utvisad på livstid från Sverige när han skickades hem.

Det rimliga är väl att man får ett tidsbestämt straff. Och sköter man sig bra så kan man få lite bonus, och komma ut tidigare. Sköter man sig inte bra (bråkar, rymmer, etc) så borde man få sitta straffets fulla längd. I konsekvensens namn borde dåligt uppförande kunna ge längre straff, men det kanske blir för krångligt.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Tezzla
          Inlägg 03-12-2007, 19:14
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Gossen Ruda @ 03-12-2007, 19:00) *
          Ursäkta rikssvenskan men vad fan har antalet rymningar med saken att göra????????????????????????? Det visar bara att han inte vill sitta i fängelse och i så fall en pådrivande faktor att inte hamna där igen. Nu lämnar jag den här diskussionen, blir beklämd över en del intelligensbefriade inlägg.

Intelligensbefriade inlägg ja... whist.gif

Redigerat av Tezzla: 03-12-2007, 19:15

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          KURT
          Inlägg 03-12-2007, 19:23
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Felicia @ 03-12-2007, 19:49) *
          Det spelar ingen roll hur man ser ut, det som räknas är om man verkar ångerfull över vad man gjort, tycker jag.. Och det har han inte visat.

Jackie Arklöv har erkänt flera brott och säger sig ångra sig.
          John Ausonius har också erkänt de mord han fälldes för, och flera andra brott och har ångrat sig.
          Thomas Quick erkänner flera brott än vad åklagare och polis hinner utreda.

Jag är inte övertygad om att s.k. ånger skulle vara något bra kriterium på hur länge en fånge kall sitta i fängelse.

Citera
          Felicia
          Inlägg 03-12-2007, 19:36
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (KURT @ 03-12-2007, 19:23) *
          Jackie Arklöv har erkänt flera brott och säger sig ångra sig.
          Jag är inte övertygad om att s.k. ånger skulle vara något bra kriterium på hur länge en fånge kall sitta i fängelse.

Arklöv har nog inte ångrat sig. Han lät ju ena offrets fru prata med honom innan det blev känt att det var han som begått mordet. Han gick alltså med på att prata med henne och ljög henne mitt i ögonen.
          Sen tror jag inte att dessa värstingar till mördare ångrar sig överhuvudtaget, dom ångrar nog att dom gjorde det med fängelsestraffet som följd men inte mordet i sig. Som jag skrev förut så måste det fattas något hos dem då dom gör såna här hemska dåd..
          Nu är det ju inget detta med ångern som jag menar ska vara kriterium utan det är så mycket mera som spelar in, ex hur dom skött sig under fängelsetiden.
          Vi är nog ganska "snälla" här i Sverige när det gäller fängelsestraff, se bara Annika Östberg (tror jag hon heter) som suttit hur länge som helst i USA för att hon var med i mord, dock utan att göra något själv, hon har varit en "mönster-fånge" och ändå får hon ej komma ut.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 03-12-2007, 20:15
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (kerstin z5-6 @ 03-12-2007, 18:53) *
          De som döms till ett tidsbestämt straff tex 10 år behöver varken visa medlidande eller ånger eller någon annan känsla -de släpps ut i alla fall , gäller fö även de som får livstidsstraffen tidsbestämda .
          Frågan borde vara vad man kan göra under dessa 10 år för att släppa ut en något mindre farlig person, än den man låste in ?

Han har ju suttit 20 år när han släpps, tror inte han förändras till det bättre om han får sitta tio år till. Tycker frågan är svår, rent förnuftsmässigt så är det rätt att han benådas, men min magkänsla säger något annat.
          Gita

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-12-2007, 22:02
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Om man bortser från brottet (har personligen till och med lite svårt för att ta död på större insekter) funderar jag på hur jag själv skulle ha varit som person om jag suttit inburad 20 år - inte speciellt trevlig inbillar jag mig, och antagligen skulle jag försökt rymma så fort jag fått chansen också, för med ett obestämt straff har man inte speciellt mycket att förlora. Sedan håller jag helt med Kerstin – fångar med tidsbestämda straff behöver inte visa någon ånger.

Som sagt jag vet inget om personen och brotten har jag glömt bort men med tanke på hur samhället utvecklas - fler och fler allt grövre brott begås, så borde det byggas en massa ställen där man låser in folk och sedan slänger bort nycklarna och låter fångarna svälta ihjäl – är det så Ni tycker det ska bli? Eller ska vi införa dödsstraff och av ekonomiska orsaker göra processen snabb?

Nu var det ingen tvekan om att denne person var skyldig men det är inte alltid man gör en korrekt bedömning och det är ju inte unikt att helt oskyldiga döms – ska de också avlivas/ bestraffas extra hårt om de rymmer?

Som sagt – kanske den finska staten släpper ut en farlig person, det får tiden utvisa

Citera
          Cacki
          Inlägg 03-12-2007, 22:20
          Länk hit: #54

Medlem

Men ingen har väl talat om avlivning Ingrid!?
          Personligen tycker jag att allmänhetens säkerhet är viktigare än att chansa på att en brottsling av denna kalibern verkligen sköter sej när h*n släpps. Kanske att det skulle kunna gå bra, men vem är villig att offra livet om det inte gör det?

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Anma
          Inlägg 03-12-2007, 22:23
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag hade fel! Har sökt på finska sidor och fått reda på att livstid i finland i praktiken betyder 12 år. Det är först efter 12år som man kan bli benådad av presidenten och de flesta blir det på första försöket. Valjakkala har inte fått benåding tidigare pga rymningarna och rymningsförsöken sa de visst på nyheterna också.
          Under Halonens tid var det färre fångar som blev benådade efter tolv år, då var genomsnittstiden 15år.

Nu blir jag nyfiken på hur länge man sitter med tidsbstämt i finland... ? Ska försöka ta reda på det, men kommer nu inte ihåg vad tidsbestämt kan vara på finska...

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 03-12-2007, 23:04
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Cacki @ 03-12-2007, 22:20) *
          Men ingen har väl talat om avlivning Ingrid!?
          Personligen tycker jag att allmänhetens säkerhet är viktigare än att chansa på att en brottsling av denna kalibern verkligen sköter sej när h*n släpps. Kanske att det skulle kunna gå bra, men vem är villig att offra livet om det inte gör det?

Nej jag gick händelserna i förväg - ursäkta.

Men med tanke på allt som händer - de allt grövre brotten som eskalerar (bara i mitt närområde har det varit skottlossning, en bortskjuten dörr för en åklagare och stark polisbevakning vid en rättegång som hörde till en händelse i samband med detta) så blir det fler och fler som måste låsas in på lång tid och med tanke på alla besparingar som den nuvarande regeringen genomför så drog jag den slutsatsen jag gjorde, säkert felaktigt.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-12-2007, 23:10
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

På ngt sätt får man väl anse att kriminalvården har ngn slags kompetens att bedöma om Juha ska benådas och släppas fri eller ej. Det är väldigt lätt att som oinitierad privatperson utifrån sina egna spontana känslor (rädsla) hävda , utan egentligt faktaunderlag, att han ska hållas inlåst.
          Mvh
          Anders

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Cacki
          Inlägg 03-12-2007, 23:13
          Länk hit: #58

Medlem

Ingrid: Ja det är just denna känsla av maktlöshet som känns så skrämmande att det inte finns någon enkel lösning på problemet. Hur man än vänder sej har man rumpan bak.

Ag: Du har säkert rätt men tyvärr har man ju sett ett flertal missbedömningar från kriminalvårdens sida som slutat i katastrof. Det är väl därför man reagerar som man gör...

Redigerat av Cacki: 03-12-2007, 23:19

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-12-2007, 23:26
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Cacki @ 03-12-2007, 23:13) *
          Ag: Du har säkert rätt men tyvärr har man ju sett ett flertal missbedömningar från kriminalvårdens sida som slutat i katastrof. Det är väl därför man reagerar som man gör...

Visst. alla kan göra fel. Samtidigt måste ngn göra bedömningen som ofta innebär en avvägning mellan omsorgen om individens bästa och det allmänna intresset. Min "point" är att jag knappast tror att "allmänheten" är bättre ägnad att göra den bedömningen. Om det sen blir "rätt" eller "fel" i slutändan återstår att se. På sikt kan man ju justera regelverket.
          Mvh
          Anders

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          pia i sundsvall
          Inlägg 04-12-2007, 17:31
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 13 248

CITAT (aq42 @ 03-12-2007, 23:26) *
          Visst. alla kan göra fel. Samtidigt måste ngn göra bedömningen som ofta innebär en avvägning mellan omsorgen om individens bästa och det allmänna intresset. Min "point" är att jag knappast tror att "allmänheten" är bättre ägnad att göra den bedömningen. Om det sen blir "rätt" eller "fel" i slutändan återstår att se. På sikt kan man ju justera regelverket.
          Mvh
          Anders

Ja det är en svår fråga, men tänk om det blir helt fel och några oskyldiga får sina liv avslutade, nja jag ser nog att det är bättre att livstid är livstid, ev att man kan bli benådad i hög ålder.

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 05:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon