Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > ICA:s köttfärs i Uppdrag Granskning
          LadyG
          Inlägg 09-12-2007, 19:55
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Fiskbilen stinker helt klart, vidrigare doft får man leta efter, fast är fångsten från samma dag kan man nog känna sig trygg. Problemet är väl att avgöra om fisken verkligen är nyfångad eller ej. För visst kan de väl smyga ner gårdagens fisk bland de nyfångade och sälja den som färsk, om de inte fått den såld.

Det där systematiska fuskandet verkar ju utbrett och inte alls någon tillfällighet som så många försökt göra gällande.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gita
          Inlägg 09-12-2007, 19:55
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (LadyG @ 09-12-2007, 12:35) *
          [
          Köper inte kött så ofta, men det blir nog mer fågel och fisk i fortsättningen.

Det går väl lika bra att märka om fågel och fisk.
          Gita

Citera
          LadyG
          Inlägg 09-12-2007, 19:58
          Länk hit: #103

Medlem

CITAT (Gita @ 09-12-2007, 19:55) *
          Det går väl lika bra att märka om fågel och fisk.
          Gita

Visst går det, fast färsk fisk t ex är ganska svår att märka om när man köper den över disk. Det går säker att fuska med det också, men det är betydligt svårare.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          niklaswik
          Inlägg 09-12-2007, 20:59
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Känns ju lite halväckligt nu att köpa köttfärs på ICA när det liksom kommit ut "svart på vitt" att det är så här i vissa affärer.

Fast om man tänker efter, åtminstone jag har aldrig blivit sjuk p.g.a. nån köttfärs vad jag vet, och det här har antagligen pågått ett antal år. Det låter nog värre än vad det är. Lite skit rensar magen.. (om man inte vet om att det finns där)

--------------------
          //Niklas

Citera
          Berith
          Inlägg 10-12-2007, 06:33
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (niklaswik @ 09-12-2007, 20:59) *
          Känns ju lite halväckligt nu att köpa köttfärs på ICA när det liksom kommit ut "svart på vitt" att det är så här i vissa affärer.
          ----

Eller precis tvärtom, det är nu vi ska köpa köttfärs, för det är nu den är som finast. Inte sjutton vågar dom riskera sin verksamhet genom att sälja äcklig köttfärs efter det här avslöjandet!

Men en sak... Tror ni att det förekommer överallt, det här? Eller är det bara nåt i just dom största Maxi-butikerna i den största staden?

I den ICA-butiken jag brukar köpa köttfärs har dom två olika varianter. Dels den vanliga i plasttrågen med plastfolie om, och dels den som är färdigpaketerad när den kommer till butiken. Iaf inbillar jag mej att den är färdigpaketerad när den kommer dit. Den som ser ut som att dom paketerat själva, första varianten, är väl den som "misstanken" om ompaketering gäller?

Bra! för den köper jag väldigt sällan. yes.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          KURT
          Inlägg 10-12-2007, 08:14
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Berith @ 10-12-2007, 07:33) *
          Eller precis tvärtom, det är nu vi ska köpa köttfärs, för det är nu den är som finast. Inte sjutton vågar dom riskera sin verksamhet genom att sälja äcklig köttfärs efter det här avslöjandet!

Men en sak... Tror ni att det förekommer överallt, det här? Eller är det bara nåt i just dom största Maxi-butikerna i den största staden?

I den ICA-butiken jag brukar köpa köttfärs har dom två olika varianter. Dels den vanliga i plasttrågen med plastfolie om, och dels den som är färdigpaketerad när den kommer till butiken. Iaf inbillar jag mej att den är färdigpaketerad när den kommer dit. Den som ser ut som att dom paketerat själva, första varianten, är väl den som "misstanken" om ompaketering gäller?

Bra! för den köper jag väldigt sällan. yes.gif

Umeå, Köttfärs packas om och gammal kött mals:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=155408

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 10-12-2007, 09:17
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Berith: nej det har hänt även i "min" lilla stad. Lokala tidningen tog upp de två händelserna i samband med detta Uppdrag gransknings-avslöjandet. Det har hänt i två olika butiker och olika kedjor.

Jag tror ju fortfarande att det beror på ett grundfel. För mycket kött. Är det ingen mer som tror det??

Citera
          Berith
          Inlägg 10-12-2007, 09:43
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Ok, det förekommer alltså även ute i landet. Jaa, men jag litar nog på "min" ICA-butik i fortsättningen också. Har aldrig köpt nåt kött där med konstigt utseende eller smak.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Pirum
          Inlägg 10-12-2007, 09:49
          Länk hit: #109

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (anna_rispan @ 10-12-2007, 09:17) *
          Jag tror ju fortfarande att det beror på ett grundfel. För mycket kött. Är det ingen mer som tror det??

Jovisst är grundfelet att butikerna köper in mer kött än de lyckas sälja till oss konsumenter. Men sådant kan ju inte alltid uppskattas på förhand, så butikerna får väl köra sakerna på rea om de börjar närma sig sista datumet. Men det sker ju sällan vad det verkar. Just färs mald i butik är ju extra problematiskt, dels är hållbarheten kort, dels är det svårt att i efterhand kontrollera råvaran som använts. Var det kanske kött som precis var på gränsen att gå ut som sen malts ner till färs?

Redigerat av Pirum: 10-12-2007, 09:49

--------------------
          zon2.5

Citera
          Ralf
          Inlägg 10-12-2007, 09:51
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Om man vill vara rolig kan man peka på köttdisken och säga:
          -skämt!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 10-12-2007, 09:57
          Länk hit: #111

Medlem

CITAT (Pirum @ 10-12-2007, 09:49) *
          Jovisst är grundfelet att butikerna köper in mer kött än de lyckas sälja till oss konsumenter. Men sådant kan ju inte alltid uppskattas på förhand, så butikerna får väl köra sakerna på rea om de börjar närma sig sista datumet. Men det sker ju sällan vad det verkar. Just färs mald i butik är ju extra problematiskt, dels är hållbarheten kort, dels är det svårt att i efterhand kontrollera råvaran som använts. Var det kanske kött som precis var på gränsen att gå ut som sen malts ner till färs?

Men jag tolkar det som ett stort nederlag om en handlare inte känner sina kunder så väl att han kan beräkna åtgång av en vara mer exakt än en skillnad på 100 kilo.

Nej, det är inte alls vanligt nuförtiden att se varor som är nedsatta pga kort datum. Antagligen beroende på en massa orsaker som är "affärshemligheter". Men en anledning bör ju vara att handlaren känner sin marknad och beställer hem "rätt" mängd av en vara. Det torde ju vara en förlust att sälja en stor mäng varor på halva priset.

Citera
          KURT
          Inlägg 10-12-2007, 10:18
          Länk hit: #112

Medlem

Det är inte bara kött det är mycket av. Butikerna vet att kunderna blir mycket irriterade om något är slut. När det gäller t ex bröd så skulle jag tro att minst 20%? går tillbaka till producenten. Naturligtvis får det här konsekvensen att grundpriset blir högre, förutom att många matvaror får slängas, numera kan man ju inte ens använda matvaror som djurfoder.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 10-12-2007, 11:30
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (KURT @ 10-12-2007, 10:18) *
          Det är inte bara kött det är mycket av. Butikerna vet att kunderna blir mycket irriterade om något är slut. När det gäller t ex bröd så skulle jag tro att minst 20%? går tillbaka till producenten. Naturligtvis får det här konsekvensen att grundpriset blir högre, förutom att många matvaror får slängas, numera kan man ju inte ens använda matvaror som djurfoder.

Du skriver där att "kunderna blir mycket irriterade". Ja om det är så får vi verkligen skärpa till oss. Offrar vi säker mathantering och ett hållbart användande av resurser bara för att vi vill ha exakt just den limpan eller köttbiten just exakt i dag! Ja då är vi människor puckade. Suck.

Citera
          LadyG
          Inlägg 10-12-2007, 12:39
          Länk hit: #114

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 10-12-2007, 11:30) *
          Du skriver där att "kunderna blir mycket irriterade". Ja om det är så får vi verkligen skärpa till oss. Offrar vi säker mathantering och ett hållbart användande av resurser bara för att vi vill ha exakt just den limpan eller köttbiten just exakt i dag! Ja då är vi människor puckade. Suck.

AMEN.

--------------------

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 10-12-2007, 13:41
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (LadyG @ 10-12-2007, 12:39) *
          AMEN.

Det kanske därför det blev så tyst här i tråden?? angel_not.gif

Citera
          LadyG
          Inlägg 10-12-2007, 13:44
          Länk hit: #116

Medlem

CITAT (anna_rispan @ 10-12-2007, 13:41) *
          Det kanske därför det blev så tyst här i tråden?? angel_not.gif

Ojdå giggle.gif whistling.gif

--------------------

Citera
          Betty
          Inlägg 10-12-2007, 14:46
          Länk hit: #117

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Berith @ 10-12-2007, 09:43) *
          Ok, det förekommer alltså även ute i landet. Jaa, men jag litar nog på "min" ICA-butik i fortsättningen också. Har aldrig köpt nåt kött där med konstigt utseende eller smak.

Samma här, jag litar på min ICA-butik. Den har dessutom så pass hög omsättning i förhållande till sin storlek att jag tvivlar på att det blir så värst mycket mat över att märka om.
          Jag kommer dessutom i fortsättningen att försöka handla mer fabrikspackat än jag gjort tidigare.

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          pia i sundsvall
          Inlägg 10-12-2007, 16:17
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 13 248

CITAT (Betty @ 10-12-2007, 14:46) *
          Samma här, jag litar på min ICA-butik. Den har dessutom så pass hög omsättning i förhållande till sin storlek att jag tvivlar på att det blir så värst mycket mat över att märka om.
          Jag kommer dessutom i fortsättningen att försöka handla mer fabrikspackat än jag gjort tidigare.

Hur menar du nu?du litar på din ICA- butik, men kommer att handa mer fabriksförpackat!

Ang fabriksförpackat så är det inget som jag gillar det är långhållbarhet, och det är grovmalt, jag vill ha finmalt och kort hållbarhet på köttfärsen, köttfärs skall beredas så fort som det är möjligt, då är det inge bra med dom fabriksförpackade köttfärsen, risken för bruten kylkjedja är stor med olika transporter,det är heller inte bra för miljön med transporter kors och tvärs genom landet.

Citera
          Kathy
          Inlägg 10-12-2007, 16:46
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

I eftermiddags var jag in på Ica Maxi i Nacka.....det var förvånansvärt lite kunder där. naughty.gif
          Intill självscanningskassan fanns det skålar med gratis märken till kunderna. Tittade inte så noga, men det stod "Ica Maxi" på dem.

Jaha, nu ska vi kunder som känner oss lojala med Ica Maxi ha rockmärken på oss.
          Tror Mats att det räcker med det?? thumbdown.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 10-12-2007, 17:16
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (Kathy @ 10-12-2007, 17:46) *
          I eftermiddags var jag in på Ica Maxi i Nacka.....det var förvånansvärt lite kunder där. naughty.gif
          Intill självscanningskassan fanns det skålar med gratis märken till kunderna. Tittade inte så noga, men det stod "Ica Maxi" på dem.

Jaha, nu ska vi kunder som känner oss lojala med Ica Maxi ha rockmärken på oss.
          Tror Mats att det räcker med det?? thumbdown.gif

Såg du om de hade extrapris på köttfärsen?

Citera

12 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 20:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon