Nu har jag, som ICA-kund, fått ytterligare ett brev från Ica MAXI;
CITAT
Bästa kund
Under de senaste dagarna har jag träffat många kunder som varit väldigt arga och besvikna. Det har ni med all rätt att vara. En del förknippar vår butik med bilderna som visades i Uppdrag Granskning. Jag vill betona att dessa bilder inte är från min butik. Det vi gjort oss skyldiga till är ommärkning av köttfärs, vilket är nog så allvarligt. Vi har alltså packat och malt köttfärs på kvällen och om det har varit något kvar har vi sålt den dagen efter.
Det jag och butikens ledning, nu gör för att ta ansvar och rätta till detta är:
- Gå igenom våra rutiner vad gäller hantering av färskvaror för att säkerställa att allt sköts korrekt.
- Slutat med egenmald köttfärs, istället kommer all köttfärs i butiken att levereras färdigpackad från Icas anläggning i Västerås som packays i en skyddad atmosfär.
- Kommit överens med Nacka kommun om fler oanmälda kontroller.
- Bokat in utbildning för all färskvarupersonal i livsmedelshantering med Anticimex.
Jag förstår om ni kunder känner stor besvikelse över vår köttfärshantering. Jag, med stöd av min personal, ska göra allt vi kan för att du ska känna dig trygg och välkommen att handla hos oss. Avslutningsvis vill jag än en gång be om ursäkt för dom fel jag gjort.
Vänliga och ödmjuka hälsningar
Mats Nilsson
Maxi-handlare i Nacka
Nu fanns det ju bildbevis från Uppdrag Granskning om att Ica Maxi i Nacka hade ompaketerat sin nymalda köttfärs, men det nämner han inte.
Nåja, kanske kommer det något gott ur denna historia.
Kan även nämnas att många kunder har lämnat Maxibutiken för andra butiker istället. I helgen var det extremt lite kunder i butiken och det är mycket ovanligt för den här tiden på året. Undrar hur många procent av julhandeln han tappar? Lär bli en dyr historia, på flera sätt.