Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > ICA:s köttfärs i Uppdrag Granskning
          ingrid fuxwall
          Inlägg 12-12-2007, 23:37
          Länk hit: #141

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Är kanske enfaldig men tror att även detta blåser bort och att det snart är glömt

Citera
          Kathy
          Inlägg 12-12-2007, 23:37
          Länk hit: #142

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (ingrid fuxwall @ 12-12-2007, 23:37) *
          Är kanske enfaldig men tror att även detta blåser bort och att det snart är glömt

Förmodligen. sleep.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 13-12-2007, 09:15
          Länk hit: #143

Medlem

En brottsutredning har satts i gång mot fyra Icahandlare i Stockholmsområdet efter
          avslöjandena om att butikerna fuskat med märkningen av köttfärs.
          Förutom brott mot livsmedelslagen kan det handla om bedrägeri och brott mot EU-regler.

Länk till artikeln.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 13-12-2007, 09:39
          Länk hit: #144

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

CITAT (ingrid fuxwall @ 12-12-2007, 23:37) *

klart det gör. det har det gjort här i stan efter det som uppdagades här. det ena är klart i domstol men det andra är inte klart än.

men det gör väl inget om det pratas om det ändå.

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-12-2007, 20:35
          Länk hit: #145

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1453942.ab

"Så säljer de skämd fisk
          Uppskattningsvis blir 500 000 personer matförgiftade varje år i Sverige.
          Daniel såg hur fiskfiléer märktes om gång på gång"

Visst kommer vi konsumenter att glömma det här, men förhoppningsvis kommer det att leda till striktare rutiner inom branschen.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Kathy
          Inlägg 14-12-2007, 08:58
          Länk hit: #146

Medlem

Först avslöjade ”Uppdrag granskning” butikens fusk med märkningen av köttfärs.
          Sen avslöjade Aftonbladet att det var lika illa ställt med fisken.
          Igår slutade handlaren Markus Lönnroth på Ica Maxi i Botkyrka.

Länk till artikeln.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 14-12-2007, 23:05
          Länk hit: #147

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Lite lustigt mitt i allt.
          Var på en ICA idag och i disken där de samlar varor som snart ska passera bäst före datum var det överfullt i dag - med köttfärs!!
          Brukar titta där, om det finns något gott till hundarna men inte köper jag fläskfärs vars bäst före datum ligger några dagar bakåt i tiden, ens åt dem.

ingrid

Citera
          tettan
          Inlägg 14-12-2007, 23:11
          Länk hit: #148

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

så var det på min ica oxå, men där var datumet 2 dar framåt, självklart handlade jag då, öppnade å packade om när jag kom hem, inget fel på den färsen

Citera
          Piccante
          Inlägg 15-12-2007, 00:09
          Länk hit: #149

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (ingrid fuxwall @ 14-12-2007, 23:05) *
          Var på en ICA idag och i disken där de samlar varor som snart ska passera bäst före datum var det överfullt i dag - med köttfärs!!
          Brukar titta där, om det finns något gott till hundarna men inte köper jag fläskfärs vars bäst före datum ligger några dagar bakåt i tiden, ens åt dem.

ingrid

Skulle inte hundar klara det? De är väl oftast tåligare än vi.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Anma
          Inlägg 15-12-2007, 05:29
          Länk hit: #150

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Mina vovsingar brukar jag koka köttfärsen till, även fläskkött. Tänker som så att det som måste och bör tillagas väl åt oss tvåbeningar tillagar jag också väl till hundarna. Nötkött brukar de få rått.

Citera
          Netha
          Inlägg 15-12-2007, 10:42
          Länk hit: #151

Gäster

CITAT (ingrid fuxwall @ 14-12-2007, 23:05) *

ingrid

Inte är det väl tillåtet att sälja färs vars datum har gått ut, inte ens till halva priset.

hittade detta
          Fakta:
          Livsmedel märkta med bäst före-dag ska hålla ytterligare en tid efter datumet om de förvaras på rätt sätt och i obruten förpackning. Det är säljarens ansvar att produkten är av fullgod kvalitet. Det är inte förbjudet att sälja livsmedel där bäst-före-dag passerats.
          Vissa mycket känsliga livsmedel, som färsk fisk och kyckling, köttfärs, organ och rå korv, måste vara märkta med sista förbrukningsdag i stället för bäst före-dag. Sista förbrukningsdagen är den sista dag som dessa livsmedel beräknas kunna förbrukas om de har förvarats på rätt sätt och i obruten förpackning. De får inte säljas efter att sista förbrukningsdagen har passerats

Redigerat av Netha: 15-12-2007, 10:59

Citera
          KURT
          Inlägg 15-12-2007, 11:34
          Länk hit: #152

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Nej köttfärs har som sag inget "bäst före datum", utan en "sista förbrukningsdag". Däremot kan ju "sista förbrukningsdag" ligga några dagar framåt om köttfäresen är pakad under modifierad atmosfär.

Citera
          Berith
          Inlägg 16-12-2007, 08:17
          Länk hit: #153

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Det har jag aldrig tänkt på förut, att det är skillnad på bäst före-datum och sista förbrukningsdag. g.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 17-12-2007, 11:51
          Länk hit: #154

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Bifogad bild

"ICA-handlarna demonstrerar mot vad de tycker är orättvis journalistik från SVT:s sida"
          whistling.gif

Redigerat av aq42: 17-12-2007, 11:52

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Kathy
          Inlägg 17-12-2007, 12:39
          Länk hit: #155

Medlem

Nu har jag, som ICA-kund, fått ytterligare ett brev från Ica MAXI;

CITAT
          Bästa kund

Under de senaste dagarna har jag träffat många kunder som varit väldigt arga och besvikna. Det har ni med all rätt att vara. En del förknippar vår butik med bilderna som visades i Uppdrag Granskning. Jag vill betona att dessa bilder inte är från min butik. Det vi gjort oss skyldiga till är ommärkning av köttfärs, vilket är nog så allvarligt. Vi har alltså packat och malt köttfärs på kvällen och om det har varit något kvar har vi sålt den dagen efter.

Det jag och butikens ledning, nu gör för att ta ansvar och rätta till detta är:
          - Gå igenom våra rutiner vad gäller hantering av färskvaror för att säkerställa att allt sköts korrekt.
          - Slutat med egenmald köttfärs, istället kommer all köttfärs i butiken att levereras färdigpackad från Icas anläggning i Västerås som packays i en skyddad atmosfär.
          - Kommit överens med Nacka kommun om fler oanmälda kontroller.
          - Bokat in utbildning för all färskvarupersonal i livsmedelshantering med Anticimex.

Jag förstår om ni kunder känner stor besvikelse över vår köttfärshantering. Jag, med stöd av min personal, ska göra allt vi kan för att du ska känna dig trygg och välkommen att handla hos oss. Avslutningsvis vill jag än en gång be om ursäkt för dom fel jag gjort.

Vänliga och ödmjuka hälsningar
          Mats Nilsson
          Maxi-handlare i Nacka

Nu fanns det ju bildbevis från Uppdrag Granskning om att Ica Maxi i Nacka hade ompaketerat sin nymalda köttfärs, men det nämner han inte.
          Nåja, kanske kommer det något gott ur denna historia.

Kan även nämnas att många kunder har lämnat Maxibutiken för andra butiker istället. I helgen var det extremt lite kunder i butiken och det är mycket ovanligt för den här tiden på året. Undrar hur många procent av julhandeln han tappar? Lär bli en dyr historia, på flera sätt.

Citera
          kompostjord
          Inlägg 17-12-2007, 14:06
          Länk hit: #156

Gäster

Ja han får skylla sig själv.

Citera
          cosmos
          Inlägg 17-12-2007, 15:09
          Länk hit: #157

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 7 897

Jag är helt övertygad om att sån här ommärkning förekommer hela tiden och i alla butiker..men likt förbannat har jag aldrig fått nån dålig köttfärs när jag har köpt butiksmalen färs!
          Konsekvensensen av Bror duktigs(Janne josefssons) program verkar vara att nu kommer vi att tvingas köpa den här vedervärdiga fabrikspackade färsen med lång hållbarhet...undrar om han har aktier i förpackningsföretaget?

Det här förekommer inom hela livsmedelsbranschen...och att då peka ut vissa personer och förstöra deras liv..tycker jag är så
          vidrigt!!
          cosmos

Citera
          Kathy
          Inlägg 17-12-2007, 15:21
          Länk hit: #158

Medlem

CITAT (cosmos @ 17-12-2007, 15:09) *
          Jag är helt övertygad om att sån här ommärkning förekommer hela tiden och i alla butiker..men likt förbannat har jag aldrig fått nån dålig köttfärs när jag har köpt butiksmalen färs!
          Konsekvensensen av Bror duktigs(Janne josefssons) program verkar vara att nu kommer vi att tvingas köpa den här vedervärdiga fabrikspackade färsen med lång hållbarhet...undrar om han har aktier i förpackningsföretaget?

Det här förekommer inom hela livsmedelsbranschen...och att då peka ut vissa personer och förstöra deras liv..tycker jag är så
          vidrigt!!
          cosmos

Saken är den att de här Icahandlarna har sysslat med lagbrott.

Personligen tycker jag att det är sniket att äventyra sitt rykte och hela företagskedjans rykte genom att ompacka butiksmalen köttfärs i jakt på några kronor när omsättningen ligger på tresiffriga miljoner.
          Jan Josefsson är helt rätt ute, någonstanns måste han börja och nu blev det så att denna gång var det Ica Maxi som fick ta på sig skulden.
          Konsekvensen får de berörda Ica-handlarna själva stå för, hade de följt livsmedelslagen så hade Josefsson inte haft något att gräva efter.

Citera
          kompostjord
          Inlägg 17-12-2007, 15:38
          Länk hit: #159

Gäster

Läs den där nya boken, Hemlige kocken, och jag lovar att många kommer att fundera lite extra nästa gång de besöker sin matbutik.Brödkapitlena fick mig att häpna...... Och då har författaren inte ens nämnt den där maskinen som gör nytt bröd av gammalt bröd.
          Jag upplever många matshoppare son slappa och nonchalanta, själv är jag matpolis i butiken och "rasar" så fort jag ser produkter utan datum eller utgånget datum, ta brödet som ett exempel på skandinaviska konsumenters flathet, hur kan vi gå med på att köpa gammalt bröd till fullpris? Ofattbart söder om köpenhamn.

Näe tala om för eran handlare hur ni vill ha det, det är medicinen som biter.

Citera
          cosmos
          Inlägg 17-12-2007, 15:50
          Länk hit: #160

Medlem
          Antal inlägg: 123
          Medlem nr: 7 897

CITAT (Kathy @ 17-12-2007, 15:21) *
          Saken är den att de här Icahandlarna har sysslat med lagbrott.

Personligen tycker jag att det är sniket att äventyra sitt rykte och hela företagskedjans rykte genom att ompacka butiksmalen köttfärs i jakt på några kronor när omsättningen ligger på tresiffriga miljoner.
          Jan Josefsson är helt rätt ute, någonstanns måste han börja och nu blev det så att denna gång var det Ica Maxi som fick ta på sig skulden.
          Konsekvensen får de berörda Ica-handlarna själva stå för, hade de följt livsmedelslagen så hade Josefsson inte haft något att gräva efter.

För mej är det inte okey!
          Inte hans sätt att göra det...Sverker Olovsson hade kunnat göra det här på ett sjystare sätt!
          Och att utpeka enstaka personer för nåt som är ett systemfel..det är för mej bara ett ynkligt behov av att skapa uppmärksamhet!

Citera

12 sidor V  « < 6 7 8 9 10 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 22:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon