Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > ICA:s köttfärs i Uppdrag Granskning
          TEZZ
          Inlägg 06-12-2007, 10:10
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 12 788

Jag inte låta bli att dra paralleller med den alltmer ökande "vinterkräksjukan" i samhället. Vad jag läst är det en bakterie som sprids i bl a mat. I år tycks vinterkräksjukan vara värre än någonsin. Jag tror dessutom att många yngre personer blint litar på att sista förbrukningsdag är allenarådande. Det är inte så lätt för en som inte är kunnig att lukta och titta in om ett paket köttfärs är ok eller ej.
          Tack för att Josefsson får upp ögonen på oss. Kommunernas miljökontor tror jag inte gör så värst mycket.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 06-12-2007, 11:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (krellus @ 06-12-2007, 08:29) *
          Det var vidrigt att se men inte speciellt överraskande... tyvärr.
          Det enda som är lite synd är att de "bara" ger sig på en kedja... De skulle ha tagit 2 butiker från ICA, 2 från Coop etc för att ge en rättvisare bild. Nu blir det ICA som får stå med hundhuvudet trots att andra kedjor säkert gör samma sak. Dessa kedjor lär ju kunna "vinna" på det här.

Men som sagt, ett mycket bra reportage...

Sant. Inte alls överraskande. Sånt här har pågått länge (inom alla kedjor och butiker) och alla inom branschen vet om det.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          herkules
          Inlägg 06-12-2007, 11:11
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Rosmarin @ 06-12-2007, 10:10) *
          Jag inte låta bli att dra paralleller med den alltmer ökande "vinterkräksjukan" i samhället. Vad jag läst är det en bakterie som sprids i bl a mat.
          /../

handlare har i alla år packat om kött (dock ej köttfärs, det var en nyhet för mig) - det funkar inte att slänga då skulle de få slå igen inom 1 år.
          det jag retar mig på är att det köttet säljs för fullt pris, ompackat kött är helt ok för mig om de sänkt kilopriset.
          fast jag tror inte det låter sig göras enligt lag precis lika lite som att göra såsom de gör idag.
          ajja, from nu och nån månad framåt (tills det hela har lagt sig) kan alla köpa garanterat nytt kött - segt och härligt rött.. biggrin.gif

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 06-12-2007, 11:23
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Dålig köttfärs är det nog inga problem att känna lukten av. rolleyes.gif

Men nog stämmer det att kunskapen om varors hållbarhet är dålig, ofta håller det längre men har varan förvarats felaktigt så kan den vara dålig innan utgångsdatum. Fast ev bakterieflora dödas vid tillagningen om den görs ordentligt. Faran är dock att varan blivit så dålig under tiden att den är otjänlig ändå.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Pjater
          Inlägg 06-12-2007, 11:39
          Länk hit: #25

Gäster

Låter ju hemskt, tur pappa e bonde och får kött därifrån tongue.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-12-2007, 11:53
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Malvia @ 06-12-2007, 08:51) *
          Märkligt var det när det filmades "i smyg".
          Personalen i charken tappade två köttbitar på golvet och plockade upp dem i förpackningen.
          Sen fick man inte se vad som hände sen med köttbitarna.

Frågor man kan ställa sig:

Vem var filmaren och vad gjorde h*n inne i charken?
          Skulle personalen bete sig "äckligt" när man har nån utomstående tittar på vad man gör?
          Var filmaren en (f.d.) anställd eftersom kan kunde vara inne där?

Köttet som hamnade på golvet lyftes upp och lades tillbaka i tråget, sen fattade jag det som att det var samma tråg som sattes in i inplastningsmaskinen igen så det packades om sick.gif

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-12-2007, 11:59
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (krellus @ 06-12-2007, 08:29) *
          Det var vidrigt att se men inte speciellt överraskande... tyvärr.
          Det enda som är lite synd är att de "bara" ger sig på en kedja... De skulle ha tagit 2 butiker från ICA, 2 från Coop etc för att ge en rättvisare bild. Nu blir det ICA som får stå med hundhuvudet trots att andra kedjor säkert gör samma sak. Dessa kedjor lär ju kunna "vinna" på det här.

Men som sagt, ett mycket bra reportage...

Killen som berättade i programmet hade ju själv arbetat på ICA i Botkyrka och visste hur det gick till där. givetvis kan man granska andra kedjor oxå men eftersom tipset kom från ICA så är det naturligt att börja där.

På de COOP butiker jag har varit har de nästan uteslutande sålt färdigförpackat kött från deras stora centrala anläggning, då kommer det vakuumförpackat med andra etiketter på. Vet inte om alla butiker har egna maskiner för att vakuumförpacka, det går ju inte att bara slå om plastfolie som de gjorde på ICA. Vill tro att sådant kött skulle vara säkrare men och andra sidan så klantade de väl till sig och blandade två partier med kött och fick in Irländskt med salmonella i svensk köttfärs och skickade ut det över halva landet..... Så den stordriften har sina nackdelar med.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          KURT
          Inlägg 06-12-2007, 12:19
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Rosmarin @ 06-12-2007, 11:10) *
          Jag inte låta bli att dra paralleller med den alltmer ökande "vinterkräksjukan" i samhället. Vad jag läst är det en bakterie som sprids i bl a mat. I år tycks vinterkräksjukan vara värre än någonsin. Jag tror dessutom att många yngre personer blint litar på att sista förbrukningsdag är allenarådande. Det är inte så lätt för en som inte är kunnig att lukta och titta in om ett paket köttfärs är ok eller ej.
          Tack för att Josefsson får upp ögonen på oss. Kommunernas miljökontor tror jag inte gör så värst mycket.

Nej vinterkräksjukan orsakas av ett norovirus, och i princip skall man inte bli sjuk av virus via mat som tillagas, utan främst kall mat. När det gäller bakterier i köttfärs så kan ju de bilda toxiner om de växer där, och dessa kan göra oss sjuka även efter upphettning.

När det gäller kommunernas miljökontor så har de inte tidigare hunnit med alla kontroller, och om man dessutom halverar deras budget, så är det väl uppenbart vad det leder till.

Citera
          Kathy
          Inlägg 06-12-2007, 12:27
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Bee @ 06-12-2007, 09:42) *
          ...//.....Jag såg inte programmet tyvärr men det var inslag på Rapport om det och imorse var Janne Josefsson på lokalradion och berättade....//.....

Här kan man se programmet igen.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 06-12-2007, 12:31
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (KURT @ 06-12-2007, 12:19) *
          När det gäller kommunernas miljökontor så har de inte tidigare hunnit med alla kontroller, och om man dessutom halverar deras budget, så är det väl uppenbart vad det leder till.

Detta är inget som har med politik att göra. Det spelar ingen roll vilken politisk färg som är vid makten.

Det som uppdagas nu är inget nytt. Det har pågått i massa herrans år och är mer eller mindre något som är kutymt i branschen. Tyvärr.

Det måste till en förändring inom själva branschen, fler statliga kontroller är inte lösningen.

Redigerat av Tezzla: 06-12-2007, 12:39

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Kathy
          Inlägg 06-12-2007, 12:42
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Kathy @ 05-12-2007, 23:34) *
          Nu såg jag inte programmet men fusket med att paketera om köttförpackningar och flytta fram datumet sysslade vår butikschef med redan i början av 80-talet.
          Det händer nog lite varstanns kan jag gissa.
          Säkrast är att handla i en butik som har hög omsättning på färskvarorna.

Har precis sett programmet och måste citera mig själv.
          När jag skrev: "Säkrast är att handla i en butik som har hög omsättning på färskvarorna." Så tänkte jag på ICA MAXI i Nacka och Mats, som är butikschef. Den butiken går strålande och de har en otrolig omsättning på varor.
          Trots detta så paketerar de om köttfärsen! Jag blir så förbannad! ranting.gif
          Precis som det sades i programmet "snålheten bedrar visheten" och jag hoppas Mats får betala ett högt pris i kundanseende för snikhenheten att paketera om köttfärsen istället för att ta svinnet själv och därmed hålla den utlovade kvalitén gentemot kunden.
          Nu fick vi även en förklaring till varför de anställda får skriva på ett papper om tystandsplikt, då de anställs.

Förra året handlade jag färdigkokt julskinka via den manuella disken på en Konsumbutik i Nacka. Någon dag senare blev jag magsjuk.
          Jag anmälde detta till hälsoinspektionen i Nacka kommun och då visade det sig att butiken hade tagit en vacpackad julskinka från kyldisken (som datumet hade gått ut på), plockat av plasten och sen sålt den via den manuella disken. De fick en tillsägelse om att ändra sina livsmedelserutiner i samband med inspektionen.
          Det var då jag slutade handla på Konsum och gick över till ICA MAXI.
          Jojo, det blev det ju bättre av. thumbdown.gif

CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 12:31) *
          Detta är inget som har med politik att göra. Det spelar ingen roll vilken politisk färg som är vid makten.

Det som uppdagas nu är inget nytt. Det har pågått i massa herrans år och är mer eller mindre något som är kutymt i branschen. Tyvärr.

Det måste till en förändring inom själva branschen för att det ska bli ändring, fler statliga kontroller är inte lösningen.

Det behövs oannonserade livsmedelsinspektioner som tar stickprov.

Ställ krav som kund, det är nog det enda som hjälper. Kunden har makten eftersom det är kundens pengar som handlaren vill åt.

Redigerat av Kathy: 06-12-2007, 12:44

Citera
          TEZZ
          Inlägg 06-12-2007, 12:50
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 12 788

Varför skulle inte fler oanmälda kontroller vara bra? Jag är övertygad om att fusket och snusket skulle minska om det finns risk för upptäckt och därpå följande straff.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 06-12-2007, 12:54
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 12:42) *
          Det behövs oannonserade livsmedelsinspektioner som tar stickprov.

Självklart behövs det det! Men dessa kontroller har alltid gjorts och ändå så fortsätter detta fusk. Det ÄR inget nytt. Som jag skrev innan, det är mer eller mindre kutymt i branschen att göra på detta vis. Så är det, tyvärr.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Kathy
          Inlägg 06-12-2007, 12:54
          Länk hit: #34

Medlem

Ser att butikschef Mats Nilsson har skrivit till kunderna på hemsidan: ICA MAXI Nacka.

ICA MAXI Botkyrka.

ICA MAXI Södertälje.

ICA MAXI Haninge.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 06-12-2007, 12:55
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Rosmarin @ 06-12-2007, 12:50) *
          Varför skulle inte fler oanmälda kontroller vara bra? Jag är övertygad om att fusket och snusket skulle minska om det finns risk för upptäckt och därpå följande straff.

Klart det är bra! Men det behövs mer.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Kathy
          Inlägg 06-12-2007, 12:59
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 12:54) *
          Självklart behövs det det! Men dessa kontroller har alltid gjorts och ändå så fortsätter detta fusk. Det ÄR inget nytt. Som jag skrev innan, det är mer eller mindre kutymt i branschen att göra på detta vis. Så är det, tyvärr.

Ica har nu fattat ett beslut om att genomföra en tredjepartsrevision av ICA-butikernas egenkontrollprogram.
          Länk.

Hoppas resultatet blir bättre än vad det är nu...

CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 12:55) *
          Klart det är bra! Men det behövs mer.

Återigen, kunden har pengarna som handlaren vill åt.
          Inga kunder=inga pengar=ingen vinst=slå igen butiken.

Citera
          Tezzla
          Inlägg 06-12-2007, 13:05
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 12:59) *
          Återigen, kunden har pengarna som handlaren vill åt.
          Inga kunder=inga pengar=ingen vinst=slå igen butiken.

Visst är det så. Vi kunder måste reagerea och agera. Men detta gäller inte bara ICA, detta sker överallt.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 06-12-2007, 13:13
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Såg aldrig programmet men försöker bojkotta de där förpackningarna med lång hållbarhet. Fast det är ju inte så svårt då man får älgfärs + nötfärs (direkt från uppfödare) och liknande så jag behöver ofta inte köpa så många kilo kött i affären per år.

Jag skulle önska att det fanns fler små gårdsbutiker med eget slakteri som ex. hade hemkörning ifall man köper större mängder så man kunde köpa och lägga kött i frysen, då skulle man ju kunna få köttet direkt efter styckning och bara fylla på frysen några gånger om året. Är det någon gårdsbutik i närheten kan man ju t.o.m åka dit och kolla hur djuren har det, jag skulle t.o.m tänka mig att betala mera för att få denna typ av kött.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          AnitaO
          Inlägg 06-12-2007, 13:19
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (Netha @ 05-12-2007, 22:56) *
          Vi köper aldrig annat än butiksmald färs i våra ICA-butiker.

Men det är ju den som packas om ... unsure.gif flirting.gif
          Tvärtom, jag köper bara den som är förpackad i den nya varianten av vacumpack som görs på slakteriet.
          Den kan dom inte packa om och märka med nytt datum.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Trädet (ZonV)
          Inlägg 06-12-2007, 13:25
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 197
          Medlem nr: 5 634

Tur att jag/vi äter älgfärs, behöver inte köpa färs.
          Antagligen kommer försäljning från disk där du kan se att de maler x kg till dig, lär bli populäre nu......
          Allt för att öka vinstmarginalen som den inte räcker......och de pratar så stolt om kvalitet.

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-06-2026, 16:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon