| |
|
  |
ICA:s köttfärs i Uppdrag Granskning |
|
|
|
|
06-12-2007, 13:30
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 12:31)  Detta är inget som har med politik att göra. Det spelar ingen roll vilken politisk färg som är vid makten.
Det som uppdagas nu är inget nytt. Det har pågått i massa herrans år och är mer eller mindre något som är kutymt i branschen. Tyvärr.
Det måste till en förändring inom själva branschen, fler statliga kontroller är inte lösningen. Det är i högsta grad en politisk fråga skulle jag villa påstå. Det är kommunfullmäktige som fastställer kommunens budget och ger varje nämnd ett uppdrag och en rambudget för det. sedan kan varje nämnd välja att prioritera vilken verksamhet som ska bedrivas. Livsmedelstillsynen är lagstadgad men många kommuner har så lite resurser att de bara tillför årlig tillsyn dvs minsta möjliga tillsyn som de måste utföra. Oannonserade besök och stickprovsundersökningar får kommunen bekosta själva och då är det en resursfråga.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 13:40
|
Medlem
Antal inlägg: 2 075
Medlem nr: 6 256

|
CITAT (Markus_H @ 06-12-2007, 13:30)  Det är i högsta grad en politisk fråga skulle jag villa påstå. Det är kommunfullmäktige som fastställer kommunens budget och ger varje nämnd ett uppdrag och en rambudget för det. sedan kan varje nämnd välja att prioritera vilken verksamhet som ska bedrivas. Livsmedelstillsynen är lagstadgad men många kommuner har så lite resurser att de bara tillför årlig tillsyn dvs minsta möjliga tillsyn som de måste utföra. Oannonserade besök och stickprovsundersökningar får kommunen bekosta själva och då är det en resursfråga. Markus, har du läst mina övriga inlägg?
--------------------
Odlingzon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 13:59
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (Trädet (ZonV) @ 06-12-2007, 13:25)  Tur att jag/vi äter älgfärs, behöver inte köpa färs. Antagligen kommer försäljning från disk där du kan se att de maler x kg till dig, lär bli populäre nu...... Allt för att öka vinstmarginalen som den inte räcker......och de pratar så stolt om kvalitet. Finns inga garantier för hur länge köttet har legat innan det mals. Det kan mycket väl vara kött som varit butiksförpackat där datumet gått ut och sen bryter man förpackningen och lägger köttet i den manuella disken till köttfärs. CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 13:05)  Visst är det så. Vi kunder måste reagerea och agera. Men detta gäller inte bara ICA, detta sker överallt. Förmodligen toppen på isberget. Har vi tur så blir effekten att Konsum, Gross, Willys, Konsum, Hemköp och andra butiker ser till att följa livsmedelslagen, om de inte redan gör det.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-12-2007, 13:13)  Såg aldrig programmet men försöker bojkotta de där förpackningarna med lång hållbarhet. Fast det är ju inte så svårt då man får älgfärs + nötfärs (direkt från uppfödare) och liknande så jag behöver ofta inte köpa så många kilo kött i affären per år.
Jag skulle önska att det fanns fler små gårdsbutiker med eget slakteri som ex. hade hemkörning ifall man köper större mängder så man kunde köpa och lägga kött i frysen, då skulle man ju kunna få köttet direkt efter styckning och bara fylla på frysen några gånger om året. Är det någon gårdsbutik i närheten kan man ju t.o.m åka dit och kolla hur djuren har det, jag skulle t.o.m tänka mig att betala mera för att få denna typ av kött. Jag köper inte heller något med långtidsförpackning. Och jag tror jag måste hitta en gårdsburik här i Gbg för att det blir svårare och svårare att köpa kött. Hos ICA köper jag aldrig kött när jag ser allt i ICA butiken här som datumet har gått ut. Åsa jag kan bara säga, lyckliga du som får från uppfödaren. Och min ena dotter i tyskland som har gård, berättar alltid för mig när dom slaktar. Ibland säger min Gubbe, nu sticker vi.... Elisabeth
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
06-12-2007, 14:07
|
Gäster

|
CITAT (Netha @ 05-12-2007, 22:56)  Vi köper aldrig annat än butiksmald färs i våra ICA-butiker. Men visst är det väl för hemskt att det ska fifflas som det görs.  CITAT (AnitaO @ 06-12-2007, 13:19)  Men det är ju den som packas om ... Tvärtom, jag köper bara den som är förpackad i den nya varianten av vacumpack som görs på slakteriet. Den kan dom inte packa om och märka med nytt datum. Nä se den packas inte alls om, eftersom det inte säljs färs annat än över disk.  Lika köper jag kött och grillat över disk. I den butiken lagar de också mat, ärtsoppa på torsdagar, pitepalt på måndagar. samt lasagne och laxlåda.
Redigerat av Netha: 06-12-2007, 14:10
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
06-12-2007, 14:15
|
Gäster

|
CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 14:10)  Yepps, det gör det på Ica MAXI också....det är kanske dit det gamla köttet går?  Varför tro att det snuskas i alla butiker? Inte alla ICA-handlare är miljonärer och har blivit fartblinda. Det här är en liten butik med ett fåtal personal, tror de är 4 - 5 st och dem litar vi på till 200%.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:17
|

Medlem

|
CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 13:40)  Markus, har du läst mina övriga inlägg? Jo jag har läst dina inlägg. Säger egentligen inte emot dig ville bara förtydliga att man kan inte ta för givet att det görs kontroller ofta, och speciellt inte oanmälda. Tyvärr är verkligeheten sådan att många kommuner inte har råd med mer än den lagstadgade tillsynen, vilket är en minimumnivå av tillsyn. Tror det är minst ett besök / år för livsmedelsaffärer. I själva verket borde det kanske vara tillsyn en gång/ halvår och minst ett av besöken oanmält med provtagning på känsliga livsmedel. Skulle denna hantering upptäckas på bar gärning eller att köttfärs innehåller allt för höga bakterihalter så får butiken anmärkning och är hanteringen riktigt usel så blir det vitesföreläggande och man kan till och med med stöd av livsmedelslagen stänga affären. Men tyvärr är livsmedelshygien sällan en prioriterad fråga i kommunerna. i år har dock tillsynen av livsmedelsanläggningar varit ganska omfattande eftersom vi har implementerat en ny EU förordning om livsmedel i den svenska lagen. Alla anläggningar, affärer, restauranger etc har ombesiktigats för att uppfylla de nya hårade kraven. Fattar inte att man vågar hålla på med sån snuskig hantering när man vet att kontrollen har varit mer omfattande i år.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:18
|
Medlem

|
CITAT (Netha @ 06-12-2007, 14:15)  Varför tro att det snuskas i alla butiker? Inte alla ICA-handlare är miljonärer och har blivit fartblinda. Det här är en liten butik med ett fåtal personal, tror de är 4 - 5 st och dem litar vi på till 200%.  Jag sa inget om din butik, jag pratade om Ica MAXI.
|
|
|
|
|
|
|
Netha
|
06-12-2007, 14:20
|
Gäster

|
CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 14:18)  Jag sa inget om din butik, jag pratade om Ica MAXI. Men du citerade mig.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:22
|
Medlem

|
CITAT (Sailor Pluto @ 06-12-2007, 14:16)  I början av sommaren slutade vi att handla kött i "vanliga" butiker, och började istället handla från en gårdsbutik eller vad man ska kalla det . De tar visserligen in kött från flera olika uppfödare men alla uppfödarna finns i närheten. Inga långa transporter varken för slakt eller själva köttet och allting är så fräscht som det kan bli. Från början var det ett etiskt val, kvalitén kom på köpet . Det är precis så man ska handla.  Vi har förmånen att handla i en lokal gårdsbutik då vi är på landet. Vilken skillnad på köttets kvalité och framför allt, smak. CITAT (Netha @ 06-12-2007, 14:20)  Men du citerade mig. Ja, eftersom du pratade om att de lagade mat i butiken - vilket de också gör på Ica MAXI. Men, visst, jag kan plocka bort citatet om du vill.
Redigerat av Kathy: 06-12-2007, 14:21
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:24
|

Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942

|
CITAT (Kathy @ 06-12-2007, 14:20)  Det är precis så man ska handla.  Vi har förmånen att handla i en lokal gårdsbutik då vi är på landet. Vilken skillnad på köttets kvalité och framför allt, smak. Jajamänsan ! Det enda som inhandlas i matväg på ICA och Konsum nu är frukt, grönsaker och mejeriprodukter. Mycket av det är närodlat eller ekologiskt. Skulle hellre leva helt och hållet på vegetarisk mat om jag inte inte kunde få kött från gårdsbutiken....
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:36
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej! När ni köper kött i en gårdsbutik så är inte kon slaktad på gården. Det är förbjudet. Det kan vara extra långa transporter för först ska kon till slakteriet och sedan ska köttet tillbaka och eftersom det blir lite i varje transport så räkna med att det blir extra mycket koldioxid per kg kött. Självklart ska man handla där man trivs bara man inte tror att det är särskilt miljövänligt. Jag föredrar att handla i en vanlig livsmedelsaffär. Jag tror att det i alla fall är ganska lite fusk där. Naturligtvis kollar man köttfärsen innan man tillagar den. Jag fick en gång dåligt kött i min affär och lämnade tillbaka det. De bad så mycket om ursäkt och så fick jag två nya förpackningar. Jag tycker det är acceptabelt att jag bara råkat ut för en miss på 30 år i min ICA-butik. MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:37
|

Medlem
Antal inlägg: 7 640
Medlem nr: 6 109

|
CITAT (Netha @ 06-12-2007, 14:07)  Nä se den packas inte alls om, eftersom det inte säljs färs annat än över disk.  Hmm ... Då är den ju inte märkt över huvudtaget och det förändrar väl inget till det positiva i mina ögon. Om man tror att det är bättre kvalité bara för att det inte är förpackat så lurar man nog sig själv.
--------------------
 They say that memories are Golden. Well maybe that is true. But I never wanted memories, I only wanted You!
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:41
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2007, 14:36)  Hej! När ni köper kött i en gårdsbutik så är inte kon slaktad på gården. Det är förbjudet. Det kan vara extra långa transporter för först ska kon till slakteriet och sedan ska köttet tillbaka och eftersom det blir lite i varje transport så räkna med att det blir extra mycket koldioxid per kg kött. Självklart ska man handla där man trivs bara man inte tror att det är särskilt miljövänligt. ---------------------------------------------------------------------------------- MVH Jan Lindgren Ahem, ett av slakterierna råkar ligga i min egen stad, och ett annat ligger ca 3 mil från gårdsbutiken. Jag vill inte skriva exakt vart det ligger eftersom jag inte vill skylta med min hemort.... Vet också en annan gårdsbutik i närheten som har slakteriet inom samma avstånd (och de använder sej enbart av detta slakteri). Så rent generellt kan man inte säga att det blir långa transporter för kött från gårdsbutiker.
Redigerat av Sailor Pluto: 06-12-2007, 14:42
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:44
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2007, 14:36)  Hej! När ni köper kött i en gårdsbutik så är inte kon slaktad på gården. Det är förbjudet. Det kan vara extra långa transporter för först ska kon till slakteriet och sedan ska köttet tillbaka och eftersom det blir lite i varje transport så räkna med att det blir extra mycket koldioxid per kg kött. Självklart ska man handla där man trivs bara man inte tror att det är särskilt miljövänligt. Jag föredrar att handla i en vanlig livsmedelsaffär. Jag tror att det i alla fall är ganska lite fusk där. Naturligtvis kollar man köttfärsen innan man tillagar den. Jag fick en gång dåligt kött i min affär och lämnade tillbaka det. De bad så mycket om ursäkt och så fick jag två nya förpackningar. Jag tycker det är acceptabelt att jag bara råkat ut för en miss på 30 år i min ICA-butik. MVH Jan Lindgren Finns faktiskt gårdar som är såpass stora att de har eget gårdsslakteri och egen försäljning, finns eller fanns åtminstone för några år sedan på egendomen Stora Bjurum vid Hornborgasjön. Så nästa gång man kollar tranor kan man köpa köttfärs på vägen hem sen finns ju det KRAV-godkända slakteriet med affär Ekokött som ligger i ....... nånting  i Bohuslän. Är det i Varekil eller var fick jag det namnet ifrån????
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:44
|
Medlem
Antal inlägg: 2 328
Medlem nr: 11 218

|
Hej Sailor! Utmärkt!! MVH Jan Lindgren
|
|
|
|
|
|
|
|
06-12-2007, 14:47
|

Medlem

|
CITAT (Jan Lindgren @ 06-12-2007, 14:44)  Hej Sailor! Utmärkt!! MVH Jan Lindgren Som vanligt .
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
06-12-2007, 15:01
|
Gäster

|
CITAT (Markus_H @ 06-12-2007, 14:44)  Finns faktiskt gårdar som är såpass stora att de har eget gårdsslakteri och egen försäljning, finns eller fanns åtminstone för några år sedan på egendomen Stora Bjurum vid Hornborgasjön. Så nästa gång man kollar tranor kan man köpa köttfärs på vägen hem sen finns ju det KRAV-godkända slakteriet med affär Ekokött som ligger i ....... nånting  i Bohuslän. Är det i Varekil eller var fick jag det namnet ifrån???? Ekoslakteriet i Varekil är tyvärr nerlagt sedan ganska många år. Väldigt tråkigt att det inte höll, för det var ett fantastiskt bra initiativ de försökte med. Olle
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|