Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > ICA:s köttfärs i Uppdrag Granskning
          netaave
          Inlägg 06-12-2007, 15:10
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Vi handlar sen en tid mest i en gårdsbutik där det finns ett eget slakteri på gården.
          Djuren föds, lever och dör på samma gård. Jättebra har vi tyckt tills nu.

En granskning där visade att man funnit avföringsrester på djuren i slakteriet.

Sen det här programmet igår.

VAR farao ska man köpa sitt kött????

Färskmalt över disk skulle jag ALDRIG köpa, där har du ju inga som helst garantier.

Köttfärs har jag för det mesta malt själv av grytbitar m.m. och kommer definitivt att göra så än mer nu.

Mailade på kul vår Hemköpsbutik, och föreståndaren där hävdar att dom aldrig maler mer än ca 10 kg färs åt gången och sen "maler på" vid behov. Har själv iofs stått och väntat på färs, irreterad ibland för att det inte funnits tillräckligt.
          Men av vad maler dom undrar man ju nu.

Kött är ett av våra viktigaste och nyttigaste livsmedel, (och godaste) men detta till trots blir det nog mycket fisk ett tag nu wink.gif

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-12-2007, 16:22
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Lars-Olof Arvids @ 06-12-2007, 15:01) *
          Ekoslakteriet i Varekil är tyvärr nerlagt sedan ganska många år. Väldigt tråkigt att det inte höll, för det var ett fantastiskt bra initiativ de försökte med.

Olle

Nej vad synd att det inte finns kvar! Var det inte ekoslakteriet som hade ett samarbete med projektet med naturbeteskött i Bohuslän, som kallades för Kaprifolkött?

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          snuffe
          Inlägg 06-12-2007, 16:38
          Länk hit: #63

Gäster

CITAT (AnitaO @ 06-12-2007, 13:19) *
          Tvärtom, jag köper bara den som är förpackad i den nya varianten av vacumpack som görs på slakteriet.

Jag köpte atmosfärförpackad lammfärs (märke SCAN) på Konsum för några månader sedan. Flera dagar kvar till sista datum.
          Färsen luktade unket, men eftersom jag inte hade något annat hemma använde jag den. Sjuka blev vi inte, men den smakade inte bra.
          Jag blev tillräckligt förbannad för att klaga. Svaret var att kylkedjan brutits. Pengarna fick jag tillbaka förstås, men ...
          Min slutsats är att jag inte heller litar på dessa "atmosfärförpackningar"...
          Kött köper jag helst i en riktigt köttaffär på landet; inte i Stockholm.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 06-12-2007, 16:39
          Länk hit: #64

Gäster

Jag minns inte alla detaljer, men ekoslakteriet i Varekil tog bara emot slaktdjur från lokala gårdar på Orust och Tjörn. Inga långa transporter alltså. Djuren skulle ha betat på ogödslade naturbetesmarker och slakten skulle ske så humant och smärtfritt som möjligt. De hade ett ganska stort sortiment, men var inte alltid så bra på att få ut sina varor i butikerna. Ofta letade jag efter kött därifrån i Stenungsunds affärer utan resultat. Att cykla två mil för att handla kött i deras egen butik (jag kör inte bil) var ju lite omständigt.
          Kaprifolkött finns fortfarande och är väl värt att stödja: http://www.kaprifolkott.nu/

Olle

Redigerat av Lars-Olof Arvids: 06-12-2007, 16:39

Citera
          AnitaO
          Inlägg 06-12-2007, 19:34
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (snuffe @ 06-12-2007, 16:38) *
          Jag köpte atmosfärförpackad lammfärs (märke SCAN) på Konsum för några månader sedan. Flera dagar kvar till sista datum.
          Färsen luktade unket, men eftersom jag inte hade något annat hemma använde jag den. Sjuka blev vi inte, men den smakade inte bra.
          Jag blev tillräckligt förbannad för att klaga. Svaret var att kylkedjan brutits. Pengarna fick jag tillbaka förstås, men ...
          Min slutsats är att jag inte heller litar på dessa "atmosfärförpackningar"...
          Kött köper jag helst i en riktigt köttaffär på landet; inte i Stockholm.

Sånt händer ju och är jättetrist när man drabbas, men det berodde nog inte på att lammfärsen var omackad.
          Det kan också ha berott på att det blivit ett litet hål i plasten där luft kom in.
          Jag brukar alltid kolla noga.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Hannele
          Inlägg 06-12-2007, 19:49
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (netaave @ 06-12-2007, 15:10) *
          Mailade på kul vår Hemköpsbutik, och föreståndaren där hävdar att dom aldrig maler mer än ca 10 kg färs åt gången och sen "maler på" vid behov. Har själv iofs stått och väntat på färs, irreterad ibland för att det inte funnits tillräckligt.
          Men av vad maler dom undrar man ju nu.

Men i butiken har dom ju inga kylrum, den "nya" köttfärsen med oavbryten kylkedja är bra.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Netha
          Inlägg 06-12-2007, 20:33
          Länk hit: #67

Gäster

Så klart alla butiker måste ha kylrum. Var skulle de annars förvara kylvarorna?

I min ena ICA-butik, styckas och packas kött i butiken. Vi kan be om detaljer som han alltid tillmötesgår om råvara finns hemma
          annars beställer han och vi får återkomma nästa dag eller nästnästa. tummenupp.gif
          T.ex köper vi aldrig färdigkryddade flintastekar el annat grillkött ... vi ber om okryddat och hur tjocka skivorna ska vara osv. tummenupp.gif

Netaave... att köpa över disk är ju precis som du beskriver att det går till på Hemköp.
          Jag får också ibland vänta på att hon mal färs när det tagit slut. Däremot vad som mals, det har inte heller jag nån aning om.

Citera
          Gita
          Inlägg 06-12-2007, 21:02
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

Men visst är det här ett välfärdsproblem, för mig spelar det ingen som helst roll om köttfärsen är ompackad så länge den är fräsch. Och det är väl hur lätt som helst att avgöra om färs och kött är OK, det är väl bara att använda luktsinnet.
          Gita

Citera
          Netha
          Inlägg 06-12-2007, 21:05
          Länk hit: #69

Gäster

CITAT (Gita @ 06-12-2007, 21:02) *
          Men visst är det här ett välfärdsproblem, för mig spelar det ingen som helst roll om köttfärsen är ompackad så länge den är fräsch. Och det är väl hur lätt som helst att avgöra om färs och kött är OK, det är väl bara att använda luktsinnet.
          Gita

Visst har du en poäng där ... men menar du att vi ska öppna förpackningen i butiken för att förvissa oss om att varan är fräsch,
          eller hur tänkte du?

Citera
          TEZZ
          Inlägg 06-12-2007, 21:12
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 182
          Medlem nr: 12 788

Det är inte alltid så lätt att avgöra om färsen är tjänlig som föda eller ej. Det kan finnas alltför mycket skadliga bakterier i en färs som ännu inte fått den där syrliga lukten. Har det gott så långt att färsen stinker har det gått rejält för långt.

Jag tror att det enda som hjälper är upplysning till de som hanterar köttet.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 06-12-2007, 23:23
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Köpte köttfärs på coop idag. Den såg färsk o bra ut och jag hgoppas den smakar bra oxå när jag äter den färdiglagad. Är inte det minsta orolig faktiskt.

Skulle ett paket lukta pest när jag öppnar det så skulla jag såklart klaga men hittills har det aldrig hänt. Jag tillagar dock allid köttfärs samma dag jag inköper färsen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-12-2007, 23:45
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gita @ 06-12-2007, 21:02) *
          Gita

Fast ompackad köttfärs kan inte vara "fräsch". Köttfärs har ju kort bästföredatum (en dag) därför att det är så känsligt livsmedel som snabbt blir dåligt. Dålig lukt går inte att upptäcka genom folien och dessutom behöver inte hälsovådliga halter av bakterier avge lukt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          LadyG
          Inlägg 07-12-2007, 01:19
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Svensk Köttinformation

Finns mycket intressant på den sidan.
          Man måste t ex inte alls öppna en förpackning för att avgöra om köttet är fräscht.

"Hur ser jag att förpackat kött är mört och fräscht?
          Välj först och främst en förpackning där köttbiten ser fin och fräsch ut och förpackningen inte innehåller köttsaft. Färgen på griskött ska vara rosa eller rosabrunt. Vad gäller nötkött är det bäst att titta efter mörkare bitar som är marmorerade med fett - då kan du vara säker på att det är mört. Undvik köttbitar som blivit grå och tråkiga i färgen."

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          KURT
          Inlägg 07-12-2007, 05:49
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Markus_H @ 07-12-2007, 00:45) *
          Fast ompackad köttfärs kan inte vara "fräsch". Köttfärs har ju kort bästföredatum (en dag) därför att det är så känsligt livsmedel som snabbt blir dåligt. Dålig lukt går inte att upptäcka genom folien och dessutom behöver inte hälsovådliga halter av bakterier avge lukt.

På hela köttbitar kan man normalt använda luft och syn för att avgöra statusen. Men som sagt INTE på köttfärs, ytan blir ju otroligt mycket större och det kan växa bakterier inne i färsen . Det finns mycket goda skäl att följa datumreglerna när det gäller köttfärs, om man bara förvarar dem ett dygn extra så har man direkt mycket mera bakterier. Och det finns många bakterier som kan växa även i kyla vid +4 grader.

Citera
          KURT
          Inlägg 07-12-2007, 08:03
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Färskmalet lokalt!

"Hans Hallén, numera livsmedelsinspektör i Eslöv, berättar att det inom Ica inte bara handlade om att märka om köttfärs från gårdagens till dagens datum.
          – Man malde till och med om köttfärs som tidigare legat ute i diskarna. Gammal köttfärs maldes på nytt, paketerades om och lades åter ut i diskarna, säger Hans Hallén. Det handlade bland annat om butiker i Malmö.

– Gamla och kletiga wienerkorvar spolades av med vatten och paketerades om. Likadant gjorde man med kassler – in under kranen och in i ett nytt paket och ut i disken. "

http://sydsvenskan.se/sverige/article285216.ece

Citera
          netaave
          Inlägg 07-12-2007, 08:56
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Netaave... att köpa över disk är ju precis som du beskriver att det går till på Hemköp.
          Jag får också ibland vänta på att hon mal färs när det tagit slut. Däremot vad som mals, det har inte heller jag nån aning om.
          [/quote]

Ja fast den kommer ju ut förpackad med datummärkning, det var så jag menade att jag inte skulle köpa utan datummärkning.

I vår Hemköp finns kylrum.
          Den här julen blir det nog djupfrysta köttbullar här smile.gif

--------------------

Citera
          sqrulan
          Inlägg 07-12-2007, 09:39
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 3 211
          Medlem nr: 9 264

Jag såg reprisen igår kväll! fear.gif

Jag trodde jag skulle spy då jag såg att dom plockade upp det som ramlat på golvet och bara packade
          om det!!Så vidrigt! rtfm.gif
          Och inte gjorde dom det på grund av att dom hadde dåligt med pengar. ranting.gif

Det känns bra att detta kom fram för nu måste dom väl skärpa sig,det händer nog väldigt ofta att dom
          packar om och ändrar datum.

--------------------

Citera
          Leia
          Inlägg 07-12-2007, 10:09
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (Tezzla @ 06-12-2007, 11:08) *
          Sånt här har pågått länge (inom alla kedjor och butiker) och alla inom branschen vet om det.

Du har faktiskt helt fel där! Jag har under 17 år arbetat i 3 olika Ica butiker och i ingen av dessa har sådant här förekommit! Jag hade inte heller någon aning om att det förekommer på andra ställen.
          Någon skrev att man måste skriva på tystnadsplikt papper för att jobba på Ica. Det har då aldrig jag behövt göra.

Mina chefer som haft butiken i 21 år är helt bestörta över detta som vissa butiker gjort och de skäms a´deras vägnar.
          Det är för jävligt att det förstör för oss som sköter oss!

Igår morse trodde jag att jag skulle komma till jobbet och få stå och försvara våran butik hela dagen, men faktiskt, vilket stöd vi fick av våra stammisar! wub.gif Hela dagen kom kunder och sa att de hade fullt förtroende för vår butik och inte misstänker något fusk hos oss. Jag gick hem med ett leende på läpparna igår! smile.gif

Nu packar vi inget kött själva, vi köper in färdigpackat från slakteriet, och vi har inte ens en packmaskin så fusk hos oss skulle inte ens vara möjligt. Men ändå var det så skönt med stödet från våra kunder! smile.gif

Citera
          Kathy
          Inlägg 07-12-2007, 10:29
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Leia @ 07-12-2007, 10:09) *
          ...//.....Någon skrev att man måste skriva på tystnadsplikt papper för att jobba på Ica. Det har då aldrig jag behövt göra....//....

Ja, den informationen framkom i inslaget i "Uppdrag granskning".

Citera
          Kathy
          Inlägg 07-12-2007, 10:35
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Leia @ 07-12-2007, 10:09) *
          .....//.....Mina chefer som haft butiken i 21 år är helt bestörta över detta som vissa butiker gjort och de skäms a´deras vägnar.
          Det är för jävligt att det förstör för oss som sköter oss!...//......

Ja, visst är det.
          De här butikscheferna som plockades fram i rampljuset när snålheten bedrog visheten förstod inte/ville inte förstå att en sån här sak kostar varumärket Ica och vad Ica står för.

Citera

12 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-12-2025, 17:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon