Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > ICA:s köttfärs i Uppdrag Granskning
          Tezzla
          Inlägg 07-12-2007, 11:42
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Leia @ 07-12-2007, 10:09) *
          Du har faktiskt helt fel där! Jag har under 17 år arbetat i 3 olika Ica butiker och i ingen av dessa har sådant här förekommit! Jag hade inte heller någon aning om att det förekommer på andra ställen.

Då har du och jag helt olika erfarenheter. Innebär dock inte att jag har helt fel.

Redigerat av Tezzla: 07-12-2007, 13:21

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 07-12-2007, 13:15
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Jag har ett minne av att för några månader sedan? var det ett inslag i likannde program om att butikspersonal tyckte det var hemskt att bara slänga fräscht kött bara för att bäst före datumet hade gått ut.

Det måste väl ändå peka på något slags generalfel??

För mycket kött?? Hur sjutton känner man sina kunder om man ständigt beräknar åtgången så fel?? Inte alls enligt mig. Och jag kan bara klaga på mig själv som är en slö kund. Varför frågar jag inte mer?

Men...som jag skrev. För mycket kött måste ju vara ett grundproblem? Tar butikerna in mindre kött så behöver de inte slänga eller packa om. 130 kilo färs låter helt galet!!! 500 gram hade kanske varit mer rimligt eller vad säger ni som har erfarenhet av butiksarbete? Hur mycket svinn är okej??

O en anna fråga. Får man inte sätta halva priset på varor som går ut samma dag?? Borde inte det vara mer lockande ur etisk synvinkel än att lura sina kunder?

Citera
          Piccante
          Inlägg 07-12-2007, 14:03
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (anna_rispan @ 07-12-2007, 13:15) *
          Jag har ett minne av att för några månader sedan? var det ett inslag i likannde program om att butikspersonal tyckte det var hemskt att bara slänga fräscht kött bara för att bäst före datumet hade gått ut.

För mycket kött?? Hur sjutton känner man sina kunder om man ständigt beräknar åtgången så fel?? Inte alls enligt mig. Och jag kan bara klaga på mig själv som är en slö kund. Varför frågar jag inte mer?

Men...som jag skrev. För mycket kött måste ju vara ett grundproblem? Tar butikerna in mindre kött så behöver de inte slänga eller packa om. 130 kilo färs låter helt galet!!! 500 gram hade kanske varit mer rimligt eller vad säger ni som har erfarenhet av butiksarbete? Hur mycket svinn är okej??

O en anna fråga. Får man inte sätta halva priset på varor som går ut samma dag?? Borde inte det vara mer lockande ur etisk synvinkel än att lura sina kunder?

Jag vet sen min tid som affärsanställd att vi hade en beräknad budget för "svinn". Man räknade ju med att vissa varor skulle gå sönder, stjälas, returnera pga fel osv så det fanns med i beräknaningarna att det svinnet skulle täckas för kunna ersättas med nya varor. Så borde man ju kan med köttfärsen med, att X antal kilo/ år kastas om man mal så mycket får man ta igen den förlusten på något annat, inte om den och sälja den gammal färsen en gång till!

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Kathy
          Inlägg 07-12-2007, 14:05
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

ICA stoppar sin TV-reklam.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 07-12-2007, 14:20
          Länk hit: #85

Gäster

En av de stora affärerna här säljer varor med kort datum till halva priset. En annan gjorde det förr men har slutat. Snål som jag är brukar jag kolla "billighyllan" ganska ofta och har aldrig blivit dålig av något jag har köpt där. Även där vill jag helst ha ekologiskt kött. Finns inte det ska det åtminstone vara svenskt.

Olle

Citera
          Leia
          Inlägg 07-12-2007, 21:56
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (Tezzla @ 07-12-2007, 11:42) *
          Då har du och jag helt olika erfarenheter. Innebär dock inte att jag har helt fel.

Det jag reagerade på var att du skrev att "alla inom branchen vet om det".
          Jag och mina arbetskamrater och chefer visste inte att detta förekom på andra butiker.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 07-12-2007, 22:06
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Att påpeka för kunderna att datumen har gått ut eller snart gör det och sen rea ut varorna är helt ok. Igår köpte jag mjölk för halva priset vars datum går ut idag. Tydliga skyltar talade om det. Mellanmjölk så den håller säkert över helgen.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Netha
          Inlägg 07-12-2007, 22:29
          Länk hit: #88

Gäster

CITAT (Leia @ 07-12-2007, 10:09) *
          Mina chefer som haft butiken i 21 år är helt bestörta över detta som vissa butiker gjort och de skäms a´deras vägnar.
          Det är för jävligt att det förstör för oss som sköter oss!

Precis så är det också i mina två ICA-butiker ... den äldsta har nog funnits här sedan 1940-talet, kanske ännu tidigare,
          togs över av personalen när ägaren gick bort (dog)

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 07-12-2007, 22:44
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Själv blev jag vegeterian i slutet av 90 talet pga någon skandal men så fick vi tag i en som slaktade hemma och sedan dess har vi fram tills i år kunnat äta kött med nu är det slut med detta.

Litar obetvingat på den lokala lilla ica affären men det är ändå inte samma sak som tidigare när jag visste att djuret fått gå ute på ängen helt nära ladugården.

ingrid

Citera
          netaave
          Inlägg 08-12-2007, 00:17
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Så är det på hemköp vad gäller bröd, borde ju kunna vara så med kylvaror också

--------------------

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 08-12-2007, 18:06
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Såg nyss reprisen och man tror knappt sina ögon och öron ohmy.gif Undrar just hur det ser ut på Coop, Hemköp osv ... säkert förekommer det där också mad.gif Men ett vet jag i alla fall: mina inköp kommer jag den närmaste framtiden lägga hos ICA, eftersom de nu säkert kommer att ha en perfekt kötthantering efter allt rabalder crazy.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 08-12-2007, 18:22
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Snöflinga @ 08-12-2007, 18:06) *
          Såg nyss reprisen och man tror knappt sina ögon och öron ohmy.gif Undrar just hur det ser ut på Coop, Hemköp osv ... säkert förekommer det där också mad.gif Men ett vet jag i alla fall: mina inköp kommer jag den närmaste framtiden lägga hos ICA, eftersom de nu säkert kommer att ha en perfekt kötthantering efter allt rabalder crazy.gif

yes.gif Håller med!

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Netha
          Inlägg 08-12-2007, 21:21
          Länk hit: #93

Gäster

Pratade idag med styckmästarn i vår ICA-butik. Han hade också sett UG och var lika bedrövad som övriga, ärliga, skötsamma.
          Det förstör så mycket för oss som sköter det som man ska och nu är risken stor att alla ICA-handlare kommer att få saluföra enbart färdigpackat. sad.gif

Men så är det ju oftast, vad det än gäller. Alla drabbas, oavsett de begått några fel/olagligheter eller inte. sad.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 09-12-2007, 00:57
          Länk hit: #94

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Jag känner sällan rädsla att köpa köttfärs eller annat rent och rått kött. Det köttet steker jag ju rejält, etc. Däremot är jag väldigt skeptisk till charkvaror, som tillagas någonstans i tjotahejti, ofta av inkompetent eller slarvig personal(*) och sen ska fraktas långa sträckor, hanteras i många kyl-led, och sen ska åka bil/buss hem och hamna på våra frukostbord, där de kanske ska användas flera dagar, etc. Där blir det bakterier. Jag brukar faktiskt steka den skivade rostbiff jag någon enstaka gång köper.

Kan tillägga att jag just nu arbetar med charkvaror och säkert har skrivit på något avtal om tystnadsplikt etc. Men jag uttalar mig ju inte i detalj utan bara generellt. Dessutom kan jag såklart uttala mig i detalj om jag känner för det, företagen kan INTE avtala bort lagöverträdelser - man har alltid rätt att snacka med polis och kan även gå till media - som inte får avslöja ens identitet.

(*)Personalen på charkuterier är överlag kompetenta. Men det räcker med 1 slarver för att äventyra hela kedjan.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Iris i V-botten
          Inlägg 09-12-2007, 09:05
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 462

Jag har arbetat inom Ica i snart 30 år och jag har aldrig varit rädd för att köpa kött i butik. Kommer inte heller i fortsättningen att tveka inför att köpa köttfärs. Jag har gått ett flertal utbildningar inom Ica och jag vet att man får lära sig en väldigt god livsmedelshygien. Skulle tro att det är likadant inom andra livsmedelskedjor. Jag försvarar absolut inte de fuskande butikerna de får stå i skamvrån. Men tro inte allt som Josefsson säger. Tystnadsplikt för Ica personal .... har aldrig hört talas om de. Hur många butiker hade han kollat innan han hittade dessa fyra? Reportage klipps ihop så att det går att få vilken vinkling som helst, kom ihåg det. Däremot har jag svårt för att köpa butiksbakat bröd. Vem har fingrat på limpan? En del kunder tar inte den första utan måste känna på flera innan han/hon kan bestämma sig. Baren med inläggningar för självplock av t.ex soltorkade tomater, där kan man hitta både det ena och det andra. Så snusk står oftast inte personalen för. Vi vet att en nöjd kund kommer åter och utan kunder inget jobb.
          Skulle däremot kunna skriva en bok om konstiga kunder som man stött på under åren , men det är en annan historia. Vill bara påpeka att magsjuk blir man inte några dagar efter man ätit nåt "dåligt" utan det kommer direkt.

--------------------
          Livet är vad som händer dig medan du planerar för annat

Citera
          KURT
          Inlägg 09-12-2007, 10:16
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Iris i V-botten @ 09-12-2007, 10:05) *
          ......

Skulle däremot kunna skriva en bok om konstiga kunder som man stött på under åren , men det är en annan historia. Vill bara påpeka att magsjuk blir man inte några dagar efter man ätit nåt "dåligt" utan det kommer direkt.

Vanligtvis ja, men salmonella, Campylobacter och Yersinia (allt vanligare) kan ta många dagar på sig, och då kan de vara svårt att reda ut vad man blivit sjuk av.

Citera
          LadyG
          Inlägg 09-12-2007, 12:35
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT
          När Ola Bergström, 42, i Stockholm såg avslöjandet om Icas köttfusk gick han till kylskåpet för att kontrollera fläskfilén som han köpt på Ica Humlegården på Karlavägen.

Då hittade han två nya datummärkningar som klistrats på originalmärkningen. Den danska producentens bäst före-datum var den 22 november. Men Ica hade märkt om köttets sistadatum till den 19 december.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1427397.ab

Nä, nu slutar jag handla på ICA helt.

Köper inte kött så ofta, men det blir nog mer fågel och fisk i fortsättningen. Och quornfärs.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Pirum
          Inlägg 09-12-2007, 17:48
          Länk hit: #98

Validating

Personligen känns det som att det är mycket vanligare att råka ut för dåligt fiskkött än dåligt nötkött, exempelvis. Har nyss köpt ett paket köttfärs, råkade bli på Hemköp men hade lika gärna kunnat bli på ICA, och ska nu steka upp ett halvkilo KRAV-märkta pannbiffar smile.gif

Hoppas på låga priser på färsen inför jul, kanske är det många som ser över sina inköpsvanor.

--------------------
          zon2.5

Citera
          LadyG
          Inlägg 09-12-2007, 18:05
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Har faktiskt aldrig fått dålig fisk, men jag handlar 99% från fiskdisken där den är pinfärsk. Ja, det kostar en slant mer, men det får det väl göra då. Den enda fisk jag köper som inte är från fiskdisken är laxpytt, bara för att det är så underbart smidigt att ha en lågkalorirätt i frysen som bara är att slänga fram när inspirationen tryter samt djupfrysta laxfiléer.

Förr handlade jag fisk hos en fiskhandlare, jag bodde inte i Stockholm då. Döm om min förvåning när jag kom hem efter min första shoppingtur hos handlaren och upptäckte att gäddan levde!!! Och den inte bara levde, den försökte bita mig! Jag blev jätterädd först och visste inte alls vad jag skulle göra, funderade på att slå ihjäl den med hammaren men kom fram till att en kniv nog var mindre kladdigt i längden.

Det kallar jag färsk.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Pirum
          Inlägg 09-12-2007, 19:25
          Länk hit: #100

Validating

CITAT (LadyG @ 09-12-2007, 18:05) *
          Det kallar jag färsk.

Ja, jösses, det var färskt smile.gif

Jag kanske var för kategorisk, jag har inte köpt fisk som varit "otjänlig" vad jag vet, däremot fisk som jag klassar som "oätlig" (svårt att upptäcka innan man smakat - all fisk från fiskbilar luktar ju fan). Och det från fiskbilar här på västkusten. Eller, min mor har köpt snarare. Jag köper aldrig fisk, fiskar själv eller äter hos andra.

Hur som helst, http://www.e24.se/branscher/konsumentvaror...ikel_134243.e24 ,

Fusket med märkningen av köttfärs på Ica-butiker var känt redan 2003.

Hans Hallén, tidigare kvalitetsledare inom Ica med ansvar för södra Sverige, säger till Sydsvenskan att han då påpekade för ledningen i Ica hur det gick till i butikerna - exakt på det vis som nu avslöjats i tv.

Han berättar att det inom Ica inte bara handlade om att märka om köttfärs från gårdagens till dagens datum.

- Man malde till och med om köttfärs som tidigare legat ute i diskarna, paketerade om den och lade åter ut den i diskarna, säger han till tidningen.

Han berättar också om gamla, kletiga wienerkorvar som spolades av med vatten och paketerades om. Likadant gjorde man med kassler.

Helt klart ett systematiskt fusk alltså, fy för den lede.

--------------------
          zon2.5

Citera

12 sidor V  « < 3 4 5 6 7 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-12-2025, 17:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon