Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bra ställen att bosätta sig på?, Vart trivs ni?
          aanderss
          Inlägg 12-12-2007, 23:11
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

trivs bra på den skånska landsbyggden fast de är obyggden

Citera
          Lilla Birka
          Inlägg 12-12-2007, 23:12
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 878
          Medlem nr: 9 054

CITAT (aanderss @ 12-12-2007, 23:11) *
          trivs bra på den skånska landsbyggden fast de är obyggden

Det är ingen obygd aanderss, det är alldeles för nära till en stad var du än bor

--------------------
          Den som väntar på att ta nästa steg, kan bli stående på ett ben resten av livet.

Citera
          aanderss
          Inlägg 12-12-2007, 23:13
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 29 979
          Medlem nr: 8 994

hehehe kanske de

Citera
          Kathy
          Inlägg 12-12-2007, 23:35
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2007, 23:00) *
          Södertälje kallades för tokstan av stockholmarna när jag var på kurs i sistnämnda stad. Man bör inte vara avog mot invandrare om man skall bo i Södertälje, det finns gott om dom där.

...och raggare med läckra jänkare. smile.gif

CITAT (Castea @ 12-12-2007, 14:42) *
          ...//....Stockholm är ett alternativ också. Helt klart...//....

Nacka eller Värmdö! wub.gif Nu byggs det väldigt mycket i både Nacka och på Värmdö, men man kan hitta fina smutronställen i Nacka att bo i.
          Mycket natur och nära till vattnet.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 13-12-2007, 13:26
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Spelar nog inte så stor roll var man bor, även om det först kan kännas lite ovant och svårt.
          Det viktigaste är att man har några bra vänner på orten. Fast numera kan man ju ha dem på nätet. whistling.gif

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Fenja
          Inlägg 13-12-2007, 13:46
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Ska du till Stockholmstrakten så rekommenderar jag norrkommunerna. Har själv bott en massa år i Österåker/Åkersberga.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-12-2007, 13:54
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Här kommer ett hädiskt förslag. Om du är så beroende av kyrklig verksamhet så passa på att flytta nånstans där det inte finns något sådant och försök bli av med det beroendet. Det kan vara svårt i början, precis som för inbitna rökare, men efter ett tag börjar det kännas skönt att kunna tänka fritt och göra egna val utan att behöva läsa i gamla böcker. Det finns oreligiösa föreningar och liknande som behöver hjälp för att hjälpa andra om det behovet finns.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Piccante
          Inlägg 13-12-2007, 14:14
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2007, 13:54) *
          Här kommer ett hädiskt förslag. Om du är så beroende av kyrklig verksamhet så passa på att flytta nånstans där det inte finns något sådant och försök bli av med det beroendet. Det kan vara svårt i början, precis som för inbitna rökare, men efter ett tag börjar det kännas skönt att kunna tänka fritt och göra egna val utan att behöva läsa i gamla böcker. Det finns oreligiösa föreningar och liknande som behöver hjälp för att hjälpa andra om det behovet finns.

Jag hade tänkt att föreslå det rakt motsatta. Om kyrklig verksamhet står högt på önskelistan så är västsverige och bohuskusten bra områden. Tror att några av landets mest "kyrkliga" församlingar ligger i sjuhäradsbygden om man räknar i antal gudstjänstbesök/ invånare. sen ute på öarna är det kyrkligt med vad jag förstår. Jönköping är mer frikyrkligt så de erbjuder inte samma kyrklighet. Men i de Schartauan dominerade områdena så är det kyrkligt spec på landsbygden. Naturen är alltid nära eftersom det är mkt landsbygd så fort man kommer utanför Göteborg.

enligt denna artikel så finns det mest aktiva församlingslivet i centrala Stockholm, Lövånger och i delar av Marks och Svenljunga kommuner.

Redigerat av Markus_H: 13-12-2007, 14:37

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Castea
          Inlägg 13-12-2007, 14:55
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 2 458
          Medlem nr: 5 087

Tack för fortsatta förslag! Trevligt att höra om alla platser.

Gossen Ruda: Ditt förslag kommer inte att klubbas igenom här. Jag vet sedan tidigare att din livsåskådning är min motsatta. Du har min respekt, och jag hoppas på din.

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 13-12-2007, 15:08
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

På norrländska landsbyggden är det stora behov av diakoniska hjälpinsatser, främst pga invånarnas höga medelålder. Inte ens det svenska samhällsstödet räcker till alla gånger, då har de kyrkliga församlingarna en mycket stor betydelse!

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 13-12-2007, 16:11
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Norrbottens huvudstad Luleå, tummenupp.gif en växande kommun med både stora industrier (bl.a. SSAB) och tekniskt universitet. Ett alldeles nybyggt Kulturhus, Norrbottensteatern och stort växande handelscentra strax utanför stan. Världsarvet Gammelstads kyrkstad. Europas modernaste akutsjukhus. Staden är omringad av vatten. Underbart vacker skärgård, Luleå är Sveriges fritidsbåttätaste kommun. Nära till fjällvärlden, naturen alldeles inpå knutarna. Den nya handelsmetropolen Haparanda/Tornio med bl.a.IKEA.

Här finns både midnattssol och norrsken. Dessutom brukar vi nästan alltid vinna SMHI's solliga coolgleam.gif
          Du är såå välkommen hit! biggrin.gif

Centrumhalvön från ovan:

Redigerat av Betty: 13-12-2007, 16:15

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          skogstroll
          Inlägg 13-12-2007, 16:13
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

CITAT (Betty @ 13-12-2007, 16:11) *
          Norrbottens huvudstad Luleå, tummenupp.gif en växande kommun med både stora industrier (bl.a. SSAB) och tekniskt universitet. Ett alldeles nybyggt Kulturhus, Norrbottensteatern och stort växande handelscentra strax utanför stan. Världsarvet Gammelstads kyrkstad. Europas modernaste akutsjukhus. Staden är omringad av vatten. Underbart vacker skärgård, Luleå är Sveriges fritidsbåttätaste kommun. Nära till fjällvärlden, naturen alldeles inpå knutarna. Den nya handelsmetropolen Haparanda/Tornio med bl.a.IKEA.

Här finns både midnattssol och norrsken. Dessutom brukar vi nästan alltid vinna SMHI's solliga coolgleam.gif
          Du är såå välkommen hit! biggrin.gif

Centrumhalvön från ovan:

vad fint jag tror jag flyttar direkt smile.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Betty
          Inlägg 13-12-2007, 16:18
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (skogstroll @ 13-12-2007, 16:13) *
          vad fint jag tror jag flyttar direkt smile.gif

Du är så välkommen hit du med! kompiskram.gif Flytta till Luleå

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 13-12-2007, 16:23
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Castea @ 13-12-2007, 14:55) *
          Gossen Ruda: Ditt förslag kommer inte att klubbas igenom här. Jag vet sedan tidigare att din livsåskådning är min motsatta. Du har min respekt, och jag hoppas på din.

Visst, vi kompletterar varandra. Förslaget var inte speciellt allvarligt menat.

Beträffande skärgården så kan jag bara hålla med Markus, av mina arbetskamrater därifrån är 100% troende. Nu är han bara en så procenten kanske är lite missvisande men trenden är nåt ditåt. Dessutom är dom flesta släkt med varandra även om risken för inavel har minskat pga inflyttning.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Tosan
          Inlägg 13-12-2007, 16:48
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag stormtrivs här i Lycksele smile.gif
          Tyvärr kan det va lite kämpigt på jobbfronten, men det har lättat en hel del tack vare gruvindustrin den senaste tiden.
          Nära till skogen, den finns tom mitt inne i stan, och nära till allt.
          Har ingen större insikt inom det kyrkliga området, men svenska kyrkan verkar i mina ögon rätt aktiv med en hel del verksamhet framförallt för barn och ungdomar, och relativt ung personal. Missionskyrkan och philadelfiaförsamlinge är åxå rätt stora här.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          kompostjord
          Inlägg 13-12-2007, 16:58
          Länk hit: #36

Gäster

Du får provbo en vecka i de städer du vill flytta till.
          Är du arbetslös så har du ju tid till det?

Citera
          netaave
          Inlägg 13-12-2007, 17:30
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Vad är det för arbete du söker?
          Vackraste stället jag vet är Orsa, men så mkt jobb finns det nog inte där. En väldigt aktiv församling har dom iaf.

Här I Björklinge är församlingen väldigt aktiv och närheten till Uppsala 15 min eller sthlm ca 50 min fr Uppsala, Gävle ca 1 timme fr Bjkl, gör att många bor här och pendlar.
          Här finns en liten sjö och mycket skog.
          Kolla mer på http://www.bjorklinge.nu

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 13-12-2007, 17:34
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag trivs alldeles utmärkt här i Östhammar med "avet" brevid...En mysig liten stad med trevliga människor! Bäst trivs jag ändå ute på ön har brevid i vår lilla stuga, lite halvmodernt och bökigt att ta sig ut med båt så fort mjölken är slut, men det gör inget! Aälskar att vara där och bara längtar till att våren kommer!

Angående jobb här i Östhammar vet jag inte hur det finns, men vi har Forsmark nära och många pendlar till Uppsala...

Någon skrev att det inte spelar någon roll var man bor bara man har trevligt folk omkring.
          Det håller jag med om, bodde innan i en kommun som ligger i Uppsala län numera. Där trivdes jag med mycket men människorna (inte alla) var jättekonstiga. Många tittade inte en i ögonen när de pratade med en bland annat. Alla förutom en som jag lärde känna under de 3 år jag bodde där var inflyttade... Det stället rekommenderar jag INTE.

Jag tror att Östhammarsborna är så vänliga mot "utbölingar" beror på att här finns så många sommarhus och man träffar många olika människor hela tiden istället för bara de bofasta.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 13-12-2007, 17:43
          Länk hit: #39

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2007, 16:23) *
          Beträffande skärgården så kan jag bara hålla med Markus, av mina arbetskamrater därifrån är 100% troende. Nu är han bara en så procenten kanske är lite missvisande men trenden är nåt ditåt. Dessutom är dom flesta släkt med varandra även om risken för inavel har minskat pga inflyttning.

Det var nog den ende i såna fall. Jag är född och uppvuxen i bohuslän, och jag känner knappt en enda som är troende. Visst, det finns ett par frikyrkor och någon sekt, men inte är folk mera religiösa här i skärgården än någon annanstans. Men naturligtvis finns det kyrkor och religiös aktivitet här också, att söka upp för den som verkligen vill. Faktum är att det finns ganska lite av det genuint bohuländska kvar, det blir mer och mer inflyttade sommarstugeägare från Göteborg och Norge. Och dessa är knappast av den religiösare typen. De gamla fiskargubbarna, härdade av vind och saltvatten, fromma och gudfruktiga, är sedan länge borta. Efter vad jag förstår är Sveriges bibelbälte centrerat runt Jönköping och sydsvenska höglandet. Vill man norrut så skall det även vara mera religiöst i tornedalen. Vill man till verkligt religiösa trakter, så torde storstädernas förorter passa bäst, men det är ju inte kristendom som frodas där...

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 13-12-2007, 18:04
          Länk hit: #40

Gäster

Även om du inte vill bosätta dig söderut, måste du överväga Kinnekulle.
          Jag tror detta är ett av de kyrktätaste områdena i Sverige, det är inte många kilometer mellan 1100 - tals kyrkorna.
          Är inte insatt i Svenska kyrkans verksamhet, då jag inte är med i kyrkan, men vet att det finns mycket körvrksamhet e tc.
          Grannstaden Lidköping, har väldigt lite arbetslöshet 2%, det finns mycket företag,industrier och turism (de bygger medeltidsby i Götene, kommunens tätort, för att rida på Arnvågen) i området.
          Väldigt vacker natur, nära Vänern och billiga hus här i Hällekis, där jag bor.

Tillochmed "Jämtlands president" har flyttat hit, så då måste det vara bättre än norr, eller?

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-08-2025, 21:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon