CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2007, 22:21)

En hel värld är övertygad om att det har varit folk på månen, bevisen är överväldende många, sen dyker det upp nån som förnekar det hela och visar upp en suspekt film som bevis och vips är det en del som tror på detta. Det är sånt som gör att jag aldrig tror på folk som säger sig ha upplevt saker som strider mot sunt förnuft och vetenskap. Jag tror dock inte att dessa människor ljuger medvetet utan hjärnan har kopplat fel i vissa fall. Felkopplingen gör dessutom att det är omöjligt att övertyga dessa om det riktiga, dom vet ju den "riktiga" sanningen. Möjligen trampar jag en del på tårna nu eller sparkar dom i häcken men så är det. Jag litar inte ens på mig själv ibland, minnet kan förändras utan att man märker det.
Läste det i en av länkarna jag infogade tidigare (minns inte exakt i vilken nu) att det farliga med konspirationsteorier är inte teorierna i sig för de är ofta så bisarra och korkade utan de psykologiska effekterna. Lyckas man sprida misstro så hänger den sig ofta kvar. Kan man misstro det ena så kan man börja misstro det andra med och så ser man en konspiration i allt snart... då hjälper inga argument längre. Känslan av att någon
kan ljuga är starkare är rationellt tänkande.
Redigerat av Markus_H: 14-12-2007, 22:29