Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Trädrötter, i rabatterna
          Gunilla T
          Inlägg 14-12-2007, 11:53
          Länk hit: #1

Gäster

Jag bor mitt i naturen med skog och massor av sten. Har valt att bygga upp trädgården i den miljön, främst pga alla vackra mossbelupna stenar som finns där. Jag gör ett grundligt underarbete, gräver djupt och forslar bort all gammal jord och ogräs och fyller upp med ny fin jord.

Problemet är att jag får in trädrötter i rabatterna. Har prövat det mesta bl. a. satt markduk under rabatterna men det är ingen match för trädrötter att äta sig igenom markduken. Upp höjda rabatter hjälper inte heller. Nu kör jag med byggplast och gör s.k. våtbäddar. Där kan inte trädrötterna ta sig igenom men det känns inte kul, vill gärna att växterna skall ha markkontakt.

Nu skulle jag vilja planera för ett woodland, skulle passa perfekt i skogen bakom trädgården men hur klarar man av rotkonkurrensen?
          Har varit tvungen att ta bort många träd fast jag eg. inte vill. De mest aggressiva, som asp, gran och björk har fått stryka på foten men en del finns kvar. Behöver ju trädens skugga alltför väl.

Är det någon som har erfarenhet av att odla mitt i naturen med blandskog? Kan växterna anpassa sig så småningom?

Tacksam att ta del av andras erfarenheter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 07:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon