CITAT (freddie @ 14-12-2007, 21:54)

Det är intressant hur allting går i trender. Personligen har jag svårt att tro på jordens undergång. Först kometskräcken, sedan rymdvarelser och nu klimathotet. Öppnar man en dagstidning ser man på ena sidan braskande rubriker om vårt skenande klimat, på nästa sida kan man läsa om drömresan till Thailand och ett test av den senste stadsjeepen. Jag förbehåller mig rätten att vara skeptisk. Vad hände t.e.x. med försurningen av våra marker eller övergödningen av Östersjön. Har de problemen blivit för futtiga i jämföresle, eller?!? Såg förresten på TV häromdagen att USA:s nysatsar på kärnvapen. Som om det var helt oviktigt, hur mycket plats får detta i media?
Försurningen har kraftigt minskat sedan man fasade ut bensin och drivmedel med tillsatt svavel.
Övergödning är ett fortsatt problem dock svårt att åtgärda då många utsläppskällor är så diffusa som gamla bilar som spyr ut kväveoxider, läckande och undermåliga enskilda avlopp och div andra små källor. Det är alltid enklare att stoppa ett problem om det kommer från få stora utsläppskällor istället för från enskilda hem.
Att klimathotet har blivit så upphaussat nu beror nog mest på att det börjar bli så påtagligt att de ivrigaste förnekarna börjar få det svårt att förneka det längre. Klimatförändringen i sig är inget nytt det har man förutsett länge.
CITAT (Netha @ 14-12-2007, 22:00)

Precis som jag läser olika utredningar ang sophanteringen nuförtiden.
En professor säger ett ... en annan säger annat en tredje säger att det är rena galenskapen.
Enbart framtiden kan ge oss svar ... så är min åsikt.
Förhoppningsvis finns det fler än 3 professorer i världen som kan sophantering. Att vänta och se, på vad som ska hända i framtiden tycker jag är mindre ansvarsfull inställning.