Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pseudnym, varför?
          Jan Lindgren
          Inlägg 15-12-2007, 12:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag är ny för året på att skriva på olika forum. Vad jag funderat på är varför människor här är så rädda för att bli igenkända. Jag kan förstå att när man skriver om egna känsliga saker som sjukdomar och liknande så vill man vara anonym. Men det här är en site om växter. Det stör mig inte att forumisterna är anonyma. Jag är bara nyfiken. För egen del så står jag för mina åsikter och vem som helst kan slå upp mitt telefonnummer och adress. Jag är redan ökänd i trakten så det är kanske därför jag inte bryr mig om att vara anonym. Visserligen riskerar man alltid stöld av värdefulla växter men det är ovanligt. Jag har bara råkat ut för växtstöld en gång. Det var någon som uppenbarligen gärna ville ha en Shortia uniflora. Jag hade ju två.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Anki V
          Inlägg 15-12-2007, 12:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag heter ju Anki på riktigt också men vill ändå gärna vara ”lite anonym".

Jag har inget emot att berätta för mina forumvänner vem jag är och var jag håller till.
          Vår sommarstuga ligger lite ensligt och det skulle teoretiskt kunna gå att planera ett inbrott genom att se när jag är inloggad på Odla.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Tezzla
          Inlägg 15-12-2007, 13:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

Vänd på det istället, varför inte anonym?

Jag har aldrig och kommer aldrig uppge mitt rätta namn o.s.v. på ett forum på nätet. Varför skulle jag? Och vem har egentligen ett behov av att veta vem jag är? Jag är medlem på detta forum för att lära mig om växter och trädgård samt att prata lite goja, för det behövs inget namn som kan spåras till en adress, telefonnummer och födelsenummer.

Jag har integritet, jag berättar bara en promille om mig själv på forum som detta där man inte ens behöver vara medlem för att läsa. Jag har inget som helst behov av att "lägga ut mig själv". Därför är min profil mer eller mindre tom också.

Ibland höjs det röster om att de som är anonyma är fega och har något att dölja. Det är skitsnack, enligt mig. Jag tycker snarare det är klokt att inte skylta med sig själv eftersom man inte har en susning om vem som faktiskt kan dra fel nytta av ens uppgifter. Finns väl flera exempel på människor som råkar illa ut bara på detta forum genom att vara alltför öppna, eller missminner jag mig?

Redigerat av Tezzla: 15-12-2007, 13:07

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 15-12-2007, 13:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

därför att allt jag skriver på nätet kan läsas av alla. skulle jag ha mitt hela vanliga namn kan ju vem som helst söka på det o se allt jag skrivit. så öppen vill inte jag vara.

Citera
          Ralf
          Inlägg 15-12-2007, 13:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (Jan Lindgren @ 15-12-2007, 12:28) *
          Hej!
          Jag är ny för året på att skriva på olika forum. Vad jag funderat på är varför människor här är så rädda för att bli igenkända. Jag kan förstå att när man skriver om egna känsliga saker som sjukdomar och liknande så vill man vara anonym. Men det här är en site om växter. Det stör mig inte att forumisterna är anonyma. Jag är bara nyfiken. För egen del så står jag för mina åsikter och vem som helst kan slå upp mitt telefonnummer och adress. Jag är redan ökänd i trakten så det är kanske därför jag inte bryr mig om att vara anonym. Visserligen riskerar man alltid stöld av värdefulla växter men det är ovanligt. Jag har bara råkat ut för växtstöld en gång. Det var någon som uppenbarligen gärna ville ha en Shortia uniflora. Jag hade ju två.
          MVH
          Jan Lindgren

Bäste Jan
          Vad menar du egetligen? Med ditt namn är du ju i princip anonym ju. Medans det finns personer som jag som som är nästan ensam om min kombination av för och efternamn. Det finns en till person till i Europa som har samma namn som jag.

Om jag går in på SCB:s hemsida o kollar statistiken för ditt namn och räknar lite så finns det ca 175 personer som har "Jan Lindgren" som tilltalsnamn och efternamn. Vilken av dessa personer är du???

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-12-2007, 13:32
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Gossen Ruda heter jag här pga att jag är lite busig och provokativ precis som min namne i Grönköping. I min profil står det mer. Om man vill skylta med namn eller inte är väl upp till var och en, då är det värre med personer som har flera nick eller byter då och då. Egentligen är det förnuftigt att inte skylta för mycket med personliga uppgifter eftersom nätet vimlar av kufiska typer. Jag tycker mig dock se att det är mest kvinnor som är anonyma, det kanske finns orsaker till det eller så är det överdrivet. Jag har en kvinnlig aretskamrat som aldrig använder bensinkort eller liknande när hon skall betala i parkeringsautomater. Orsaken är att ingen skall kunna spåra var hon parkerar. Vem f-n skulle vilja veta det?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anma
          Inlägg 15-12-2007, 13:42
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Jag vill inte lägga ut hela mitt namn för att en gång i tiden hade jag en "tok" efter mig, nu är det iförsig över 10 år sedan det lugnade ner sig, men ändå. Sen är mitt namn unikt i kombinatinon. Det finns färre än 10 presoner med mitt efternamn i hela världen. Ingen av dem har samma förnamn som jag. Hade jag hetat Johansson sedan jag gift mig, vilket min man en gång i tiden hette, skulle det inte vara lika noga. Jag har däremot släppt lite på min intregitet, berättar till exempel i vlken kommun jag bor. Däremot har mitt nick anknytning till mitt namn... Var och en gör som de vill.

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-12-2007, 13:49
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag vill nog helst vara anonym, även om jag skriver under PM och liknande med förnamnet. Jag heter ju inget superunikt, men med bara lite ansträngning så går det nog att pussla ihop ganska mycket mer om mig än jag skulle vilja ändå. Sådant är Internet, det man skriver där kommer för alltid att vara där. Men man behöver ju inte göra det allt för lätt för nyfikna smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 15-12-2007, 13:55
          Länk hit: #9

Medlem

Hej Ralf!
          Eftersom jag har talat om var jag bor och det enligt telefonkatalogen bara finns en person med det namnet här så kan det inte vara så svårt att hitta det. Jag bor i Osby som ligger i Norra Skåne så slipper du kolla på på mina personliga profil.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Ralf
          Inlägg 15-12-2007, 14:15
          Länk hit: #10

Medlem

Jan, men nu var det nicket det gällde, inte hela din profil....

Men e du medveten om hur mkt jag kan få fram om dig via nätet??

Redigerat av Ralf: 15-12-2007, 14:27

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 15-12-2007, 14:38
          Länk hit: #11

Medlem

Hej Ralf!
          Jag är väl medveten om vad du kan få fram om mig via nätet. En av mina söner forskar om datasäkerhet. De flesta som försöker få fram något om mig blir nog väldigt besvikna. Det är enklare att ringa någon i byn och fråga. Här vet man allt om alla. En intresserad och duktig hacker hittar dig också via odla så nätet är alltid osäkert.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Ralf
          Inlägg 15-12-2007, 15:11
          Länk hit: #12

Medlem

Då vet du om att man kan ta reda på hela ditt födelsenummer....

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Sailor Pluto
          Inlägg 15-12-2007, 16:26
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Mitt riktiga förnamn står ju i min profil, efternamn och exakt hemstad är däremot inget jag vill visa upp. Det finns så många knäppisar därute (speciellt i min egen stad och familj).

Jag kan absolut stå för det jag skriver på Odla och bloggen, men jag vill inte att varenda kotte ska veta vem jag är för det. Speciellt eftersom min hemort inte är så stor.... Ni vet väl hur Djungeltelegrafen funkar på mindre ställen rolleyes.gif ? Vill verkligen inte att alla nyfikna personer här hemma ska kunna stalka mej på Internet!

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 15-12-2007, 16:28
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

Ja, man kan undra varför en del inte vill bli igenkända!

/ sign. Ann Onym

--------------------

Citera
          Tezzla
          Inlägg 15-12-2007, 16:42
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 2 075
          Medlem nr: 6 256

CITAT (Gossen Ruda @ 15-12-2007, 13:32) *
          ...då är det värre med personer som har flera nick eller byter då och då...

Instämmer. I alla fall när det gäller det där med flera nick/konton. Det känns allt annat än ärligt. Att man byter nick tycker jag däremot är okej.

--------------------
          Odlingzon 2

Citera
          Tosan
          Inlägg 15-12-2007, 17:43
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Hur får ni fram hur många som heter som ni? Jag hittar bara att det finns 127 personer med mitt efternamn...

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Anma
          Inlägg 15-12-2007, 18:08
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Tosan @ 15-12-2007, 17:43) *
          Hur får ni fram hur många som heter som ni? Jag hittar bara att det finns 127 personer med mitt efternamn...

På tillexempel ratsit.se kan du skriva in ditt namn och då pluppar alla fram...

Citera
          Ralf
          Inlägg 15-12-2007, 18:31
          Länk hit: #18

Medlem

http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp

Ratsit innehåller bara personer över 16 års ålder.

Sen går det ganska enkelt att ta sig förbi spärren på ratsit och få reda på inkomster o betalningsanmärkningar med mera.

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Gudrun i Götebor...
          Inlägg 15-12-2007, 18:49
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 269
          Medlem nr: 12 343

Jag tycker det är naivt och ganska... (förlåt Jan) korkat att lägga ut hela sitt namn (och bostadsort) på internet - åtkomligt för hela världen. Förutom all den information som Ralf visar finns tillgänglig så finns det en hel del knäppgökar som kan utnyttja den på olika sätt.

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 15-12-2007, 19:08
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Ralf @ 15-12-2007, 18:31) *
          http://www.scb.se/templates/Standard____31245.asp

Ratsit innehåller bara personer över 16 års ålder.

Sen går det ganska enkelt att ta sig förbi spärren på ratsit och få reda på inkomster o betalningsanmärkningar med mera.

Hur gör man om man vill kolla hur många som har just mitt förnamn och efternamn i kombination?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:29

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon