Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > rotningshormon
          tettan
          Inlägg 16-12-2007, 22:25
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 209
          Medlem nr: 12 800

ja kära nån,,, en använder alltid hormon, en annan vågar inte ta i det, ytterligare en annan salixvatten som någon annan säjer är helt odugligt
          vart jag nåt smartare tro????

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 16-12-2007, 23:37
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej Birger!
          Eftersom du jobbat med IAA så vet du att det bryts ner mycket snabbt av solljus och mikroorganismer. Det förstörs också snabbt i växten. Det är ett problem för användare för att så fort det är kontaminerat så kan man inte använda det längre. IBA är lite stabilare och är därför lite lättare att arbeta med.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Maggan S
          Inlägg 17-12-2007, 11:46
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 13 306

Intressant diskussion det här!

Det för mig osökt in på en annan fråga, är det någon som försökt sig på microförökning? Jag gjorde en del försök med orkidéer för ungefär 5 år sedan men hade ingen ordentligt steril miljö så nästan allt blev kontaminerat. Vore kul att börja experimentera lite igen. Någon som har någon erfarenhet?

Hälsningar

Maggan S

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-12-2007, 13:53
          Länk hit: #24

Medlem

Hej!
          Jag pysslade lite med microförökning av rhododendron på nittiotalet. Jag använde ett gammalt badrum som lab. Det krävdes en hel del investeringar i utrustning och kemikalier. Min fru hade erfarenhet av sterilarbete så jag fick en del goda råd. Det tar tid innan man hittar rätt recept för varje sort men det är absolut inte omöjligt. Tänk på att det tar plats. Efter några månader hade jag många hundra barnmatsburkar och provrör på hyllorna. Jag var till och med tvungen att äta lite barnmat för att få tillräckligt med burkar. Stackars barn som tvingas äta detta! För mig var det enklast att ha ett enhetligt system för burkstorlek. Jag provade också med frön från härdiga orkideer. Det var inga problem. När det gäller härdiga orkideer hoppas jag att vi så småningom får en rapport från Kerstin. Jag hade nytta av boken: Plants from Test Tubes av Lydiane Kyte.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Maggan S
          Inlägg 17-12-2007, 14:19
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 13 306

Tack för svar!

Det är inte utan att jag blir inspirerad att börja igen. Burkar och provrör har jag kvar och diverse hormoner också (undrar bara om de fortfarande funkar, har haft dem i kylen hela tiden). Jag har boken även om det är länge sedan jag läste den. Dags att ta fram den igen!

Är det lättare med frön än med plantmaterial? Jag tror att jag alltid lät dem ligga för kort stund i alkohol/clorinlösning eftersom jag var så rädd att ta död på dem, bladen och stambitarna alltså. Det känns som om frön kanske tål lite mer? Har ju precis beställt en massa pelargonfrön så jag tror jag skall göra ett försök. Någon som vet vad pelargoner skall ha för hormoner?

Vid förra försöket använde jag en plastlåda som steril miljö som jag ställde in i ett rum som inte används så ofta. Det är nog en bra idé att sätta den i badrummet istället. Borde ju i alla fall vara mindre mängd damm i luften där. (Fast det är otroligt vilken variation på olika varianter av mögel och liknande det finns. Jag hade hela regnbågen med kontaminering tror jag.)

Började du direkt med rhododendron eller labbade du med annat också? Skolexemplet är ju alltid saintpaulia så man kanske skall åka till en blomsteraffär och köpa sig en sådan för att komma igång igen. Det är ju alltid roligare om det blir något!

Hälsningar Maggan S

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 17-12-2007, 17:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

CITAT (Jan Lindgren @ 16-12-2007, 23:37) *
          Hej Birger!
          Eftersom du jobbat med IAA så vet du att det bryts ner mycket snabbt av solljus och mikroorganismer. Det förstörs också snabbt i växten. Det är ett problem för användare för att så fort det är kontaminerat så kan man inte använda det längre. IBA är lite stabilare och är därför lite lättare att arbeta med.
          MVH
          Jan Lindgren

Visst är det så. Det är just därför vi använde IAA. Att IBA är stabilare gör det lättare att arbeta med, men detta ökar också risken att det ska tas upp av andra organismer. Även om IBA verkar i något högre koncentrationer än IAA betyder inte det att risken för kontamination ökar, snarare tvärt om.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 17-12-2007, 17:21
          Länk hit: #27

Medlem

Hej!
          Det finns ingen anledning att använda steril näringslösning för annat än orkidefrön. Andra fröer gror ju i alla fall. Jag började med rhododendron eftersom jag håller på mycket med dem. Frågan är väl egentligen vad ska man göra med alla tusentals plantor av en sort. Lyckas man så blir det ju så fasansfullt många. Jag använde aldrig alkohol utan bara clorin och tvättmedel. Det gick däremot inte att ta odlingsmaterial ute. Jag drev fram småplantor i fönstret och dem var det inte så stora problem med. Jag provade också olika tvättmedel och det visade sig att Grumme Tvättsåpa fungerade bäst för mig. Eftersom jag kunde få fram gott om sticklingar så var jag inte särskilt rädd att några skulle dö. Det blev också mycket olika resultat med olika sorter. Skulle jag börja nu så skulle jag satsa på azaleor och kalmia. De är lätta med microförökning men svåra med vanlig. Det skulle också vara intressant att driva fram plantor från bladen. Ökar man hormondosen så börjar det bli småplantor från bladen. Det anses att det finns större risk för mutationer bland dem så jag slängde alla sådana plantor. Egentligen så skulle man dra upp några tusen sådana plantor för att se om det dök upp någon intressant mutation. Men vem har tid och plats.
          Jag hittade en liten anteckning. Jag tvättade normalt skotten i 25% klorinlösning i 10 minuter och sedan sköljde jag i autoklaverat destvatten.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera
          Rhytidiadelphus
          Inlägg 16-05-2008, 14:23
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 16 120

Anmälan till Kemikalieinspektionens (KEMI) produktregister (gratis) kemikalieavgift tillkommer för tillverkade eller införda volymer av kemiska produkter till en sammanlagd vikt över 1.000 kg.
          Varken Indole-3-butric acid (IBA, C12H13NO2) eller Indole-3-acetic acid (IAA, C10H9NO2) eller motsvarande auxiner förekommer i KEMIs begränsnings- eller bekämpningsmedelsregister.
          Den enda kända humanpåverkan ämnena anses kunna ge upphov till är ögon- och luftvägsirritation vilket, i och för sig föranleder skyddsåtgärder.
          Några ”restriktioner” eller specifika hälsovarningar föreligger således inte.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 19:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon