Sitter här och är lite bannad.
Har slitit flera dygn med att hjälpa mina kunder få betalt för sitt jobb. Annars så blir deras anställda utan lön till Jul. Tror nog att det löser sig men man får be , hota, köra med moralist utpressning, söka folk som inte finns i telefonkatalogen, ta reda på deras arbetsplatser och söka dom där osv. Söka mobiltelefonnummer på nummerbyrån på den aktiella adressen, ringa och få be att prataq med pappa /( de flesta har hemligt nummer men glämmer att skydda barnens nummer)
Har kämpat som en galning för att ungefär 45 familjer ska få någon lön på fredag.
OK säger någon, vilken sketen arbetsgivare. Nej där är inte felet utan betalningsmoralen. Fakturorna är ute i god tid och ändå skiter man i att betala. Idag har jag jagat både företag och privatpersoner personligen med besök.
I morgon ska jag jaga vissa kommuner som tar för lång tid på sig att betala, en utländsk aktör, osv.
Till råga på allt så betalas inte mina räkningar heller. Alltså de jag gett mina kunder. Så man sitter här och sliter på kredit.
Tänk att man inte kan tänka så långt att obetalda räknigar drabbar andra. Det är likadant varje jul och varje semester.
Nästan varje år så går halva semestern åt h****e bara för att man återigen sitter och hjälper folk få ut sin semesterlön.
Och värst av allt. Stora företag med god likviditet med riksräckande 0771 nummer där man bara hamnar i tonvalsträsket och inte får tala med en levande människa. Besökte bland annat El-GIganten idag för att för att kräva ut kundens pengar för en obetald räkning. VI har inte tid att prate med dig blir svaret........... så otroligt nonchalant.
Jag träffar naturligtvis på alla extremfall men vad är er uppfattning. Är betalningsmoralen sjunkande eller???????
Själv har jag gåt så långt i mina funderingar att jag nog kommer att säga upp kunder i branscher där det betalas dåligt( typ byggbranschen och restaurang). Ska försöka inrikta mig på större punkliga betalare, för jag orkar inte längre själv leva med ovissheten om hur mycket pengar det kommer att finnas på bankkontot nästa månad.
Kommer förmodligen att tillbringa julaftonen sovande i soffan av utmattning.
TÄnk att få jobba klart, hinna julshoppa, julstäda, klä granen och annat mysigt.