Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Undrar hur det är med betalningsmoralen, Obetalda räkningar svider för många
          Bettson
          Inlägg 17-12-2007, 23:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Sitter här och är lite bannad.

Har slitit flera dygn med att hjälpa mina kunder få betalt för sitt jobb. Annars så blir deras anställda utan lön till Jul. Tror nog att det löser sig men man får be , hota, köra med moralist utpressning, söka folk som inte finns i telefonkatalogen, ta reda på deras arbetsplatser och söka dom där osv. Söka mobiltelefonnummer på nummerbyrån på den aktiella adressen, ringa och få be att prataq med pappa /( de flesta har hemligt nummer men glämmer att skydda barnens nummer)

Har kämpat som en galning för att ungefär 45 familjer ska få någon lön på fredag.

OK säger någon, vilken sketen arbetsgivare. Nej där är inte felet utan betalningsmoralen. Fakturorna är ute i god tid och ändå skiter man i att betala. Idag har jag jagat både företag och privatpersoner personligen med besök.

I morgon ska jag jaga vissa kommuner som tar för lång tid på sig att betala, en utländsk aktör, osv.

Till råga på allt så betalas inte mina räkningar heller. Alltså de jag gett mina kunder. Så man sitter här och sliter på kredit.

Tänk att man inte kan tänka så långt att obetalda räknigar drabbar andra. Det är likadant varje jul och varje semester.

Nästan varje år så går halva semestern åt h****e bara för att man återigen sitter och hjälper folk få ut sin semesterlön.

Och värst av allt. Stora företag med god likviditet med riksräckande 0771 nummer där man bara hamnar i tonvalsträsket och inte får tala med en levande människa. Besökte bland annat El-GIganten idag för att för att kräva ut kundens pengar för en obetald räkning. VI har inte tid att prate med dig blir svaret........... så otroligt nonchalant. ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Jag träffar naturligtvis på alla extremfall men vad är er uppfattning. Är betalningsmoralen sjunkande eller???????

Själv har jag gåt så långt i mina funderingar att jag nog kommer att säga upp kunder i branscher där det betalas dåligt( typ byggbranschen och restaurang). Ska försöka inrikta mig på större punkliga betalare, för jag orkar inte längre själv leva med ovissheten om hur mycket pengar det kommer att finnas på bankkontot nästa månad.

Kommer förmodligen att tillbringa julaftonen sovande i soffan av utmattning.

TÄnk att få jobba klart, hinna julshoppa, julstäda, klä granen och annat mysigt.

Citera
          jaken
          Inlägg 17-12-2007, 23:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 81
          Medlem nr: 11 961

sälj skulden till H.A. om du har problem...

Citera
          Kathy
          Inlägg 18-12-2007, 00:11
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 7 909
          Medlem nr: 4 848

Jag har en bekant som åker land och rike runt coh handleder och föreläser.
          Det har hänt att en del kommuner varit upp till ett år sen med att betala räkningen...

Citera
          Pirum
          Inlägg 18-12-2007, 01:36
          Länk hit: #4

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ett helvete att allt ska betalas i efterskott. Jag förstår att så ibland måste bli fallet, men jag tycker det är bättre att saker betalas direkt vid leverans. Inget pröjs? -Då kör lastbilen (eller vad det nu är) hem igen och lämnar bara kvar en faktura för bomkörningen.

Företag som inte betalar sina räkningar bör försättas i konkurs.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-12-2007, 09:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Jag betalar alltid räkningar inom tiden utom i något enstaka fall när jag missat. En gång betalade jag efter bara några dagar. Efter ett tag fick jag en fråga om när jag skulle betala. Jag påpekade att jag redan betalt och talade om när. Fick en bekräftelse på detta och en ursäkt, han hade inte kollat så långt tillbaka i tiden. Han var nog tyvärr van vid att folk betalade så sent som möjligt eller inte alls.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bettson
          Inlägg 18-12-2007, 09:54
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (jaken @ 17-12-2007, 23:58) *
          sälj skulden till H.A. om du har problem...

HA vilka är det?

Stora fakturor tar inte de flesta factoringföretag emot. Och de de tar är till hutlös ränta så hela vinsten är borta. Det innebär ju att man jobbat gratis eller jobbat med förlust i värsta fall.

För övrigt får jag bar indiretkt problem. Det är mina kunder som har problem.

OCh dessa factoringföretag dom kan bli en företagares död mer eller mindre.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 18-12-2007, 10:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (Bettson @ 18-12-2007, 09:54) *
          HA vilka är det?
          Välkänt dagis för kriminella motorcykelgossar... ninja.gif

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-12-2007, 10:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

Vet precis vad du går igenom. I vårt företag är det bara jag och min sambo som blir utan pengar, men att det alltid ska vara de stora välrenomerade företagen som "missar"?!

Oftast är det så att privatpersoner betalar innan sista datum, ibland med vändande post. Kommun och Landsting är värst. De betalar nog per system 10 dagar för sent. (bra ränta)
          Det är inte heller någon ide att lämna ärendena till Kronofogden, för de tar ännu längre tid på sig.

Citera
          Bettson
          Inlägg 18-12-2007, 11:09
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (*Ulrica* @ 18-12-2007, 10:02) *
          Välkänt dagis för kriminella motorcykelgossar... ninja.gif

Ahaaaaaaa dom. Nä dom känner jag inte och vill inte lära känna heller

CITAT (MariaS @ 18-12-2007, 10:59) *
          Vet precis vad du går igenom. I vårt företag är det bara jag och min sambo som blir utan pengar, men att det alltid ska vara de stora välrenomerade företagen som "missar"?!

Oftast är det så att privatpersoner betalar innan sista datum, ibland med vändande post. Kommun och Landsting är värst. De betalar nog per system 10 dagar för sent. (bra ränta)
          Det är inte heller någon ide att lämna ärendena till Kronofogden, för de tar ännu längre tid på sig.

Inte bara missar...... skiter i skulle jag vilja säga. Om man får en faktura så är ju kutymen att man kontrollerar den och betalar i tid. Om man inte är nöjd med fakturan så kontaktar man leverantören. Men det nya är att man struntar i en faktura men inte är nöjd med och när betalningspåminnelsen kommer så struntar man i den också. Så var fallet med El-Giganten.

Eftersom de har rikstäckande telefoner med tonvalträsk så får man inte prata med någon heller och när man gör ett personligt besök låter de hälsa att de inte har tid.............. Men jobbet har utförts.....

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-12-2007, 11:13
          Länk hit: #10

Medlem

Bra att veta ifall de blir kunder här. Men de betalar nog om de vill kunna gå på WC. laugh.gif
          Däremot har vårt största betalningsproblem varit när vi gjort arbeten på skolor!!! LAndstinget har MYCKE svårt att få ur sig betalningen innan det gått minst 10 dagar över tiden!

Citera
          Tobe3
          Inlägg 18-12-2007, 11:14
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 211
          Medlem nr: 12 182

Det verkar som fler och fler inser att de får billiga "lån" genom att dra ut med betalningarna.

Nu är vi svenskar ändå rena helgonen med att betala i tid.

Nere vid Medelhavet ser de sista betalningsdag ofta som en ren önskan från leverantören om de fått varorna mot faktura.

Det har gjort att när man beställer specialtillverkade saker ofta får betala en summa vid beställningen. En vid starten av tillverkningen och det sista när man hämtar ut varan.

Allt för att leverantören skall slippa att "leka bank".

Citera
          MariaS
          Inlägg 18-12-2007, 11:19
          Länk hit: #12

Medlem

Ett bra tips som man kanske ska ta till sig...
          Jagar just nu en husmäklare!

Redigerat av MariaS: 18-12-2007, 11:20

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-12-2007, 11:25
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Många företag sätter i system att slira med sina räkningar. Ericsson kräver 60 dagars kredit av sina leverantörer. Det "djungelns lag" som gäller. De "stora" klarar sig alltid bäst, ofta på de mindres bekostnad.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          netaave
          Inlägg 18-12-2007, 15:40
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

CITAT (Bettson @ 17-12-2007, 23:33) *
          Sitter här och är lite bannad.

Har slitit flera dygn med att hjälpa mina kunder få betalt för sitt jobb. Annars så blir deras anställda utan lön till Jul. Tror nog att det löser sig men man får be , hota, köra med moralist utpressning, söka folk som inte finns i telefonkatalogen, ta reda på deras arbetsplatser och söka dom där osv. Söka mobiltelefonnummer på nummerbyrån på den aktiella adressen, ringa och få be att prataq med pappa /( de flesta har hemligt nummer men glämmer att skydda barnens nummer)

Har kämpat som en galning för att ungefär 45 familjer ska få någon lön på fredag.

OK säger någon, vilken sketen arbetsgivare. Nej där är inte felet utan betalningsmoralen. Fakturorna är ute i god tid och ändå skiter man i att betala. Idag har jag jagat både företag och privatpersoner personligen med besök.

I morgon ska jag jaga vissa kommuner som tar för lång tid på sig att betala, en utländsk aktör, osv.

Till råga på allt så betalas inte mina räkningar heller. Alltså de jag gett mina kunder. Så man sitter här och sliter på kredit.

Tänk att man inte kan tänka så långt att obetalda räknigar drabbar andra. Det är likadant varje jul och varje semester.

Nästan varje år så går halva semestern åt h****e bara för att man återigen sitter och hjälper folk få ut sin semesterlön.

Och värst av allt. Stora företag med god likviditet med riksräckande 0771 nummer där man bara hamnar i tonvalsträsket och inte får tala med en levande människa. Besökte bland annat El-GIganten idag för att för att kräva ut kundens pengar för en obetald räkning. VI har inte tid att prate med dig blir svaret........... så otroligt nonchalant. ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Jag träffar naturligtvis på alla extremfall men vad är er uppfattning. Är betalningsmoralen sjunkande eller???????

Själv har jag gåt så långt i mina funderingar att jag nog kommer att säga upp kunder i branscher där det betalas dåligt( typ byggbranschen och restaurang). Ska försöka inrikta mig på större punkliga betalare, för jag orkar inte längre själv leva med ovissheten om hur mycket pengar det kommer att finnas på bankkontot nästa månad.

Kommer förmodligen att tillbringa julaftonen sovande i soffan av utmattning.

TÄnk att få jobba klart, hinna julshoppa, julstäda, klä granen och annat mysigt.

Arbetar du med inkasso?

--------------------

Citera
          LadyG
          Inlägg 18-12-2007, 16:35
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT
          Det här är för dig som bara har ett inkassoärende då och då. Du betalar inga årsavgifter
          eller provisioner. Istället betalar du ett fast pris per ärende.
          Priset för inkassokravet är 410 kronor + moms. Den avgiften fakturerar vi dig. Eftersom
          din kund är skyldig att betala en inkassoavgift har du möjlighet att få tillbaka 160
          kronor av det beloppet.

Har du ett större behov av inkasso eller är intresserad av provisionsinkasso, utlandsinkasso eller kreditupplysningar behöver du ett abonnemang. Vår låga årsavgift på 1.000 kronor + moms gör oss till en intressant aktör på marknaden.

http://www.kreditbevakarna.se/

SÅ dyrt verkar det ju inte om man jämför med hur mycket trassel man slipper.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Bettson
          Inlägg 18-12-2007, 17:06
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (netaave @ 18-12-2007, 15:40) *
          Arbetar du med inkasso?

Nej oh nej, Arbetar med redovisning. Men när man gör löner och ser att det inte finns pengar på kontot och kunden själv försökt så känner jag mig pressad att försöka hjälpa dom. För till syvende och sist så får ju inte jag betalt heller.

Framförallt eftersom jag tyvärr av tvingande skäl står i telefonkatalogen. VIll inte att mina kundersa anställda ska ringa på mina firmatelefoner som står i bostaden, trakassera mig på mobilen, eller ringa på familjens telefon och vara upprörda över att de inte fått någon lön.

Det är ju inte mitt fel om de anställda inte får lön. Inte mitt ansvar, men.......

Det har faktiskt hänt ett antal gånger att kunders anställda har fyllnat till lite på lördagskvällen och nu jädrar i min lilla låda ska de ringa kärringdjäveln och klaga på lönen. Precis som om de klagar till rätt instand. Jag gör ju bara lönerna jag är inte firmatecknare.

Som sagt ungefär 45 familjer skulle inte fått någon lön denna jul ifall jag inte gjort en rätt rejäl insats. Men uppskattas det. Inte då.
          Ingen önskar God Jul eller så, kan nog förvänta mig att det ringer på julaftonskvällen och någon ska klaga på lönen.

Citera
          Kathy
          Inlägg 18-12-2007, 17:10
          Länk hit: #17

Medlem

Men Bettson, sådär kan du ju inte ha det.
          Vilken arbetssituation!
          Du säger att du jobbar med redovisningen/löner, vad säger chefen/ledningen då?
          Det är ju de som har yttersta ansvaret för att lönerna kan betalas ut.

Citera
          Bettson
          Inlägg 18-12-2007, 17:16
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (LadyG @ 18-12-2007, 16:35) *
          http://www.kreditbevakarna.se/

SÅ dyrt verkar det ju inte om man jämför med hur mycket trassel man slipper.

Inkasso och factoring är två skilda saker.

Inkasso skrämmer bara de snälla betalarna, de som har glömt. De bruka ju betala ändå när man väl får tag på dom.

Rävarna som satt i system att inte betala ringer bara inkassobolaget och säger att fakturan är stridig. OCh så skiter de i att betala i alla fall.

Fatoring kan man använda sig av bankernas tex. Då får man belåna fakturorna till ett visst belopp och så skickar banken betalningspåminnelser. Men efter ett tag så får man inga nya pengar på nya fakturor eftersom de gamla inte betalat. Så får man sitta och jaga folk och driva in själv i alla fall fast man betalat för den tjänsten, för det händer inget.

Så finns det dom som köper fakturan i sin helhet. Dels tar det några dagar innan du har pengarna för de kreditprövar innan. Har varit med om det också. De har släppt igenom dåliga betalare och de har nekat ta fakuror från solida för att fakturan varit för stor.

Dels så brukar de bli problem när man säljer enstaka fakturor eftersom de flesta datasystem lägger in vart pengarna ska betalas. Säljer du inte fakturan till samma kund nästa gång så är du av med slantarna igen för kunden har då betalat till factoingbolaget. SUCK....och så ska man börja driva in pengarna från factoringbolaget... blir svettig bara jag tänker på det.

FÖr övrigt när du säljer enstaka fakturor så får du betala ca 6 % av fakturabeloppet. Dvs är fakturan på 200 000 kr och förfallotiden 30 dagar så får du betala 12 000 för det lånet. Det tycker jag är dyrt.

Citera
          Bettson
          Inlägg 18-12-2007, 17:23
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Kathy @ 18-12-2007, 17:10) *
          Men Bettson, sådär kan du ju inte ha det.
          Vilken arbetssituation!
          Du säger att du jobbar med redovisningen/löner, vad säger chefen/ledningen då?
          Det är ju de som har yttersta ansvaret för att lönerna kan betalas ut.

Det var därför jag bytte telefon för ett tag sedan . Så att jag kan banna vissa personer med tyst signal så att jag inte hör dom

Citera
          Kathy
          Inlägg 18-12-2007, 17:34
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Bettson @ 18-12-2007, 17:23) *
          Det var därför jag bytte telefon för ett tag sedan . Så att jag kan banna vissa personer med tyst signal så att jag inte hör dom

Jomen, vad säger din chef om din arbetssituation?

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 19:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon