Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Buske i Malmö, Vill veta namnet på busken.
          mrsklintan
          Inlägg 30-07-2003, 11:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 1 974

Hej

Jag bor i Malmö, i ett bostadsområde. Är nykomling på odla.nu samt att jag också är en nybörjare gällande trädgård!

Vi vill flytta till hus och vill då ha en buske som jag har sett här i kvarteret. Men jag vet inte vad den heter, så att jag kan införskaffa mig den sen. Jag hoppas på hjälp ifrån er :-)

På hösten och vintern tycker jag att den är finast. Busken är vinröd på stjälkarna, nästan vaxartad hinna. Den har långa vassa taggar. Inga blad på vintern.

Den är väl ung. 1-2 höga... Jag ska låna en digitalkamera idag, så jag ska ta ett foto av den. Jag återkommer imorgon med bild.

En annan fråga. Kan man ta sticklingar av buskar i ett bostadsområde? Man känner sig lite tjuvaktig... Men om man gör på rätt sätt så borde det väl inte skada?

En till fråga. Om man tar en stickling är det då ok att planetera i kruka och när vi fått vårt älskade hus bara plantera ut den?

Tack på förhand

Mvh mrsklintan

Citera
          KURT
          Inlägg 30-07-2003, 11:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Är det ditt eget bostadsoråde så är du ju "delägare" , så du kan nog ta stickling. Men det kan vara bra att ta några stycken. De tar sig inte alltid. För att sedan få buskform på busken så måste man i endel fall sätta flera sticklingar tillsammans (annars blir det bara en stam). Ta bort de flesta bladen på sticklingarna och sätt dem ganska djupt i sandblandad jord, som hålls fuktad (ev sätter man plastpåse över för att förhindra uttorkning).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 01:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon