Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sista natten med amning, Håll gärna tummarna!
          Tosan
          Inlägg 28-12-2007, 15:57
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Jag hade åxå lätta nätter. När sonen var 5 veckor slutade jag väcka honom för mat innan jag somnade... Då sov han till klockan 6... Tidigare hade jag ammat vid 12 och då vaknade han vid 4 igen. smile.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          Berith
          Inlägg 28-12-2007, 16:07
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Tosan @ 28-12-2007, 15:52) *
          JAg ammade åxå relativt länge, 11 månader blev det.
          Det fina med bröstmjölken är att det stärker immunförsvaret väldigt och minskar riskerna för tex allergi och astma.
          Dessutom är det ju vansinnigt praktiskt, man har ju alltid mellanmålet redo om det kniper lixom. smile.gif
          Men att nattamma så pass länge som Magdis gjort hade nog drivit mig mot vansinnets avgrund. Oerhört starkt jobbat! tummenupp.gif

"Det fina med bröstmjölken är att det stärker immunförsvaret väldigt och minskar riskerna för tex allergi och astma."

Den första tiden ja, det förstår jag, som en ren säkerhetsåtgärd eller vad man ska kalla det. yes.gif Men sen? Och man gör väl knappast barnet en "tjänst" genom att amma länge, det blir ju bara värre att vänja av ju större barnet blir. Och vem vinner mest på sen amning, barnet eller modern? För att inte tala om avvänjningen, vem mår bäst/sämst av den?

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          torvan
          Inlägg 28-12-2007, 16:19
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Minst sex månader brukar rekommenderas,
          om det funkar förstås. Självklart är det bra
          ur näringssynpunkt då man slipper konstgjorda
          produkter. Sen handlar det inte bara om att äta
          utan ger barnet mycket närhet och trygghet
          vilket betyder allt för ett litet barn. Själv ammade
          jag mitt sista barn i två år och det första i 9 mån.
          Men så stormtrivdes jag med att amma, jag hade
          nog större avvänjningsproblem än mina barn laugh.gif

Citera
          Magdis
          Inlägg 28-12-2007, 16:41
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (Berith @ 28-12-2007, 15:21) *
          Och som vanligt när jag inte förstår så frågar jag.... slap.gif

Varför ammar man barn så länge? Det finns väl ingen vits med det? Jag menar... det är väl bara när barnet är riktigt litet, ett par månader och lite mer, som mjölken gör nytta? Sen är det väl bara ren mat så att säga....? Och så små barn är det ju inga problem att vänja av, det blir väl värre ju mer dom närmar sej skolåldern...

Tycker du att 1 år är länge? confused.gif Där tycker vi visst inte lika, du och jag. Han har ju just nyss lärt sig äta en del av den mat vi äter så han har ju livnärt sig på mjölken hittills. Själv förstår jag inte att man vill sluta amma efter några månader och istället ge modersmjölks-substitut = välling. För vällingen är faktiskt inget annat än en ersättning för bröstmjölken. Så då kan du istället undra varför man ger barnet mat så länge....och den frågan är ju ganska lätt att svara på.

Citera
          torvan
          Inlägg 28-12-2007, 16:49
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 717
          Medlem nr: 2 955

Jag kommer ihåg alla negativa kommentarer jag fick
          när jag ammade länge. Det var bara från äldre
          kvinnor som inte ammat eller bara en kort tid.
          Dom var ju också lärda att ge mat var 4:e timme och
          tyckte att jag skämde bort mina barn. Sen ogillade
          dom också att jag ammade offentligt. Tyvärr verkar
          det fortfarande gälla för många. thumbdown.gif torvan

Citera
          Ralf
          Inlägg 28-12-2007, 16:49
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Var länge sen mina barn ammades. Men då fick jag lära mig att ju längre dess då bättre för barnens motståndskraft. Tror dom ammades ca 9 månader, givetvis med avtrappning. Och mina barn var oförskämt friska. Min dotter har bara varit hos läkare 2 ggr i sitt 20-åriga liv. När hon kom nu för andra gången till vårdcentralen trodde dom att det var fel på hennes journal, att allt försvunnit i den.

Men det kan ju vara olika: eskimåer tex lär amma sina barn i flera år.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Farbror Blå
          Inlägg 28-12-2007, 16:53
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (Magdis @ 27-12-2007, 16:31) *
          Hur menar du då?

"hått tu--arna"

--------------------

Citera
          Tosan
          Inlägg 28-12-2007, 17:27
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

CITAT (Berith @ 28-12-2007, 16:07) *
          "Det fina med bröstmjölken är att det stärker immunförsvaret väldigt och minskar riskerna för tex allergi och astma."

Den första tiden ja, det förstår jag, som en ren säkerhetsåtgärd eller vad man ska kalla det. yes.gif Men sen? Och man gör väl knappast barnet en "tjänst" genom att amma länge, det blir ju bara värre att vänja av ju större barnet blir. Och vem vinner mest på sen amning, barnet eller modern? För att inte tala om avvänjningen, vem mår bäst/sämst av den?

Du har rätt i att råmjölken är viktigast, det är där barnet får i sig de grundläggande antikropparna. Men ju längre man ammar desto bättre skydd anses barnet få. På många håll i världen rekommenderar man 2 års amning.
          Bröstmjölken anpassar sig ju dessutom efter barnets behov under hela perioden.
          Min son började smaka på vanlig mat vid 4 månader, och vid 5 månader hade vi bytt ut lunchen. Men det hindrar ju inte att man ammar, helamning rekommenderas numer till 6 månader, sedan byter man successivt ut mot vanlig mat.

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 28-12-2007, 17:35
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Nu var det väldigt många år sedan mina barn var små men jag var en av dem som ammade länge, tyckte att det var praktiskt och när det sedan visade sig att min son var allergisk - hade anningssvårigheter tyckte sjukhuspersonalen att det var utmärkt att han ammandes trots att han då var över sex månader - givetvis inte vid varje mål men vissa mål.

Har på nära håll varit med om att barn ammas upp till tre fyra års ålder och då tycker jag nog att det gått för långt men det är ju min personliga åsikt.

ingrid

Citera
          Magdis
          Inlägg 28-12-2007, 17:59
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (Farbror Blå @ 28-12-2007, 16:53) *
          "hått tu--arna"

Ahaaa! slap.gif rotfl.gif Hurså? Ansöker du om tjänsten? naughty.gif
          Ska passa på o skicka en tacksamhetshälsning till er som varit i chatten de senaste två kvällarna, ni har hjälpt mig att hålla mig från att rusa upp och slita åt mig lilleman de gånger jag hört honom uppe i sovrummet. thanks.gif

Citera
          Leia
          Inlägg 28-12-2007, 18:03
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Själv hade jag planer på att amma Max till 1 årsålder med tanke på allergier. Men vid 7-8 månaders ålder började han bitas. devil.gif Så då blev det ett tvärt avslut på amningen, då fick hans pappa ta honom i ett par nätter under avvänjningen.

Citera
          pejori
          Inlägg 28-12-2007, 18:09
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

som sagt...så länge man själv trivs med det så är det bara att amma på tummenupp.gif
          det är ialla fall inte farligt eller skadligt, så varför inte yes.gif
          men tre-fyra år....ja då höjer jag nog också ett eller flera ögonbryn naughty.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 28-12-2007, 18:13
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Leia @ 28-12-2007, 18:03) *
          Själv hade jag planer på att amma Max till 1 årsålder med tanke på allergier. Men vid 7-8 månaders ålder började han bitas. devil.gif Så då blev det ett tvärt avslut på amningen, då fick hans pappa ta honom i ett par nätter under avvänjningen.

Lilleman har bitit mig ett par gånger också just när han haft tandsprickning på G. Men det har varit oavsiktligt bara. Skulle han hållit på o bitas i enkom skulle han ha fått se sig om i månen efter nån mer amning. smile.gif
          Att vänja honom av med att äta just på nätterna är nåt jag gärna kunde ha gjort för länge sen, men jag har inte haft mycket till hjälp där tyvärr. Maken anser att han måste vara ledig en längre tid för att orka det o det är först nu han har varit det. Inte för att jag har kunnat vara ledig på dagarna efter att ha varit vaken halva natten, men men. Så ser situationen ut.

Så man kan ju säga att det vi genomför nu är att få till en ändring av hans sömnvanor (att somna snuttandes o vilja vakna upp på samma sätt) Jag avvänjer inte helt o hållet utan han får snutta på kvällen om han vill (men inte liggandes, för jag vill att han ska vänja sig av med det helt o hållet)

Citera
          Magdis
          Inlägg 28-12-2007, 18:22
          Länk hit: #54

Medlem

Ska tillägga att jag är glutenintolerant o det har väl bidragit lite till min motvilja till att hälla i mina barn välling till varje pris (om jag nu ska behöva försvara varför jag ammar "länge". Nu har de istället fått vänja sig vid små mängder gluten under lång tid samtidigt som amningen.

Citera
          Leia
          Inlägg 28-12-2007, 18:36
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Magdis @ 28-12-2007, 18:22) *
          Ska tillägga att jag är glutenintolerant o det har väl bidragit lite till min motvilja till att hälla i mina barn välling till varje pris (om jag nu ska behöva försvara varför jag ammar "länge". Nu har de istället fått vänja sig vid små mängder gluten under lång tid samtidigt som amningen.

Inte behöver du försvara att du ammat länge. Det är upp till var och en.

Jag vet precis hur det är att ha en man som inte är så sugen att kliva in och ta nätterna, min var lika dan. Lång övertaling blev det. När han väl tog de där nätterna tillslut för att det helt enkelt inte gick att sluta amma utan det, så började han ge Max välling på nätterna istället, så då fick jag springa upp och göra välling flera gånger per natt istället wacko.gif Och det höll jag på med tills han var nästa 3 år wacko.gif crazy.gif ... tänk vad mycket jag skulle göra annorlunda om jag fick ett barn till... Man lär sig av misstagen... (framförallt skulle jag KRÄVA mer hjälp att pappan än vad jag gjorde)

Citera
          pejori
          Inlägg 28-12-2007, 18:38
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Leia @ 28-12-2007, 18:36) *
          Inte behöver du försvara att du ammat länge. Det är upp till var och en.

Jag vet precis hur det är att ha en man som inte är så sugen att kliva in och ta nätterna, min var lika dan. Lång övertaling blev det. När han väl tog de där nätterna tillslut för att det helt enkelt inte gick att sluta amma utan det, så började han ge Max välling på nätterna istället, så då fick jag springa upp och göra välling flera gånger per natt istället wacko.gif Och det höll jag på med tills han var nästa 3 år wacko.gif crazy.gif ... tänk vad mycket jag skulle göra annorlunda om jag fick ett barn till... Man lär sig av misstagen... (framförallt skulle jag KRÄVA mer hjälp att pappan än vad jag gjorde)

är dom med och tillverkar dom, får dom också ta sin del av nätter och skötsel rtfm.gif rtfm.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Leia
          Inlägg 28-12-2007, 18:44
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (pejori @ 28-12-2007, 18:38) *
          är dom med och tillverkar dom, får dom också ta sin del av nätter och skötsel rtfm.gif rtfm.gif

Håller med dig, men när Max var bebis led jag av så mycket sömnbrist att jag inte orkade bråka och stå på mig.

Idag när Max är 7 år är han pappa jätte engagerad och en riktigt bra pappa, men de första åren var inte roliga, då knakade det rejält i förhållandet pga att han inte hjälpte till något nämvärt.

Citera
          pejori
          Inlägg 28-12-2007, 18:47
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Leia @ 28-12-2007, 18:44) *
          Håller med dig, men när Max var bebis led jag av så mycket sömnbrist att jag inte orkade bråka och stå på mig.

Idag när Max är 7 år är han pappa jätte engagerad och en riktigt bra pappa, men de första åren var inte roliga, då knakade det rejält i förhållandet pga att han inte hjälpte till något nämvärt.

av någon konstig anledning, tror dom vi är "självlärda" när det gäller små barn....
          dom pappor som tar sin bit, inser snabbt att det är dom som vinner på det i längden.
          både förhållande och barnkontakten blir bättre tummenupp.gif
          ser på min son, som nästan är rädd för att ta i sin lille...men han lär sig han med tummenupp.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 28-12-2007, 18:51
          Länk hit: #59

Medlem

CITAT (Leia @ 28-12-2007, 18:44) *

Känner så väl igen det där....när inget annat funkar och man faktiskt inte får sova ett skit under hela natten, då tar man till det som funkar så att man åtminstone får sova 30 minuter nån gång ibland. För det är väl oftast inte så att man sitter å planerar att sätta sig i en sån situation.

Citera
          Magdis
          Inlägg 28-12-2007, 18:58
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (pejori @ 28-12-2007, 18:47) *
          av någon konstig anledning, tror dom vi är "självlärda" när det gäller små barn....
          dom pappor som tar sin bit, inser snabbt att det är dom som vinner på det i längden.
          både förhållande och barnkontakten blir bättre tummenupp.gif
          ser på min son, som nästan är rädd för att ta i sin lille...men han lär sig han med tummenupp.gif

Ja de tror tydligen det...vi har diskuterat det när dottern var liten o det var samma visa då förstås (fast i ännu högre grad) och även släktingar kan ju häva ur sig saker som att "men han är ju ovan vid papparollen förstår du väl, DU måste FÅ honom att komma in i den rollen!"
          Jaha? Måste jag det? confused.gif Men vem farao lärde mig att axla mammarollen då? Jag klarade det på egen hand o jag ska väl inte behöva ta ansvar för att nån annan ska ta sin del? Men det råkar ju vara så att jag har väldigt starka modersinstinkter och drift att ta tag i saker och ting och han är det rakt motsatta.

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 22:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon