| |
|
  |
Sista natten med amning, Håll gärna tummarna! |
|
|
|
|
04-01-2008, 20:11
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Eva i Skåne @ 04-01-2008, 18:28)  Första natten har vi läst om. Hur gick det sedan Magdis? Hoppas han är avvand nu redan.  Som vi befarade så krånglades det till när vi var bortresta. Vi sov alla fyra i ett pyttelitet trångt rum och bara det att få jäntan och lilleman att somna bredvid varann är ju en utopi i princip. Det blev "nöd-ammande" både nån morgon och nån kväll för att få ihop de omöjliga ekvationerna. Dock krävde han inte att bli ammad varje gång han vaknade på natten o det är ju en stor framgång iallafall. Enligt makens referensramar har han sovit dåligt de tre nätter vi var borta, men enligt mina har han sovit "hela natten" (trots att jag inte kunnat sova nästan nåt under de nätterna så det beror inte på att jag inte hört honom. Jag hade öronproppar inkörda i örona men jag vaknade ändå med ett ryck varje gång lilleman pep) Igår skulle vi ju då sova med lilleman mellan oss och då somnade han nere i min famn medan pappa la jäntan uppe och sen la jag ner honom i spjälsängen (men tyvärr vaknade han efter 30 minuter) sen låg han i vår säng. Inatt vaknade han massor med gånger och det märktes hur svårt han tyckte det var att inte få amma fast jag låg där. Han kurade ihop intill mig och körde ner handen i BH:n  En stund verkade det som att han skulle nöja sig med att klämma men sen började han ynka över att han inte fick snutta...han klämde och klämde samtidigt som han försökte suga på min haka  Stackars liten! Så nu har vi sagt att det är bäst att jag och jäntan sover i ett annat rum några nätter igen. Vi var ju medvetna om att resan skulle kunna krascha allting och det var han som propsade på att vi skulle åka bort, så då måste ju även han ta konsekvenserna av det. Även om han tar några nätter med lilleman så sover han ju 5 ggr mer än jag (min sömn har ju blivit helt kraschad, behöver nog starka piller för å rätta till det tyvärr)
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2008, 20:15
|

Medlem
Antal inlägg: 10 735
Medlem nr: 2 529

|
Stackars lilleman! Ha mjölkbaren så nära, men så långt borta Hoppas det går bra i fortsättningen. WIlma
Redigerat av Wilmer: 04-01-2008, 20:16
--------------------
Killerq Mini Wrigg.jpg
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2008, 20:48
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (pejori @ 30-12-2007, 22:22)  ja för övrigt jag gick upp i vikt i solidaritet med min hustru undergraviditeterna. Men de sen gick ju hon ner i vikt igen! Vilket j-a sätt va???
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
|
|
|
04-01-2008, 21:05
|
Medlem
Antal inlägg: 717
Medlem nr: 2 955

|
Jag har ett litet tips som kan funka, kanske, kanske... Min son var två år när jag slutade och jag hade jättejobbigt att inte "slänga dit den" Då plåstrade jag först bröstvårtorna, sen berättade att jag hade så ont, så ont vilket han förstod. Förstod att jag inte skulle klara mig igenom natten utan att slita bort plåstret . Så jag bandagerade hela min överkropp för säkerhets skull. Inte en chans en snutthungrig unge skulle få tag i mig det gick faktiskt över på ett kick
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2008, 14:16
|
Medlem

|
Nu har han sovit med pappa i två nätter igen. Första natten hade han vaknat väldigt ofta men inatt hade han sovit väldigt bra. klockan 7 väckte maken mig för då skulle han upp och jobba så då la jag mig hos lilleman. Han blev förtjust över att hitta mig i sängen när han vaknade men han insisterade inte på att få snutta utan slumrade till i omgångar och vi steg inte upp förrän halv tio sen! Nu har jag just lagt honom för att sova middag och även det funkade utan snuttning. Han rullade runt på mig och gosade och försökte tugga på mina kinder och till slut somnade han med huvet i stort sett ovanpå mitt huvud  Men jag lyckades lirka mig ut och ska ta en kopp kaffe nu med en massa gott glutenfritt fikabröd som svärmor har bakat.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2008, 14:28
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
Oj lilla gubben.....det är inte lätt att förstår vad mamma och pappa hittar på, att inte få mysa och snutta när man vill. Du gör det bra Magdis.....ni är på rätt väg. Det kommer att gå sakta men säkert. Håller tummarna och ser fram emot att få läsa fortsättningen.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2008, 14:37
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 12 390

|
Hoppas det går bra för er! :-) Jag ville bara säga: För mig har det underlättat mycket att aldrig bestämma något från början, när det gäller amningen av min lilla flicka.
Innan hon föddes trodde jag att jag skulle amma ca 8 månader... men när de 8 månaderna var till ända, så var det som om det blev riktigt roligt att amma för första gången! Som om hon just då fattade hur man skulle göra, samtidigt som min kropp vant sig, och kunde somna om på nolltid så fort jag lagt henne till bröstet.
Så jag tänkte, OK, när hon är ett år slutar jag. Men när hon var ett började hon visa så tydligt hur mycket hon njöt av amningen, skratta, smeka brösten osv, så då fanns det ingen chans i världen att sluta. Inte ens under en vecka när hon bet mig i tuttarna... jag förstod senare att det berodde på att jag var stressad just då, så det kom ingen mjölk.
Nu är hon 1,5 år, har just börjat på dagis och behöver tanka massor av trygghet på nätterna. Så hon ammar mycket mer nu än när hon var 10 månader, för då hade hon just börjat pröva riktig mat och tyckte det var jättespännande att äta "vuxenmat".
Så: Ta det lugnt med avvänjningen. Det gör inget om det "kraschar" vid resor etc. Jag har bekanta som avvänjt helt, kört med välling några månader, för att sedan ta upp amningen igen när de är piggare eller mindre stressade.
Och: Visst är det kanon för barn att bli ammade länge! Både för deras kropp och psyke är det det allra bästa, det är läkare och psykologer eniga om. Men bara om mamman orkar med det! Och i vår kultur är det tyvärr svårt för oss mammor att klara att amma i 4-5 år, vilket är det optimala. Man behöver helt enkelt en väldig massa uppbackning för att palla det - mer än vi västerlänningar har tillgång till :-(
Sist av allt vill jag gärna tipsa dig om ett skönt forum med vänliga och rara mammor och pappor: www.sjalbarn.se Där har jag fått mycket inspiration och kunskap om både amning och annat som gäller föräldraskap!
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2008, 15:02
|
Medlem

|
Jodå jag ammar gärna länge. Men på nätterna har det inneburit att jag aldrig fått sova längre än 30 minuter i sträck och sammanlagt fått ett par timmars sömn per natt...och jag funkar inte längre om det ska vara så. Därför är det bättre för både mig och honom om det blir en tydlig gräns att nu är det slut på att ligga i sängen och snutta. På dagen ammar jag honom fortfarande ibland, sittande i soffan. Dottern ammades i 3 år.
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2008, 15:12
|
Medlem
Antal inlägg: 9
Medlem nr: 12 390

|
Mmmm, utan nattsömn går det inte. Särskilt inte när man har två barn, som du har!
Det jag försökte säga var att.... eftersom du verkade lite stressad över att avvänjningen gått lite ryckvis, ett steg fram och två tillbaka.... så tror jag att det faktiskt är helt OK att det går till så. Bättre för dig och lillkillen än ett tvärt slut. Eftersom du vet att det är ditt mål att sluta nattamma, så kommer det att bli så... och lite snubbel och hit-och-dit på vägen kan säkert vara till hjälp för dig och lilleman, hjälpa er att vänja er gradvis vid det nya.
Stort lycka till! :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
06-01-2008, 15:23
|
Medlem

|
CITAT (enefalk @ 06-01-2008, 15:12)  Mmmm, utan nattsömn går det inte. Särskilt inte när man har två barn, som du har!
Det jag försökte säga var att.... eftersom du verkade lite stressad över att avvänjningen gått lite ryckvis, ett steg fram och två tillbaka.... så tror jag att det faktiskt är helt OK att det går till så. Bättre för dig och lillkillen än ett tvärt slut. Eftersom du vet att det är ditt mål att sluta nattamma, så kommer det att bli så... och lite snubbel och hit-och-dit på vägen kan säkert vara till hjälp för dig och lilleman, hjälpa er att vänja er gradvis vid det nya.
Stort lycka till! :-) Ja det är ju säkert inte hela världen att det blev ett avbrott i det hela. Nu när det är andra barnet så är vi säkrare på att det faktiskt kommer att funka och förhoppningen är att han liksom syrran kommer att börja sova hela natten när han slutar äta på nätterna. Jag önskar att det kunde funka att amma en gång per natt och låta honom ha sitt mys, men han blev alltmer hagalen.  Precis samma var det med syrran, exakt var 30:e minut vaknade hon. Tack för lyckönskningarna!
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2008, 19:47
|
Medlem

|
Lite uppdatering kommer här. Under jullovet tog vi alltså bort nattamningen medan maken var ledig och kunde ta hand om honom, sen dess har jag inte sovit i samma säng som Lilleman (utom när vi var ensamma här under sportlovet, då var det ju tvunget eftersom han sover i dubbelsängen) Han fick fortsätta att snutta på morgonen och lite då och då eftersom han gillar det så mycket, men sen började han ta sig mer och mer friheter.  När vi var ensamma här flera dagar så blev han totalt tuttfixerad och nu håller han bara på och gräver i min tröja hela tiden. Så nu när det är påsklov och maken är pappaledig för storasyster så tar vi tag i att avvänja honom helt. Han har varit ledsen men det har ändå gått bra. Jag tror han har förstått vad vi pratat om och vet att det ska vara slut på snuttandet, för han har tittat mig i ögonen några gånger och sagt "dä?" och pekat på tröjan. Annars sliter han bara upp den. Men jag har sagt nej och det har han accepterat. Sen blev det lite silikonvarning här på kvällen så jag var tvungen att mjölka mig lite...muuuuu!
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2008, 20:00
|

Medlem
Antal inlägg: 10 013
Medlem nr: 11 250

|
CITAT (Magdis @ 21-03-2008, 19:47)  Lite uppdatering kommer här. Under jullovet tog vi alltså bort nattamningen medan maken var ledig och kunde ta hand om honom, sen dess har jag inte sovit i samma säng som Lilleman (utom när vi var ensamma här under sportlovet, då var det ju tvunget eftersom han sover i dubbelsängen) Han fick fortsätta att snutta på morgonen och lite då och då eftersom han gillar det så mycket, men sen började han ta sig mer och mer friheter.  När vi var ensamma här flera dagar så blev han totalt tuttfixerad och nu håller han bara på och gräver i min tröja hela tiden. Så nu när det är påsklov och maken är pappaledig för storasyster så tar vi tag i att avvänja honom helt. Han har varit ledsen men det har ändå gått bra. Jag tror han har förstått vad vi pratat om och vet att det ska vara slut på snuttandet, för han har tittat mig i ögonen några gånger och sagt "dä?" och pekat på tröjan. Annars sliter han bara upp den. Men jag har sagt nej och det har han accepterat. Sen blev det lite silikonvarning här på kvällen så jag var tvungen att mjölka mig lite...muuuuu! 
--------------------
Camilla zon 2-3
Ett gott skratt förlänger munnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-03-2008, 22:27
|
Medlem

|
Skratta på ni.  *muuuuuu* Sinar nog snart hoppas jag, har ju ändå inte ammat sen igår vid 16-tiden och inte behövt mjölkas förrän nu.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2008, 09:55
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
...och du har ersatt tutten med russin! Nu förstår jag varför han blev halvt hysterisk när russinen tog slut!
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
|
|
|
22-03-2008, 12:33
|
Medlem

|
CITAT (Biggan_ @ 22-03-2008, 09:55)  ...och du har ersatt tutten med russin! Nu förstår jag varför han blev halvt hysterisk när russinen tog slut!   Nä han fick lite russin redan innan jag började avvänjningen. Idag har han faktiskt inte ens försökt stoppa händerna innanför tröjan på mig så det verkar gå snabbt med avvänjningen. Jag får nog dock akta mig snart så det inte blir mjölkstockning i påsk.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|