Hoppas alla firat sin jul på sitt sätt nu så jag kan dra den här historien. Den publicerades i GP på julaftonen men jag har väntat. Enligt många forskare så firas Jesu födelse i fel stad. Det finns två Betlehem i Palestina/Israel, dels det som vanligen nämns och som ligger i Judéen och sen ett mindre känt i Galiléen nära Nasaret. På Jesu tid var det sistnämnda ett stort myllrande regionalt centrum medans det i Judéen inte ens verkar ha funnits på den tiden. Senare blev Betlehem i Galiléen en stor kristen plats med en stor bysantinsk kyrka och kloster.
Det verkar lite otroligt att den höggravida Maria? skulle skumpat iväg 15 mil på en åsna till en obebyggd trakt. Att man ändå förlägger födelsen dit har enligt forskare att göra med att göra Jesus mer gångbar bland judarna, alltså ren propaganda. Fast forskarvärlden har lite svårt att ta emot dessa nya rön och motståndet är säkert kompakt bland alla kristna. För att inte tala om turistintresserna runt Betlehem.
Men varför bry sig, det är så mycket som ändå inte stämmer eller är tveksamt i Jesu-kulten. Att det är en historisk person tror tom jag men inte resten. En vanlig utomäktenskaplig pojke, såna under händer fortfarande. Vi vet inte säkert var han föddes, vilket datum, vilket år, vad mamman hette(Maria användes inte i dom trakterna på den tiden), uppväxten mm. Bibeln är mer en religiös skrift än ett faktaunderlag. Var och en får tro vad han eller hon vill, jag firar bara midvinterblotet.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|