Hej!
Nu är julen nästan slut, och sen kommer nyår, och sen är det ju januari och i februari måste man börja tänka på SÅDDEN! Innan allt från sensommaren faller i glömska tänkte jag passa på att fråga er vilka tomat- och gurksorter som funkade bäst i era växthus i somras. Mitt växthus är 10 m2, jag odlar i krukor och har hydromat (vilken efter många timmars injusterande och trixande funkar hyfsat).
Jag prövade två gurksorter; Suy Long, en kinesisk, knottrig gurka som var mycket bra. Riklig med frukter, knottriga så man måste skala dem, men söta och mycket goda. Skördade den sista av dessa gurkor i slutet av oktober! Dessutom en, tror jag, amerikansk sort som heter Marketmore och den var mycket, mycket bra, fast helt annorlunda. Rund, slät, lite kortare, välsmakande, men inte lika söt, mer krispig. Båda sorterna tänker jag odla även nästa år, om jag inte får nåt annat tips!
Tomaterna då? Gardeners Delight som alltid vart bra funkade inte alls 2007, jag fick bara enstaka frukter på den plantan! Likadant med Tigerella, den möglade bort. Oregon Spring, ny sort för mig, var helt klart bäst i år! Både i växthuset och på altanen! Underbart stora, välsmakande, och många per planta. Egentligen en busktomat, så växthuset var inte nödvändigt, det skilde bara en vecka i tid för tomaterna i växthuset jämfört med altanen. Green Grape, bra liksom tidigare år; många, små och mycket söta. Ildi blev bra på altanen, men smakar ju inte som Green Grape precis! Och så Balkonzauber; pålitlig, tidig, inte så söt, funkar på altan och i växthus.
Promyk, ny sort, som funkade sådär, inte lika god och rikgivande som Oregon Spring. Någon som testat dessa sorter? Jag skulle gäran vilja ha en "oregon spring" fast som högre planta, som producerar ännu mer...
Ser fram emot lite tips från er!
Ulrika i Lund
|