Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Magnolior, våga odla!
          Marina i Hällekis
          Inlägg 03-01-2008, 01:14
          Länk hit: #21

Gäster

CITAT (Lotta i Gbg @ 03-01-2008, 00:53) *
          Yellow Bird är väldigt bra. Även om just Annas exemplar inte överlevde. Det är svårt med den gula färgen i vårt klimat, vi kan inte få riktgt klargula färger utan får nöja oss med lite stillsammare. Yellow Bird är trots allt bra gul, lite åt det gröna hållet. Den blommar lite efter att bladen slagit ut så den är inte lika spektakular som de som blommar på bar kvist. Blommorna är relativt små (8-10 cm) men väldigt många. Min började blomma efter 4 år och fick snabbt många blommor, ungefär 50 första gången). Min står i zon 3 i lerjord.

Då får det nog bli en sån, om jag inte hittar en med större blommor.
          Börjar bli dåligt med plats i trädgården whist.gif , så jag får välja med omsorg, får inte plats med allt jag vill ha. -cry-.gif
          Inte blir det lättare heller, med alla frestelser här på forumet.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 03-01-2008, 09:24
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag tror att med 'Yellow Bird' gäller det att få tag på rätt exemplar. Lottas är på egna rötter och verkar vara hur bra som helst. Min är ympad och köpt dessutom med avhuggna rötter, noll tillväxt, små och få blommor (max fyra per år men flera knoppar nu). Hoppas ändå den tar sig med tiden, den är planterad hösten 2005.

'Yellow Bird' är den enda riktigt smörgula Magnolian jag känner till, 'Yellow River' har blekare blommor i vårt klimat. Om jag har fattat det rätt så får många magnolior mera mättade kulörer i varmare klimat och det kan även skilja stort mellan olika växtsäsonger.

Bilbo, Trädgårdshuset har jag handlat på, bor ca en mil därifrån. Minns att den kalla våren 2005 hade de skyddat alla sina magnolior mot frost med mattor hängda över dem och runtomkring dem. Fick även en trevlig pratstund med trädgårdsmästaren där. Dock hade deras magnolior (Obovata och Stallata Waterlilly jag köpte där) rotklumpar med avhuggna rötter. Håller med att det är ett fint ställe, otroligt fint urval av olika fruktträd.

Har också ca 25 småfågelholkar uppsatta på min tomt på landet (Lisö), men den enda tacksamheten fåglarna visar är att plundra magnoliaknoppar och även päronknoppar i fjol. Har dock ingen fågelmat där pga oregelbundna besök där under vintrarna. Av diskussioner på nätet låter det att vissa får problem med fåglar och vissa sliper, har inte lyckats redan ut vilka betingelser som styr.

För Er som vill läsa mer om Magnolior finns det två intressanta böcker på engelska att köpa på Amazon.uk.com:
          Jim Gardiners "Magnolia - a gardeners guide"
          samt
          Graham Rankins "Magnolia Hamlyn Care Manual"
          Undvik däremot "Magnolias" av Rosemary Barrett (inget mervärde) och Dorothy Callaways Magnoliaböcker (svårlästa med lågt mervärde för oss amatörer).

Sen finns det en annan spännade bok, "Magnolias of China" för den som ha ca 120 Euro över. Säg inte att allt från Kina är billigt....

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 03-01-2008, 12:15
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Jan, jag måste faktiskt protestera när du skriver att man ska undvika Dorothy Callaway's 'Magnolias'. Den har iofs några år på nacken (-94) men jag har haft mycket stor glädje av den under många år och lärt mig massor och den är definitivt inte svårläst, utan snarare tvärtom tycker jag. Den har i allafall tidigare varit betraktad som en av de bästa magnoliaböcker som vi har.
          Har du den själv?

--------------------

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 03-01-2008, 15:08
          Länk hit: #24

Medlem

Jag har hennes The World of Magnolias, men jag tyckte att den var tung och gav inte så mycket för mig. Säkert intressant om man vill veta vilka arter och sorter som finns och hur de är besläktade med varandra, men "jordnära" beskrivningar hur man odlar magnolior hittade jag i de två andra böckerna.

Vet inte om det är samma bok vi pratar om (Magnolias vs The World of Magnolias), bägge har i alla fall 308 sidor enligt Amazon.com.

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 03-01-2008, 16:12
          Länk hit: #25

Medlem

Jodå, det lär vara samma, att den heter olika hade något att göra med var den trycktes eller hur det nu var. Tänk vad olika man kan uppfatta en bok:-) För mig har den varit en fantastisk inpirationskälla i många år. Men jag är säkert inte lika noga som du, när det gäller plantering.
          De andra böckerna lät ju intressanta, tack för tipsen.

--------------------

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 03-01-2008, 17:45
          Länk hit: #26

Gäster

CITAT (Jan af Lisö @ 03-01-2008, 09:24) *
          Jag tror att med 'Yellow Bird' gäller det att få tag på rätt exemplar. Lottas är på egna rötter och verkar vara hur bra som helst. Min är ympad och köpt dessutom med avhuggna rötter, noll tillväxt, små och få blommor (max fyra per år men flera knoppar nu). Hoppas ändå den tar sig med tiden, den är planterad hösten 2005.

'Yellow Bird' är den enda riktigt smörgula Magnolian jag känner till, 'Yellow River' har blekare blommor i vårt klimat. Om jag har fattat det rätt så får många magnolior mera mättade kulörer i varmare klimat och det kan även skilja stort mellan olika växtsäsonger.

Har också ca 25 småfågelholkar uppsatta på min tomt på landet (Lisö), men den enda tacksamheten fåglarna visar är att plundra magnoliaknoppar och även päronknoppar i fjol. Har dock ingen fågelmat där pga oregelbundna besök där under vintrarna. Av diskussioner på nätet låter det att vissa får problem med fåglar och vissa sliper, har inte lyckats redan ut vilka betingelser som styr.

Hoppas att det blir en varmare sommar i år, vintern är mild hittils, ska bli intressant och se ifall Yellow river blir gulare, den blommade första gången i år och det har inte varit något superår, vädermässigt.

Jag tänkte ev köpa Magnolior från Magnoliastore och/eller från Esveld, någon som har erfarenhet av deras plantors rotsystem?

Här har aldrig fåglarna plundrat magnoliaknopparna, men de har massor av annat att äta, b la äter de gärna "kottarna" på tujorna, frön från syrener och vi matar dem dessutom. Du har inte plats för något sådant (plantor), då kanske de lämnar blomknoppar i fred?

Citera
          kompostjord
          Inlägg 03-01-2008, 17:51
          Länk hit: #27

Gäster

Vad jag har hört och vad jag själv erfarit så har Magnoliastores plantor fina rötter.
          Om det är något alldeles speciellt du vill ha så måste du nog beställa nu, och be dem hålla plantan eller förvara den själv på lämpligt vis.
          Räkna med ungefär 500kr för en planta levererad hem till dig.
          En liten rackare, ofta ympad.
          En del entusiaster menar att det ine är så bra med ympat, och andra menar att det är precis rätt melodi för att veta att man får just det man vil ha.

Det finns en firma Rein Mark Bulk som har billigare än många andra, men vet inget om deras kvalite.
          Så här ser de ut när de anländer. Den tjocka pinnen är en Bambukäpp som förhindrar plantans kringfarande i lådan.
          http://www.odla.nu/forums/uploads/11945369..._1533_55106.jpg

Här finns Bulk, de har en M Alixeed, en stambildande Stellata, häftigt och svårt att hitta.
          http://bulk-boskoop.nl/

Redigerat av kompostjord: 03-01-2008, 17:55

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 03-01-2008, 18:19
          Länk hit: #28

Medlem

De tre magnolior jag fått från Magnoliastore.com i fjol hade fina rötter.

Det gäller också att de inte anländer från magnoliastore för sent, mina kom i mitten av april, och det kom en nattfrost två nätter efter planteringen som gjorde att de redan utslagna bladen på min 'Blushing Belle" frös sönder. Jag var inte där (landet) och kunde inte skydda dem med fiberduk. Efter det så har magnolian mest tjurat resten av säsongen, men den verkar ha friska bladknopar så den kanske klarar sig.

Frosten är ett vanligt problem för magnolior som importeras till Sverige - våren börjar i Europa många veckor tidigare.

---
          Har följt lite diskussioner om det att ge fåglar mat för att de skall låta bli magnoliornas knoppar och det finns två diametralt skilda åsikter:
          1. Fixa annan mat så lämnar de knopparna i fred !!
          2. Maten drar bara flera fåglar till tomten !!

Citera
          kompostjord
          Inlägg 03-01-2008, 18:33
          Länk hit: #29

Gäster

Jag har en hel påse jättestark chili i frysen.
          Tänk att mixa denna och pensla på knopparna,eller sila och sen spraya med sprutan, det vore ju aptithöjande i lagom dos, men knappast nåt för smånäbbar.

Har hört att nåt liknande kan vara bra på tulpaner, kanske Bambi ogillar peppar.

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 03-01-2008, 21:09
          Länk hit: #30

Medlem

Många är väldigt positiva till Magnoliastore. Personligen har inte de jag fått därifrån lyckats så bra. Det kan ju iofs bero på sorten i ena fallet. Jag tycker att de i förhållande till sin storlek blev rätt dyra. De var om jag minns rätt ( det är flera år sedan) 30-40 cm höga och rätt ynkliga. Mina sorter var Big Dude som växte baklänges i ett par år tills den dog och Goldstar som stod still i ett par år och sedan dog. Jag har idag andra magnolior på de platserna som de stod på som lyckats bättre.

--------------------

Citera
          Marina i Hällekis
          Inlägg 05-01-2008, 11:29
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (kompostjord @ 03-01-2008, 17:51) *
          Vad jag har hört och vad jag själv erfarit så har Magnoliastores plantor fina rötter.
          Om det är något alldeles speciellt du vill ha så måste du nog beställa nu, och be dem hålla plantan eller förvara den själv på lämpligt vis.
          Räkna med ungefär 500kr för en planta levererad hem till dig.
          En liten rackare, ofta ympad.
          En del entusiaster menar att det ine är så bra med ympat, och andra menar att det är precis rätt melodi för att veta att man får just det man vil ha.

Det finns en firma Rein Mark Bulk som har billigare än många andra, men vet inget om deras kvalite.
          Så här ser de ut när de anländer. Den tjocka pinnen är en Bambukäpp som förhindrar plantans kringfarande i lådan.
          http://www.odla.nu/forums/uploads/11945369..._1533_55106.jpg

Här finns Bulk, de har en M Alixeed, en stambildande Stellata, häftigt och svårt att hitta.
          http://bulk-boskoop.nl/

Då gäller det att bestämmas sig snart med andra ord, lite velig, många läckra sorter.
          Får väl annars vänta till nästa säsong.

Din planta ser fin ut!

Tack för tipset, om Bulk, sambon och plånboken bävar whist.gif , men jag ska nog kika igenom den katalogen, också! innocent.gif bara kika.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 05-01-2008, 17:46
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

CITAT
          Jag har en hel påse jättestark chili i frysen.
          Tänk att mixa denna och pensla på knopparna,eller sila och sen spraya med sprutan, det vore ju aptithöjande i lagom dos, men knappast nåt för smånäbbar.

Tveksamt om det funkar med chili mot fåglar. Papegojor mumsar i alla fall glatt i sig torkad chilipeppar utan att så mycket som blinka. Dom känner tydligen inte den starka smaken.

Kan nog funka mot Bambi däremot!

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 05-01-2008, 21:30
          Länk hit: #33

Gäster

Nu har jag med hjälp av forumister och internet vågat mig på ett härdigt starta-på-kit. Om det går bra i början så fortsätter man ju gärna med mer riskabla sorter.

´Colossos´ - en sieboldii med större blommor, vit väldoftande, zon IV
          M. kobus - kanske den något mindre namnsorten ´Norman Gould´, vit doftande, zon III
          ´Elisabeth´, gräddgul, svag doft, zon III
          ´Galaxy´, ljusrosa doftande, zon III (IV)

Är det värt att ta bort en 120-årig björk för dessa månntro... Björkar brukar inte bli äldre än så ändå.... Och den står farligt nära huset.

Citera
          CGB
          Inlägg 06-01-2008, 08:05
          Länk hit: #34

Gäster

Angående björken.., kanske bifogade lathund för att identifiera farliga träd kan tjäna som vägledning för eventuella åtgärder?
          http://www.treesaregood.com/treecare/hazards.aspx

Citera
          kompostjord
          Inlägg 06-01-2008, 09:22
          Länk hit: #35

Gäster

Björkar kan ju suga ur det lilla våta som finns.
          Jag planterade många meter från min björk, år 2, då de nyplanterade skulle sätta fart, ja då stog allt stilla, björken hade letat sig dit och tog allt vatten. Nu är Björken borta :-)

Hur är härdigheten på den där Brozzoni? Har du kollat upp den?
          Har för mig att den uppskattas för hyfsat stora blommor och härdigheten.

Kul att du blivit biten :-) Snokat nåt på Yahoo?
          Köp inte allt på en gång, spara nån plats så du kan handla igen när du upptäcker att du behöver nån mer.

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 06-01-2008, 13:06
          Länk hit: #36

Gäster

Björken är inte farlig ännu men jag tänker ta bort den om jag ska plantera magnoliorna.

Apropå ´Brozzoni´ så sätts den att klara zon III. Den finns på min lista men har inte tänkt att skaffa den nu till våren.

Inget yahooande här än, men tack för tipset, jag har i stället kollat lokalt vad som anses gå bra och utifrån dem valt några som jag tycker ser snygga ut. Vill inte ha för starka färger eller för stora blommor på den här platsen, däremot måste de dofta.

Redigerat av Anders Roslagen: 06-01-2008, 13:06

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 06-01-2008, 15:30
          Länk hit: #37

Medlem

Självklart ska du ta bort björken Anders:-) Du behöver väl ved... Väldigt trevlig lista, möjligen att jag själv skulle bytt ut kobusen mot 'Wada's Memory' (eller ännu hellre köpa båda:-)) som också doftar, men som blommar pålitligt relativt snart. Det är en M x kewensis som alltså är en korsning mellan M salicifolia och M kobus, och de är superhärdiga. (så superhärdiga som man kan vara i Sverige alltså)

--------------------

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 07-01-2008, 08:18
          Länk hit: #38

Medlem

Jag vill sätta ett litet frågetecken för Colossus, blir dess blommor verkligen större och med flera tepaler i nordiska klimatet ?? Jag minns att frågan har diskuterats i något forum men är inte 100% säker vad man har kommit fram till ?

Brozzoni skall nog klara zon III, men frågan är om den inte blommar så tidigt på våren att dess blommor lätt skadas av frosten, också en fråga som bör kollas.

Har tyvärr inga referenser till vad jag skrev ovan, utan bara några svaga minnen någonstans i bakhuvudet.

Citera
          skogstroll
          Inlägg 07-01-2008, 10:22
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

jösses jag var inne på magnoliastore.com - vilka otroligt vackra magnoloir, det blir dyrt i vår... whistling.gif

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Flyguy
          Inlägg 08-01-2008, 21:42
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 245

CITAT (Jan af Lisö @ 07-01-2008, 08:18) *
          Brozzoni skall nog klara zon III, men frågan är om den inte blommar så tidigt på våren att dess blommor lätt skadas av frosten, också en fråga som bör kollas.

Sitter just med vårens beställningar och tror att en "Brozzoni" hänger med i år.
          Jag tror att "Asian artistry", "Big dude" och någon mer får plats också, jag är tveksam till om Sprengeri "Diva" klarar sig här (z3) men nog är man sugen, någon som har koll?

En sådan här "vinter" till så får det bli "Campbelli" också, någon nytta skall man ha av klimateländet.... naughty.gif

Går det så går det, provar man inte går det absolut inte.

Citera

5 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-12-2025, 20:35

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon