Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 3 4 5  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Magnolior, våga odla!
          lappa71
          Inlägg 16-02-2008, 22:25
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 7 627

"Kan inte hålla mig borta från denna tråd om Magnolior"....nej Bilbo gör inte det. Väldigt dumt att hålla sig ifrån Magnolia. Kul info om Linudden. Synd att Nyköping ligger så avigt till(från Dalarna). Eftersom du bor åt 08-hållet så skulle det vara bra med lite insideinfo om Norrby trädgård. De har en del interessanta surjordare och verkar, av prislistan att döma, inte vilja råna sina kunder.......
          Har du eller nån nåt att säga om dem? Kenneth

Citera
          Bilbo i Trollbäc...
          Inlägg 17-02-2008, 10:37
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 109
          Medlem nr: 2 619

Hej Kenneth,

Jag bor precis nära Norrby trädgård och har följt deras etablering med glädje. Dom är ju ganska nya och började med ett litet skjul bara. Jag handlar mycket hos dem och de har bra kvalité samt otroligt duktiga ägare som dessutom är super trevliga! Jag rekommenderar alla i Stockholmsområdet ett besök där. kolla in: http://www.norrbytradgard.se/

Enda nackdelen är att dom för min smak är lite för små i sortimentet. Dom skulle gärna kunna ha mera yta och därmed flera växter. Hoppas dom bygegr ut. Jo, som medlem i Svensk trädgård får jag rabatt oxså. Kommer inte ihåg hur mycket men tror det är 20%.

Som sagt, har ni möjlighet besök gärna Norrby trädgård i vackra Trollbäcken, Tyresö!

Citera
          Krokodilen
          Inlägg 22-02-2008, 09:05
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 377
          Medlem nr: 4 810

Hej Bilbo!
          Är själv nyinflyttad i Mörtvik precis på andra sidan Drevviken från dig sett och min dröm är en Magnolia i trädgården. Och jag vet inte ens vilken zon jag bor i! (Undrar om det är samma som du, fast jag bor lite längre österut?) Och inte vet jag vilken sorts jord vi har i trädgården heller, jord som jord tänker jag som är äkta storstadsbo biggrin.gif

Inser efter att ha läst ditt inlägg att det kanske inte bara är att plantera och hoppas utan jag bör nog gå lite mer vetenskapligt till väga (det säger maken också). yes.gif Kanske ska börja med att skaffa hem boken du tipsar om.

Citera
          Siska
          Inlägg 03-03-2008, 10:08
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 1 092
          Medlem nr: 12 412

Ni som har Magnolior i era trädgårdar hur gör ni nu till våren lägger ni på ny jord på era Magnolior?

MVH Siska

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 03-03-2008, 11:00
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Ett lager med kompost brukar mina få. Det gör inget om den inte är helt nedbruten.

--------------------
          Lena

Citera
          lappa71
          Inlägg 03-03-2008, 23:04
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 73
          Medlem nr: 7 627

....mera matnyttigt om Magnolia! Senaste numret av Rhododendronbladet kom idag. Den innehåller en nästan 6 sidor lång genomgång av arter och hybrider, med avseende på härdighet. MYCKET nyttig läsning. Bl.a en liten historia om M. sieboldii som författaren(Lennarth Jonsson) haft en ´date´med på Arboretum Mustila i Finland. Den hade då utstått 3 kalla vintrar med 40 minusgrader!! Kanske läge att jaga rätt på Rhododendronbladet...om du nu inte redan är medlem - vill säga. Och här är länken: http://www.rhododendron.se/ Kenneth

Citera
          Siska
          Inlägg 04-03-2008, 21:22
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 1 092
          Medlem nr: 12 412

Tack för svar Lena då blir det att ge lite godis till dom nu på vårkanten.

Synd att man inte kan köpa Rhododendronbladet ute i handeln hade gärna läst om "dejten" med en skönhet....

Siska

Citera
          Maja N
          Inlägg 08-03-2008, 15:29
          Länk hit: #88

Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem nr: 13 617

Efter att ha lästa alla glada inlägg om magnolior så vill jag oxo ha!!! Men det finns ju så många underbara sorter att välja mellan och i min lilla trädgård får inte alla plats...
          Det jag söker är en M med blad som M Stellata och färg som M Soulangiana - vit insida på blombladen med en skiftande ljusrosa/vit ton på baksidan, järna lite styva/tjockare blomblad. Det bör vara ett litet träd/buske som jag kan ta en promenad förbi eller kanske sitta på en bänk under....... (zon 3-4)

Har funderat på en Leonard Messel men har sett så många olika bilder på dem att jag inte vet vad jag ska tro.

Har ni kanske några tips eller bilder till en grönis som mig? // Maja

Citera
          Maja N
          Inlägg 12-03-2008, 20:18
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 58
          Medlem nr: 13 617

Hm.. när jag läste en prislista för magnolia fanns det fyra varianter av samma sort. Busk, 70-90 cm. Busk, 80-100 cm. Solitärbusk, 125 cm. Solitärbusk, 175-200 cm

Vad är det för skillnad?

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 13-03-2008, 08:22
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

För plantskolealster betalar man efter storleken, ju större dessto dyrare....

Men jag är lite osäker om det är bättre att köpa stora plantor, kan hända att mindre plantor har lättare att ta sig på ett nytt ställe. Sen tycker jag att de ska vara krukodlade (CO) med oskadade rötter. Har själv dåliga erfarenheter från stora, ympade magnoliaplantor med rotklump.

Citera
          Styrax
          Inlägg 13-03-2008, 08:47
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 14 453

Vid all plantering av träd och buskar menar man nu att en större planta har ett stort energiförråd och därmed stora möjligheter att etablera sig på platsen. Att unga plantor har lättare att anpassa sig till sin omgivning anses av modern forskning vara en myt.

Av samma anledning lär man nu inte heller ut att man ska "etableringsbeskära" vid planteringstillfället. Beskär man en planta precis vid planteringen skär man bort den lagrade energin i grenarna, som plantan skulle använt för att bilda ny rötter. Etableringsbeskärning skall ske först ett år efter planterning.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 14-03-2008, 21:09
          Länk hit: #92

Medlem

Nu får jag ställa en annan fråga, är det bara hos mig som småfåglarna plundrar magnoliaknopparna ?? Det brukar de göra under april-maj, så det blir lite burbygge till påsk samt bärnät här och var....

Citera
          Flyguy
          Inlägg 14-03-2008, 21:16
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 131
          Medlem nr: 6 245

CITAT (Jan af Lisö @ 14-03-2008, 21:09) *
          Nu får jag ställa en annan fråga, är det bara hos mig som småfåglarna plundrar magnoliaknopparna ?? Det brukar de göra under april-maj, så det blir lite burbygge till påsk samt bärnät här och var....

Här har jag aldrig sett fåglarna bry sig om de magnoliaknoppar som visat sig, däremot hade tvestjärtar gjort sig hemmastadda i sieboldii´s blomknoppar. Inte snyggt alls.
          Är det kanske liknande gäster som lockar fåglarna?
          Håller tummarna för att fåglarna har annat att pyssla med även i år.

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 14-03-2008, 21:24
          Länk hit: #94

Medlem

Fast de är på ALLA mina magnolior (14 stycken), på vissa mer, på andra mindre. Stellata skall blomma för första gången i år så den skall jag bygga en bur runt. Problem med mina skydd är vad som händer om det skulle komma 40 cm blötsnö (kan inte uteslutas vid kusten), då kan magnoliorna knäckas om snön lägger sig på skyddet och skyddet på magnolian.

Fast det verkar vara något speciellt hos mig, de flesta Forumnister verkar förvånade när de läser om mina fågelproblem. Otacksamma fjäderklädda varelser som jag har byggt drygt 30 holkar åt !!!

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 14-03-2008, 21:25
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Häng cd -skivor i dem innan de slår ut. Fult men effektivt.

--------------------

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 14-03-2008, 21:31
          Länk hit: #96

Medlem

Lotta, hur många CD skivor per magnolia ??

Det vore en fantastisk lösning, får leta gamla CD skivor hemma och på jobbet !!!!

Citera
          Lotta i Gbg
          Inlägg 14-03-2008, 21:37
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 275

Vad vet jag. Jag har ju inte dina problom, men har både sett och hört andra som hängt upp cd-skivor och som tyckt att de gett god effekt. Du får väl känna dig för:-)

--------------------

Citera
          oliv
          Inlägg 12-05-2012, 20:07
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 738
          Medlem nr: 4 607

Hittade denna trevliga gamla tråd och tänkte, det vore intressant med lite uppföljningsrapporter? Hur har det gått för era magnolior?

Jag själv har 7 mindre magnolior, vissa är jag mer nöjd med än andra.

Min favorit är "Encore", en Magnolia x loebneri hybrid, inköpt 2009. Blommorna är tåliga och kommer längs hela grenen, så den blir helt översållad fast den inte är så gammal.

"Dan Xin" (också kallad "Fragrant Cloud") är pålitlig och blommar lite senare.

Jag har även en flickmagnolia "Ricki", men den är inte alltid poppis. Den är planterad i ett skyddad hörn (trodde jag, men vinden lyckas komma in när det är byig), blommar alltid, men tyvärr blir blommorna lätt helt tilltuffsade av vinden (tepalerna är smala och långa och hänger sedan huller om buller). Så den får vara kvar därför att busken är fin (magnoliorna är fina även utan blommor) och färgen mot den bakomliggande vita väggen är något extra. Men jag skulle inte köpa den igen. Det finns bättre alternativ.

Sedan har jag en som är ganska misslyckad, "Alexandrina", en Magnolia x soulangeana, planterad 2006. Den växer baklänges, är mindre nu än när jag köpte den. Förmodligen hade den dåliga rötter från början, men jag vill inte ta bort den så länge den lever.

Hittills har inga magnolior dött för mig vilket jag är glad för. biggrin.gif

Det här var väl mina toppen och mina botten magnolior.

Berätta gärna hur det har gått för era!

--------------------
          ~ zon 1 ~

Citera

5 sidor V  « < 3 4 5
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-12-2025, 21:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon