| |
|
  |
årets hur var och när lista, ang så tider mm |
|
|
|
|
02-01-2008, 16:56
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
CITAT (malin72 @ 02-01-2008, 16:43)  men bara för att jag idag skulle göra klart i kylen till dom som ska ha kyla så kommer det snö ute så nu vet jag inte vad jag ska göra....det kan ju töa bort och bli bara regn igen, tycker ni att jag ska ta det säkra och välja kylen iallaflall Det är bara de växter som ska gro i kyla som jag har i kylskåpet. De andra sådderna som ska kylas får stå på altanen i plastpåsar och under tak. Här i Sundsvall så har det under hela december pendlat mellan +4 och -4, någon enstaka dag har det varit kallare eller varmare . Vad jag har förstått så är det alldeles lagom temperatur för stratifiering av sådder. Där ute får mina sådder stå i 6-8 veckor….. en del längre. Jag har inte sett någon anledning att gräva ner något under de lilla snötäcke vi har eftersom temperaturen är…..lagom (ännu så länge). Skulle det komma någon liten köldknäpp så mår inte fröna dåligt av det heller….tänk på hur de självsådda fröna har det. Jag tror det är jättebra för fröna med temperaturer som växlar lite upp och ner. Där du Malin bor skulle jag tro att det är ännu bättre….jag menar ännu färre dagar med mer än -4 /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
02-01-2008, 17:07
|

Medlem

|
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2008, 01:59
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
klocktobak går bra att så i slutet av april -de växer fort allium och agapanthus -tar lång tid till blombara lökar och är strån " år ett studentnejlika är anuell
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
Eva 33c
|
03-01-2008, 10:54
|
Gäster

|
För mig är studentnejlika detsamma som Lychnis chalcedonica - och den är perenn. Men det finns kanske andra arter som kallas studentnejlika också.
|
|
|
|
|
|
|
|
03-01-2008, 13:30
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Håller med .. jag var antigen trött eller tänkte på nån annan ,Lychnis chalcedonica är perenn  Där ser man hur bra det är med de vetenskapliga namnen
Redigerat av kerstin z5-6: 03-01-2008, 13:30
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
11-01-2008, 16:28
|

Medlem

|
Har du sått allt som ska ut? I så fall....luta dig tillbaka och ta det lugnt i några veckor till /Anki
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-01-2008, 16:57
|

Medlem

|
Jag har kollat lite olika listor både på Aot ocn Tomclothier och de säger som följer: Myosotis alpestris, palustris, and sylvatica , Sow at 20ºC (68ºF), germ. in less than two wks thin cover, needs light Lychnis alpina, x arkwrightii, chalcedonica, coronaria, flos-cuculi, flos-jovis, x haageana, migueliana, viscaria, and yunnanensis, Sow at 20ºC (68ºF), germinates in less than two wks M. incana - Sommarlövkoja: Förkultiverade inomhus i slutet av mars-början på april för blom till midsommar. Så ca 1/2 cm djupt. 100 proc.groning med start efter 2 dagar! Tål en del frost, så har man möjlighet (ljust, svalt); borde man kunna starta med tidig förkultivering för att få tidiga blommare till utekrukorna! Självsått sig och blommade då på sensommaaren (z 3-4) M. jalapa Förkultivera inomhus i slutet av mars-början på april för blom juli/augusti. De stora fröerna ska sås ganska ytligt och grodde efter 1-2 veckor. Roten (morotslik); kan sparas svalt och mörkt. Det verkar inte vara någon "ko på isen" när det gäller dessa i alla fall Edit: Blågullen gror varmt och som bara sjutton men tar ingen skada av att vara ute. /Anki
Redigerat av Anki V: 11-01-2008, 17:01
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
20-01-2008, 21:37
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (*Humlan* @ 02-01-2008, 14:40)  Prästkrage "Crazy Daisy" sådde jag förrförra året i maj, när jag börjat få ut ettåringarna ur växthuset så jag fick plats med dom. Gror i rumstemperatur, inte alls besvärlig att så. Jag satte mina småplantor i en pallkrage med jord över vintern och satte dom sen på plats förra våren, blommade med förtjusande blommor. Ska du ha "färdiga plantor" och har gott om plats så kan du så dom i februari skulle jag tro. Jag är dock tveksam på om dom hinner blomma, kanske.... Jag sådde mina Crazy Daisy 9/3 2006 o de grodde den 13/3 Jag planterade ut i rabatten samma sommar och plantorna började blomma redan i Augusti Kan även tala om att hos mig är det en perenn och plantorna blir väldigt stora
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|