Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

60 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Klivior, Förökning?
          boxer2
          Inlägg 16-08-2008, 17:53
          Länk hit: #301

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 15 533

CITAT (nilssontherese @ 16-08-2008, 18:38) *
          Ja, det går bra det med men den ska gärna ha nån undervärme annars gror inte fröna rolleyes.gif

hur fixar man undervärme då?

--------------------
          Hund och blomälskare zon 1
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 16-08-2008, 17:58
          Länk hit: #302

Medlem
          Antal inlägg: 420
          Medlem nr: 800

CITAT (boxer2 @ 16-08-2008, 18:53) *
          hur fixar man undervärme då?

Jag har ett miniväxthus med undervärme i alltså en kontakt man stoppar i väggen.Annars vintertid är element bra kan då läggas på fat som clivia gjort med plastpåse över.
          Miniväxthus av den här varianten finns att köpa på wexthusets hemsida.

--------------------

Citera
          boxer2
          Inlägg 16-08-2008, 18:03
          Länk hit: #303

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 16-08-2008, 18:58) *
          Jag har ett miniväxthus med undervärme i alltså en kontakt man stoppar i väggen.Annars vintertid är element bra kan då läggas på fat som clivia gjort med plastpåse över.
          Miniväxthus av den här varianten finns att köpa på wexthusets hemsida.

kan man fixa undervärme på annat sätt än på elementet och via växthus?
          då vi inte har någon värme på elementen och jag inte har pengar till att köpa något växthus?

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          clivia
          Inlägg 16-08-2008, 18:46
          Länk hit: #304

Medlem
          Antal inlägg: 1 126
          Medlem nr: 9 736

CITAT (boxer2 @ 16-08-2008, 19:03) *
          kan man fixa undervärme på annat sätt än på elementet och via växthus?
          då vi inte har någon värme på elementen och jag inte har pengar till att köpa något växthus?

Min dator strejkar... rolleyes.gif och då precis när jag skulle skicka ett inlägg wacko.gif

Boxer2, någon värme måste ni ha på vintern, det räcker att ha fröna på frysen (inte i flirting.gif ) tex... trostar.gif

rötterna på väg (frön 4.2.2008), 2.2008
          Bifogad fil  rötterna_på_väg_2.2008.jpg ( 58.42k ) Antal nedladdningar: 16

första bladet samma månad
          Bifogad fil  första_bladen_på_väg_2.2008.jpg ( 56.31k ) Antal nedladdningar: 15

andra bladet, 3.2008
          Bifogad fil  andra_bladet_på_väg.jpg ( 138.05k ) Antal nedladdningar: 17

bebisplantor på den inglasade balkongen 3.2008 (6månader gamla kan du se dem lite högre)
          Bifogad fil  fröplantor__4.2.2008___3.2008.jpg ( 114.41k ) Antal nedladdningar: 17

Lycka till, det är roligt att forska...

rose.gif

MVH/clivia

Redigerat av clivia: 16-08-2008, 18:48

Citera
          boxer2
          Inlägg 17-08-2008, 09:42
          Länk hit: #305

Medlem

CITAT (clivia @ 16-08-2008, 19:46) *
          Min dator strejkar... rolleyes.gif och då precis när jag skulle skicka ett inlägg wacko.gif

Boxer2, någon värme måste ni ha på vintern, det räcker att ha fröna på frysen (inte i flirting.gif ) tex... trostar.gif

rötterna på väg (frön 4.2.2008), 2.2008
          Bifogad fil  rötterna_på_väg_2.2008.jpg ( 58.42k ) Antal nedladdningar: 16

första bladet samma månad
          Bifogad fil  första_bladen_på_väg_2.2008.jpg ( 56.31k ) Antal nedladdningar: 15

andra bladet, 3.2008
          Bifogad fil  andra_bladet_på_väg.jpg ( 138.05k ) Antal nedladdningar: 17

bebisplantor på den inglasade balkongen 3.2008 (6månader gamla kan du se dem lite högre)
          Bifogad fil  fröplantor__4.2.2008___3.2008.jpg ( 114.41k ) Antal nedladdningar: 17

Lycka till, det är roligt att forska...

rose.gif

MVH/clivia

vid den tiden jag får min får bara en, har vi ännu inte fått någon värme på våra element och annars tror jag inte den värmen räcker heller. finns det fler sätt att få undervärme på? snälla, vill verkligen försöka fröföröka den nästa år när jag får ny frökapsel.

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Chivvie
          Inlägg 17-08-2008, 11:13
          Länk hit: #306

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

Jag har undervärme från lysröret på undersidan av skåpet över diskbänken.

Citera
          boxer2
          Inlägg 17-08-2008, 13:03
          Länk hit: #307

Medlem

CITAT (Chivvie @ 17-08-2008, 12:13) *
          Jag har undervärme från lysröret på undersidan av skåpet över diskbänken.

har ingen möjlighet att sätta min där. fler tips biggrin.gif ?

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          Chivvie
          Inlägg 17-08-2008, 14:10
          Länk hit: #308

Medlem
          Antal inlägg: 140
          Medlem nr: 14 397

Varmvattenberedaren, om du har egen sådan.
          Ovanpå akvariets belysning, om du har det.
          Ovanpå datorburken, tv, video mm.

Annars får du gå och köpa en gammaldags varmvattenflaska och byta vatten när det svalnar. laugh.gif

Citera
          boxer2
          Inlägg 17-08-2008, 14:20
          Länk hit: #309

Medlem

CITAT (Chivvie @ 17-08-2008, 15:10) *

Annars får du gå och köpa en gammaldags varmvattenflaska och byta vatten när det svalnar. laugh.gif

hur många timmar om dagen skall den ha undervärme?
          ovanpå datorburken var ett smart alternativ, det skulle kunna funka.
          skulle det även funka om jag vänder upp och ner på min skrivbordslampa som har lysrör? där blir mycket värme från den, den värmer upp hela rummet faktiskt.
          men som sagt, hur många timmar om dagen skall den ha denna under värme?

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          lissa
          Inlägg 18-08-2008, 21:44
          Länk hit: #310

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

Grattis och tack igen CLivia för dina vacka och talande bilder..Dom är ju nästan sötare som nyfödda än när dom är stora tongue.gif
          Min har inte behagat blomma iår, säkert mtt fel, den fick vatten av bara farten i vintras, men nu ska vattnet bort snart, för nästa år vill jag njuta av blommorna igen smile.gif

--------------------

Citera
          stennie
          Inlägg 19-08-2008, 19:04
          Länk hit: #311

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Ville bara visa och säga tack än en gång för fröerna jag fick i våras....

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          boxer2
          Inlägg 19-08-2008, 21:45
          Länk hit: #312

Medlem

CITAT (Chivvie @ 17-08-2008, 15:10) *

hur många timmar skall fröna ha undervärme?

--------------------
          LARZ KRISTERZ REGERAR!

Citera
          clivia
          Inlägg 26-08-2008, 11:37
          Länk hit: #313

Medlem

CITAT (lissa @ 18-08-2008, 22:44) *
          Grattis och tack igen CLivia för dina vacka och talande bilder..Dom är ju nästan sötare som nyfödda än när dom är stora tongue.gif
          Min har inte behagat blomma iår, säkert mtt fel, den fick vatten av bara farten i vintras, men nu ska vattnet bort snart, för nästa år vill jag njuta av blommorna igen smile.gif

Ja, Lissa, som nyfödda är de mycket söta...men med åren är det någon annan skönhet som kommer fram hos clivior vi sköter och ger lite kärlek till, du kan bedöma själv...

Min variegated clivia idag...jag bara måste ta några bilder på denna "damen" och hennes barn och njuta...

Bifogad fil  variegated_clivia_med_skott....27.8.2008.jpg ( 94.2k ) Antal nedladdningar: 18
          Bifogad fil  variegated_clivia_med_skott....27.8.2008_2.jpg ( 107.17k ) Antal nedladdningar: 18

Bifogad fil  variegated_clivia_med_skott....27.8.2008_3.jpg ( 138.31k ) Antal nedladdningar: 19

Hennes barn är ännu vackrare än "cliviadamen" själv...i mina ögon...

Håller tummarna att din "cliviadam" visar sina gömda skatter på våren... yes.gif

blomma.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 26-08-2008, 11:42
          Länk hit: #314

Medlem

CITAT (stennie @ 19-08-2008, 20:04) *
          Ville bara visa och säga tack än en gång för fröerna jag fick i våras....

De växer fint, Stennie... tummenupp.gif

Lycka till i fortsättningen... yes.gif

rose.gif

MVH/clivia

Citera
          clivia
          Inlägg 17-10-2008, 15:09
          Länk hit: #315

Medlem

För dem som är intresserade, lite oktoberbilder på mina clivior...

Clivia gardenii...
          Bifogad fil  Clivia_gardenii__17.10.2008.jpg ( 63.26k ) Antal nedladdningar: 19
          Bifogad fil  Clivia_gardenii__hela_plantan__okt.2008.jpg ( 87.31k ) Antal nedladdningar: 18

Clivia cyrtanthiflora group...
          Bifogad fil  clivia_cyrtanthiflora__oktober_2008.jpg ( 80.84k ) Antal nedladdningar: 27
          Bifogad fil  Clivia_cyrtanthiflora__resten_av_30_blommor__okt.2008.jpg ( 62.47k ) Antal nedladdningar: 20

Clivia miniata 1. .... (blommade tidigt på våren också)
          Bifogad fil  höstblomningen_på_väg__okt.2008.jpg ( 40.38k ) Antal nedladdningar: 15
          Bifogad fil  höstblomningen_på_väg__okt.2008_2.jpg ( 103.01k ) Antal nedladdningar: 20

Clivia miniata 2. ....(blommade med två stänglar blommor tidigt på våren), lite annorlunda blomningen...
          Bifogad fil  höstblomningen__17.10.2008.jpg ( 89.52k ) Antal nedladdningar: 15
          Bifogad fil  höstblomningen2__17.10.2008.jpg ( 115.67k ) Antal nedladdningar: 16

MVH/clivia

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 17-10-2008, 15:54
          Länk hit: #316

Medlem

Ljuvliga bilder clivia! Nu har jag köpt en bok om dem den är:
          https://secure.botanicalsociety.org.za/cata...products_id=414
          för dem som är intresserade! superfin bok!
          Vill oxå säga att annonsen om clivior just nu till salu.Att hon kommer ha dem på budera så passa på! Många fina rariteter!

--------------------

Citera
          clivia
          Inlägg 17-10-2008, 18:50
          Länk hit: #317

Medlem

CITAT (nilssontherese @ 17-10-2008, 16:54) *
          Ljuvliga bilder clivia! Nu har jag köpt en bok om dem den är:
          https://secure.botanicalsociety.org.za/cata...products_id=414
          för dem som är intresserade! superfin bok!
          Vill oxå säga att annonsen om clivior just nu till salu.Att hon kommer ha dem på budera så passa på! Många fina rariteter!

Tack, Therese...
          Det var längesen, vi diskuterade...Jag är verkligen glad att du fortfarande är här ibland... yes.gif Boken "Grow clivias" har jag redan, den är verkligen fantastisk, mycket bättre än den första från Graham Duncan. Grattis till den!
          Har du den redan eller har du beställt den nu? Hur går det för dina småttingar och kinesiska gröna och variegerade klenoder? shy.gif Och jag har en fråga till: Har du några erfarenheter med Cryptostephanus vansonii?

kram2.gif

MVH/clivia

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 17-10-2008, 20:37
          Länk hit: #318

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Hej igen Clivia! (sååå glad att se dig här igen!!!)
          Oj! Har du såna som blommar NU??????????? w00t.gif wub.gif Vad fantastiskt! Vilka härliga färger!
          GRATTIS!!!!!

I flera herrans veckor (två månader snart) har mina legat i ett glas med ca 2 mm vatten.
          Jag har öppnat påsen, luftat och andats i den nästan varje dag.
          I glaset finns några (vad heter dom?) fröer? som härstammar ifrån 3 frökapslar från ljusgul/ljusaprikos Clivia. (Dessa tre stulna från golvet, (nedrivna av kunder kanske...?) från en rikskänd blomsterhandlare...) Det var 2+2+1 frön i kapslarna. Alltså fem. Den ena, största, har gått sönder och blivit delad. Därför ser det ut som sex....

Började ledsna förra veckan då inget hände. Tänkte att jag ger upp. Nu har glaset stått bortglömt i över en vecka.
          MEN, så ser jag att du clivia, är "på gång" igen i tråden, och jag kom på, att mina cliviakapslar är bortglömda!!
          Hur är det med dom??? Jag tog fram dom och tittade. -Och se! -Nu har det blivit en liten grodd....!!!!

Jippie!!!! Äntligen!!! yahoo.gif
          Dom får väl vara ett tag till så att det börjar att bli lite grönt på dom, eller hur? Har ställt dom lite ljusare nu. Stod faktiskt väldigt mörkt men det var bara för att de skulle få lite värme ifrån kaminen. Det var väl det som var det avgörande kanske...?

Ibland är det så svårt att veta vad man ska prioritera. Ljus eller värme.
          Bifogar en bild, bara för att få delge min glädje lite. Jag vet att kvalitén är usel, men det bjuder jag på!!!

Jag är så glad ändå!!! Så glad över att något har hänt!

Hur var det du sa....? Tar det ca tre år innan de kan börja blomma????

kompiskram.gif
          Sussie.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IM000876.JPG ( 805.47k ) Antal nedladdningar: 22

Citera
          lissa
          Inlägg 17-10-2008, 22:21
          Länk hit: #319

Medlem
          Antal inlägg: 1 680
          Medlem nr: 6 830

CLIVIA....Heej, oh vad glad jag blev av att se dig igen, och i vanlig ordning grattar jag dig för bilderna på dina underbart vackra Clivior.. Dom 2 sista C.miniata är väl lite ovanliga i sitt blomningssätt som gör dom extra "läckra", enligt mitt tyckande iaf.. Hur stora , på ett ungefär, är dom i verkligheten ? Till och med bladrosetten ser perfekt ut..inga ojämnheter alls.. bravo.gif

Passar på att gratta SuzzieF till groningen också, vad glad man kan bli av att se en liten grön pigg...Och än en gång verkar det bli "bevisat" att dom verkar bli enbart glada över att vi glömmer bort dom tongue.gif

--------------------

Citera
          nilssontherese
          Inlägg 18-10-2008, 10:09
          Länk hit: #320

Medlem

CITAT (clivia @ 17-10-2008, 19:50) *
          Tack, Therese...
          Det var längesen, vi diskuterade...Jag är verkligen glad att du fortfarande är här ibland... yes.gif Boken "Grow clivias" har jag redan, den är verkligen fantastisk, mycket bättre än den första från Graham Duncan. Grattis till den!
          Har du den redan eller har du beställt den nu? Hur går det för dina småttingar och kinesiska gröna och variegerade klenoder? shy.gif Och jag har en fråga till: Har du några erfarenheter med Cryptostephanus vansonii?

kram2.gif

MVH/clivia

Vad kul att jag uppskattas här i clivia tråden! smiley_small_hug.gif
          nu när hösten är här så har man mer tid över för sina clivia älsklingar! tummenupp.gif.
          Jag har redan fått boken och den var i pocket form.SUPERFIN jag har nog läst den 4 ggr redan *skrattar*. Mina kinesiska skönheter har varit på grönbete ute hela sommaren.De mår ypperligt bra och har fått många nya blad! Rötterna fullkomligt sprutar ut från den variegerade! naughty.gif Mina andra bebisar växer SAKTA men bra....undrar efter att ha läst boken om jag skulle byta jorden till en bättre blandning hmmmm. Flera frön från multipetal x multipetal daruma har grott! SKOJ! Riktigt knubbiga och fina! Har förlorat nått frö som möglet tog av några sorter tyvärr.....
          Jag provade att så frön i vitmossa efter att ha läst på ett clivia forum om detta.De gror och växer som ogräs i det! Tänk att de vill ha det i ph ungefär som
          orkideer.Så nu har jag börjat vattna med regnvatten med *ler*.
          Cryptostephanus vansonii har jag ingen erfarenhet av direkt.Har du en? Jag läste på lite om den och den vill ha lite mindre skugga än vanliga clivia.Och så lite mindre vatten.För de som undrar hur den ser ut kolla här:
          http://www.bulbsociety.org/GALLERY_OF_THE_...ostephanus.html
          Tusen tack clivia för alla fina bilder och info du ger oss toppen!
          Jag har nu köpt en light of buddha!!! Ska bli spännande att få den!
          På tradera finns nu flera sorter ute av hon som annonserade här på odla.Så ni vet *ler*.
          Var det inte den där jaffa sorten du var ute efter clivia?
          Sussie: grattis till att de grott visst är det alltid lika spännande med fröer!!

Redigerat av nilssontherese: 18-10-2008, 10:10

--------------------

Citera

60 sidor V  « < 14 15 16 17 18 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-12-2025, 14:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon